Internationaal Covidnieuws

Is dat zo ja? Niet echt gevolgd.

In dat geval zou dat voorlopig toch goed nieuws zijn ivm de IFR uit deze Twitter-thread die aantoonde dat met een 20% hogere R-waarde en halvering van de IFR we toch een doemscenario tegemoet zouden gaan.

Puur mathematisch gezien natuurlijk. Net als dat de Rode Duivels zich tussen 2002 en 2016 mathematisch konden plaatsen voor elk groot tornooi.
 
Ja, nieuwe dat nu aan het buitenkomen is lijkt te indiceren dat omicron veel besmettelijker is, maar eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk ans voorgaande varianten.
Tot nu toe ook 0 doden.

Verhouding hospitalisatie/infectie veel lager.
en voorgaande gevallen zijn niet gevaarlijk? We zitten nu al op de limiet van onze capaciteit IC? wat met een virus die nog eens besmettelijker is?
 
en voorgaande gevallen zijn niet gevaarlijk? We zitten nu al op de limiet van onze capaciteit IC? wat met een virus die nog eens besmettelijker is?
Ik ga er geen tekening bij maken.

Als die cijfers volhouden:
- Omicron dominant
- Omicron besmettelijker
- Omicron minder gevaarlijk -> minder mensen op intensieve.

Dus:
- Meer mensen met omicron
- Minder mensen met delta
- Minder mensen in ziekenhuis want omicron minder gevaarlijk dan delta.
 
Ik ga er geen tekening bij maken.

Als die cijfers volhouden:
- Omicron dominant
- Omicron besmettelijker
- Omicron minder gevaarlijk -> minder mensen op intensieve.

Dus:
- Meer mensen met omicron
- Minder mensen met delta
- Minder mensen in ziekenhuis want omicron minder gevaarlijk dan delta.
Misschien toch maar een tekening bij maken voor jezelf, of die gelinkte twitter thread lezen? :p
Van x personen besmet met Omicron belanden er minder mensen in het ziekenhuis dan x personen met Delta. Maar als de besmettelijkheid een stuk hoger ligt, kan die x bij Omicron exponentieel groter worden, dus die "minder" kan in absolute cijfers weldegelijk méér zijn dan nu bij Delta het geval is.
 
Misschien toch maar een tekening bij maken voor jezelf, of die gelinkte twitter thread lezen? :p
Van x personen besmet met Omicron belanden er minder mensen in het ziekenhuis dan x personen met Delta. Maar als de besmettelijkheid een stuk hoger ligt, kan die x bij Omicron exponentieel groter worden, dus die "minder" kan in absolute cijfers weldegelijk méér zijn dan nu bij Delta het geval is.
Ja, maar tot nu toe lijkt dat het besmettelijker x minder gevaarlijk gunstiger is dan delta. Zelfs bij ongevaccineerden.
Als je de link van Janus bekijkt zal je ook zien dat bij gevaccineerden het er nog veel gunstiger uitziet, en dat bestaande vaccins goed lijken te werken.
 
Ja, maar tot nu toe lijkt dat het besmettelijker x minder gevaarlijk gunstiger is dan delta. Zelfs bij ongevaccineerden.
Als je de link van Janus bekijkt zal je ook zien dat bij gevaccineerden het er nog veel gunstiger uitziet, en dat bestaande vaccins goed lijken te werken.
Minder gevaarlijk wil niet zeggen totaal ongevaarlijk. Als de besmettingsgraad x4 is maar de IC opname maar de helft van delta zit je nog steeds met een x2
 
Ja, nieuwe dat nu aan het buitenkomen is lijkt te indiceren dat omicron veel besmettelijker is, maar eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk ans voorgaande varianten.
Tot nu toe ook 0 doden.

Verhouding hospitalisatie/infectie veel lager.
Maar kunnen we tot nu toe niets uit besluiten. De regio waar die data vandaan komen, is een plek waar al ongeveer iedereen besmet is geweest, men schat 80%. Dus die mensen daar hebben ook een bescherming tegen covid. Het is allemaal nog veel te vroeg om ook maar enige conclusie uit te trekken.
Het is hoopgevend, maar dus nog even afwachten of dit ook effectief zo is. We kennen deze variant nog maar 3 weken...
 
Minder gevaarlijk wil niet zeggen totaal ongevaarlijk. Als de besmettingsgraad x4 is maar de IC opname maar de helft van delta zit je nog steeds met een x2
Neen. Want de besmettelijkheid werkt exponentieel.
Stel 1 zieke persoon en dat iedere delta zieke twee mensen besmet, omicron 8 mensen (dus 4 keer zo besmettelijk)

Eerste incubatieperiode 2 (delta) - 8 (omicron)besmettingen
Tweede incubatieperiode 4 - 64 besmettingen
Derde incubatieperiode 8 - 512 besmettingen
Vierde incubatieperiode 16 - 4096 besmettingen
Vijfde incubatieperiode 32 - 32768 besmettingen

Dus stel nu voor dat delta 10% naar de kliniek stuurt, en omicron 1 %, dan heb je na 4-5 weken 3 of 327 man in de kliniek liggen. In theorie is met dat model bijna iedereen in B besmet na 2 maand, en dan heb je met 1% ziekenhuis gevallen honderdduizenden mensen in de kliniek liggen...

