Hoe warm is het bij jou?

Ik verwarm elektrisch (warmtepomp hier) en we stoken het nog even warm in huis als in 2022. In dec 2022 verbruikten we 7% meer aan verwarming dan deze maand tot nu toe. De maand is echter nog niet om dus ik verwacht dat het eind deze maand ongeveer hetzelfde zal zijn.
Ik denk dat het grote verschil bij u te verklaren is door de isolatie. Dat was duidelijk een goeie investering.

In dec 2022 was de gemiddelde temperatuur hier waar ik woon 3,7°. Deze maand is het gemiddelde tot nu toe 6,8°C. Dat is bijna dubbel zo warm en zal ook wel deels het verschil in verbruik verklaren, al blijf ik erbij dat uw isolatie de grootste factor is.

We koken wel op gas :) In dec 2022 hebben we 2 m³ gebruikt om te koken. Deze maand nog maar 1,1 m³. Het is te merken dat we vorig jaar de familiefeesten hier georganiseerd hebben...
 
Ik verwarm elektrisch (warmtepomp hier) en we stoken het nog even warm in huis als in 2022. In dec 2022 verbruikten we 7% meer aan verwarming dan deze maand tot nu toe. De maand is echter nog niet om dus ik verwacht dat het eind deze maand ongeveer hetzelfde zal zijn.
Ik denk dat het grote verschil bij u te verklaren is door de isolatie. Dat was duidelijk een goeie investering.

In dec 2022 w

We koken wel op gas :) In dec 2022 hebben we 2 m³ gebruikt om te koken. Deze maand nog maar 1,1 m³. Het is te merken dat we vorig jaar de familiefeesten hier georganiseerd hebben...
Heb je ook een vergelijk van oktober en november 2022 vs 2023? We zijn pas deze zomer verhuisd en heb geen idee als het nu een zachte of normale winter is tot nu toe.
 
Heb je ook een vergelijk van oktober en november 2022 vs 2023? We zijn pas deze zomer verhuisd en heb geen idee als het nu een zachte of normale winter is tot nu toe.
Voor een simracer zoek ik zoiets op hoor <3

In okt 2022 verbruikten we 4% minder dan in okt 2023. De gemiddelde maandtemperatuur lag tussen die 2 jaren amper 0,1°C uit elkaar.
In nov 2022 verbruikten we 2% meer dan in nov 2023. De gemiddelde maandtemperatuur lag in 2022 meer dan 1° lager hier dan dit jaar.

Maar het is sowieso een zeer zachte winter tot nu toe. Strikt genomen is de winter ook nog maar enkele dagen bezig, maar ik weet wel wat je bedoelt. Het is zeer zacht voor de tijd van het jaar.

Ik heb hier al nachten gehad van -15°C in 2021 en dat zijn toch dagen van 40-45 kWh en piekt zelfs over de 50 kWh (totaalverbruik, niet enkel warmtepomp) als de zonnepanelen bedekt zijn met sneeuw. Op een strenge wintermaand reken ik gemiddeld 1000 kWh totaalverbruik. Op een jaar zit ik gemiddeld aan 5500-6000 kWh afname en 3000-3500 kWh zelfverbruik dankzij de zonnepanelen en dan nog 8500-9000 kWh injectie. Maar veel hangt af van de grootte van uw huis, oriëntatie van uw huis, hoe warm je het stookt enz dus ik zou mij ook niet te hard spiegelen aan die cijfers. Dat zijn gemiddelden van de laatste 3 jaar hier.

De koudste dag van 2023 hier tot nu toe was -8,2° (februari) en volgens de weervoorspellingen zal dat dit in 2023 niet meer verbroken worden. Dat is meer dan 5° warmer dan de koudste dag van 2022 en 2021.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook een vergelijk van oktober en november 2022 vs 2023? We zijn pas deze zomer verhuisd en heb geen idee als het nu een zachte of normale winter is tot nu toe.

We zitten tot gisteren niet eens aan 300 graaddagen, vorig jaar December waren het er ongeveer 450. Het is een zeer warme Decembermaand lijkt me.
 
In dec 2022 was de gemiddelde temperatuur hier waar ik woon 3,7°. Deze maand is het gemiddelde tot nu toe 6,8°C. Dat is bijna dubbel zo warm en zal ook wel deels het verschil in verbruik verklaren, al blijf ik erbij dat uw isolatie de grootste factor is.
Ik kan het echt niet beoordelen omdat mijn leefruimte die 12u/dag verwarmd wordt, een uitbouw is met gesloten tussendeuren. Die "profiteert" dus normaal nauwelijks van de werken aan het hoofddak. De enige andere ruimtes die verwarmd worden zijn de slaapkamers maar dat is maar tot maximaal 17 graden en pas vanaf de namiddag.
 
