Aankoopadvies gaming pc

gamer5

Well-known member
Beste BG'ers,

Na jaren me enkel met console-gaming bezig te houden kriebelt het toch om nog eens een pc in elkaar te steken en wat te gamen op de pc.
Aanzet is eigelijk Diablo 4 maar ik zou graag nog wel eens wat strategy games spelen ook en eventueel wat shooters.

Kwa budget zou ik graag zo rond de €1300 stranden, daar zit eventueel nog wel wat rek op tot €1400. Geen Uber gaming pc dus!
Ben het sinds januari al wat in het oog aan het houden en had al wat zaken vergeleken:
- Intel 13xxx series vs AMD Ryzen 7xxx
- AMD vs Nvidia
- DDR4 vs DDR5 5600 vs DDR5 6000

Originele build zat rond de 1600€ maar de prijzen zijn toch mooi aan het dalen.

Met het oog op de toekomst denk ik dat het beter is om voor AM5 te gaan. Zeker omdat AMD aangeeft het platform nog te ondersteunen met de volgende generatie. Bij een vriend is er een upgrade gebeurd van een redelijke brakke CPU naar een 5800X3D nu en dat lijkt me wel iets om eventueel binnen 3-4 jaar naar een 6800X3D te gaan wanneer de huidige tekort begint te schieten. Dit zou met intel niet meer mogelijk zijn.

Over het geheugen heb ik ook wat opgezocht en ik heb begrepen dat de upgrade naar DDR5 6000 het niet waard is voor gaming, vandaar 5600.

Ik heb me heel lang kapotgestaard op DLSS en RT performance van de Nvidia kaarten.
Prijs is allesinds, rekening houdende met de rest van de pc, rond de €500 voor de videokaart.
Had heel lang een 3060Ti in gedacht omwille van deze reden. Maar het ding is dat het me lijkt dat in deze prijsklasse RT eigenlijk zoiezo maar magertjes zal zijn.
Ook zijn er de laatste tijd enorm veel problemen lijkt me met 8GB kaarten, en in de toekomst zal dat niet veel beter zijn lijkt me.
Dus lijkt me de AMD-route misschien toch interessanter. Meer computer en vooral meer geheugen. Ik heb hier dan voor een 6750XT gekozen.

Wat er nog ontbreekt in mijn build is een cpu cooler, maar zie daar het bos door de bomen niet. Vroeger had ik een simpele H50 waterkoeler voor een appel en een ei gekocht maar nu zie ik zo een koelers voor 200€ staan. Ik ga niet overclocken dus iets simpel zou moeten volstaan.
Ook vroeg ik me af of de voeding ok was?

Wat denken jullie van mijn build? Eventueel zaken die beter (maar niet veel duurder) kunnen?

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20230405163802.png
    20230405163802.png
    101,8 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Over de rest van de config ga ik mij niet uitspreken, maar neem aub een andere GPU. Je gaat price/performance wise veel betere value vinden dan de 6750xt aan 509 €.

--> 6950xt aan 689 € bvb is momenteel een vrij goede deal ( wel minder indien je raytracing belangrijk vindt):


6800xt aan 620 € is ook niet slecht:



Alternatief is dat je nog eventjes wacht op de 4070 die 3080 performance zou bieden voor rond de 600 €.
 
Nja,

Prijs/performance maar mager.
En zoals reeds aangehaald, een gewone 6700xt kost maar 400 € voor bijna dezelfde performance als een 6750xt
En dan vind ik idd een 6700xt nog steeds duur tov een 6950xt

Direct op de AM5/DDR5 route springen is duur.

Dus ik heb is gekeken wat een AM4 systeem kost met een 6700xt en dezelfde case dat je had geselecteerd.
En bespaard op onderdelen waar je te dure opties had genomen die 0 performance meerwaarde bieden.
En dan kom ik al direct een goeie 400 € goedkoper uit. Voor een systeem in dezelfde performance klasse.
Kwestie van een ander perspectief te bieden. Gewoon op je keuze tussen AM5 <-> AM4
En dat geld kan je dan eventueel gebruiken voor een betere gpu. Of gewoon blij zijn dat je goedkoper af
bent.

 
Een CPU is niet zoals een GPU. Je kan gemakkelijk 5 a 7 jaar met een CPU doen vooraleer je een nieuwe nodig hebt. In dat opzicht en met een lagere kost heb ik een AM4 build gemaakt. Let op, dit bevat acties die maar een kleine twee weken geldig meer zijn.

