Internationaal Covidnieuws

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211222_93782888

errr no....

Maak jullie borst maar nat want als dit het geval is dan ontploft de ziekenzorg.
Uit hetzelfde artikel:

De informatie over omikron is vaak ook tegenstrijdig. Vanochtend kwamen namelijk de resultaten van een studie van de UK Health Security Agency aan het licht. Daarin wordt gesuggereerd een omikron-infectie toch minder ernstig zou zijn. In een interview vanochtend wilde de Britse minister van Volksgezondheid Gillian Keegan dit echter niet bevestigen en zei ze dat zij de studie nog niet had ontvangen

:crazy:

Een studie op basis van 24 hospitalisaties van een instelling die in het verleden al zwaar overdreven projecties heeft losgelaten op de wereld. Alle andere studies, vaak over grotere aantallen, die wel een positief effect aangeven, negeren en dan uitspraken doen als Molenberghs dat Omicron even ziekmakend is als delta en dat die mening opgang maakt onder experts is (opnieuw) een wetenschapper onwaardig. Maar een dag geen angst gezaaid en niet in de pers geweest, is een dag niet geleefd, lijkt de mans motto te zijn. Er is nog niet voldoende data om het een of het ander te zeggen, het zou wetenschappers sieren om wat sereniteit en objectiviteit aan de dag te leggen. En als ze dat niet zelf doen, zou het de regering sieren om zo'n schijnbare charlatans niet in het overlegcomité op te nemen en ze daardoor nog extra vuurkracht te geven.
Volgens de studie van de Imperial College Londen, waarbij 11.329 infecties met omikron vergeleken werden met 200.000 deltabesmettingen,
Dat lijkt me toch een grotere sample rate dan 24 hospitalisaties.

Volgens de studie van de Imperial College Londen, waarbij 11.329 infecties met omikron vergeleken werden met 200.000 deltabesmettingen,
Dat lijkt me toch een grotere sample rate dan 24 hospitalisaties.
Hier is de volledige studie: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/mrc-gida/2021-12-16-COVID19-Report-49.pdf
S- is Omicron. In hun sample zitten 24 hospitalisaties door Omicron. Op basis daarvan resultaten trekken voor een hele populatie is gigantisch kort door de bocht en totaal niet voldoende om de generaliserende uitspraken die sommige op basis hiervan al willen doen, te rechtvaardigen. Zeker niet omdat er andere studies zijn, vaak op grotere samples, die andere conclusies maken. Als resultaten uit Zuid-Afrika worden verworpen omdat de samenstelling van de bevolking te verschillend is, is een studie op basis van 24 hospitalisaties ook onvoldoende.

Hier is de volledige studie: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/mrc-gida/2021-12-16-COVID19-Report-49.pdf
S- is Omicron. In hun sample zitten 24 hospitalisaties door Omicron. Op basis daarvan resultaten trekken voor een hele populatie is gigantisch kort door de bocht en totaal niet voldoende om de generaliserende uitspraken die sommige op basis hiervan al willen doen, te rechtvaardigen. Zeker niet omdat er andere studies zijn, vaak op grotere samples, die andere conclusies maken. Als resultaten uit Zuid-Afrika worden verworpen omdat de samenstelling van de bevolking te verschillend is, is een studie op basis van 24 hospitalisaties ook onvoldoende.
Dat is dus de schuld van de onderbetaalde Nieuwsblad journalist.

Maar niet echt haar schuld, want werpe degene die hier echt betaalt voor een nieuwsblad abonnement de eerste steen natuurlijk.

Ergens is het natuurlijk logisch dat experts en beleidmakers niet snel gaan zeggen dat er aanwijzigen zijn dat de variant minder besmettelijk is. Zoiets is direct een vrijgeleide voor een deel van de bevolking om minder maatregelen te nemen.

Ergens is het natuurlijk logisch dat experts en beleidmakers niet snel gaan zeggen dat er aanwijzigen zijn dat de variant minder besmettelijk is. Zoiets is direct een vrijgeleide voor een deel van de bevolking om minder maatregelen te nemen.
En, denk ik, nog altijd de grootste vraag : In welke mate zou het tot minder opnames leiden dan Delta. Zoals hier al een paar keer gepasseerd is, kan een verhoogd besmettelijkheid toch zorgen voor een verhoogd aantal opnames, zelfs bij een minder ernstig ziektebeeld. Hangt allemaal van de verhoudingen af.

Ik kan de huidige aanpak wel appreciëren, nu niets doen (of heel beperkt gelijk toeschouwers bij de voetbal verbieden), maar wel heel kort opvolgen en enkel indien nodig in actie schieten. Er zijn namelijk al heel wat relatief strenge maatregelen op dit moment, die al bij al toch niet zo ingrijpend zijn.

