Internationaal Covidnieuws

Bijkomende data uit Londen.
Hospitalisaties blijven sterk stijgen (sterker dan tijdens de beta-golf variant eind vorig jaar) , 50% stijging sinds vorige week.
Positief blijft dat er nog steeds geen stijging is van het aantal mensen aan een ventilator.

Maar de stijging van het aantal hospitalisaties is an sich misschien toch zorgwekkend, het aantal nieuwe besmettingen is de voorbije week verdrievoudigd, indien deze trend zich in de hospitalisaties doorzet is over 10 dagen 50% van de Londense ziekenhuisbedden ingenomen door een covid-patiënt...
Nogmaals, niet met patiënten op ICU, maar wel gewone bedden.

Ik zou dus nog even de kat uit de boom kijken

Bijkomende data uit Londen.
Hospitalisaties blijven sterk stijgen (sterker dan tijdens de beta-golf variant eind vorig jaar) , 50% stijging sinds vorige week.
Positief blijft dat er nog steeds geen stijging is van het aantal mensen aan een ventilator.

Maar de stijging van het aantal hospitalisaties is an sich misschien toch zorgwekkend, het aantal nieuwe besmettingen is de voorbije week verdrievoudigd, indien deze trend zich in de hospitalisaties doorzet is over 10 dagen 50% van de Londense ziekenhuisbedden ingenomen door een covid-patiënt...
Nogmaals, niet met patiënten op ICU, maar wel gewone bedden.

Ik zou dus nog even de kat uit de boom kijken
Die zaten in een stijgende deltagolf hé!
Er komt een rapport van de UKHS dat toont dat Omicron wel degelijk een stuk milder is (of door de vele immuniteit, of door inherente mildheid).

Maar in de UK is het wel wat meer shit natuurlijk aangezien ze al aan zo een hoge aantallen zaten én stijgende deltagolf op het moment dat Omicron zich aandient.
En Astrazeneca bij de 50% van de bevolking die nog niet geboosterd is.
Daar kan het inderdaad kantje boord worden.

Vlaanderen staat er immens veel beter voor.

Die zaten in een stijgende deltagolf hé!
Neen, de stijging van de hospitalisaties dateert van de laatste 10 dagen
Er komt een rapport van de UKHS dat toont dat Omicron wel degelijk een stuk milder is (of door de vele immuniteit, of door inherente mildheid).
Ik heb het rapport van vandaag van The Imperial College gelezen,

Overall, we find evidence of a reduction in the risk of hospitalisation for Omicron relative to Delta infections, averaging over all cases in the study period. The extent of reduction is sensitive to the inclusion criteria used for cases and hospitalisation, being in the range 20-25% when using any attendance at hospital as the endpoint, and 40-45% when using hospitalisation lasting 1 day or longer or hospitalisations with the ECDS discharge field recorded as “admitted” as the endpoint (Table 1). These reductions must be balanced against the larger risk of infection with Omicron, due to the reduction in protection provided by both vaccination and natural infection. A previous infection reduces the risk of any hospitalisation by approximately 50% (Table 2) and the risk of a hospital stay of 1+ days by 61% (95%CI:55-65%) (before adjustments for under ascertainment of reinfections).

En ik zie in dat rapport vooral de kans dat de kans op een doorbraakinfectie met omicron toch echt wel veel, maar dan ook veel groter is (en dan zeker zonder booster).

Dus @JanusDR, neen, ik ben nog altijd niet overtuigd dat dit allemaal zo eenvoudig is.

Dat rapport stelt trouwens ook
As more data accumulate, with longer periods of follow-up, assessment of more severe outcomes will become feasible. Currently, vaccination-status stratified hazard ratio estimates for the two more stringent endpoints listed in Table 2 remain very sensitive to small numbers of hospitalisation, particularly in the unvaccinated Omicron group. It is quite possible that larger reductions in hospitalisation risk for Omicron vs Delta may be estimated for the endpoints of ICU admission and death, given that remaining immune protection against more severe outcomes of infection are expected to be much higher than those against milder endpoints

Het is dus nog te vroeg om iets te zeggen over zwaardere ziektebeelden wegens statistisch niet significante data. Ze gaan er van uit dat de verschillen dan nog groter zijn. Er is dus veel kans dat er geen echt probleem gaat zijn, maar in de UK zijn er tot op heden (rapport dat vandaag gepubliceerd werd) onvoldoende data om daar een uitspraak over te doen.

En de vraag zal zijn of het grote aantal 'gewone' hospitalisaties gezien de veel grotere besmettelijkheid geen probleem gaan vormen.

