Nieuwe budget game pc

Remake

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik zou dus graag een nieuwe pc samenstellen, maar raak er maar niet wijs aan uit.
Mijn voorkeur momenteel gaat naar Alternate om alles te bestellen. Assemblage en installatie doe ik volledig zelf.

Wat wil ik?
- Ik ga dus voor een budget met een absoluut maximum van 1000 euro, alles er onder is winst, er boven ga ik niet.
- Er moet een win10 licentie bij zitten
- Alle games die nu op de markt zijn moeten er op speelbaar zijn, niet per se op hoogste settings
- Upgrades moeten mogelijk zijn, dus MB moet wel laatste socket/chipset hebben en meer aankunnen, dus CPU, RAM, GRAKA moeten upgrades kunnen krijgen zonder de rest aan te passen, voeding ook liefst iets te zwaar voor huidige build om mee te zijn
- 1TB SSD, 2e SATA schijf voor data
- ATX case met genoeg koeling en ruimte voor dus 1 sata schijf + 1 DVD/blueray writer
- Ik heb nu zo'n gesloten Corsair vloeistofkoeling voor de CPU, zeer tevreden, dus graag gelijkaardig systeem voor CPU, en genoeg fans voor goeie airflow voor de rest.

Geen idee of budget realistisch is, maar ik hoor het wel. :)
 
Met dat budget kan je helaas momenteel niets nieuws bouwen. De 'goedkoopste' GPU momenteel is de 3060 en die kost rond de €800. Voor een 1TB NVMe moet je al €100 rekenen, voor een deftige voeding rond de €100. Dus hou je niets over voor CPU, mobo, RAM, case en al de rest.

Een case met een ODD slot is ook amper beschikbaar tot onbestaand tegenwoordig en als je er 1 vindt zijn ze ook niet deftig te noemen. Kan je beter een externe BR-writer kopen.

Voor een deftig systeem waar je enkele jaren mee voort kunt moet je toch al een €1650-1800 rekenen.

Zoiets bvb.
Intel:

AMD:

Bij Alternate zou ik al sowieso niet bestellen, die zijn 9 van de 10 nog een pak duurder dan megekko of andere webshops.
 
Zit je eerder in het kamp AMD voor CPU & GPU of richting Intel / Nvidia? Je budget is in de huidige omstandigheden inderdaad best ‘krap’, ook al is 1000 euro niet weinig 🤏.
 
Zit je eerder in het kamp AMD voor CPU & GPU of richting Intel / Nvidia? Je budget is in de huidige omstandigheden inderdaad best ‘krap’, ook al is 1000 euro niet weinig 🤏.
Goh, ik heb eigenlijk altijd al Intel gehad (buiten laptop) en was vroeger wel een fanboy, maar dat is nu ook al wat gekeerd. Ik heb geen specifieke voorkeur meer, wat er op het moment prijs/kwaliteit het beste scoort, komt binnen.
 
Goh, ik heb eigenlijk altijd al Intel gehad (buiten laptop) en was vroeger wel een fanboy, maar dat is nu ook al wat gekeerd. Ik heb geen specifieke voorkeur meer, wat er op het moment prijs/kwaliteit het beste scoort, komt binnen.
Intel en AMD zijn redelijk hard aan elkaar gewaagd met de laatste gen. Enkel heeft AMD een nieuwe chip en Intel gebruikt dezelfde chips sinds de 6000 reeks omdat ze er niet in slagen om op 7nm chips te maken.

Heb de afgelopen aantal jaar vooral veel AMD Ryzen systemen gebouwd en die waren prijs kwaliteit wel heel deftig. Sinds de prijzen omhoog zijn gegaan van alles is het wat wikken en wegen vooral.
 
Ik zou de prijzen vergelijken via Tweakers om zo via een 2 à 3 tal winkels je onderdelen te kopen. Dan kom je het goedkoopste uit, ik heb vorig jaar met geluk een desktop ineen gestoken voor 870-900 euro die nu toch rond de 1300 en waarschijnlijk nog een kost extra als het via dezelfde website is.
 
