Internationaal Covidnieuws

In Frankrijk is het vanaf 15/1 "of gevaccineerd, of genezen"

Voila, genoeg geluld, gewoon actie.

Ik zit hier nu in een land waar men de regel heeft ingevoerd om BUITEN mondmaskers verplicht te maken, terwijl 85% van de gehospitaliseerden niet- of halfgevaccineerden zijn.
Compleet onnozel.

Als de hele maatschappij maar blijft opdraaien voor die 'ja maar ik wil zelf beslissen' gastjes, dan gaat het goede humeur om daarmee te blijven discussiëren snel achteruit.

Voila, genoeg geluld, gewoon actie.

Ik zit hier nu in een land waar men de regel heeft ingevoerd om BUITEN mondmaskers verplicht te maken, terwijl 85% van de gehospitaliseerden niet- of halfgevaccineerden zijn.
Compleet onnozel.

Als de hele maatschappij maar blijft opdraaien voor die 'ja maar ik wil zelf beslissen' gastjes, dan gaat het goede humeur om daarmee te blijven discussiëren snel achteruit.
Interessant stuk van Marc Van Ranst dit week-end over vaccinweigeraars. Volgens hem hebben mensen een existentiële angst van naalden en vaccins, is altijd zo geweest. Maar, zo zegt hij, van zodra er een covidpil/virusremmer zullen ze zich daar allemaal op storten zonder zich veel vragen te stellen...

Interessant stuk van Marc Van Ranst dit week-end over vaccinweigeraars. Volgens hem hebben mensen een existentiële angst van naalden en vaccins, is altijd zo geweest. Maar, zo zegt hij, van zodra er een covidpil/virusremmer zullen ze zich daar allemaal op storten zonder zich veel vragen te stellen...
Waar stond dat stuk ergens?

Klinkt ergens alvast logisch. Iets inslikken is meer 'natuurlijk', dat doen we net als de meeste dieren al honderdduizenden jaren. Iets injecteren niet (dat is iets negatiefs = gestoken of gebeten worden door iets). Uiteraard is dat een dwaze logica (daar zijn we als mensen goed in), want die pil komt ook uit een labo.

Laatst bewerkt:
Waar stond dat stuk ergens?

Klinkt ergens alvast logisch. Iets inslikken is meer 'natuurlijk', dat doen we net als de meeste dieren al honderdduizenden jaren. Iets injecteren niet. Uiteraard is dat een dwaze logica (daar zijn we als mensen goed in), want die pil komt ook uit een labo.
Erg goed interview met de man in De Standaard.
Ik denk dat er iets anders speelt.
Een vaccin is preventief.
Wanneer je je zo ziek als een hond voelt, zou je bij wijze van spreken een fles urine leegdrinken wanneer je daar beter van wordt. Behandeling is niet preventief, maar curatief.

Wanneer je je zo ziek als een hond voelt, zou je bij wijze van spreken een fles urine leegdrinken wanneer je daar beter van wordt. Behandeling is niet preventief, maar curatief.

Inderdaad...
Er waren trouwens toch onderzoekers bezig met een vaccin dat je via een neusspray kan toedienen dacht ik?
Dat zou mijn theorie kunnen ontkrachtigen :p

Dat denk ik ook

Vanmorgen ook (eindelijk) Van der Hilst eens op Radio 1, de Nederlandse infectioloog die in het Jessaziekenhuis werkt. Legde het principe van het virus uit: je moet het zien als 2 mechanismen. Een virale infectie, griepachtig, wordt vooral bestreden door antilichamen en dat neemt snel af met deze vaccins. En een ontsteking dieper in het lichaam, op longen oa. En daar werken anticellen tegen en daar werken alle (!) vaccins op dit moment goed tegen.

Hij hekelde ook een aantal overdreven modellen - de UK ging tegen kerstmis aan 1 miljoen besmettingen zitten weet je nog - maar wou zeker niet zeggen dat de maatregelen overdreven zijn hier nu. Veel uitval (door die virale infectie) bij ziekenhuispersoneel is nog altijd een last. Riep alleen op tot wat meer optimisme.

Vanmorgen ook (eindelijk) Van der Hilst eens op Radio 1, de Nederlandse infectioloog die in het Jessaziekenhuis werkt. Legde het principe van het virus uit: je moet het zien als 2 mechanismen. Een virale infectie, griepachtig, wordt vooral bestreden door antilichamen en dat neemt snel af met deze vaccins. En een ontsteking dieper in het lichaam, op longen oa. En daar werken anticellen tegen en daar werken alle (!) vaccins op dit moment goed tegen.

Hij hekelde ook een aantal overdreven modellen - de UK ging tegen kerstmis aan 1 miljoen besmettingen zitten weet je nog - maar wou zeker niet zeggen dat de maatregelen overdreven zijn hier nu. Veel uitval (door die virale infectie) bij ziekenhuispersoneel is nog altijd een last. Riep alleen op tot wat meer optimisme.
Twee weken geleden had men geen zicht op de reden waarom de omicron-variant meer besmettelijk was. Dat kon door een hogere R0 zijn of door een kortere generatietijd. Indien de R0 hoger was, was het niet zeker dat de huidige maatregels zouden werken. Maar het blijkt een kortere generatietijd, wat dus wel met de huidige maatregels te controleren was.
En, niet vergeten, er zijn in de UK een hele serie maatregels genomen, om de besmettingen in te dijken.

Twee weken geleden had men geen zicht op de reden waarom de omicron-variant meer besmettelijk was. Dat kon door een hogere R0 zijn of door een kortere generatietijd. Indien de R0 hoger was, was het niet zeker dat de huidige maatregels zouden werken. Maar het blijkt een kortere generatietijd, wat dus wel met de huidige maatregels te controleren was.
En, niet vergeten, er zijn in de UK een hele serie maatregels genomen, om de besmettingen in te dijken.