Ik merk wel vier dingen op in dit document:
  • Het document is een absoluut pleidooi voor verplichte vaccinatie. Het risico op infectie met omicron na een vroegere besmetting zonder vaccinatie is echt heel hoog, gecombineerd met een behoorlijk risico om dan in de kliniek te belanden. Met omicron kan je mensen zonder vaccinatie geen CST geven omdat ze eens ziek zijn geweest.
  • Ik ben erg tevreden dat AZ : D3 14+ (mensen die na dubbele Astra Zeneca een boostershot met Moderna of Pfizer krijgen) na 14 dagen ook zeer goed beschermd zijn tegen besmetting, en dat ze hebben ook geen grotere kans op hospitalisatie hebben volgens deze resultaten. En neen, dat meld ik niet omdat ik AZ/AZ/MD heb gehad, wel omdat er ook in België veel oudere mensen eerst AZ hebben gekregen, nadien gevolgd door MD of PF. Dit geeft dus aan dat die mensen ook goed beschermd zijn, dus minder kans op ziekenhuis bezoek.
  • En nog belangrijker : de bescherming van die boosters lijkt echt wel heel snel effectief: er is amper verschil tussen mensen die < 14 dagen en > 14 dagen geleden hun booster hebben gehad. Zo'n booster moet dus echt wel heel snel resultaat geven
  • Mensen die eerst AZ hebben gekregen hebben veel meer baat bij die booster. Ik weet dat er hier nog heel wat mensen zijn die met AZ gevaccineerd werden die tot het einde van 't jaar moeten wachten om hun booster te krijgen, terwijl er op andere plekken al heel wat jonge Pfizer en Moderna - gevaccineerden hun booster krijgen. Dat lijkt me echt wel niet logisch.

Dus ja, met onze hogere vaccinatiegraad is de kans dat het in B allemaal wel gaat meevallen redelijk groot. Maar ik zie geen reden om op dit ogenblik te versoepelen, maar blijf bij wat ik gisteren aangaf: er is op dit ogenblik ook geen reden om verder te verstrengen (op openbaar vervoer en grote sportmanifestaties na, de eerste omdat dat volgens mij echt wel een probleem is, het tweede omdat de organisaties van die manifestaties de voorbije weken hebben bewezen dat ze er niet in slagen om de regels te laten volgen).

Laatst bewerkt:
Wat we wel dringend nodig hebben, is op sciensano een uitsplitsing van de cases en hospitalisaties naar omicron/delta toe.

Wat telt is welk % omicron cases bij 65+ een week later in de hospitalisatiecijfers terecht komt.
Dat zouden ze nu moeten beginnen zien, en dan kan je daarop het beleid afstemmen.

Vier studies worden door Eric Topol aangehaald vandaag, uit ZA, DK, Schotland en UK. Reducerende hospitalisatie tussen 40 en 80%, gecorrigeerd voor leeftijd.

Laat de modelleringen nu maar starten.

Vier studies worden door Eric Topol aangehaald vandaag, uit ZA, DK, Schotland en UK. Reducerende hospitalisatie tussen 40 en 80%, gecorrigeerd voor leeftijd.

Achteraf zal (althans voor Vlaanderen, voor uk/us ben ik niet zo zeker, tegelijk stijgende deltagolf daar) blijken dat de maatregelen totaal niet nodig waren.

Heb je dat rapport gelezen?
Imperial college geeft aan aan dat er in UK nog lang niet voldoende data zijn om een conclusie te trekken over zwaardere gevallen, en dat de lagere hospitalisatie-ratio's ook moeten gezien worden tegenover de veel hogere besmettingsgraad (cfr mijn reactie hoger).

En de positieve anekdotes blijven komen:

Washington Post:
"South Africa’s top infectious-disease scientist, who has been leading the country’s pandemic response, told The Washington Post on Wednesday that the country had rapidly passed the peak of new omicron cases.
Judging by preliminary evidence, he expected every other country, or almost every other, to follow the same trajectory.
South Africa, though, has a younger average age than countries in Europe or the United States, and it was not in the middle of a delta surge when omicron arrived."

Maar België ook niet!

En in London/uk lijken de cases al te stagneren, veel vroeger dan verwacht.
Volgens de modellen moesten we vorige week al aan 200k zitten, terwijl ze op 90-100k blijven hangen.

Iets aan omicron zorgt er precies voor dat de theoretische Rt zich niet zomaar manifesteert in de cijfers na een tijdje.

Laatst bewerkt:
En de positieve anekdotes blijven komen:

Washington Post:
"South Africa’s top infectious-disease scientist, who has been leading the country’s pandemic response, told The Washington Post on Wednesday that the country had rapidly passed the peak of new omicron cases.
Judging by preliminary evidence, he expected every other country, or almost every other, to follow the same trajectory.
South Africa, though, has a younger average age than countries in Europe or the United States, and it was not in the middle of a delta surge when omicron arrived."

Maar België ook niet!

En in London lijken de cases al te stagneren, veel vroeger dan verwacht.
Volgens de modellen moesten we de voorbije dagen al aan 200.000 zitten, terwijl ze op 90.000 blijven hangen.