Ik zou de prijzen vergelijken via Tweakers om zo via een 2 à 3 tal winkels je onderdelen te kopen. Dan kom je het goedkoopste uit, ik heb vorig jaar met geluk een desktop ineen gestoken voor 870-900 euro die nu toch rond de 1300 en waarschijnlijk nog een kost extra als het via dezelfde website is.
Ik ken wel niet zoveel sites. Waar kijk ik dan het beste rond?
 
Alternate.be, Azerty.nl, Megekko.nl, maar ik koop ook regelmatig onderdelen bij Amazon of Bol.

Je grafische kaart is de sleutel… een RTX 3060 onder de 600 euro kopen is al een hele opgave. Volgende week launch van de RX 6600 XT van AMD… nog onduidelijk wat die prijzen gaan geven = wellicht rond prijspunt van de RTX 3060 in de praktijk of misschien nog een heel klein stukje er onder… who knows
 
Ik zou sowieso geen GPU kopen nu, of probeer er tweedehands eentje te vinden (voor tijdelijk) en eens de GPU's terug op stock zijn ineens een deftige te kopen voor een schappelijke prijs.
 
Ik zou sowieso geen GPU kopen nu, of probeer er tweedehands eentje te vinden (voor tijdelijk) en eens de GPU's terug op stock zijn ineens een deftige te kopen voor een schappelijke prijs.
In hoeverre is een oude dan nog te recupereren in een nieuw systeem voor tijdelijk? Zit nu nog met een GTX670, dus vermoed dat dat al niet meer gaat werken in een nieuw systeem? :unsure:
 
In hoeverre is een oude dan nog te recupereren in een nieuw systeem voor tijdelijk? Zit nu nog met een GTX670, dus vermoed dat dat al niet meer gaat werken in een nieuw systeem? :unsure:
GTX670 is nogal een reliek hè :tongue: Misschien dat je 2dehands een GTX 1050 kan vinden tussen de 50-100 euro. Die kan je dan tijdelijk gebruiken tot de GPU voorraad weer aanwezig is (2022 als ik me niet vegis?)
 
GTX670 is nogal een reliek hè :tongue: Misschien dat je 2dehands een GTX 1050 kan vinden tussen de 50-100 euro. Die kan je dan tijdelijk gebruiken tot de GPU voorraad weer aanwezig is (2022 als ik me niet vegis?)
Hela, ik heb die nog maar 11 jaar ofzo. :unsure: Geen idee eigenlijk, kan langer/korter zijn, maar de dag dat de 680 uitkwam kocht ik mij ne 670. :unsure:

Maar puur hardwarematig, gebruikt dat eigenlijk nog dezelfde slot als nieuwe GPU's?
 
Hela, ik heb die nog maar 11 jaar ofzo. :unsure: Geen idee eigenlijk, kan langer/korter zijn, maar de dag dat de 680 uitkwam kocht ik mij ne 670. :unsure:

Maar puur hardwarematig, gebruikt dat eigenlijk nog dezelfde slot als nieuwe GPU's?
Ja, die gaat zonder probleem werken hoor. Je kan er alleen niet van verwachten dat die meer gaat kunnen dan wat je PC nu aan kan natuurlijk. :)
 
Ik heb vorig jaar een systeemke in elkaar gestoken en de meeste stukken waren goedkoopst op amazon ivm megekko en alternate.
Of dit nu nog het geval is weet ik niet.
 
Nu, ik weet wat!
Ik ga de builds van @Ascari als basis nemen, maar dus inderdaad zien om de definitieve GPU uit te stellen.
Het ding is, mijn huidige pc begint af zien en ik krijg regelmatig hardwaregerelateerde bluescreens. Hij is veel te oud om op te lappen, dus er moet iets nieuw komen. Dat ik nog een half jaar tot een jaar moet wachten voor een deftige GPU is jammer, maar ik zal voor de rest toch al weer goed meekunnen en op mijn gemak zijn.

Dus ik neem nu al mee dat de GTX1050 2ehands een goed tijdelijk lapmiddel kan zijn, maar zijn er hier nog alternatieven voor eventueel?

In elk geval al bedankt voor alle reacties!
 
Ik had ook nog een build idee binnen je concept maar lukt me niet nu om er de screenshot van te plaatsen & kan ook die van Ascari niet meer zien momenteel.
PS: heb nog een 960 hier liggen ;)
 
Terug
Bovenaan