Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

  • 0 - 100 EUR

    Stemmen: 28 12,7%
  • 101 - 200 EUR

    Stemmen: 47 21,3%
  • 201 - 300 EUR

    Stemmen: 26 11,8%
  • 301 - 400 EUR

    Stemmen: 22 10,0%
  • 401 - 500 EUR

    Stemmen: 26 11,8%
  • 501 - 600 EUR

    Stemmen: 6 2,7%
  • 601 - 1000 EUR

    Stemmen: 25 11,3%
  • 1000+ EUR

    Stemmen: 41 18,6%

  • Totaal aantal stemmers
    221
Voilà, de seiko is terug thuis, Evergem is niet bij de deur, gelijk het lederen bandje voor de eerste keer opgezet, geeft wel mooi, t'is wat grijs vandaag, dus geen optimaal licht wel voor een fotootje :



Ook mijne Junghans voyager nieuwe batterij ingezet, meer dan 10 jaar oud is die, op titanium band, en radiofrequentie gestuurd.

Maar ik bekijk hem eventjes van dichtbij, hij geeft de tijd wel correct weer, maar de secondenwijzer doet random rare dingen, blijft hangen, om dan ineens 10 seconden vooruit te springen, ineens naar 0 stand, en zo willen vooruit tikken, maar precies geblokkeerd zijn. Ik vind het wel jammer dat ze daar niet meteen naar gekeken hebben, tenzij het probleem zich pas na batterij vervanging voordeed, ik had het niet gezien in de winkel zelf, mijn fout dus, maar gezien de leeftijd van het horloge ga ik hier niet zoveel meer in investeren, ik ben al blij dat het enkel bij de seconden wijzer is, en dat het geen invloed heeft op de andere 2 wijzers, ideaal is anders, maar soit

Nog een fotootje van deze ook genomen :



Kan dit veel kwaad eigenlijk bij een radiogestuurd uurwerk die Secondenwijzer?
Vooral de Seiko kan ik wel apprecieren, de Junghans is minder mijn smaak.
Uw technische vraag kan ik (nog) niet beantwoorden.

Normaal ga ik de opleiding horlogemaker volgen volgend jaar in Antwerpen, misschien dat ik u dan meer kan vertellen.
 
Vooral de Seiko kan ik wel apprecieren, de Junghans is minder mijn smaak.
Uw technische vraag kan ik (nog) niet beantwoorden.

Normaal ga ik de opleiding horlogemaker volgen volgend jaar in Antwerpen, misschien dat ik u dan meer kan vertellen.
Die dial van de seiko is een raar beesje, met weinig lichtinval lijkt het haast een zwarte dial te zijn, in natuurlicht zie je dat bruine, en met vollenbak zon erop begint ie te reflecteren op die gekartelde patronen op die dial. Dit is de reden waarom ik voor deze ben gegaan, in verschillende omstandigheden een ander resultaat.

Die junghans dacht ik eerder aan te doen als ik op stap ben, en niet wil rondlopen met zulk een duur horloge om de pols, maar dat begint mij nu toch te ergeren die seconde dial, je hoort hem ineens nen helen hoop seconden inhalen, stilstaan, al 'trappelend' stilstaan (vooruit willen, maar er gebeurt niks), ik denk dat ie nog geen 1 minuut correct heeft kunnen lopen... Al de rest is wel normaal van wijzers...die is dan ook 10+ jaar oud, maar heeft bij aankoop toch ook een 550 tal euros gekost, ik kan deze niet zomaar langs kant leggen...
 
Heel mooi @Necre0, Wesley Sonck draagt/droeg dit uurwerk ook regelmatig tijdens televisiewerk (afwisselend met ander leuk spul van Omega). Voor mij een iets te hoge prijs wel. In dat budget zou ik persoonlijk eerder richting JLC of Zenith kijken. Maar Omega maakt wel heel mooie dingen, verbaast me steeds dat zo veel mensen liever meer uitgeven aan (en lang moeten wachten op) een Rolex :)
Uiteindelijk wil je toch een Rolex
 
Ik moet stiekem toegeven dat het zo is.
Ik mijn hoofd wou ik pas die Rolex als ik eerst nog wat andere merken ervaren had (Tudor, cartier,...). Heb nu voor paar maand een gmt master (de Batman 😎) te leen en wat voor comfortabel horloge is me dat. Past perfect voor elke gelegenheid, zit zo goed rond de pols dat je amper door hebt dat je die aan hebt, de sluiting en band zijn brilliant...
Zal hard zijn deze terug geven, maar tegen m'n 50e verjaardag mag er toch een rootbeer komen 🥰

3HyzCPP.jpeg


lTk5RGq.jpeg
 
Echt niet. Je ziet ze ook echt overal dus de perceptie van exclusiviteit is ook iets geks.