Iets aan omicron zorgt er precies voor dat de theoretische Rt zich niet zomaar manifesteert in de cijfers na een tijdje.
Omicron zit al te lang in Europe en heeft de herhalingen van FC De Kampioenen gezien en geeft er gewoon zelf de brui aan :rofl:

Heb je dat rapport gelezen?
Imperial college geeft aan aan dat er in UK nog lang niet voldoende data zijn om een conclusie te trekken over zwaardere gevallen, en dat de lagere hospitalisatie-ratio's ook moeten gezien worden tegenover de veel hogere besmettingsgraad (cfr mijn reactie hoger).
Tuurlijk moet je die verhoudingen zien.

Maar er zijn 4 grote parameters:
- kans op hospitalisatie
- intrinsieke besmettelijkheid
- maatregelen en gedrag
- immuniteit door boosters en infecties (maar dat eerste lijkt belangrijker).

En dan kan je gaan modelleren. Allez ik niet, maar mensen die daar slimmer in zijn dan mij.

Tuurlijk moet je die verhoudingen zien.

Maar er zijn 4 grote parameters:
- kans op hospitalisatie
- intrinsieke besmettelijkheid
- maatregelen en gedrag
- immuniteit door boosters en infecties (maar dat eerste lijkt belangrijker).

En dan kan je gaan modelleren. Allez ik niet, maar mensen die daar slimmer in zijn dan mij.
Neen, nogmaals dat kan je niet. Er zijn statistisch gezien te weinig relevante data om de kans te berekenen dat iemand echt zwaar ziek wordt.

De man achter deze studie is een gerenommeerd viroloog en biostatisticus, en hij geeft aan dat er onvoldoende data (te weinig hospitalisaties) zijn om conclusies te kunnen trekken over het aantal mensen dat op ICU belandt.
Dus zijn resultaten geven een duidelijk beeld over hoeveel mensen er ziek kunnen worden en in het hospitaal terecht gaan komen, maar niet voor de hoeveelheid patiënten die op ICU gaan belanden.

De beschikbare data in de UK zijn met andere woorden nog altijd te beperkt om de impact van omicron op de bezetting van ICU te berekenen. Dat schrijven de mensen achter deze studie. Het resultaat van deze studie gebruiken om dan aan te geven dat er geen problemen gaan zijn, is dus gewoon kort door de bocht.

Jij hebt het nu enkel over de UK, ik had het over 4 studies die allemaal gelijkaardige effecten geven en de meer medische studie over de eigenschappen van het virus bevestigen.

Die besmettelijkheid, hoe moet ik dat zien? Minder druppels nodig om een infectie te starten bij een persoon, een hogere virale lading, blijft langer hangen in aerosolen?

Jij hebt het nu enkel over de UK, ik had het over 4 studies die allemaal gelijkaardige effecten geven en de meer medische studie over de eigenschappen van het virus bevestigen.
De data van Schotland zitten ook in die studie van de UK.
De Omicron-golf is op hetzelfde ogenblik gestart in Denemarken, en er zijn veel minder infecties in Denemarken wegens een veel kleinere populatie en dus minder besmettingen

Dus je houdt nog over? Zuid-Afrika. Een land waarvan de bevolking (onder meer door de veel hogere excess-sterfte vorig jaar, en de veel jongere bevolking) en de omstandigheden (we zitten daar nu midden in de zomer) helemaal niet vergelijkbaar zijn.

Ik zeg niet dat die studies sich on sich allemaal niet redelijk optimistisch mogen stellen, maar iets concluderen uit een studie die zelf aangeeft dat er nog te weinig data is conclusies te trekken is en blijft voorbarig.

effe rap den translate erdoor jagen:

Nigeria has destroyed more than a million corona vaccine doses because the expiration date was passed. The doses of the Astrazeneca vaccine donated by industrialized countries a few months ago have been burned, Nigeria's vaccination health authority announced on Wednesday.

en iets dichter bij huis

In Austria, there is a threat of a vaccine dose decay on a large scale. This is the result of calculations by the aid organization Doctors Without Borders (MSF). Even if all those required to be vaccinated receive their first, second or third doses in the first quarter and there are many childhood vaccinations, according to current forecasts, 10.2 million doses will be in stock by the end of March, explained MSF expert Marcus Bachmann. Currently, seven million doses are unused.

Die besmettelijkheid, hoe moet ik dat zien? Minder druppels nodig om een infectie te starten bij een persoon, een hogere virale lading, blijft langer hangen in aerosolen?
Hogere virale lading ontwikkeld in de bovenste luchtwegen (neus en keel), maar veel minder in de longen. En aerosollen die idd langer blijven hangen.

Push-bericht van de BBC:
Omicron up to 70% less likely to need hospital care

People catching Omicron are 50% to 70% less likely to need hospital care compared with previous variants, a major analysis says.

The UK Health Security Agency says its early findings are "encouraging" but the variant could still lead to large numbers of people in hospital.
It also shows the vaccine's ability to stop you catching Omicron starts to wane 10 weeks after a booster dose.

Protection against severe disease is likely to be far more robust.

Terug
Bovenaan