Mits je geilt op raytracing een Nvidia kaart genomen. Ik geef je liever een 750w 80PLUS gold PSU in plaats van maar net toe te komen met een 650w. De case kan eventueel goedkoper maar bij deze heb je tenminste deftige airflow. Je kan op een latere datum nog altijd een betere CPU koeler en/of case fans bijkopen. Moederbord is micro atx, gewone atx heb je in principe niet echt nodig en anderzijds is dit ook kosten besparing. Je hebt genoeg USB aansluitingen met deftige gen/snelheid, 4 fan headers, etc. CPU needs no introduction.

4M2iOKa.png
 
Over de rest van de config ga ik mij niet uitspreken, maar neem aub een andere GPU. Je gaat price/performance wise veel betere value vinden dan de 6750xt aan 509 €.

--> 6950xt aan 689 € bvb is momenteel een vrij goede deal ( wel minder indien je raytracing belangrijk vindt):


6800xt aan 620 € is ook niet slecht:



Alternatief is dat je nog eventjes wacht op de 4070 die 3080 performance zou bieden voor rond de 600 €.

Nja,

Prijs/performance maar mager.
En zoals reeds aangehaald, een gewone 6700xt kost maar 400 € voor bijna dezelfde performance als een 6750xt
En dan vind ik idd een 6700xt nog steeds duur tov een 6950xt

Direct op de AM5/DDR5 route springen is duur.

Dus ik heb is gekeken wat een AM4 systeem kost met een 6700xt en dezelfde case dat je had geselecteerd.
En bespaard op onderdelen waar je te dure opties had genomen die 0 performance meerwaarde bieden.
En dan kom ik al direct een goeie 400 € goedkoper uit. Voor een systeem in dezelfde performance klasse.
Kwestie van een ander perspectief te bieden. Gewoon op je keuze tussen AM5 <-> AM4
En dat geld kan je dan eventueel gebruiken voor een betere gpu. Of gewoon blij zijn dat je goedkoper af
bent.


Mm goede punten allebei. Ik zie inderdaad dat er betere kandidaten zijn voor price/performance.
Als ik me hierop baseer:

Dan zie ik (1440p) dat de 6700XT 8% minder performance is voor 20% minder prijs.
De 6800XT is 25% meer performance voor 20% meer prijs. Dan ben ik misschien eerder geneigd naar wat hier nog vermeld is een AM4 systeem met een 6800XT.

Als de 4070 uitkomt voor €600 dan koop ik die onmiddellijk als die meer dan 8GB geheugen heeft.
Maar zoals ik het begrepen heb is de MSRP 600 dollar? Dat wil meestal zeggen bij ons BTW er nog bij dus die gaat €700+ zijn bij ons? Of zie ik dat mis? €700 voor deze en de 6950XT is al een prijsklasse hoger natuurlijk.

Een CPU is niet zoals een GPU. Je kan gemakkelijk 5 a 7 jaar met een CPU doen vooraleer je een nieuwe nodig hebt. In dat opzicht en met een lagere kost heb ik een AM4 build gemaakt. Let op, dit bevat acties die maar een kleine twee weken geldig meer zijn.

Mits je geilt op raytracing een Nvidia kaart genomen. Ik geef je liever een 750w 80PLUS gold PSU in plaats van maar net toe te komen met een 650w. De case kan eventueel goedkoper maar bij deze heb je tenminste deftige airflow. Je kan op een latere datum nog altijd een betere CPU koeler en/of case fans bijkopen. Moederbord is micro atx, gewone atx heb je in principe niet echt nodig en anderzijds is dit ook kosten besparing. Je hebt genoeg USB aansluitingen met deftige gen/snelheid, 4 fan headers, etc. CPU needs no introduction.

4M2iOKa.png

Ok beter voor 750W voeding gaan dus. Een 3070 heeft (onbegrijpelijk) weeral maar 8GB geheugen dus daar sta ik wat twijfelachtig over. Ik geil niet op RT hoor, maar ik geloof dat er wel wat spellen gaan zijn in de komende 2-3j die exclusief RT zijn. (kijk maar naar Metro Exodus)
Dus zonder er het grote geld naar te smijten zou ik toch wel iets van performance hebben daarvoor.

Over het AM5/DDR5 verhaal. Als ik van uw build de mobo/cpu/ram optel kom ik op 500€ als ik ook 32GB ram reken zoals in mijn build. Bij mijn build is dit 575€. Denk je dat het die 75€ extra niet waard is om toch AM5 te gaan?
 
Op welke resolutie ga je spelen? Op 1080p heeft de CPU namelijk nog redelijk wat invloed, maar eens je naar 1440p gaat, kan je gerust een trapje lager nemen aangezien de verschillen kleiner worden.