Voor een simracer zoek ik zoiets op hoor <3

In okt 2022 verbruikten we 4% minder dan in okt 2023. De gemiddelde maandtemperatuur lag tussen die 2 jaren amper 0,1°C uit elkaar.
In nov 2022 verbruikten we 2% meer dan in nov 2023. De gemiddelde maandtemperatuur lag in 2022 meer dan 1° lager hier dan dit jaar.

Maar het is sowieso een zeer zachte winter tot nu toe. Strikt genomen is de winter ook nog maar enkele dagen bezig, maar ik weet wel wat je bedoelt. Het is zeer zacht voor de tijd van het jaar.

Ik heb hier al nachten gehad van -15°C in 2021 en dat zijn toch dagen van 40-45 kWh en piekt zelfs over de 50 kWh (totaalverbruik, niet enkel warmtepomp) als de zonnepanelen bedekt zijn met sneeuw. Op een strenge wintermaand reken ik gemiddeld 1000 kWh totaalverbruik. Op een jaar zit ik gemiddeld aan 5500-6000 kWh afname en 3000-3500 kWh zelfverbruik dankzij de zonnepanelen en dan nog 8500-9000 kWh injectie. Maar veel hangt af van de grootte van uw huis, oriëntatie van uw huis, hoe warm je het stookt enz dus ik zou mij ook niet te hard spiegelen aan die cijfers. Dat zijn gemiddelden van de laatste 3 jaar hier.

De koudste dag van 2023 hier tot nu toe was -8,2° (februari) en volgens de weervoorspellingen zal dat dit in 2023 niet meer verbroken worden. Dat is meer dan 5° warmer dan de koudste dag van 2022 en 2021.
Merci! Ik bedoelde inderdaad het stook seizoen. 2-4% verschil is niet zoveel.
Ik zit voor december tot nu toe aan 276kWh voor de warmtepomp, 248kWh voor de auto en 791kWh totaal verbruik. De netafname bedraagt 715kWh.
Zonder auto zou dat 543kWh verbruik en 467kWh afname zijn want de auto laad uitsluitend 's nachts nu.

We hebben nog een goeie 5 dagen te gaan en de auto werd gisteren opgeladen. Veel zal die niet meer rijden deze week, dus ik verwacht met 820-850kWh afname toe te komen voor december incl. de auto. Dat is allemaal gunstiger dan wat ik destijds gesimuleerd heb, dus ik ben erg benieuwd waar we gaan uitkomen naar een jaar in ons huis te wonen en EV te rijden. Maar het is allesinds al stukken goedkoper dan in onze vorige woning.
 
Merci! Ik bedoelde inderdaad het stook seizoen. 2-4% verschil is niet zoveel.
Ik zit voor december tot nu toe aan 276kWh voor de warmtepomp, 248kWh voor de auto en 791kWh totaal verbruik. De netafname bedraagt 715kWh.
Zonder auto zou dat 543kWh verbruik en 467kWh afname zijn want de auto laad uitsluitend 's nachts nu.

We hebben nog een goeie 5 dagen te gaan en de auto werd gisteren opgeladen. Veel zal die niet meer rijden deze week, dus ik verwacht met 820-850kWh afname toe te komen voor december incl. de auto. Dat is allemaal gunstiger dan wat ik destijds gesimuleerd heb, dus ik ben erg benieuwd waar we gaan uitkomen naar een jaar in ons huis te wonen en EV te rijden. Maar het is allesinds al stukken goedkoper dan in onze vorige woning.
Ik rijd met een PHEV die ik nooit oplaad. Mijn vriendin rijdt met een EV maar die wordt maar zeer zelden thuis opgeladen. Wij doen sowieso alle privé kms met mijn auto en werken fulltime van thuis. Als ze dan toch eens naar kantoor gaat (gemiddeld 1x/maand) dan laadt ze daar. Ik denk dat ze op een jaar tijd misschien 5x thuis geladen heeft, en dan niet eens volgeladen. Ze laadt soms wel op de parking van een lokale supermarkt als ze boodschappen doet, of aan het shoppingcenter.

