6-7k grafisch werk/game pc.

W1lly_W0nk4

New member
Hoi,

Eigenlijk vooral voor mijn hobby / werk. Zelfstandig CG artist.
Build zal hopelijk gans deze generatie meegaan. Ik kan helemaal niet meer mee en heb bottleneck's aan alle kanten.
4K renderen is pain in the ass, SSD's zijn vol, HDD's zijn traag, RTX heb ik tekort. Viewports renderen traag, mijn scenes worden met meoite ingeladen. Ram wordt telkens gemax'd. Geregeld crasht alles door te pushen.
Laaste build ging 7-tal jaar mee (huidige wordt nu een rendernode), dus ik verreken mijn kost doorheen de jaren.
Samenstelling grotendeels gedaan met hulp van pcpartpicker.
Beste bang voor m'n buck. Budget zal rond de 5000-5500 excl btw zijn. Dat is zo'n 6500-7000 incl. btw.

Nodig:
- Upgrade naar 4K.
- Alles zo rap mogelijk voor wat ik doe. Ik moet wachten met programma's die inladen, berekeningen, renderen.
- 3ds Max + V-ray rendering (viewport + hoge resolutie) / Zbrush (highpoly+ repetitieve taken) / Unreal engine (inladen/renderen) / Blender (renderen) / Photoshop (super high resolutie bestanden van vele gb's) / Substance painter (viewport, baking, ..).
- Multi-tasking, vanalles open tegelijkertijd. 3 schermen.
- Liefst een stille build .. Maar hiervoor ga ik niet er meer aan uitgeven.

Cpu: v-ray loves cores. Zbrush 170 miljoen poly's.
Gpu: Ik heb RTX nodig. Beste prijs kwaliteit. Wat rondgekeken en deze lijkt één vd betere. 4 slots, maar geen idee of ik daar last van zou hebben.
Ram: Ik heb 128gb nodig. Simulaties, heavy scenes inladen enz. Van dezelfde soort heb je 3200 CL14's (deze). Ik twijfel tussen deze en de 3600's aan CL16. Prijs is hetzelfde.
Mobo: Zag er één vd betere uit. En zat bij partpicker. Wi-Fi nodig. USB C (VR). Veel usb's. Deze versie had hoger ram compatibiliteit dan zijn kleine broer.
Cpu cooler: Geen water. Ik ben wel fan van Noctua.
m.2 OS: Blazing fast baby. Programma's laden enz.
m.2 assets: 4tb voor assets (en games eventueel)
hdd storage: algemene opslag.
psu: headroom, maar ik zie me niet direct double gpu gaan.
case: zero-rgb, gewoon minimal en goeie airflow.
extra 4k scherm: 1440p 27 is mijn grootste. Deze heeft Rec. 709 +10bit

Bedenkingen:
- Misschien nog wat wachten tot prijzen zakken?
- Ram. 3200mhz 14's of 3600 16's?
- Misschien minder investeren in cpu (een lagere threadripper nemen) en de build aanpassen naar 3090 rtx. (optie openlaten om 2x3090 sli)


cpuAMD Ryzen Threadripper 3970X (32 cores)link€ 1.995,00€ 1.576,05
gpuMSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10Glink€ 1.399,00€ 1.105,21
ramG.Skill DDR4 Trident-Z 4x32GB 3200MHz CL14link€ 869,00€ 686,51
moboAsus ROG STRIX TRX40-XE GAMINGlink€ 499,00€ 394,21
cpu coolerNoctua NH-U9 TR4-SP3link€ 80,04€ 63,23
nmve osSamsung 980 PRO 2TB M.2 SSDlink€ 429,00€ 338,91
ssd assetsSamsung 870 QVO 4TB SSDlink€ 369,00€ 291,51
hdd storageWD HDD 3.5" 10TB S-ATA3 WD102KRYZ Goldlink€ 309,00€ 244,11
psuEVGA 850 GQ, 80+ GOLD 850Wlink€ 119,00€ 94,01
casePhanteks Enthoo Pro 2 Black Midi Towerlink€ 165,95€ 131,10
schermBenq PD2700Ulink€ 529,00€ 417,91
 
Laatst bewerkt:
Systeem ziet er zeker krachtig genoeg uit voor alles dat je wil draaien. Zou wel een paar onderdelen vervangen.

