Internationaal Covidnieuws

Toch apart hoe tegenstrijdige sommige berichten kunnen zijn als het om de omicron variant gaat. Je weet op den duur niet meer wie of wat te geloven.😩
Heel de teneur in de media is ook verschrikkelijk bipolair hé.
Eerst was het : omikron is zeer besmettelijk maar is veel milder
Dan: Lockdown, maatregelen, NU!!! Grote paniek
Dan: lockdown is overdreven/onwaarschijnlijk
Nu: iedereen kwaad omdat de cultuursector dicht gaat, is overdreven , etc, terwijl enkele dagen geleden er dringend verstrengd moest worden, dat was althans de teneur in de media

Ik vraag mij af welk verschil die maatregelen gaan maken. Als omikron dan toch zo schadelijk (combinatie van ziekmakendheid en besmettelijkheid) blijkt te zijn, dan komt er sowieso toch een lockdown. Gaat de cinema die gesloten was een groot verschil gemaakt hebben?

Heel de teneur in de media is ook verschrikkelijk bipolair hé.
Eerst was het : omikron is zeer besmettelijk maar is veel milder
Dan: Lockdown, maatregelen, NU!!! Grote paniek
Dan: lockdown is overdreven/onwaarschijnlijk
Nu: iedereen kwaad omdat de cultuursector dicht gaat, is overdreven , etc, terwijl enkele dagen geleden er dringend verstrengd moest worden, dat was althans de teneur in de media

Ik vraag mij af welk verschil die maatregelen gaan maken. Als omikron dan toch zo schadelijk (combinatie van ziekmakendheid en besmettelijkheid) blijkt te zijn, dan komt er sowieso toch een lockdown. Gaat de cinema die gesloten was een groot verschil gemaakt hebben?

Toch apart hoe tegenstrijdige sommige berichten kunnen zijn als het om de omicron variant gaat. Je weet op den duur niet meer wie of wat te geloven.😩

Zou sommige media al sieren om het begrip te kennen (en te kaderen) tussen mogelijkheid om besmet te worden, besmettelijkheid en het ziektebeeld. Zeker in functie van nieuws rond vaccinatie denk ik dat verkeerde verwachtingen (al dan niet door berichtgeving die erop gericht is clicks te genereren) er nu voor zorgen dat er wel weerstand komt bij mensen die in sé niet anti-vaxx zijn.

OK. Eindelijk écht goed nieuws over omicron. De reden waarom omicron sneller verspreidt is ondertussen duidelijk.
De generatietijd (tijd tussen besmetting van een individu en het tijdstip dat dat individu anderen besmet) van de omicron variant is 2-3 dagen, terwijl dat voor andere corono-varianten 4-5 dagen is.
Dat zou dus een belangrijke reden zijn waarom omicron zo snel de ronde doet (je hebt drie generaties per week, bij de andere varianten maar 1.5). Dat wil zeggen dat de R0 an sich niet hoger hoeft te zijn. Een zieke besmet niet meer mensen, er zijn gewoon snellere opvolgende generatie. Dezelfde maatregels zouden dus volstaan om de epidemie af te remmen.

Kortere generatietijd = sneller uitdovende epidemie

OK. Eindelijk écht goed nieuws over omicron. De reden waarom omicron sneller verspreidt is ondertussen duidelijk.
De generatietijd (tijd tussen besmetting van een individu en het tijdstip dat dat individu anderen besmet) van de omicron variant is 2-3 dagen, terwijl dat voor andere corono-varianten 4-5 dagen is.
Dat zou dus een belangrijke reden zijn waarom omicron zo snel de ronde doet (je hebt drie generaties per week, bij de andere varianten maar 1.5). Dat wil zeggen dat de R0 an sich niet hoger hoeft te zijn. Een zieke besmet niet meer mensen, er zijn gewoon snellere opvolgende generatie. Dezelfde maatregels zouden dus volstaan om de epidemie af te remmen.

Kan niet, mij werd gezegd dat exponentialiteit ervoor zou zorgen dat we tegen volgende week aan 12 miljoen besmettingen zouden zitten in België, waarvan 120% omicron.

In zuidafrika geen quarantaine meer van hoogrisicocontacten, bijna geen contacttracing meer, geen isolatie van asymptomatische gevallen.

Als dat werkt, begint het er endemisch uit te zien.

Dat eerste mogen wij per direct ook invoeren.
Bijna nutteloos tegen omicron door de heel snelle generatietijd (zie ugar hierboven), en door het grote absolute aantal gevallen zal anders de helft van de bevolking in quarantaine zitten, wat meer economisch kwaad zal doen of druk op de zorg zetten dan al de rest samen.