Het hangt uiteraard af van uw energiecontract maar ik zit aan ongeveer 1000-1200 euro elektriciteit per jaar. Dat is gemiddeld iets minder tot 100 euro/maand. Wij hebben al een digitale teller. Als je dan weet dat het prosumententarief van mijn omvormer met een terugdraaiende teller ook 1000 euro had geweest (10kW) kan ik daar nog mee leven. Dat is vooral omdat wij flink wat injecteren. Op jaarbasis is mijn inejctievergoeding 800-1000 euro. In het appartement van 100m ² waar wij woonden voor wij bouwden zaten wij aan een gecombineerd (gas + elektriciteit) verbruik wat hoger was dan het huis nu. En toen werkten we niet eens fulltime thuis want ik spreek hier over het pre covid tijdperk voor de ontploffing van de gasprijzen. Het huis is meer dan 4x zo groot en toch betalen we nu minder. Nochtans was dat appartement ook deftig geisoleerd. Dat was een blok die gezet is in 2012 met de normen van toen. EPC van 60 geloof ik (A-label dus).

Als je wat overschot zou hebben en een digitale teller moet je zeker eens kijken naar "energiedelen". Daarbij maak je een contract tussen 2 digitale tellers. Mogelijks hebben uw ouders, broer of zus al een digitale teller zonder zonnepanelen. De overschot die jij dan op't net pompt kunnen zij afnamen aan een overeengekomen prijs. Zie https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...ie/energiedelen-en-persoon-aan-persoonverkoop en https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/delen-en-verkopen-van-energie/wat-is-energiedelen
Het enige nadeel aan energiedelen is dat het realtime is. Daarmee bedoel ik dat als jij 3 kW zou injecteren, de andere het op dat moment moet afnemen, en niet bijvoorbeeld 's nachts. Ik krijg van Engie een injectievergoeding maar heb nu met mijn ouders een contract opgemaakt om overschot aan hen goedkoop te verkopen (minder dan wat zij zouden betalen aan hun leverancier maar wel hoger dan mijn injectievergoeding).
 
Laatst bewerkt:
Jaar geleden verhuist naar onze nieuwbouw dus de balans kan opgemaakt worden.
Geen gas aansluiting. Verwarming, sww via warmtepomp. Geen EV. Thermostaat op 20°C

- Totaal verbruik elek: 1757 kWh.
- Injectie 4483 kWh.
 
Jaar geleden verhuist naar onze nieuwbouw dus de balans kan opgemaakt worden.
Geen gas aansluiting. Verwarming, sww via warmtepomp. Geen EV. Thermostaat op 20°C

- Totaal verbruik elek: 1757 kWh.
- Injectie 4483 kWh.
Dat is je totale afname vermoed ik. Wat is jouw totaal verbruik?
 
Jaar geleden verhuist naar onze nieuwbouw dus de balans kan opgemaakt worden.
Geen gas aansluiting. Verwarming, sww via warmtepomp. Geen EV. Thermostaat op 20°C

- Totaal verbruik elek: 1757 kWh.
- Injectie 4483 kWh.
Dat is zeer weinig maar er zal nog een deel zijn via uw zonnepanelen. Uw effectief verbruik zal eerder 2500 kWh zijn schat ik. Maar dat blijft zeer laag. Net als die 20°C trouwens. Brrrrr. Zelfs mijn niet verwarmde maar wel langs buiten geïsoleerde kelder zakt nooit onder de 19°C. Het is 19,8°C in de kelder nu zelfs.
 
In okt 2022 verbruikten we 4% minder dan in okt 2023. De gemiddelde maandtemperatuur lag tussen die 2 jaren amper 0,1°C uit elkaar.
In nov 2022 verbruikten we 2% meer dan in nov 2023. De gemiddelde maandtemperatuur lag in 2022 meer dan 1° lager hier dan dit jaar.
Dan komt het erop neer dat de maand oktober, november en december zowat gelijkaardig zijn als vorig jaar?

Voor ons is het ook de eerste keer dat we verwarmen in onze nieuwe woonst. We wonen er nu 6 maanden.
Omdat het verbruik tot nu toe enorm meevalt, begon ik het me ook af te vragen of het nu zo warmer is als normaal. Maar als ik uw cijfers zie valt het precies mee.
Nu zal het nog januari en februari zijn, vanaf maart zal het verbruik voor verwarming ook wel sterk afnemen denk ik dan.

Ik had zelf al wat schattingen gemaakt, maar daar zal ik toch een stuk onder zitten.
 
Dan komt het erop neer dat de maand oktober, november en december zowat gelijkaardig zijn als vorig jaar?

Voor ons is het ook de eerste keer dat we verwarmen in onze nieuwe woonst. We wonen er nu 6 maanden in.
Omdat het verbruik tot nu toe enorm meevalt, begon ik het me ook af te vragen of het nu zo warmer is als normaal. Maar als ik uw cijfers zie valt het precies mee.
Nu zal het nog januari en februari zijn, vanaf maart zal het verbruik voor verwarming ook wel sterk afnemen denk ik dan.