Je ziet ze ook gewoon vaak aan de pols van mensen die niks van horloges kennen :) Niks mis mee, trouwens.
Af en toe zie ik zo’n reacties passeren en soms snap ik niet vanwaar dat komt, want de insteek is eerder negatief.

De Submariner bijvoorbeeld bestaat straks 70 jaar, dan is het toch logisch dat daar al heel veel stuks van geproduceerd zijn?
En vanaf wanneer is iets exclusief ?

Subjectief vind ik het een heel mooi, veelzijdig horloge, objectief gezien is het een zeer, zeer degelijk horloge dat, samen met nog andere modellen/merken, de tand des tijds ruimschoots weerstaan heeft. Doordat die zo degelijk zijn gaan die generaties mee.

Of het nu over een horlogemerk gaat of een automerk of gelijk wat, er zullen altijd kopers zijn die “er niks van kennen”.
Daar laat ik niet iets voor staan als ik het wil kopen of doen.
 
Ik zeg toch dat er niks mis mee is? Het is ook niet de reden waarom ik negatief kijk tegenover Rolex. Je kan ook niet ontkennen dat het gewoon zo is, net als bijv. BMW inderdaad.

De reden dat ik geen Rolex moet hebben is hun tactiek van kunstmatige schaarste. Verder vind ik het zeker knappe horloges, maar voor hetzelfde geld (en goedkoper) kan je gewoon in een winkel binnenstappen en een knappe Zenith of JLC kopen.
 
Dat verhaal van de kunstmatige schaarste lees je her en der wel eens, maar de vraag is natuurlijk of dat effectief wel waar is. Misschien is het een soort van selfffulfilling prophecy. Als men het maar vaak genoeg schrijft gaat iedereen het nog voor waar aannemen ook. En zo is er iets te vertellen op de YouTube kanalen.
Ik hou het op officiële communicatie. Er was sowieso voor de stalen versies veel vraag. Rolex produceert veel, maar gelimiteerd. Door zo’n geruchten gaat de vraag voor sommige types nog meer de hoogte in. En als dan blijkt dat er aan de supply kant ook nog onderbrekingen zijn, dan kan de wachttijd wel oplopen. Of het nu een Submariner is, Patek Philippe Nautilus of zelfs de plastieken MoonSwatch. Zelfs die liggen niet zomaar op het schap in de winkel. En da’s een horloge van 250€.

In een wereld waar je op een wagen al meer dan een jaar moet wachten, als je al een leveringstermijn krijgt, is even wachten op een horloge geen drama imho.

 
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een auto bestellen die nog gemaakt moet worden, of een horloge "mogen" kopen dat eigenlijk wel ergens in de winkel ligt, maar enkel voor kopers die aan de "juiste" voorwaarden voldoen :D De MoonSwatch situatie is nog debieler inderdaad. Patek is gewoon een apart verhaal, je gaat BMW toch ook niet vergelijken met Rolls Royce hé.
 
Need help.

Ik ken heel weinig van horloges. Ik zou er eentje willen kopen voor m'n vrouw, voor onder de boom.

Aanraders van merken? Enige vereiste is dat het een 'fijn' model moet zijn. Niet te groot of zwaar. Mag een sporthorloge zijn, maar moet wat classy zijn ook. Geen Apple watch toestanden, kitsch as fuck.
 
Schaamtelijk om het hier te komen vragen, maar door de verhuis was ik mijn Steinhart Ocean 1 kwijt 😱. Gelukkig is ze ondertussen terecht.

Vroeg me alleen af of ik iets speciaal moet doen gezien ze een tijdje niet gedragen is geweest?
Zou elke juwelier hier een service op willen doen?
 
Schaamtelijk om het hier te komen vragen, maar door de verhuis was ik mijn Steinhart Ocean 1 kwijt 😱. Gelukkig is ze ondertussen terecht.

Vroeg me alleen af of ik iets speciaal moet doen gezien ze een tijdje niet gedragen is geweest?
Zou elke juwelier hier een service op willen doen?
in principe wel, juwelier of horlogemaker. Je kan Steinhart zelf ook eens contacteren?

Ik heb mijn Ocean 1 al +10j en met periodes heeft die ook gewoon stilgelegen. Werkt nog perfect, dus an sich denk ik niet dat het moet als er geen groot tijdsverschil per dag op zit.
 
Hoe kan je eigenlijk krassen uit het glas verwijderen?

Ik had een platte batterij en de juwelier had deze vervangen maar het had hem wel héél veel moeite gekost. Aan de voorkant was dit meteen duidelijk .:angry:

Ik heb al met tandpaste, Natriumwaterstofcarbonaat, nagellak en metal polish geprobeerd maar de krassen blijven zichtbaar.

Een dremel met polish borstel en krachtigere polish paste misschien?
 
Terug
Bovenaan