Moest ik nu als casual gamer iets nieuws moeten aankopen, zou het als volgt zijn:
- Ryzen 5700x voor +- 200 EUR met towerkoeler voor +- 35 EUR
- B550M-mobo voor +- 100 EUR
- 16GB DDR4 voor +- 45 EUR

Reken daarbij 100 EUR voor een case, 100 EUR voor een goeie voeding en 60 EUR voor een 1TB NVME en je komt op +- 650 EUR. Daarbij zou ik dan een 6800XT nemen voor +- 620 EUR (of een 6950XT voor 690 EUR) voor in totaliteit zo'n 1270 EUR (of 1340 EUR ingeval de 6950XT).

AM5 kost je zo'n 150 à 170 EUR meer. Aan jou om te beslissen of je het dat waard vindt. Het zou enkel zonde zijn om AM5 te kiezen en te opteren voor een mindere GPU, want dat zal je uiteindelijk minder FPS opleveren voor een hogere prijs.
 
16GB gaat maar nipt zijn voor D4.

Ik heb de beta test gespeeld met volgende spec:
- Ryzen 3700X
- X570 Mobo
- 16GB DDR4-3600CL16
- RTX2080Super

Medium settings no issue, maar eens je high aantikt begon het Ram geheugen parten te spelen. Ik heb gelezen van d4 clients die tot 20GB aan RAM geheugen gebruikte. Verder merkte ik weinig issues in fps voor het runnen op high settings (misschien wel eens er meer mobs etc op het beeld komen zoals we gewoon zijn in d3). Het draaide soepel op high settings tot het punt dat de pc moest gaan spoolen omwille van onvoldoende geheugen.
 
Laatst bewerkt:
Op welke resolutie ga je spelen? Op 1080p heeft de CPU namelijk nog redelijk wat invloed, maar eens je naar 1440p gaat, kan je gerust een trapje lager nemen aangezien de verschillen kleiner worden.

Moest ik nu als casual gamer iets nieuws moeten aankopen, zou het als volgt zijn:
- Ryzen 5700x voor +- 200 EUR met towerkoeler voor +- 35 EUR
- B550M-mobo voor +- 100 EUR
- 16GB DDR4 voor +- 45 EUR

Reken daarbij 100 EUR voor een case, 100 EUR voor een goeie voeding en 60 EUR voor een 1TB NVME en je komt op +- 650 EUR. Daarbij zou ik dan een 6800XT nemen voor +- 620 EUR (of een 6950XT voor 690 EUR) voor in totaliteit zo'n 1270 EUR (of 1340 EUR ingeval de 6950XT).

AM5 kost je zo'n 150 à 170 EUR meer. Aan jou om te beslissen of je het dat waard vindt. Het zou enkel zonde zijn om AM5 te kiezen en te opteren voor een mindere GPU, want dat zal je uiteindelijk minder FPS opleveren voor een hogere prijs.
Ik heb hier een ultrawide van 3440x1440. Dus eigenlijk hoger dan 1440p maar geen 4k.
Klopt inderdaad, GPU blijft het belangrijkste natuurlijk.
Met de pointers die er hier al gegeven ben zit ik dus met het gedacht van een 6800XT (of Nvidia 4070 moest die echt 600€ zijn) en dan is het keuze maken tussen een AM4 of de meerkost van AM5. De B&S Hardware houd ik hier ook wel wat in het oog.

16GB gaat maar nipt zijn voor D4.

Ik heb de beta test gespeeld met volgende spec:
- Ryzen 3700X
- X570 Mobo
- 16GB DDR4-3600CL14
- RTX2080Super

Medium settings no issue, maar eens je high aantikt begon het Ram geheugen parten te spelen. Ik heb gelezen van d4 clients die tot 20GB aan RAM geheugen gebruikte. Verder merkte ik weinig issues in fps voor het runnen op high settings (misschien wel eens er meer mobs etc op het beeld komen zoals we gewoon zijn in d3). Het draaide soepel op high settings tot het punt dat de pc moest gaan spoolen omwille van onvoldoende geheugen.
Ja ik ga zoiezo 32GB nemen, van vrienden ook al gehoord dat 16GB snel vol zit.
 
Ok beter voor 750W voeding gaan dus. Een 3070 heeft (onbegrijpelijk) weeral maar 8GB geheugen dus daar sta ik wat twijfelachtig over. Ik geil niet op RT hoor, maar ik geloof dat er wel wat spellen gaan zijn in de komende 2-3j die exclusief RT zijn. (kijk maar naar Metro Exodus)
Dus zonder er het grote geld naar te smijten zou ik toch wel iets van performance hebben daarvoor.