Die CPU koeler gaat niet echt genoeg zijn voor een 32-core CPU deftig te kunnen koelen. Zelfs een 1950X wordt serieus heet onder full load. Hou er rekening mee dat die 3970X 280W TDP heeft. Dus zou eerder opteren voor een 360mm AIO waterkoeling of een klein open loopje.

De voeding zou ik i.i.g. ook veranderen, zeker als je eventueel van plan bent om 2x 3090 te draaien, dan gaat die 850W niet voldoende zijn. Een deftige 1000-1200W Gold-Platinum voeding zal beter zijn om toch genoeg marge te hebben in de toekomst. Corsair, Seasonic, Be Quiet, EVGA, FSP zijn allemaal deftige merken voor hoog wattage modellen.

Qua RAM zou ik inderdaad eerder naar 3600MHz gaan, Ryzen over het algemeen haalt er serieus een voordeel uit en zeker bij renderingen via Blender e.d.

Als je gaat wachten ga je lang kunnen wachten. De prijzen zullen hoog blijven tot het chip tekort is opgelost. Moeilijk te zeggen wanneer dat effectief gaat zijn.
 
Bedankt voor de reactie.

Er zijn ondertussen een hoop dingen aangepast en deze is eigenlijk besteld.
Ik denk een goeie compromis van alles voor 4700 excl.

CPU downgraded, GPU upgraded, dikkere cooler, 1000W, ..
Enkel de ram is 3200mhz omdat die 120 euro goedkoper uitkwamen.
Hopelijk draait dat even goed?

cpuAMD Ryzen 9 5950X (16 cores)Megekkolink€ 799,00
gpuMSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X 24GMegekkolink€ 2.099,00
ram2x G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x32GB 3200MhzMegekkolink€ 698,00
moboGigabyte X570 AORUS PROMegekkolink€ 229,00
cpu coolerNoctua NH-D15 SE-AM4Megekkolink€ 85,90
hdd osSamsung 980 PRO 2TB M.2 SSDMegekkolink€ 379,00
hdd storageWD Red Plus 6TBMegekkolink€ 169,90
psuBe quiet! Straight Power 11 1000W PlatinumMegekkolink€ 201,75
casePhanteks Enthoo Pro 2 Black Midi TowerMegekkolink€ 165,95
schermBenq PD2700UBollink€ 499,00
hdd assetsSamsung 870 EVO 4TB SSDBollink€ 419,99
 
Ik heb dezelfde CPU, MOBO & hoeveelheid ram.
Voor je 5950x kies je beter een AiO koelsysteem met een grote radiatior. Dus hoeven je fans niet zo hard te draaien en kan je gemakkelijker je hitte kwijtspelen als je eens lang moet renderen. Een 5950x kan hard pieken en je wil niet dat hij throttled. Ook mobo bios asap updaten voor je cpu. Maakt een immens verschil.
Ook kies je best een M2 nvme voor je assets drive. Je hebt toch 2 m2 slots op je mobo? Waarom dan een trage 560MB/sec SSD?
Als je echt performance wil halen via sata kan je de slots nog in raid gebruiken en gooi je een paar sata SSD's samen ofzo.
 
Merci Ikzienmetdevelo,
Ikziensomswokmetdevelo,

Na wat opzoekwerk heb je zeker gelijk van de asset drive.
Bumped van 4tb SSD naar NVME voor +200€ ..

Na opzoekwerk met lijkt de aircooling wel ok.
 
