Internationaal Covidnieuws

Het enige wat die reacties en travel bans teweeg brengen: de volgende keer gaat geen enkel land nog melden dat ze een nieuwe zorgwekkende variant ontdekt hebben, nu iedereen weet dat de wereld apetrots is om eens lekker op de messenger te schieten.

En als ge 5 seconden nadenkt, weet ge dat die variant overal al lang aanwezig is, er kon enkel nog niet (gericht) naar gezocht werden.
 
Ik maak me vooral zorgen dat we van de delta-variant ineens springen naar de omikron-variant. En dan vooral het feit dat ze dachten dat deze variant de nu-variant ging worden.

Dat wil namelijk zeggen dat er al 11 varianten geweest zijn sinds de delta-variant, maar ook dat er sinds de "ontdekking" en de naamgeving van de Zuid-Afrikaanse variant er nog 2 varianten zijn bijgekomen. Lijkt me dan dat het virus nu heel snel aan het muteren is?
 
Ik maak me vooral zorgen dat we van de delta-variant ineens springen naar de omikron-variant. En dan vooral het feit dat ze dachten dat deze variant de nu-variant ging worden.

Dat wil namelijk zeggen dat er al 11 varianten geweest zijn sinds de delta-variant, maar ook dat er sinds de "ontdekking" en de naamgeving van de Zuid-Afrikaanse variant er nog 2 varianten zijn bijgekomen. Lijkt me dan dat het virus nu heel snel aan het muteren is?
Dit is een coronavirrus. Die muteren zich te pletter. Er is één vrouw in Zuid-Afrika die zelf meer dan 20 mutaties heeft geproduceerd door een ziekte periode van enkele weken. De meeste van deze mutaties zijn irrelevant
 
Ik maak me vooral zorgen dat we van de delta-variant ineens springen naar de omikron-variant. En dan vooral het feit dat ze dachten dat deze variant de nu-variant ging worden.

Dat wil namelijk zeggen dat er al 11 varianten geweest zijn sinds de delta-variant, maar ook dat er sinds de "ontdekking" en de naamgeving van de Zuid-Afrikaanse variant er nog 2 varianten zijn bijgekomen. Lijkt me dan dat het virus nu heel snel aan het muteren is?
denk dat ze nu en xi overgeslaan zijn om bepaalde landen niet te schofferen hoor.
https://www.telegraph.co.uk/global-...alled-omicron-not-xi-avoid-offending-chinese/
 


Ik snap niet dat de wereld gezondheids organisatie hier geen enkel probleem in ziet om grenzen open te laten :wtf:
 
Dit is een coronavirrus. Die muteren zich te pletter. Er is één vrouw in Zuid-Afrika die zelf meer dan 20 mutaties heeft geproduceerd door een ziekte periode van enkele weken. De meeste van deze mutaties zijn irrelevant
Maar ik vermoed dat er pas een nieuwe naam gegeven wordt als er ook iets "substantieel" muteert? (Ik ben geen viroloog, maar ik vermoed een "nieuwe stam"?). De meeste van de varianten zullen inderdaad niet gevaarlijker/besmettelijker zijn, en daarom de media niet halen. Maar het lijkt me wel een belangrijke graadmeter om in het oog te houden naar het nut van vaccinaties voor de toekomst toe?
denk dat ze nu en xi overgeslaan zijn om bepaalde landen niet te schofferen hoor.
https://www.telegraph.co.uk/global-...alled-omicron-not-xi-avoid-offending-chinese/
Ahja oké, dat zou het wel kunnen verklaren :)
 


Ik snap niet dat de wereld gezondheids organisatie hier geen enkel probleem in ziet om grenzen open te laten :wtf:
Hun track record wat betreft covid is nu ook niet uitmuntend te noemen. :D

allez niet dat iedereen zonder zonde is. Elk land heeft wel fouten gemaakt en ik denk dat we nu gewoon een protectionistische insteek zien van landen die hun eigen koers willen varen.
 
Ik maak me vooral zorgen dat we van de delta-variant ineens springen naar de omikron-variant. En dan vooral het feit dat ze dachten dat deze variant de nu-variant ging worden.

Dat wil namelijk zeggen dat er al 11 varianten geweest zijn sinds de delta-variant, maar ook dat er sinds de "ontdekking" en de naamgeving van de Zuid-Afrikaanse variant er nog 2 varianten zijn bijgekomen. Lijkt me dan dat het virus nu heel snel aan het muteren is?
Er zijn acht varianten geweest met weinig impact, van epsilon tot mu. "Nu" gebruiken ze niet omdat het klinkt als "new". "Xi" gebruiken ze niet om de Chinese president Xi Jinping niet te schofferen. Ik kijk al uit naar de pi-variant. Dan kan Patricia Paay zich beledigd voelen.
 
Wel gek om te zien hoeveel invloed China ondertussen heeft.

Griekse letters zijn ingevoerd omdat er een zekere president steeds refereerde naar het 'Chinese virus', nu slaan ze ξ (ksi of xi) over om opnieuw China niet te schofferen.
 
Hun track record wat betreft covid is nu ook niet uitmuntend te noemen. :D
Well that didn’t age well.. :unsure:

De paniekreactie is er een terechte. Je hebt 0,0 info, beter krachtig aan de noodrem dan te laat zijn en hier met supermutaties te zitten waar we niets over weten.

En uiteraard zal er hier al virus zijn, maar liever dat de verspreiding van een paar gastheren vertrekt dan van duizenden tegelijkertijd voor we meer info hebben.
 
Wel gek om te zien hoeveel invloed China ondertussen heeft.

Griekse letters zijn ingevoerd omdat er een zekere president steeds refereerde naar het 'Chinese virus', nu slaan ze ξ (ksi of xi) over om opnieuw China niet te schofferen.
"Een zeker president"
Wij hebben hier maandenlang het gehad over de Britse variant, Braziliaanse variant, ... Het was écht niet enkel Trump die daar schuldig aan was hoor ;).

Maar het is wel wat raar om over die griekse letter te vallen...
 
"Een zeker president"
Wij hebben hier maandenlang het gehad over de Britse variant, Braziliaanse variant, ... Het was écht niet enkel Trump die daar schuldig aan was hoor ;).

Maar het is wel wat raar om over die griekse letter te vallen...
Wel gek om te zien hoeveel invloed China ondertussen heeft.

Griekse letters zijn ingevoerd omdat er een zekere president steeds refereerde naar het 'Chinese virus', nu slaan ze ξ (ksi of xi) over om opnieuw China niet te schofferen.
Richtlijnen dateren al van 2015.
Toen was het nog onvoorstelbaar dat iemand als Trump president zou worden, laat staan dat we ons zo zouden verdiepen in de naamgeving.
Toen hadden we nog niet door aan wat voor iets we ontsnapt waren met Sars-Cov (1, maar dat zou impliceren dat we al wisten dat er een 2 zat aan te komen)
The ICD, managed by WHO and endorsed by its Member States, provides a final standard name for each human disease according to standard guidelines that are also aimed at reducing negative impact from names while balancing science, communication, and policy.
Maar ik vermoed dat er pas een nieuwe naam gegeven wordt als er ook iets "substantieel" muteert? (Ik ben geen viroloog, maar ik vermoed een "nieuwe stam"?). De meeste van de varianten zullen inderdaad niet gevaarlijker/besmettelijker zijn, en daarom de media niet halen. Maar het lijkt me wel een belangrijke graadmeter om in het oog te houden naar het nut van vaccinaties voor de toekomst toe?
Ik maak me vooral zorgen dat we van de delta-variant ineens springen naar de omikron-variant. En dan vooral het feit dat ze dachten dat deze variant de nu-variant ging worden.

Dat wil namelijk zeggen dat er al 11 varianten geweest zijn sinds de delta-variant, maar ook dat er sinds de "ontdekking" en de naamgeving van de Zuid-Afrikaanse variant er nog 2 varianten zijn bijgekomen. Lijkt me dan dat het virus nu heel snel aan het muteren is?
Goh, dan hecht je wat te veel belang aan de naamgeving om zo'n conclusies te trekken lijkt me. Dat is eigenlijk een omgekeerde redenering.
 
Well that didn’t age well.. :unsure:

De paniekreactie is er een terechte. Je hebt 0,0 info, beter krachtig aan de noodrem dan te laat zijn en hier met supermutaties te zitten waar we niets over weten.

En uiteraard zal er hier al virus zijn, maar liever dat de verspreiding van een paar gastheren vertrekt dan van duizenden tegelijkertijd voor we meer info hebben.
dit denk ik ook, laten we nu gewoon enkele weken strenge maatregelen nemen tegen landen met die nieuwe variant tot we daar wat duidelijkheid over hebben ipv eerst te wachten op duidelijkheid en dan te moeten ingrijpen omdat het te snel om zich heen grijpt.
 
Ik versta de houding van het WHO niet, men zegt dat de nieuwe variant een groot risico vormt maar anderzijds raden ze de landen af om het luchtverkeer te sluiten, tja. Laat er maar eerst duidelijkheid meer duidelijkheid zijn over die nieuwe variant.

 
Ik versta de houding van het WHO niet, men zegt dat de nieuwe variant een groot risico vormt maar anderzijds raden ze de landen af om het luchtverkeer te sluiten, tja. Laat er maar eerst duidelijkheid meer duidelijkheid zijn over die nieuwe variant.


Basicly : in onze internationale wereld met vliegtuigen heeft het praktisch gezien geen zin om grenzen te sluiten voor varianten. Tegen dat er een nieuwe is ontdekt zit het al verspreid over de wereld.
Ieder land heeft geprobeerd om Delta buiten te houden, sommigen zoals Australië met ontzettend strikte maatregelen maar het helpt gewoon niet.
Enigste dat grenzen sluiten wel doet is beetje vertragen.
Aan de andere kant : Zuid-Afrika heeft heel rap de wereld verwittigd en wordt nu gestraft daarvoor. Volgende keer zou een land mss wel durven wachten op het publiek te maken.
Door Zuid-Afrika hebben we hier een paar weken gewonnen maar hebben nu ook te weinig info om goed erover te oordelen.
De info die komt uit Zuid Afrika zijn op zich niet zo pessimistisch
 
De houding van WHO valt idd te verstaan in de zin dat deze variant toch al in alle uithoeken van de wereld zit. Met selectief wat grenzen te sluiten kan je de finale uitkomst wat vertragen maar niet wijzigen.

Lijkt mij na de voorbije twee jaar ook nogal naïef om op basis van wat anekdotes (die dan nog uit hun context gehaald zijn) te hopen dat dit virus plots geëvolueerd is in een richting die al onze problemen gaat oplossen.
 
Terug
Bovenaan