Heel veel mensen hebben moeite om het begrip exponentieel stijgende curve te vatten... dat is met name het probleem van besmettelijkheid...

Dit is een voorbeeld heh mannen, ik zeg niet dat omicron 4 keer zo besmettelijk is
 
Idd, dat wordt maar al te vaak vergeten dat besmettingen exponentieel gaan. Onderstaand is een ondertussen vrij oude afbeelding uit de tijd van de Britse variant die de impact simuleert van een virus dat 50% dodelijker is versus een virus dat 50% besmettelijker is. Afbeelding gaat dan wel over aantal doden maar dat gaat even goed op voor IC bezetting. Dat is dus waarom we met zo'n hoge vaccinatiegraad en een heleboel maatregelen toch nog in de problemen zitten met Delta.

ErevBr6UYAAHLqP.jpg
 
Neen. Want de besmettelijkheid werkt exponentieel.
Stel 1 zieke persoon en dat iedere delta zieke twee mensen besmet, omicron 8 mensen (dus 4 keer zo besmettelijk)

Eerste incubatieperiode 2 (delta) - 8 (omicron)besmettingen
Tweede incubatieperiode 4 - 64 besmettingen
Derde incubatieperiode 8 - 512 besmettingen
Vierde incubatieperiode 16 - 4096 besmettingen
Vijfde incubatieperiode 32 - 32768 besmettingen

Dus stel nu voor dat delta 10% naar de kliniek stuurt, en omicron 1 %, dan heb je na 4-5 weken 3 of 327 man in de kliniek liggen. In theorie is met dat model bijna iedereen in B besmet na 2 maand, en dan heb je met 1% ziekenhuis gevallen honderdduizenden mensen in de kliniek liggen...

Heel veel mensen hebben moeite om het begrip exponentieel stijgende curve te vatten... dat is met name het probleem van besmettelijkheid...

Dit is een voorbeeld heh mannen, ik zeg niet dat omicron 4 keer zo besmettelijk is
Mijn cijfers zijn ook maar los uit mijn achterwerk getrokken hoor.
Maar idd even afwachten hoe besmettelijk omicron is en wat het effect op de IC capaciteit is.
Indien toch zeer besmettelijk zullen er wel extra maatregelen komen waardoor de r waarde weer daalt en de IC capaciteit hopelijk wat meer gevrijwaard wordt.
 
Eerste analyses in Gauteng:
* minder mensen aan de zuurstof, duur in het ziekenhuis gemiddeld ook een pak korter
* proportioneel wel jonger, veruit meeste mensen die er liggen zijn niet gevaccineerd (ook wel een verband tussen beide)
* ook veel minder mensen op intensieve

Dus het lijkt zich wel te bevestigen dat ofwel de vaccins (en/of natuurlijke immuniteit) werken ertegen, ofwel de variant wat minder zwaar is, maar dat zijn relatieve cijfers en in combinatie met een extreme besmettelijkheid kan dat zoals geweten toch weer zorgen voor een zware belasting op de ziekenhuizen natuurlijk.
Als dit zich allemaal bevestigt natuurlijk.
 
Zuid-Afrika is ook een raar geval.
Levensomstandigheden zijn ook niet optimaal.
Vaccinatiegraad is laag en denk zelfs nog geen boostershots.

Maar als eerste indicatie lijkt het geen rampzalige drama te worden.
Als vaccins werken tegen de besmettelijkheid, ook al is het 'maar' 50%, denk ik wel dat het nog goed kan komen globaal gezien.
 
Ik hoorde zondagavond op het nieuws (van StuBru) dat ze dachten dat het geen variant was, maar een nieuw virus. Heb er voor de rest niks meer over gelezen. Heb ik dat verkeerd begrepen/gehoord of is dit al weerlegd?
 
Ik hoorde zondagavond op het nieuws (van StuBru) dat ze dachten dat het geen variant was, maar een nieuw virus. Heb er voor de rest niks meer over gelezen. Heb ik dat verkeerd begrepen/gehoord of is dit al weerlegd?
Da's eerder een verhaal van definities. Vanaf wanneer wijkt een variant genoeg af van het originele virus om een nieuw virus te zijn?
Als ik het goed begrepen heb, is het nog steeds een variant van het origineel, met enkele stukken van een verkoudsvirus - met name die stukken die helpen met een goede besmettelijkheid. Wellicht ontstaan in een gastheer die ook nog eens verkouden was.
Leesbaar: https://www.cnbc.com/2021/12/05/omicron-variant-may-have-picked-up-a-piece-of-common-cold-virus.html
Minder leesbaar: https://doi.org/10.31219/osf.io/f7txy
Leuke woordspeling verder: https://www.infectioncontroltoday.com/view/winnie-the-flu-omicron-symptoms-mild-so-far
 
Alvast goede resultaten van meerdere covid geneesmiddelen tegen Omicron. (vandaag antibody coctail)

Die tweedelijns defensie zal een belangrijker onderdeel worden tegen overbelasting ziekenhuizen vanaf H2 2022, en blijft werken tegen varianten wegens ander mechanisme.

Ziet er niet slecht uit. Worst case scenario valt al weg.

Nu nog hopen dat booster werkt tegen omicron en dan ziet de toekomst er rooskleurig uit.
 
Terug
Bovenaan