Internationaal Covidnieuws

Omicron lijkt jonge kinderen ook veel zwaarder te treffen.

Als deze trends zich verder zetten denk ik dat binnen enkele maanden met merendeel van de wereld vaccinatie en 6-maandelijkse boosters verplicht maakt.


Screenshot_20211203-170416_Twitter.jpg
Ook enige onderbouwing voor die elke 6 maanden booster of kan dit bij op de hoop bullshit?
 
Voorlopig lijkt dat niet het geval

Zodat je die kan aanpassen aan de nieuwe dominante variant, al is dat hopelijk niet elke 6 maand een nieuwe :p
Beiden fout.

Graag tot het einde lezen, zodat je een idee hebt waarover je spreekt.


Ook in de andere topics werd hierover al gepost. Sterker nog, zelfs geen tien posts geleden in dit eigenste topic: https://www.beyondgaming.be/threads/internationaal-covidnieuws.10056/post-430188
 
Beiden fout.

Graag tot het einde lezen, zodat je een idee hebt waarover je spreekt.


Ook in de andere topics werd hierover al gepost. Sterker nog, zelfs geen tien posts geleden in dit eigenste topic: https://www.beyondgaming.be/threads/internationaal-covidnieuws.10056/post-430188
In VTM nieuws sprak iemand anders dat deze middag tegen:
* Mensen die reeds delta gehad hebben lijken weinig immuun tegen omnicron (Zuid Afrika)
* In GB lijken ook gevaccineerde minder immuun tegen omnicron

Mss best zelf ook goed uw artikel lezen. Want effectief bewijs is er niet
 
In VTM nieuws sprak iemand anders dat deze middag tegen:
* Mensen die reeds delta gehad hebben lijken weinig immuun tegen omnicron (Zuid Afrika)
* In GB lijken ook gevaccineerde minder immuun tegen omnicron

Mss best zelf ook goed uw artikel lezen. Want effectief bewijs is er niet
Geen bron, niets wat de post waar ik op reageer bevestigt en niets wat mijn post tegenspreekt? Ok.
 
Mijn bron staat er toch bij?

VTM nieuws
Da's een platform, geen bron. Zonder link, zonder journalist, zonder context of vernoeming van de persoon die men aan het woord laat, waardeloos.
Uw bronnen hebben ook 0 bewijs dat ze wel werken, ze hopen het
Oei, toch meer dan nul hoor. Verder beweer ik ook helemaal niet dat ze feilloos zullen werken. Enkel dat het pure quatsch is om er nu al vanuit te gaan dat a) de vaccins niet werken voor deze variant en b) we elke zes maanden gaan moeten boosteren.
In VTM nieuws sprak iemand anders dat deze middag tegen:
* Mensen die reeds delta gehad hebben lijken weinig immuun tegen omnicron (Zuid Afrika)
* In GB lijken ook gevaccineerde minder immuun tegen omnicron
Bovendien haal je enerzijds na besmetting aan terwijl ik het louter over vaccins heb. Anderzijds haal je immuniteit aan in de zin van geen besmetting, terwijl ik de waarde van een vaccin toch aan verminderd ziektebeeld afmeet. Je probeert de discussie te verleggen maar daar ga ik niet in mee.
 
Laatst bewerkt:
Da's een platform, geen bron. Zonder link, zonder journalist, zonder context of vernoeming van de persoon die men aan het woord laat, waardeloos.

Oei, toch meer dan nul hoor. Verder beweer ik ook helemaal niet dat ze feilloos zullen werken. Enkel dat het pure quatsch is om er nu al vanuit te gaan dat a) de vaccins niet werken voor deze variant en b) we elke zes maanden gaan moeten boosteren.

Bovendien haal je enerzijds na besmetting aan terwijl ik het louter over vaccins heb. Anderzijds haal je immuniteit aan in de zin van geen besmetting, terwijl ik de waarde van een vaccin toch aan verminderd ziektebeeld afmeet. Je probeert de discussie te verleggen maar daar ga ik niet in mee.
Vtm nieuws van 13u op VTM

We hopen, we denken, we vermoeden, we verwachten, we bla bla bla is 0 garantie dat het effectief zo is

6 maand booster heb ik nergens gezegd
 
Vtm nieuws van 13u op VTM
Dus wie zei het, in welke context. En wat exact want jij haalt hier al de hele tijd enkele dingen, al dan niet bewust, door elkaar:
* Immuniteit na besmetting.
* Niet meer besmet kunnen worden na vaccinatie.
* Nog steeds een goede bescherming tegen een ernstig ziekteverloop na besmetting na vaccinatie, al dan niet na een eenmalige booster.
Ik heb enkel een verwachting uitgesproken over het laatste, niet over de eerste twee. Jij haalde die eerste twee uit het vtm nieuws en denkt hiermee het derde te weerleggen?
We hopen, we denken, we vermoeden, we verwachten, we bla bla bla is 0 garantie dat het effectief zo is
Ook 0 garantie dat het niet zo is.
Ik hecht meer waarde aan beredeneerde verwachtingen op basis van ervaringen uit het verleden dan aan het buikgevoel iemand die hierover geen expertise heeft.
6 maand booster heb ik nergens gezegd
De post waar ik op reageerde (zoals ik al zei) voor jij je kwam moeien en naast de kwestie antwoorden, wel :unsure:
Als deze trends zich verder zetten denk ik dat binnen enkele maanden met merendeel van de wereld vaccinatie en 6-maandelijkse boosters verplicht maakt.
 