Ik had zelf al wat schattingen gemaakt, maar daar zal ik toch een stuk onder zitten.
Oktober en november had meer graaddagen als vorig jaar en minder zonne energie als ik deze site check: https://www.weerstationkempen.be/website2/wxreports/wxdegreesummary.php?

Dus dit jaar zou je eigenlijk meer moeten stoken dan vorig jaar. December is volgens mij wel vrij zacht in vergelijking met vorig jaar. Ik kan me herinneren dat het vorig jaar een week gevrozen heeft tijdens m'n kerstverlof, maar er was wel veel zon die week.

Vanaf maart gaan we volgens mij niet zoveel meer moeten stoken en er zal al veel zonne energie zijn. Deze nacht zat ik exact aan 500kWh verbruik voor verwarmen voor dit stookseizoen. Dat zal nog minimaal verdubbelen tot x2.5 gaan vermoed ik. Ik had 1600kWh voor verwarmen gerekend en volgens mij ga ik daar niet aankomen tenzij het nog een maand gaat vriezen.
 
Oktober en november had meer graaddagen als vorig jaar en minder zonne energie als ik deze site check: https://www.weerstationkempen.be/website2/wxreports/wxdegreesummary.php?

Dus dit jaar zou je eigenlijk meer moeten stoken dan vorig jaar. December is volgens mij wel vrij zacht in vergelijking met vorig jaar. Ik kan me herinneren dat het vorig jaar een week gevrozen heeft tijdens m'n kerstverlof, maar er was wel veel zon die week.

Vanaf maart gaan we volgens mij niet zoveel meer moeten stoken en er zal al veel zonne energie zijn. Deze nacht zat ik exact aan 500kWh verbruik voor verwarmen voor dit stookseizoen. Dat zal nog minimaal verdubbelen tot x2.5 gaan vermoed ik. Ik had 1600kWh voor verwarmen gerekend en volgens mij ga ik daar niet aankomen tenzij het nog een maand gaat vriezen.
Haha, ik was net naar dezelfde site aan het kijken. :D

Ik ging ervan uit dat we 2500kwh zouden verbruiken voor verwarming + warm water. Het was moeilijk om praktijk rendementen te vinden, bijgevolg heb ik het rendement vooral wat onderschat.
Praktijk is beter dan verwacht tot nu toe.
 
Haha, ik was net naar dezelfde site aan het kijken. :D

Ik ging ervan uit dat we 2500kwh zouden verbruiken voor verwarming + warm water. Het was moeilijk om praktijk rendementen te vinden, bijgevolg heb ik het rendement vooral wat onderschat.
Praktijk is beter dan verwacht tot nu toe.
Ik had 2700kWh gesimuleerd voor verwarming en SSW. 1600kWh voor verwarming en 1100kWh voor SSW. Volgens een tabel moest ik 1100kWh rekenen voor comfort en 3 personen. Dat elke dag een bad per persoon ofzo, want wij komen daar bijlange niet aan.
Ons verbruik voor SSW zit tussen de 30 en 45kWh per maand afhankelijk van zomer/winter en ons waterverbruik is vrij constant van maand tot maand. Als ik het gemiddelde pak, dan komen we op +-450kWh uit voor SSW. Samen met de verwarming gaan we eerder 1700kWh verbruiken dan 2700kWh vermoed ik.
 
Nog altijd even warm als altijd :p.
De cijfers van December 2023 zijn compleet.
Gasverbruik van 1197kWh (117,5m3 laag calorish gas) voor verwarming en SWW (HOB 241m2 netto van 2020). Het was een heel milde Decembermand, 29% minder graaddagen dan vorig jaar, je zou bij gelijkblijvende verwarmingsomstandigheden dus omgeveer 30% minder verbruikt moeten hebben.
In de afgelopen 18 jaar was enkel December 2015 warmer.

De grafiek van verbruik in relatie met de graaddagen:
53434978946_218652356d_z.jpg
 
Warmtepompverbruik verwarming : 207 kwh
Gegenereerde energie vr verwarming: 927 kwh

Totaal : 247kwh, 1027kwh
Ligt iets hoger dan november, maar niet het verbruik van een slechte wintermaand (dan zit ik, rekening houdende met historische verbruiken eerder rond de 390 -450kwh aan totaal verbruikte elektriciteit).
 
ByEtJ05.jpg

2de jaar op rij dat ik onder de 5000kWh blijf voor gasverbruik, altijd fijn als investeringen goed renderen. 😇
 
Terug
Bovenaan