Hoe warm is het bij jou?

516m3 verbruikt op de meter op 1j, geen idee van het soort gas (hoog of laag calorisch).

Bij u wordt het dus ook onderschat.
Laagcalorisch is een factor 10,2, hoog is 11,5, de meeste zitten volgens mij op hoogcalorisch. Ik nog tot september dit jaar op laagcalorisch.
Je hebt dus een verbruik van 5250 - 5930kWh op jaarbasis. Nog steeds netjes, maar het zou zomaar 20% meer kunnen zijn dan je app.
 
Nog altijd even warm als altijd :p.
De cijfers van December 2023 zijn compleet.
Gasverbruik van 1197kWh (117,5m3 laag calorish gas) voor verwarming en SWW (HOB 241m2 netto van 2020). Het was een heel milde Decembermand, 29% minder graaddagen dan vorig jaar, je zou bij gelijkblijvende verwarmingsomstandigheden dus omgeveer 30% minder verbruikt moeten hebben.
In de afgelopen 18 jaar was enkel December 2015 warmer.

De grafiek van verbruik in relatie met de graaddagen:
53434978946_218652356d_z.jpg
Waar kom je aan de data voor de graaddagen? Ik was zelf minimumtemperatuur per dag aan het gebruiken, maar ideaal is het niet.
 
Temperatuur bij ons is een redelijk constante 21,5°C. Het is door de zon dat het warmer wordt binnen.

L/W warmtepomp (Verbruik / Afgegeven energie / COP)
december:
Verwarming: 258Kwh / 1324Kwh / 5,13
Warm water: 49Kwh / 159Kwh / 3,24

Totaal 2023:
Verwarming: 470Kwh / 2441Kwh / 5,19
 
Tussen 1 oktober en 31 december hebben we 637kWh elektriciteit verbruikt voor de warmtepomp + SSW.

Tot half november aan 22C gestookt en daarna 21.5C. 22C was me toch iets te warm.
 
Wij tussen 1 oktober en 31 december 2345kWh gas voor verwarming en warm water.
Van bij de start verwarmd op 21,5 beneden en 20,5 boven. (wordt geregeld 22 en 21 door erin te leven).
 
Eind januari gemerkt dat mijn thermostaat raar deed, 21 graden gevraagd was 22-23 graden krijgen, tijdsprogramma's werden niet meer gerespecteerd, ...

Ik heb die dan vervangen en de verschillen zijn toch opmerkelijk, ondanks dat ik in november en december 2022 niet onmiddellijk het idee had dat er iets fout liep.

November 2022: 326kwh
November 2023: 238kwh

December 2022: 872kwh
December 2023 (tot 19/12): 212kwh

Wetende dat mijn vriendin in 2022 niet thuiswerkte en ze dit in 2023 3 dagen per week doet vind ik het verschil helemaal spectaculair.

December finaal afgesloten met een verbruik van 288kwh, de temperatuur buiten heeft zeker geholpen maar toch een stevige besparing.

2022: 2692 kwh
2023: 2216 kwh
 
Tussen 1 oktober en 31 december hebben we 637kWh elektriciteit verbruikt voor de warmtepomp + SSW.

Tot half november aan 22C gestookt en daarna 21.5C. 22C was me toch iets te warm.
Net even mijn Excel er bij gepakt en dit ter aanvulling:

Tussen 1 oktober en 31 december 2023 voor 2711kWh warmte geproduceerd om te verwarmen en 387kWh voor SSW.
De COP voor verwarmen tussen 1 oktober en 31 december is 5.1 en voor SSW 3.59
 
Net even mijn Excel er bij gepakt en dit ter aanvulling:

Tussen 1 oktober en 31 december 2023 voor 2711kWh warmte geproduceerd om te verwarmen en 387kWh voor SSW.
De COP voor verwarmen tussen 1 oktober en 31 december is 5.1 en voor SSW 3.59

Ik zit totaal gasverbruik (verwarming en SWW) van 1 Oktober tem 31 December 2023 aan 2195 kWh.
Valt best mee, we hebben vergelijkbare huizen qua oppervlakte/volume denk ik, enkel ik heb een traditionele HOB (blokje) en jij een iets nieuwere HSB OB (met puntdak denk ik, dus meer verliesoppervlak daar).

Verwarm jij eigenlijk over het hele huis 21,5 graden? Ik zit boven een graag lager en dat is nu al warm, ik slaap in een boxershort en dan nog geregeld zonder laken.
 
Ik zit totaal gasverbruik (verwarming en SWW) van 1 Oktober tem 31 December 2023 aan 2195 kWh.
Valt best mee, we hebben vergelijkbare huizen qua oppervlakte/volume denk ik, enkel ik heb een traditionele HOB (blokje) en jij een iets nieuwere HSB OB (met puntdak denk ik, dus meer verliesoppervlak daar).

Verwarm jij eigenlijk over het hele huis 21,5 graden? Ik zit boven een graag lager en dat is nu al warm, ik slaap in een boxershort en dan nog geregeld zonder laken.
In living staat de thermostaat op 21.5°C. In de bureau beneden en op het toilet is het 22-23°C denk ik. Allesinds warmer dan de living. De bureau beneden is hobbykamer, maar staat nog vol verhuisdozen en andere rommel 😅 Ga dat eens moeten afstellen als hij in gebruik genomen wordt.
Op het toilet mag het lekker warm zijn.