Dus wie zei het, in welke context. En wat exact want jij haalt hier al de hele tijd enkele dingen, al dan niet bewust, door elkaar:
* Immuniteit na besmetting.
* Niet meer besmet kunnen worden na vaccinatie.
* Nog steeds een goede bescherming tegen een ernstig ziekteverloop na besmetting na vaccinatie, al dan niet na een eenmalige booster.
Ik heb enkel een verwachting uitgesproken over het laatste, niet over de eerste twee. Jij haalde die eerste twee uit het vtm nieuws.

Ook 0 garantie dat het niet zo is.
Ik hecht meer waarde aan beredeneerde verwachtingen op basis van ervaringen uit het verleden dan aan het buikgevoel iemand die hierover geen expertise heeft.

De post waar ik op reageerde (zoals ik al zei) voor jij je kwam moeien en naast de kwestie antwoorden, wel :unsure:
Nee ik vatte gewoon samen wat er gezegd werd in het nieuws (denk door iemand van KUL).
En dat ging zowel om gevaccineerde als om herstelde

En nee ik antwoord niet naast de kwestie

En smileys dienen voor een reden ;)
 
Wat ik uit de analyse van experts opmaak is:

- twijfel, wachten op klinische analyse.
- vrij grote consensus dat T-cel respons nog ok zal zijn
- cijfers die publiek gaan worden komende week, nl. de labo antibody neutralisation tests van pfizer/moderna kunnen er optisch zéér slecht uit zien.

Maar dat wil dan niet zeggen dat effectiviteit tegen ziekenhuisopname ook wegvalt, want immuniteit bestaat uit verschillende componenten, waaronder de genoemde T-cellen.

Dat zagen we immers ook tegen de Beta variant: antilichamen sterke neutralisatiedata daling, hospitalisatie effectiviteit nog steeds goed.

Afwachten dus, met goede kans dat het vaccin beschermt tegen hospitalisatie. En dat is wat vooral telt.

Bijkomend geeft de booster blijkbaar een completere bescherming tegen een bredere range van spike eiwitten, wat nog meer zou helpen tegen omicron.

Het goede tempo van boosters, onze delta piek die we net achter de rug hebben, de algemene vaccinatiegraad, en de enorm hoge besmettingen erbij de voorbije 2 maand (die als extra booster fungeren), geven mij goede hoop voor België om nieuwe lockdowns binnen 3-4 maand te kunnen vermijden.

Financieel interesseert mij echter vooral wat in Amerika zal gebeuren :)
Vandaar hopelijk geen té grote reinfectie rate na natuurlijke besmetting van omicron.
 
Wat ik uit de analyse van experts opmaak is:

- twijfel, wachten op klinische analyse.
- vrij grote consensus dat T-cel respons nog ok zal zijn
- cijfers die publiek gaan worden komende week, nl. de labo antibody neutralisation tests van pfizer/moderna kunnen er optisch zéér slecht uit zien.

Maar dat wil dan niet zeggen dat effectiviteit tegen ziekenhuisopname ook wegvalt, want immuniteit bestaat uit verschillende componenten, waaronder de genoemde T-cellen.

Dat zagen we immers ook tegen de Beta variant: antilichamen sterke neutralisatiedata daling, hospitalisatie effectiviteit nog steeds goed.

Afwachten dus, met goede kans dat het vaccin beschermt tegen hospitalisatie. En dat is wat vooral telt.

Bijkomend geeft de booster blijkbaar een completere bescherming tegen een bredere range van spike eiwitten, wat nog meer zou helpen tegen omicron.

Het goede tempo van boosters, onze delta piek die we net achter de rug hebben, de algemene vaccinatiegraad, en de enorm hoge besmettingen erbij de voorbije 2 maand (die als extra booster fungeren), geven mij goede hoop voor België om nieuwe lockdowns binnen 3-4 maand te kunnen vermijden.

Financieel interesseert mij echter vooral wat in Amerika zal gebeuren :)
Vandaar hopelijk geen té grote reinfectie rate na natuurlijke besmetting van omicron.
Reinfection rate zal wellicht zeer hoog zijn bij degenen die nog geen booster hebben. Toch als de viral load nog groter is dan bij delta (en dat de reden is van de hoge besmettelijkheid van omicron).
Maar wie ooit covid of vaccinatie gehad heeft zal dan reageren met T-cellen. Tenzij ze verzwakt zijn, onderliggende aandoeningen hebben en dergelijke.

