Nieuwe pc voor ouders

phoen

New member
Mijn ouders zijn toe aan een nieuwe pc want die gaat momenteel heel traag.
Ik heb het volgende geconfigureerd:

Configuratie overzicht​

AORUS B550 ELITE V2, socket AM4 moederbord
€ 99,90
Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
€ 69,90
Samsung 970 EVO Plus, 500 GB SSD
€ 89,90
Seagate BarraCuda 2 TB Harde schijf
€ 49,99
be quiet! PURE BASE 500 tower-behuizing
€ 69,90
AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor
€ 209,90
ASUS GeForce GT 710 2GB grafische kaart
€ 64,90
Corsair RM750, 750 Watt voeding
€ 104,90
Totaalprijs
€ 759,29
Dit is bij alternate.

Zou er nog eventueel wijzigen aan gedaan kunnen/moeten worden?

Ze gebruiken hem eigenlijk alleen maar voor internet/mails/office/.., maar zou hem graag hebben dat die 5-10j zou kunnen meegaan.
 
Als het louter is om op internet te gaan zou ik voor de ryzen 5 5600G kiezen.
Die heeft geïntegreerde graphics & bespaard u een extra grafische kaart tenzij ge der ne reden voor hebt die aparte nodig te hebben.

Qua voeding zit ge eigenlijk overkill. 750W is voor dit systeem veel te veel. Met 750W kunde ne 3080 aansturen met ne ryzen 7 :). Met een voeding van 550W gaade ruim voldoende hebben + als ge later van tijd nog een aparte grafische kaart wilt insteken kunde nog. Ik zou deze nemen. Deze kunde volledig cable managen.

Zie eigenlijk dat deze voeding bij alternate momenteel goedkoper is is & ook full cable management is.
 
Als het louter is om op internet te gaan zou ik voor de ryzen 5 5600G kiezen.
Die heeft geïntegreerde graphics & bespaard u een extra grafische kaart tenzij ge der ne reden voor hebt die aparte nodig te hebben.

Qua voeding zit ge eigenlijk overkill. 750W is voor dit systeem veel te veel. Met 750W kunde ne 3080 aansturen met ne ryzen 7 :). Met een voeding van 550W gaade ruim voldoende hebben + als ge later van tijd nog een aparte grafische kaart wilt insteken kunde nog. Ik zou deze nemen. Deze kunde volledig cable managen.

Zie eigenlijk dat deze voeding bij alternate momenteel goedkoper is is & ook full cable management is.
Bedankt, voor jou antwoord.
Ik heb die aparte video kaart & cpu gekozen omdat die zelfs goedkoper uitkomen als de 5600g momenteel.
Voor de voeding wist ik niet zeker hoeveel ik nodig had :) .
 
Als ge het idd zo bekijkt komen die denk ik op quasi hetzelfde bedrag uit. Enkel is die 5600 nieuwer :) maar voor te internetten enzo gaat da geen verschil uitmaken.
Eigenlijk zou ge denk ik al voldoende hebben met een 450W voeding maar de gold of platinum voedingen van dit wattage kosten evenveel of zelfs soms nog meer dan de 550 of 650W voedingen.

Het is iets persoonlijk maar ik ga altijd kijken voor een full calbe management voeding, gewoon voor het gemak van monteren da ge geen hoop kabels moet weg werken. De niet cable management voedingen zijn uiteraard veel minder duur.
 
Idd, zag net dat de 5600 nieuwer is en verschil is zo'n 4€ dat gaat het nu ook niet maken. Misschien dat ik nog op de HD schijven iets kan besparen door 250GB ssd & 1 TB HD. Voor de rest weet ik niet waar ik nog zou op kunnen besparen.
 
Als ge die voeding van 650W neemt bespaarde al €30 omda die nu in afslag staat.
Voor de rest die 500GB zou ik eerlijk gezegd laten, ik heb nu ook een schijf van 240GB & met de software enzo die almaar meer plaats in neemt merkte wel da het soms wa krap begint te worden. Zeker als die toch 7 tot 10 jaar mee zou moeten gaan zouwek daar ni op besparen. Op de extra schijf zou ge da misschien kunnen doen als da veel scheelt.
 