In badkamer is het 23°C en bureau boven 22-23°C. Slaapkamers zijn niet verwarmd maar zitten tussen 19.5°C en 20.5°C momenteel.
We hebben inderdaad een puntdak van 45° met grote zolder. Die heeft een open toegang en is verwarmd naar 21°C.

Dat dak zal wel wat extra warmteverlies zijn. Maar heerlijk als warmtebuffer in de zomer :D Zo blijft het op de slaapkamers koel.
 
Wij hebben in ons huis nu raamventilatie. Laten jullie deze open als het echt koud begint te worden en er dus heel koude lucht naar binnen komt? Thanks !
Als je die dicht doet, zal de CO2 in huis wellicht te hoog worden. Ik zou minstens een CO2 meter in huis of de slaapkamer plaatsen als je ze dicht doet.
Dat is een beetje het nadeel van type C ventilatie. De meeste mensen doen dat dicht als het koud wordt en dan gaat de luchtkwaliteit achteruit. Dan streeft het zijn doel voorbij. Eigenlijk moet je constant blijven ventileren om de luchtkwaliteit op peil te houden. Vooral als er personen aanwezig zijn in huis.
 
Als je die dicht doet, zal de CO2 in huis wellicht te hoog worden. Ik zou minstens een CO2 meter in huis of de slaapkamer plaatsen als je ze dicht doet.
Dat is een beetje het nadeel van type C ventilatie. De meeste mensen doen dat dicht als het koud wordt en dan gaat de luchtkwaliteit achteruit. Dan streeft het zijn doel voorbij. Eigenlijk moet je constant blijven ventileren om de luchtkwaliteit op peil te houden. Vooral als er personen aanwezig zijn in huis.
Thanks voor snelle respons.
Heb ik dan ventilatiesysteem C? Ik heb gewoon twee van die raamventilatieroosters ingewerkt in twee grote ramen.
 
Thanks voor snelle respons.
Heb ik dan ventilatiesysteem C? Ik heb gewoon twee van die raamventilatieroosters ingewerkt in twee grote ramen.
Zit er nergens afzuiging in jouw woning? Normaal wordt bij ventilatie C de lucht in de vochtige ruimtes (keuken,badkamer, toilet, berging) weggezogen en via de raam roosters komt er dan verse lucht naar binnen.
Als je enkel de roosters heb en geen mechanische afzuiging, dan zal het wellicht wel nog iets doen, maar minder gecontrolleerd en effectief wellicht.

Wij hebben een D ventilatie waarbij de verse lucht ook mechanisch wordt toegevoerd dus geen raamroosters. Als ik die afzet, dan stijgt de CO2 in huis al heel snel (en vooral op de slaapkamers) tot erg ongezonde waardes. Dus ik zou daar wel mee opletten om die roosters zomaar toe te doen zonder de luchtkwaliteit te monitoren.
 
Als ik de man mocht geloven die in ons vorige woning de ramen installeerde met die roosters (was systeem C), dan moet je die roosters altijd open laten. Er komt koude droge lucht binnen en die valt blijkbaar makkelijker op te warmen dan vervuilde vochtigere lucht. Dus denken dat je meer moet stoken door de roosters in de vensters op te laten zou niet kloppen.
 
Toen ik vanmorgen onderweg was naar het werk, kreeg ik de melding dat mijn server thuis down is en Home Assistant werkt niet meer. Dus ofwel ligt het internet plat ofwel is er een stroom panne. Ik hoop het eerste want anders zitten we in de kou :sop:
 
Als ik de man mocht geloven die in ons vorige woning de ramen installeerde met die roosters (was systeem C), dan moet je die roosters altijd open laten. Er komt koude droge lucht binnen en die valt blijkbaar makkelijker op te warmen dan vervuilde vochtigere lucht. Dus denken dat je meer moet stoken door de roosters in de vensters op te laten zou niet kloppen.

Klopt wel, maar die koudeval is toch ook niet aangenaam. Mijn zus heeft ventilatie C en ik D en het verschil in comfort is toch hoog. Mijn ventilatie blaast dat mooi over het plafond en dan komt de 'koude''lucht pas naar beneden. Maar tegen dan is die lucht ook gewoon kamertemp.

Toen ik vanmorgen onderweg was naar het werk, kreeg ik de melding dat mijn server thuis down is en Home Assistant werkt niet meer. Dus ofwel ligt het internet plat ofwel is er een stroom panne. Ik hoop het eerste want anders zitten we in de kou :sop:

HSB heeft wat minder buffer, maar ijskou zal het toch ook niet zijn.
Stond deze ochtend op met 20 graden boven en 20,5 beneden na een stilstand van 9h (22-7h), betekend beneden een graadje en boven een halve graad verloren. BIj deze temps zou s'nachts verwarmen wel beter zijn vermoed ik, maar ik word wakker van die pompen. Geen idee hoe ik die een standje lager kan zetten, vermoed dat die op max staan.
 
Terug
Bovenaan