Laatst bewerkt:

Een zeer belangrijk gevolg daarvan is dat maatregelen een sneller direct effect hebben op besmettingen.

Je kan dus wel degelijk de kat uit de boom kijken qua hospitalisaties in de plaats van preventief maatregelen te nemen.

Die these ging al efkes rond. Onder andere Tom Wenseleers tweette er enkele dagen geleden al over.
Dat gecombineerd met nachtleven dat open is/was (?) in DK en UK zal ook wel een stuk verklaring geven aan enorme aantallen gevallen in die landen in de categorie 20-29.

Zou dat niet betekenen dat we een relatief korte maar krachtige omicron piek krijgen en daarna gewoon back to delta? Of is dat te negatief? :unsure:

Zou dat niet betekenen dat we een relatief korte maar krachtige omicron piek krijgen en daarna gewoon back to delta? Of is dat te negatief? :unsure:
De delta variant verdwijnt. Het doormaken van een omikron besmetting gaat sowieso enige if not quasi volledige immuniteit geven voor delta. Op zijn minst voor een tijdje.

De delta variant verdwijnt. Het doormaken van een omikron besmetting gaat sowieso enige if not quasi volledige immuniteit geven voor delta. Op zijn minst voor een tijdje.

Christian Drosten noemt Omikron ook de finale stap naar een endemisch virus. Hierna hoopt hij dat het een seizoensvirus zal worden, met verkoudheidseigenschappen, dat beheerst kan worden door jaarlijkse boosters in de winter. 🤞

Daarna finish (tenzij nieuwe variant).

Het enige wat nog vervelend kan zijn is die immuniteit die blijft afzwakken.
Dat betekent dat er ieder jaar een vaccin moet genomen worden om telkens nieuwe opflakkeringen in de winter te vermijden.
En als je het enthousiasme daarvoor ziet...

Voor iedereen die hier roept dat de situatie in Zuid-Afrika een overduidelijk bewijs is dat omicron geen issue vormt, deze grafiek misschien toch eens bekijken

FGQWFq8WQAUQrJM

de volledige draad op twitter is interessant om te lezen en ja daar staat ook positief nieuws in. Maar 5 dagen geleden kenden we dat nieuws nog niet

Ik vermoed dat het al bij al nog gaat meevallen met omicron, maar deze cijfers maken toch duidelijk er wat voorzichtigheid geboden was.

Ook nog even melden , in het VK zien we vandaag opnieuw een week-on-week stijging van het aantal gehospitaliseerden met 48%. Het aantal mensen aan een ventilator is daar nu ook aan 't stijgen (11 meer dan gisteren, dat getal was vorige week nog aan 't dalen, w-o-w is het aantal dus nog constant).

Ook in Denemarken nu stagnatie van de besmettingscijfers, en de hospitalisatiecijfers zitten qua aantal in het best case scenario.

En daar zaten ze zelfs in een stijgende deltagolf op het moment van opkomst omicron.

Dus pandemie gedaan voor Vlaanderen.

Zelfs in een worst case scenario komen we niet boven de 3000-3500 hospitalisaties, een stuk minder dan de voorbije deltagolf.

Dus zo snel mogelijk cultuur en kleine evenementen terug open aub.
En vanaf eind januari alles terug los, tegen dan is zelfs de omicron piek al voorbij.

Weet er iemand al wat de gemiddelde verblijf tijd is voor omicron in ziekenhuis?

Was in ZA toch veel korter ook? Moet toch ook snel kn de cijfers te zien zijn?

Ook in Denemarken nu stagnatie van de besmettingscijfers, en de hospitalisatiecijfers zitten qua aantal in het best case scenario.

En daar zaten ze zelfs in een stijgende deltagolf op het moment van opkomst omicron.

Dus pandemie gedaan voor Vlaanderen.

Zelfs in een worst case scenario komen we niet boven de 3000-3500 hospitalisaties, een stuk minder dan de voorbije deltagolf.

Dus zo snel mogelijk cultuur en kleine evenementen terug open aub.
En vanaf eind januari alles terug los, tegen dan is zelfs de omicron piek al voorbij.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je gelijk krijgt, maar ik vrees dat je bril rozer is dan die van Elton John. Ik ben echt niet te spreken over de doom and gloom die mensen als Geert Molenberghs verkondigen, maar ik denk echt dat je het wel erg optimistisch inschat.

Maar he, als eind februari het concert van Hans Zimmer met 16 000 man door kan gaan. ( Het eerste echt massa indoor event dat ik op de agenda zie staan), dan geef ik graag toe dat je de Nostradamus van de positivo's bent en dat je gelijk had.

Terug
Bovenaan