Imo kan dit enorm pijn doen komende maanden.
Als de grotere impact op kinderen ook blijft aanhouden dan komt er hoogstwss bijna overal verplichte vaccinatie + verplichte periodieke boosters.
 
Besmettelijkheid lijkt op basis van initiële data heel hoog (moet nog geconfirmeerd worden).

Betekent binnen 2-3 maand potentieel snelle zeer hoge piek (met snelle maatregelen) en dan snelle daling terug.

Daarna zal er wel een aangepast vaccin zijn.
En dan gedaan met covid, want veel mutaties schieten dan niet meer over :-D
 
In de VS zie je toch echt de impact van de bescherming door vaccins. New York, New Jersey en Massachussets stonden lang afgetekend bovenaan in de statistieken (aantal doden/miljoen inwoners), onder meer omdat ze bij de start van de epidemie hard getroffen werden, maar ondertussen wordt de top 10 verder ingenomen door veelal conservatieve staten waar de vaccinatie niet zo'n groot succes is en waar 'individuele vrijheden' voorrang krijgen op het algemeen belang.
Je ziet ook dat in NY, NJ en MA de doden in de eerste golf vielen, terwijl bij de staten met beperkte vaccinatie de spike in doden in 2021 even groot was als in 2020.

Mississippi en Alabama staan helemaal bovenaan, verder ook nog Louisiana, Arizona, Oaklahoma, Georgia, Arkansas, Florida..
 
In de VS zie je toch echt de impact van de bescherming door vaccins. New York, New Jersey en Massachussets stonden lang afgetekend bovenaan in de statistieken (aantal doden/miljoen inwoners), onder meer omdat ze bij de start van de epidemie hard getroffen werden, maar ondertussen wordt de top 10 verder ingenomen door veelal conservatieve staten waar de vaccinatie niet zo'n groot succes is en waar 'individuele vrijheden' voorrang krijgen op het algemeen belang.
Je ziet ook dat in NY, NJ en MA de doden in de eerste golf vielen, terwijl bij de staten met beperkte vaccinatie de spike in doden in 2021 even groot was als in 2020.

Mississippi en Alabama staan helemaal bovenaan, verder ook nog Louisiana, Arizona, Oaklahoma, Georgia, Arkansas, Florida..
Ik vrees dat het Noord-Oosten nu wel begint aan hun delta & Thanksgiving wave.

Vaccinatie is niet slecht, maar nog altijd een heel stuk minder dan bv. Vlaanderen. En als je dan ziet hoe nipt wij het maar redden...
 
Omicron possibly more infectious because it shares genetic code with common cold coronavirus, study says
The omicron variant is likely to have picked up genetic material from another virus that causes the common cold in humans, according to a new preliminary study, prompting one of its authors to suggest omicron could have greater transmissibility but lower virulence than other variants of the coronavirus.



Heeft genetisch materiaal 'likely' opgepikt. Leeft met andere virussen in dezelfde organen.
 
De data die nu buiten komen, wijzen op grotere transmissie.

Langs de andere kant voorzichtig goed nieuws qua hospitalisaties:

"The main observation that we have made over the last two weeks is that the majority of patients in the COVID wards have not been oxygen dependent. SARS-CoV-2 has been an incidental finding in patients that were admitted to the hospital for another medical, surgical or obstetric reason."

"A significant early finding in this analysis is the much shorter average length of stay of 2.8 days for SARS-CoV-2 positive patients admitted to the COVID wards over the last two weeks compared to an average length of stay of 8.5 days for the past 18 months. The NICD reports a similar shorter length of stay for all hospitals in Tshwane in its weekly report."
 
De data die nu buiten komen, wijzen op grotere transmissie.

Langs de andere kant voorzichtig goed nieuws qua hospitalisaties:

"The main observation that we have made over the last two weeks is that the majority of patients in the COVID wards have not been oxygen dependent. SARS-CoV-2 has been an incidental finding in patients that were admitted to the hospital for another medical, surgical or obstetric reason."

"A significant early finding in this analysis is the much shorter average length of stay of 2.8 days for SARS-CoV-2 positive patients admitted to the COVID wards over the last two weeks compared to an average length of stay of 8.5 days for the past 18 months. The NICD reports a similar shorter length of stay for all hospitals in Tshwane in its weekly report."
Ja, nieuwe dat nu aan het buitenkomen is lijkt te indiceren dat omicron veel besmettelijker is, maar eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk ans voorgaande varianten.
Tot nu toe ook 0 doden.

Verhouding hospitalisatie/infectie veel lager.
 
Terug
Bovenaan