Ik weet het en het is altijd wat lastig varen maar er werd op 13/12 al een paper gepubliceerd dat Omikron de longen veel moeizamer kan aantasten en ik neem aan dat een infectioloog vooral op die manier naar zulke zaken kijkt. Hij roept ook niet naar niks doen of geen voorzichtigheid maar is vooral hard voor de Nederlandse all-the-way-lockdown (die was gebaseerd op het worst case Britse model en niet bv op andere signalen uit ZA).

Nu het is ook niet verboden om je op te trekken aan positieve indicaties he. Je moet dat niet over dezelfde kam scheren als minimaliseren van een probleem of niets willen doen. Sommigen (zoals ik) hebben nood aan goeie vooruitblikken ipv doemdenken ;).

Zoals dit trouwens ook positief nieuws kan zijn: een omikron-besmetting verhoogt de afweer tegen delta, volgens een nieuwe studie:

Cijfers uit Londen geven nog altijd geen echte volledige duidelijkheid
  • De ziekenhuisbezetting blijft flink toenemen. Vandaag liggen er 3024 patiënten in het hospitaal met covid, dat is een stijging met 59% week-on-week, en een verdubbeling op twee weken tijd
  • Positief is wel dat de groei van het aantal mensen aan de ventilator nog altijd veel trager verloopt, we zitten nu aan 216 patiënten, dat is zelfs lichtjes minder dan gisteren (maar wel +5 % tov vorige week).
Het ziet er nog altijd naar uit dat met omicron het ziekenhuis an sich vol patiënten gaat liggen, maar dat op ICU er minder problemen te verwachten zijn.
Het aantal besmettingen lijkt wel te stabiliseren of lichtjes achteruit te gaan. Dat zou kunnen aangeven dat de nog altijd vrij lakse Britse verstrengingen volstaan om situatie niet uit de hand te laten lopen ...
Nieuwe cijfers van London zijn binnen.

• De groei van het aantal besmettingen lijkt af te nemen
  • Ziekenhuisbezetting blijft nog altijd flink stijgen, met een minimale reductie van de groei: week-on-week 45%. Op twee weken tijd is die bezetting gewoon verdubbeld.
  • Aantal mensen aan een ventilator is de voorbije week ook toegenomen, maar wel beperkter: van 206-> 231 patiënten. Maar 5 dagen geleden lagen er maar 196 patiënten aan een ventilator.
Ik denk dat we tegen nieuwjaar echt wel duidelijke conclusies kunnen trekken, maar ik ben toch nog altijd eerder positief.

Maar van mij zou culturele sector wel terug mogen openen, met de cijfers die @JanusDR toonde zou ik zeggen, alleen voor gevaccineerden :cool: . Het gaat hem dan niet over het risico mekaar te besmetten, wel over geen risico nemen met ziekenhuiscapaciteit.

CEO van de vereniging van ziekenhuizen in de UK (NHS Providers) zegt dat het merendeel van de opnames (dus meer dan die 25% die gerapporteerd wordt) ‘incidentieel’ is en er eigenlijk zelfs niet echt een stijging is ten opzichte van vorige week wat betreft ziekenhuisopnames door covid. Probleem is wel dat je positieve gevallen moet isoleren om kruisbesmetting te vermijden.

Geen idee wat daarvan aan is.

Gewoon keihard boosteren en dan alles terug open voor gevaccineerden. Lockdown voor de wappies aub. Zo simpel kan het leven zijn. :)

Gewoon keihard boosteren en dan alles terug open voor gevaccineerden. Lockdown voor de wappies aub. Zo simpel kan het leven zijn. :)
Ik val in herhaling, maar de recentste data uit het VK tonen duidelijk aan dat iemand die niet gevaccineerd is
  • veel minder bescherming heeft tegen omikron
  • nog altijd een significant hogere kans op hospitalisatie heeft
Dat zijn dus eigenlijk echt wel data die ons in de richting van een 1G politiek sturen

Valt me trouwens ook op op OurWorldInData dat België echt nog bij de beste leerlingen in de klas hoort wat aantal boosters geplaatst betreft.

Vlaanderen (39.53% geboosterd) staat zelfs echt in het koppeloton, alleen het VK en Denemarken scoren dan nog echt significant beter.
Wallonië is Europese middelmaat, Brussel hangt helemaal aan de staart, alleen Nederland en enkele Oost-Europese staten doet nog slechter...

Tussen W49 en W51 zijn in zowat alle provincies het aantal hospitalisaties gehalveerd. In Brussel zijn ze zeer beperkt gedaald ...

Hier kan je geen bron voor geven, want niemand heeft dit gezegd.
Er liggen nu minder dan 600 patienten op ICU. In het begin van de pandemie is altijd gezegd dat indien <500 bedden bezet zijn, de pandemie beheersbaar is en vaccinatie mag stoppen voor de niet risico-groepen. Wel daar zijn we bijna, ik ben benieuwd.

Er liggen nu minder dan 600 patienten op ICU. In het begin van de pandemie is altijd gezegd dat indien <500 bedden bezet zijn, de pandemie beheersbaar is en vaccinatie mag stoppen voor de niet risico-groepen. Wel daar zijn we bijna, ik ben benieuwd.
Lol, ik dacht het niet.

Laten we meteen ook gewoon stoppen met griepvaccinaties in november hé, laten we dat in januari doen wanneer er meer bedden door griep bezet zijn op de IC. Waarom vaccineren we nog op momenten waarop weinig zieken zijn?

Wanneer is er gezegd dat vaccinatie ging stoppen als er <500 icu was?

Heb dat precies gemist...

Terug
Bovenaan