Laatst bewerkt:
Zeker niet slecht. De grootste snelheidswinst in je laatste build ga je halen door die WD Red te vervangen door SSD of NVME opslag. Zeker bij het schrijven en lezen van van je grote renders of source files.
Ik had persoonlijk een waterkoeling/AIO gekozen om de oren te sparen bij grote CPU belasting.

Ik werk zelf constant met grote disk images en heb een 4x4TB SSD Raid5. Zeker aan te bevelen!
 
Na opzoekwerk met lijkt de aircooling wel ok.

Aircooling is goed voor af en toe peak loads, omdat de noise floor bij lage belasting / idle lager is dan bij waterkoeling omdat er geen pomp is die je hoort. Als je veel op middelmatige / hoge belasting werkt is waterkoeling is een stuk beter omdat het efficienter is het afvoeren van veel hitte. Daardoor is een goed gesizede waterkoeling bij volle belasting een stuk stiller dan zelfs een top of the line aircooler. Aangezien het er op lijkt dat jij je rig nogal intens wil gaan belasten, is water toch wel echt het overwegen waard imho... Bij volle belasting tijdens het renderen wordt mijn 3900x niet warmer dan 73 graden en je hoort nauwelijks iets met fans op 650-700rpm (cpu only in de loop momenteel). 5950x is een stuk warmer nog geloof ik.
 
Bedankt voor jullie commentaren.

Ja, een nachtje of een week renderen aan (cpu/gpu) 100% zal niet uitzonderlijk zijn. Ik zal het geluid en temperatuur in het oog houden.

Een vriend zei dat wat gamen zijn case 80 graden was. Enkel zijn 3080. Ik dacht meteen aan slechte airflow. Na inspectie kwam mijn case zonder fans! Ik heb er 4 Noctua's van 14cm voor besteld. 3 die blazen vooraan en eentje die trekt achter. Er is nog plaats voor 6 x 12cm boven onder (elk 3) maar dat is nu leeg gelaten. Maar een collega heeft een gelijkaardige build en 40-45 idle en 80-85 onder load.

Als de temperaturen te hoog worden of de pc te luid (hatelijk) zal ik wel zien om er een dikke AiO in te steken. Als ik een stijgend vliegtuig hoor onder load zal ik zien of er ruimte is om de (een) fan speed curve aan te passen.

Windows en programma's op een supersnelle nvme. Assest (models, texturen) en werkbestanden op de vorige gen nvme (lijkt me nog altijd supersnel imo). Ik wil wel naar 4k raw's gaan nu 💪. Geen idee naar waar hij rendert. Voorlopig plaats zat. De SSD zal ik ook houden. Daar komen nu vooral games op. En de WD voor long time storage. Samen aan een dikke tragere backup drive.

Hmm, raid 5 voor SSD's. Zal het eens moeten bekijken. Ik zag enkel 0, 1 en 10 momenteel.

Volgende is wat offtopic.

Iemand van jullie ervaring met een NAS? Om zaken te laden / schrijven naar de NAS. Dacht aan een Synology met een 10gbit upgrade / Pcie verbinding. De veiligheid van de raid spreken me wel aan. Alleen wordt die afgeraden voor asset tracking enz (3ds max bijv.). Maar dat omzeil ik met de huidige build (genoeg storage, ruimte om bij te steken). Ik dacht er enkel aan omdat ik eventueel toekomstgericht denk om zo met een 2e pc alle assets te delen.

Misschien in de nabije toekomst enkel een simpelere NAS als vervanger voor de backup en Cloud functionaliteit op de gsm (Google foto's verdwijnt oa). Er zitten gaten in mijn huidige backup strategie (geen off-site backup), maar dat is een ander verhaal.
 
Gegeven jouw requirements zou ik zeker naar NAS storage gaan voor long term storage. Ik weet niet hoe je netwerk layout eruit ziet maar dan moet je ook wel wired naar uw NAS kunnen gaan want over wifi gaat dat een ramp zijn. Je hebt een NAS liefst in een aparte ruimte staan want die maakt wel wat lawaai en draait 24/7
Noctua is uiteraard top of the line maar imo is je intake/outtake fan verhouding wat scheef. Je hebt 3 intakes en 1 outtake waardoor je airflow niet optimaal gaat zijn. 2 out/2 in of 3 in/2 out gaat beter zijn maar hangt ook wel af van uw case.
 