Laatst bewerkt:
Is allemaal wel wat overkill. Zelfs een simpele i3 (met HT) is zeker meer dan voldoende voor een serieus lange tijd toe te komen.

Een GPU heb je al niet persé want die i3 heeft een onboard GPU.


Zou zoiets kiezen, imho. Meer hoeft het echt niet te zijn.
 
Is allemaal wel wat overkill. Zelfs een simpele i3 (met HT) is zeker meer dan voldoende voor een serieus lange tijd toe te komen.

Een GPU heb je al niet persé want die i3 heeft een onboard GPU.


Zou zoiets kiezen, imho. Meer hoeft het echt niet te zijn.
Goh hoe duurder je gaat heb je wel een snellere PC hè. Ik heb in het verleden 1x een i3 gehad en was hier toch enorm teleurgesteld mee. Persoonlijk zou ik net iets meer investeren in goede ram + CPU voor de doeleinden van TS.
 
Goh hoe duurder je gaat heb je wel een snellere PC hè. Ik heb in het verleden 1x een i3 gehad en was hier toch enorm teleurgesteld mee. Persoonlijk zou ik net iets meer investeren in goede ram + CPU voor de doeleinden van TS.

Voor een simpele HTK-PC is dat niet écht nodig.

Die recente i3's zijn Quad cores met Hyperthreading en presteren heel erg goed voor zo'n kleine chip.

Deftige RAM is enkel van belang als je met de PC wilt gamen. Bij gewoon gebruik is dat nooit ofte nimmer merkbaar.

Een R5 5600X is ook niet echt nodig voor het doeleinde dat zijn ouders ermee gaan doen.

Heb de afgelopen paar jaar genoeg simpele PC's gebouwd naar het doeleinde van de gebruiker. Meer is echt niet nodig.
 
Die recente i3's zijn Quad cores met Hyperthreading en presteren heel erg goed voor zo'n kleine chip.
Waarom 4 als je 6 cores kan nemen, is echt vele beter in multitasken. Intel is ook echt niet meer aan te raden in deze prijsklasse
Deftige RAM is enkel van belang als je met de PC wilt gamen. Bij gewoon gebruik is dat nooit ofte nimmer merkbaar.
Nu misschien niet maar je moet ook wat future proof denken. Budgetair gezien kom je nog altijd goeiekoop uit tis niet dat je een overkill desktop van +1000 koopt he, 550 of 650 bij een desktop maakt een groot verschil.
Een R5 5600X is ook niet echt nodig voor het doeleinde dat zijn ouders ermee gaan doen.
5600G*, goeie integrated graphics samen met g.skill wat echt de perfecte combo is.

Kzou enkel het mobo overwegen te veranderen naar de Asus B460M-K
 
Waarom 4 als je 6 cores kan nemen, is echt vele beter in multitasken. Intel is ook echt niet meer aan te raden in deze prijsklasse

Nu misschien niet maar je moet ook wat future proof denken. Budgetair gezien kom je nog altijd goeiekoop uit tis niet dat je een overkill desktop van +1000 koopt he, 550 of 650 bij een desktop maakt een groot verschil.

5600G*, goeie integrated graphics samen met g.skill wat echt de perfecte combo is.

Kzou enkel het mobo overwegen te veranderen naar de Asus B460M-K
Voor gewoon wat mails te checken, documenten te typen e.d. zijn meer dan 4 cores echt overbodig. 9 van de 10 worden die 2 extra cores toch niet gebruikt.
 
Voor gewoon wat mails te checken, documenten te typen e.d. zijn meer dan 4 cores echt overbodig. 9 van de 10 worden die 2 extra cores toch niet gebruikt.
Misschien dat TS ook wel eens een film download, daarbij nog spotify aan het luisteren is en meerdere browsers heeft openstaan. Eventueel nog wat apps op de achtergrond running. Meerdere cores zijn altijd handig :)
 
Misschien dat TS ook wel eens een film download, daarbij nog spotify aan het luisteren is en meerdere browsers heeft openstaan. Eventueel nog wat apps op de achtergrond running. Meerdere cores zijn altijd handig :)
Kan perfect met 4 cores (incl. HT) en genoeg RAM gedaan worden. Heb dat jaren zo gedaan zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan