Aankoopadvies midrange gaming pc

Solleke89

Well-known member
Mijn pc is al een oudje, en aangezien hij niet echt meer up to date is voor de recentste games gebruik ik hem daar ook niet echt meer voor...
Asus P5K, i72600K, GTX 980 en 16gb DDR3. Heb deze al meer dan 10 jaar denk ik intussen.

Ik ben geen hardcore gamer meer, en alles moet voor mij niet ultra settings zijn.
Ik ben op dit moment dus blij als ik de recente spellen op 1080p high kan spelen, ondanks ik wel een 4k scherm heb.

Ik wil voldoende future proof zijn dus kies ik ineens voor AM5 en DDR5 denk ik.

Ik dacht aan CPU de Ryzen 5 7600X, of eventueel de 7800x3D. Die laatste is wel een 160 euro duurder... Ik denk dat de 7600X nog zeker een tijdje mee kan en eventueel later gewoon upgraden?

Cpu cooler een Thermalright Peerless Assasin.

GPU wil ik een goede bang for buck, en dan denk ik dat de RTX 4060 redelijk onklopbaar is? 300 euro nieuw te krijgen... Wil ik al een tikkeltje beter dan gaat het al direct rond de 500 zitten, dan denk ik dat ik beter de GPU over een jaar of 2 kan upgraden dan nu ineens 500 euro uit te geven?

Moederbord heb ik geen idee van, zijn tegenwoordig zo veel verschillen in. Ingebouwde wifi is geen must, ben ook geen die hard overclocker ofzo...
Ik dacht aan de Asus TUF Gaming A620M-plus? Alternatieven mogen ook aangeboden worden. Ik zie net dat de A620M eerder entry level is, ben ik dan beter met een B650m? Zoja, welke?

Ram een setje Corsair 2x16gb DDR5 7200.

PSU Sharkoon WPM Gold 750W.

Voor de rest the usual, ssd's etc maar daar raak il wel aan uit.

Suggesties en alternatieven zijn altijd welkom, ik ben niet meer 100% mee met alles...
 
Mss eens zeggen wat het budget is. Kunt altijd eens gaan piepen op mijn topic.

Nu ne dikke cpu kopen en binnen 2 jaar een betere gpu vind ik zo meh...
 
Budget een 12-1500 euro.

Ik neig eerder naar een midrange cpu 7600x en de 4060 gpu om deze eventueel over een paar jaar te upgraden. Die 7600x is de dag van vandaag zeker en vast goed genoeg denk ik. Als ik tegen de 1500 euro ga dan lukt de 7800x3d zeker en vast maar heb ik gewoon nog niet nodig denk ik zo... Dan neem ik misschien beter een wat ruimere voeding, dan ben ik zeker goed voor de toekomst.

Zou het btw de moeite lonen om te wachten op black friday? Of moet ik niks verwachten? Op de CPU is er een actie tot 28/10 voor gratis Starfield... En nu de cpu kopen en met Black Friday de rest is lastig want dan moet ik iemand vinden die zelf een correcte amd ecu heeft om Starfield voor mij op m'n steam te zetten...
 
Laatst bewerkt:
Budget een 12-1500 euro.

Ik neig eerder naar een midrange cpu 7600x en de 4060 gpu om deze eventueel over een paar jaar te upgraden. Die 7600x is de dag van vandaag zeker en vast goed genoeg denk ik. Als ik tegen de 1500 euro ga dan lukt de 7800x3d zeker en vast maar heb ik gewoon nog niet nodig denk ik zo... Dan neem ik misschien beter een wat ruimere voeding, dan ben ik zeker goed voor de toekomst.

Zou het btw de moeite lonen om te wachten op black friday? Of moet ik niks verwachten? Op de CPU is er een actie tot 28/10 voor gratis Starfield... En nu de cpu kopen en met Black Friday de rest is lastig want dan moet ik iemand vinden die zelf een correcte amd ecu heeft om Starfield voor mij op m'n steam te zetten...
black friday qua pc hardware is over het algemeen de moeite niet waard.

7800x3d is momenteel de beste chip voor te gamen en zal het toch nog wel een aantal jaren zijn, maar als je een deftige gaming pc wilt dan zou je beter investeren in een deftige gpu. 7600x zal je zeker nog een hele tijd goed mee zijn

De 4060 (zowel 8 en 16gb versies) zijn de slechtste uit de lijn en presteert met moeite beter dan de 3060, hun oude versie....
Van alle gpu's die het laatste jaar uitgekomen zijn, is dit de grootste verspilling van geld (ondanks dat het de goedkoopste is) en t'is een zonde van uw 4k scherm die niet benut word


neem de goedkoopste cpu, moederbord en ram die je kan vinden gecombineerd met de beste gpu die je kan betalen, op die manier ben je het meeste futureproof. Je zal dan praktisch alle games kunnen spelen op 4k met fsr of dlss upscaling software
 
Laatst bewerkt:
Bon, finaal toch wat veranderd.