Hmm ja. Mss nog ééntje van 12cm die net boven de cpu cooler naar buiten trekt (top). Ik heb die configuratie ergens gezien. Eerst eens stresstesten.

Nas zou 10gbit cat6a wired zijn. 40db, in de hoek van de kamer. Kan ik vast mee leven denk ik. Bedankt voor de denkmaterie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Inv
Iemand van jullie ervaring met een NAS? Om zaken te laden / schrijven naar de NAS. Dacht aan een Synology met een 10gbit upgrade / Pcie verbinding. De veiligheid van de raid spreken me wel aan.

Opletten: een NAS heb je niet voor de veiligheid! Een NAS is wat het zegt: network attached storage. Geen backup-device dat ervoor moet zorgen dat je data niet verloren gaat. Ja, een RAID 5/6 setup kan al eens wat meer hebben dan een single disk in uw PC, maar bij grotere volumes stijgt je kans op URE's ook fors en kan je evengoed met de gebakken peren zitten.

Je zal dus nog steeds een backup-strategie moeten hebben. Die NAS kan daarvan 1 onderdeel zijn, maar niet voldoende.
 
#RaidIsNotABackup

Voor offsite kan je eens naar Backblaze kijken. Moest je een Synology nemen kan je via Cloud Sync je bestanden gewoon laten synchroniseren met Backblaze. Backblaze is een betroubare en goedkope oplossing, en dan heb je meteen een offsite backup.
 
  • Leuk
Waarderingen: jvc
#RaidIsNotABackup

Voor offsite kan je eens naar Backblaze kijken. Moest je een Synology nemen kan je via Cloud Sync je bestanden gewoon laten synchroniseren met Backblaze. Backblaze is een betroubare en goedkope oplossing, en dan heb je meteen een offsite backup.
Serieus? 60 eur / jaar voor unlimited data cloud backup?
 
Denk eraan dat je een 10Gbe capabele switch nodig hebt om 10Gbe tussen je (aan te schaffen) NAS en je PC te steken. Die dingen kosten ook wat. Ik edit niet direct van mijn Synology (ik edit maar af en toe 4K projectjes, en die zijn klein genoeg om op de PCIE Gen4 NVME SSD te passen tijdens het editen)...

Eens een project afgewerkt is, gaat die hele nest op mijn NAS, zowel de assets als de afgewerkte export(s). Mijn NAS wordt dan primaire storage, en die staat in Synology SHR (een soort raid 1), waardoor ik minder kans op data verlies heb op de primaire storage. Die hele nest back-up ik off site via Backblaze B2 (via Synology Cloud Sync) . Ik ben al meer dan 10j klant bij Backblaze en dat is een heel betrouwbare en betaalbare off-site oplossing die mooi samenwerk met synology.

Van foto's (lightroom) hou ik naast de NAS en mijn PC nog een extra kopie bij op een lokale offline disk, voor video dus enkel NAS en Off site back-up, maar daar heb ik in extremis nog een Youtube versie van. Ik betaal enkele euro's per maand voor B2. De grote kost bij B2 is wanneer je in bulk zou moeten restoren, back-uppen is pro rata in een combinatie van trafiek, debiet en totale storage en heel betaalbaar.
 
#RaidIsNotABackup

Voor offsite kan je eens naar Backblaze kijken. Moest je een Synology nemen kan je via Cloud Sync je bestanden gewoon laten synchroniseren met Backblaze. Backblaze is een betroubare en goedkope oplossing, en dan heb je meteen een offsite backup.
Synchronisatie =/= backup

maar synology heeft ook wel een backup optie ja
 
Terug
Bovenaan