Vervangen onderdelen of nieuwe game pc aankopen?

Prior

Member
Beste forumgenoten,

Anderhalve maand geleden voor dat het zo warm werd, steeg de temperatuur van mijn cpu van 35 naar 95 graden. Ik heb dan mijn pc gestofzuigd vanbinnen en dan beetje bij beetje zakten mijn cpu temperaturen. De volgende dag waren mijn temperaturen terug normaal en zijn de temperaturen nooit meer exponentieel gestegen. Nu vandaag krijg ik terug een spike naar 90-95 graden en ik heb de pc net gestofzuigd maar de cpu temperaturen blijven hoog hangen. Ik weet niet of hij nog opnieuw koeler gaat draaien morgen of overmorgen. Ik heb mijn pc afgezet omdat ik niet wil dat mijn andere componenten het gaat begeven als er een brandje zou voordoen en gebruik nu mijn laptop. Ik heb maar recent op de problemen beginnen letten omdat de pc zoveel lawaai maakte en core temp geinstalleerd, maar ik weet niet of er zich al langer een probleem zich voordoet doorheen de jaren met mijn cpu/cooler.

Ik run de desktop pc met een corsair H60 maar weet niet of het nog zin heeft om een nieuwe cooler aan te schaffen omdat ik niet weet hoelang een cpu normaal meegaat. Het is een 8600K die ik een maand na release heb gekocht (november 2017) en heb laten samenstellen door Tones dus ik denk dat ie nu bijna 6 jaar oud is. De thermal paste heb ik nooit vervangen omdat ik er altijd vanuit ging dat de H60 voldoende koelt. Mijn pc staat bijna elke dag op en draait ongeveer 4-6 uur per dag, in het weekend gaat dit meer naar 8-10 uur per dag.

Ik vraag mij ook af als er nog online shops of winkels bestaan waar je een soort barebone kan kopen waar je dan uw oude graka en harde schijven nog in kan plaatsen aangezien de meeste shops zoals Coolblue/Tones/Mediamarkt een volledig pc systeem verkopen met een grafische kaart. Ik weet niet of Alternate een goede oplossing is omdat daar een pc builder op de website staat maar ik weet niet of dat systeem perfect is in compatibiliteit volledige pc.

Zou ik nog proberen om onderdelen te vervangen of kijk ik beter uit naar een nieuwe pc build?

Iemand die advies kan geven, waarvoor dank.
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn dat de pomp van je waterkoeler het begeven heeft. Een lange tijd geleden ook gehad temps stegen ineens in BIOS naar 95-100°C. Nieuwe AIO gekocht en de hoge temps zakten terug naar normale waarden.
 
Een nieuwe koeler kost op zich niet zo veel geld, en bij de koeler zit meestal ook wat thermal paste.
Zelf vervangen is meestal niet onoverkomelijk.
Je 8600k is inmiddels inderdaad niet meer van de nieuwste, dat kan misschien binnenkort wat meer een struikelblok worden.

Voor wat gebruik je je PC precies? Over welke GPU beschik je?
 
Zet daar een eenvoudige aircooler op van 20-25 euro en je bent waarschijnlijk geholpen. Kost je een uurtje om die oude cooler te demonteren en een nieuwe cooler erop te zetten als een cutout hebt achter je CPU tray en 3u als je je moederbord eruit moet halen moest je een super budgetcase genomen hebben.
 
Ik denk dat de pc moeite heeft met het warme weer. Het is nu al een paar dagen nadien en de cpu temperaturen zitten terug op 45-60 graden. Toch hou ik het een beetje in de gaten moesten de temperaturen stijgen.

Ik gebruik mijn pc vooral voor fps games en films te bekijken. Ik heb een gtx 1080 ti als grafische kaart. Mijn pc case is een Nzxt Phantom 410.
 
ik heb een kraken aio op een 5900 en zelf met dit warme weer gaat die niet boven de 50 graden. er lijkt mij toch weldegeijk iets mis in jouw setup hoor.
 
Ik zou die AIO vervangen door een degelijke luchtkoeler of een nieuwe AIO.

Die 10-15°C meer van buiten/binnen temperatuur gaat er niet voor zorgen dat je temps tegen de 90°C aantikken.
 
Ik heb een nieuwe Corsair H60x Elite besteld bij Alternate omdat ik de oude 2018 versie zonder rgb niet meer in een shop vind. Ik heb namelijk geen argb pin op het mobo maar rgb is niet echt nodig.

Mag ik een alcoholdoekje gebruiken of niet om de oude thermal paste van de cpu te halen en hoelang wacht je dan tot het droog is?

Mag ik ook de oude backplate er laten opzitten of moet ik dat ook vervangen?

Ik heb wel geen kennis van die Y splitter noch voor wat dit dient maar van de oude cooler gaat een kabeltje van de ventilator op cpu fan 1 op het mobo en een kabel van de pomp in pump fan pin van het mobo.

Ik hoop dat die installatie gemakkelijk is want het is de eerste keer dat ik het zelf doe ipv de assemblage in de winkel. Ik ga morgen of vrijdag vrijdag de assemblage doen.
 
Alcoholdoekje is geen probleem, dat zal wel direct droog zijn zeker want dat verdampt toch. De backplate zal wel compatibel zijn omdat dit te maken heeft met het type socket van de cpu. Een Y splitter dient om uw voltage/PWM signalen voor de fans te verdelen van één naar twee/meerdere kabels. Als je een Y splitter nodig hebt bij de nieuwe koeler zal dit in de handleiding beschreven staan.
 
Terug
Bovenaan