Gezien de toch nog altijd hoge bezetting in de ziekenhuizen vind ik het wel zo correct om voorlopig nog niet te versoepelen, met het oog op Omikron, de toch nog altijd onzekerheid zijnde cijfers. Als "we" ons nu toch zouden vergissen en de besmettelijkheid van Omikron de eventuele mindere "ergheid" ervan ruim compenseert zitten we wel degelijk in de shit als het aantal opnames nu toch de lucht in zou schieten vanop deze baseline.

Verstrengen "uit zekerheid", dat vind ik dan ook weer echt niet nodig. Zoals JanusDR wel terecht al een paar keer aanhaalt, we hebben een hele hoge vaccinatiegraad, een hoge boostergraad bij de 65+, recent heel wat besmettingen die (zeker bovenop de vaccinatie) extra bescherming geven, ... Maar wat voorzichtigheid mag. :)

Inderdaad, bij Omicron zal het grootste probleem die quarantaineregels worden.

Als we die strikt blijven toepassen (en toelaten met die doktersbriefjes) zoals ze nu zijn, kan de halve bevolking zo in quarantaine zitten, terwijl de ziekenhuizen langs de andere kant leeg zijn.

Grote fan van dit Amerikaanse idee om vooral de gevallen zelf te isoleren, en dan nog enkel indien ze symptomatisch zijn.
Klinkt logisch als Omicron minder gevaarlijk blijkt qua hospitalisatie.
Ook in het VK tweaken ze hun regels nu:

The self-isolation period for fully vaccinated people who have coronavirus is being cut from ten to seven days with immediate effect. The move follows confirmation from Boris Johnson that no further Covid restrictions will be brought in before Christmas. He says the situation remains "finely balanced" - with the Government waiting on figures of the number of people going to hospital with the new variant.

Daarvoor is het verschil tussen een expert/wetenschapper en een politicus voor mij dus belangrijk. Een expert moet niet selectief bepaalde studieresultaten gaan gebruiken om een mening door te drukken. Iemand die als wetenschapper in de pers komt moet objectief en volledig de huidige stand van zaken weergeven. In het geval van een nieuwe variant zal dan vaak het antwoord zijn dat er op dit moment nog niets over gezegd kan worden. Ze mogen ook projecties naar de toekomst maken en daarbij aangeven op welke assumpties die gebaseerd zijn en wat daarvoor de basis is. Op basis van hun wetenschappelijk bevindingen en verschillende projecties van de toekomst kunnen politici dan beslissingen nemen. Daarbij kunnen zij een keuze maken om zich op de meer pessimistische modellen te baseren vanuit een voorzichtigheidsprincipe. In België lijken echter de wetenschappers die keuze al te maken, bestoken ze vervolgens de pers in de week voor elk beslissingmoment en zullen ze achteraf de beslissingen afkraken als die niet 100% zijn wat ze hebben voorgesteld. Er is geen duidelijke lijn meer tussen wat wetenschap en wat politiek of politieke beïnvloeding is en het vertrouwen in zowel de wetenschappers als de overheid is dramatisch.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211222_96371702

Rijke landen zijn volgens de Wereldgezondheidsorganisatie met hun boostervaccinaties voor iedereen waarschijnlijk verantwoordelijk voor een verlenging van de coronapandemie. Waren die doses naar gezondheidspersoneel en kwetsbare mensen in arme landen gegaan, dan was in september al 40 procent van de wereldbevolking ingeënt, zo luidt de overtuiging van de WHO.
color me suprised... :eek:

FDA keurt Paxlovid goed, pil tegen corona van pfizer, 89% effectiviteit tegen hospitalisatie, ook tegen omicron.

En jongens, is die al aangekocht denken jullie?
US heeft maanden geleden al 10 miljoen stuks gekocht, en de UK 3 miljoen.

Wij?
Te druk bezig met maaaaatregelen, sorry.

Neen. Meer hoeft daar niet meer over gezegd te worden.

Dezelfde organisatie die zei dat boosteren amoreel was.
Hebben ze zich voor die epic blunder al geëxcuseerd?
Soms vraag ik me echt af hoeveel skin je in de game hebt.
Hoeveel percent van je portefeuille zijn pfizer aandelen?

Soms vraag ik me echt af hoeveel skin je in de game hebt.
Hoeveel percent van je portefeuille zijn pfizer aandelen?
0, en ik kijk gewoon naar de data.

En moest ik aandelen hebben, zou ik ze verkopen met dat nieuws van een universeel vaccin van defensie in Amerika.

Terug
Bovenaan