Case: Be Quiet! Pure Base 500DX Black
PSU: Seasonic Focus GX-1000
Mobo: Asus TUF Gaming X670-E Plus
CPU: Ryzen 5 7600X
CPU Cooler: Thermalright Frost Spirit 140 White V3 RGB (enigste versie die in Europa snel te krijgen was)
GPU: MSi RTX 3070 Ventus OC (occasie)
Ram: Corsair Vengeance DDR5 2x 16GB 6000mhz CL30
SSD: Samsung M.2 990 Pro 2TB

Ook maar ineens een nieuwe monitor gepakt (stond in promotie)
MSI Optix Mag342CQR.

Pc in totaal 1361,20 euro
Monitor 360 euro.

Al een geluk dat ik van alles de BTW aftrek (behalve de graka want die was occasie)

Plan is toch om te blijven zoeken naar een goeie deal op een 2080 TI, 3080, of 6800 XT en evt de 3070 OC opnieuw verkopen.
Zou graag Hogwarts Legacy en Tears of the Kingdom (emuleren via Yuzu) kunnen spelen op 1440 ultra en dan is 8gb vram net wat krap. Ik weet dat ik in openingspost heb gezegd dat ik heen hardcore gamer ben en dat niet alles op ultra moet, maar de bang for buck die ik voor deze prijs heb is wel fijn.
 
Laatst bewerkt:
Plan is toch om te blijven zoeken naar een goeie deal op een 2080 TI, 3080, of 6800 XT en evt de 3070 OC opnieuw verkopen.
Zou graag Hogwarts Legacy en Tears of the Kingdom (emuleren via Yuzu) kunnen spelen op 1440 ultra en dan is 8gb vram net wat krap. Ik weet dat ik in openingspost heb gezegd dat ik heen hardcore gamer ben en dat niet alles op ultra moet, maar de bang for buck die ik voor deze prijs heb is wel fijn.
imho zou ik mij niet blindstaren op ultra settings. Die geven bitter weinig visuele verbetering ten opzichte van high settings. zeker op 1440p zal die ook wel een tijdje meegaan

 
Heb zelf ongeveer hetzelfde gedaan met mijn slaapkamer-PC.
Vertrok van een i7 3770K, GTX 980 Ti, 16GB DDR3 RAM, 2x 27" 1080p monitoren, 3 SSD's, een 4TB HDD en een Corsair C70 Vengeance case (wit).
Hiervan recupereer ik de 3 SSD's, HDD, 1 27" 1080p monitor en de case.
(Momenteel ook de front-IO anders gekoppeld: mijn resetknop is nu de startknop, omda da aanvoelt alsof ge ne raket afvuurt. :biglaugh: )

Omdat ik ook nog maar sporadisch game en het daarom ook niet allemaal op Ultra moet draaien, heb ik dit gekozen:
  • CPU: AMD Ryzen 5 Vermeer 5600X (boxed) à € 149
  • CPU cooler: AMD Wraith cooler à € 0 (Deze hoor ik zelden aan schieten under load. Kan deze dus upgraden indien nodig.)
  • Mobo: ASUS AM4 Prime B550M-K à € 89,95 (Heb enkel 4 RAM-slots nodig voor mogelijke upgrade later)
  • RAM: G.SKILL Aegis K2 DDR4 3200 16GB (2x 8GB) à €30,90 (Goedkoopste dual-channel combo > 3000MHz die ik tegenkwam.)
  • GPU: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC à € 399 (+ Starfield key die ik schik te verkopen)
  • SSD: Crucial P3 Plus 1TB M.2 NVMe (5000MB/s) à €47,99
  • PSU: Seasonic G12 GM 650W (80+ Gold) à € 86,85 (Vorige PSU was al > 10 jaar oud...)
  • Monitor: AOC Q27G2S/EU (27" 1440p 165Hz FreeSync) à € 269 (Ik game enkel sporadisch + wacht op Black Friday om een 2de te kopen.)
Totaal: € 1072,69 (incl. monitor)

Zelf wou ik eerst tweedehands ne GPU op de kop tikken, maar uiteindelijk zijn 2 potentiële deals voor ne RX 6700 XT afgesprongen.
De prijzen op de tweedehandsmarkt vind ik persoonlijk momenteel absurd vergeleken met de nieuwprijzen.
Ben dus uiteindelijk voor nieuwprijs (voor garantie) gegaan, maar merksnobbisme deed me dan toch afzien van de goedkoopste RX 6700 XT omdat die van PowerColor was. Wou zelf eerder geen RX 6750 XT, maar omdat deze dezelfde prijs had als een RX 6700 XT en van MSI was, toch voor die gegaan. Performance is vergelijkbaar met een RTX 2080 Ti / RTX 3060 Ti - RTX 3070.
 
Terug
Bovenaan