Over het AM5/DDR5 verhaal. Als ik van uw build de mobo/cpu/ram optel kom ik op 500€ als ik ook 32GB ram reken zoals in mijn build. Bij mijn build is dit 575€. Denk je dat het die 75€ extra niet waard is om toch AM5 te gaan?
Persoonlijk mis ik geen RT, ook al heb ik zelf een Nvidia kaart. Maar als RT voor jou een bepaalde waarde heeft zal je idd bij Nvidia moeten blijven. Zo niet, kan je beter kijken op rasterisatie performance = AMD RX6800 (in vergelijking met RTX 3070).

De PSU is inmiddels niet meer verkrijgbaar blijkbaar, ik heb deze vervangen door een Cooler Master (iets duurder). Normaal gezien kom je toe met 650W maar ik heb in het verleden problemen gehad met 'op papier' voldoende wattage, daarom dat ik liever meer marge inbouw. Geen geen problemen en geen geklaag meer gehad achteraf. Each to their own of course..

Als je voor een 2x16 3600 Vengeance RAM gaat is dit goedkoper dan 2x de 2x8 set te nemen. Dus CPU + mobo + ram is dan €493 ipv €500.

De 5800X3D en de 7600X zijn aan elkaar gewaagd volgens deze 12 game average. Uiteraard is dit op 1080p en zullen deze op 1440p gelijkwaardig presteren daar de druk meer op de GPU ligt. Dus waarom meer dan €75 extra betalen voor quasi dezelfde performance? Je kan nog steeds een zwakkere CPU nemen dan de 5800X3D maar naar mijn mening vrij onozel. Je bouwt bewust op een platform dat EOL is, dus kan je beter ineens de beste CPU nemen dat beschikbaar is. Anders kan je binnen x jaar nogmaals geld uitgeven voor een (dan) magere upgrade voor een beetje winst te behalen. Oké, die €75 extra zorgt voor upgrade mogelijkheden naar de toekomst toe, maar zoals gezegd kan je gerust 7 jaar doen met de AM4 combo (zeker op hogere resoluties).

Met de pointers die er hier al gegeven ben zit ik dus met het gedacht van een 6800XT (of Nvidia 4070 moest die echt 600€ zijn) en dan is het keuze maken tussen een AM4 of de meerkost van AM5. De B&S Hardware houd ik hier ook wel wat in het oog.
Volgens Tweakers zou de 4070 uitkomen op €671 adviesprijs. Dus third party vendors maken het nog duurder, lijkt mij eerder dat we richting €700 gaan. Als de 4070 dezelfde performantie heeft als de 3080, is de 6800XT toch echt wel een no-brainer. Tenzij je een 3080 2dehands kan bemachtigen.
TJk0I3G.png


lEvCnTG.png

[/POILER]
 
Ik heb hier een ultrawide van 3440x1440. Dus eigenlijk hoger dan 1440p maar geen 4k.
Klopt inderdaad, GPU blijft het belangrijkste natuurlijk.
Met de pointers die er hier al gegeven ben zit ik dus met het gedacht van een 6800XT (of Nvidia 4070 moest die echt 600€ zijn) en dan is het keuze maken tussen een AM4 of de meerkost van AM5. De B&S Hardware houd ik hier ook wel wat in het oog.


Ja ik ga zoiezo 32GB nemen, van vrienden ook al gehoord dat 16GB snel vol zit.
goh als je kan zou ik voor 64 gig gaan, ik heb een nieuwe pc vorig jaar in november samen gesteld (13700, DDR5 en 3080Ti) maar heb spijt dat ik geen 64 gig heb genomen.
32 gig komt ik momenteel toe maar Diablo 4 beta was al tegen de 28 gig aan het verbruiken, toen de beta live was.
 
goh als je kan zou ik voor 64 gig gaan, ik heb een nieuwe pc vorig jaar in november samen gesteld (13700, DDR5 en 3080Ti) maar heb spijt dat ik geen 64 gig heb genomen.
32 gig komt ik momenteel toe maar Diablo 4 beta was al tegen de 28 gig aan het verbruiken, toen de beta live was.
daarom is het ook een beta... tmoet nog geoptimaliseerd worden. Een snelle google search toont al posts van een memory leak probleem met diablo 4...

32 zou meer dan voldoende moeten zijn voor gelijk welk huidig spel en zal zeker nog voor 10 jaar goed zijn voor toekomstige spellen
 
daarom is het ook een beta... tmoet nog geoptimaliseerd worden. Een snelle google search toont al posts van een memory leak probleem met diablo 4...

32 zou meer dan voldoende moeten zijn voor gelijk welk huidig spel en zal zeker nog voor 10 jaar goed zijn voor toekomstige spellen
10 jaar is een gevaarlijke uitspraak. 10 jaar geleden was 4GB a 8GB nog de norm voor gaming. Nu is dit echter veel te weinig.

ik zou zeggen, 32GB voor nu & komende jaren is meer dan genoeg.
 
Terug
Bovenaan