Hoe warm is het bij jou?

HSB heeft wat minder buffer, maar ijskou zal het toch ook niet zijn.
Stond deze ochtend op met 20 graden boven en 20,5 beneden na een stilstand van 9h (22-7h), betekend beneden een graadje en boven een halve graad verloren. BIj deze temps zou s'nachts verwarmen wel beter zijn vermoed ik, maar ik word wakker van die pompen. Geen idee hoe ik die een standje lager kan zetten, vermoed dat die op max staan.
Niks aan de hand. Twas Telenet die er uit lag. Een half uurtje geleden kwam alles terug online.
Ik denk dat wij wel het dubbele zouden kwijt zijn aan de huidige temperaturen door de lagere buffer. Op zich niet zo erg, maar als het vannacht -6°C wordt, dan is dat wat lastiger om op te trekken met een warmtepomp natuurlijk.
 
Niks aan de hand. Twas Telenet die er uit lag. Een half uurtje geleden kwam alles terug online.
Ik denk dat wij wel het dubbele zouden kwijt zijn aan de huidige temperaturen door de lagere buffer. Op zich niet zo erg, maar als het vannacht -6°C wordt, dan is dat wat lastiger om op te trekken met een warmtepomp natuurlijk.

Hier heeft die ook een uur of 4 nodig om dat terug bij te verwarmen. Maar het is niet dat het onaangenaam koud is. Breng toch enkel tijd door in mijn bureau en daar is het altijd een graadje warmer. Denk dat die lus korter is ofzo (staat ook dicht bij de collector als ze langst de andere kant vertrokken zijn (heb geen legplan, maar vermoed dat).

Gezien de lage temperaturen vliegt het gas er wel door. Gisteren 63kWh verbruikt, vandaag reeds 48kWh, maar alles is op temp. Dat zal dus wss ook rond de 55-60kWh uitdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Klopt wel, maar die koudeval is toch ook niet aangenaam. Mijn zus heeft ventilatie C en ik D en het verschil in comfort is toch hoog. Mijn ventilatie blaast dat mooi over het plafond en dan komt de 'koude''lucht pas naar beneden. Maar tegen dan is die lucht ook gewoon kamertemp.



HSB heeft wat minder buffer, maar ijskou zal het toch ook niet zijn.
Stond deze ochtend op met 20 graden boven en 20,5 beneden na een stilstand van 9h (22-7h), betekend beneden een graadje en boven een halve graad verloren. BIj deze temps zou s'nachts verwarmen wel beter zijn vermoed ik, maar ik word wakker van die pompen. Geen idee hoe ik die een standje lager kan zetten, vermoed dat die op max staan.
Bij mijn vorige pompgroep kon je die instellen in 3 standen. Dat deed je zelf bij de pomp.

Dat zal ongetwijfeld bij u ook wel lukken.
 
Bij mijn vorige pompgroep kon je die instellen in 3 standen. Dat deed je zelf bij de pomp.

Dat zal ongetwijfeld bij u ook wel lukken.

Moest ik nu eens weten hoe die isolatie der errond zit er af kan zonder brokken te maken wel...
Maar ik zie niets wat ik kan losdoen.
 
Moest ik nu eens weten hoe die isolatie der errond zit er af kan zonder brokken te maken wel...
Maar ik zie niets wat ik kan losdoen.
Bij mij was dat met een platte schroevendraaier. Waren 2 “isolatievijzen” dat ik moest losdraaien vooraan.
 
Hier heeft die ook een uur of 4 nodig om dat terug bij te verwarmen. Maar het is niet dat het onaangenaam koud is. Breng toch enkel tijd door in mijn bureau en daar is het altijd een graadje warmer. Denk dat die lus korter is ofzo (staat ook dicht bij de collector als ze langst de andere kant vertrokken zijn (heb geen legplan, maar vermoed dat).

Gezien de lage temperaturen vliegt het gas er wel door. Gisteren 63kWh verbruikt, vandaag reeds 48kWh, maar alles is op temp. Dat zal dus wss ook rond de 55-60kWh uitdraaien.
In mijne bureau maakt ik me weinig zorgen. De computer aan het werk zetten en mijn verwarmingscapaciteit verdriedubbeld :D

Gisteren 18.7kWh verbruikt en vandaag 13.2kWh tot nu toe. De warmtepomp blijft nu wel doordraaien zonder te stoppen.
 
Niks aan de hand. Twas Telenet die er uit lag. Een half uurtje geleden kwam alles terug online.
Ik denk dat wij wel het dubbele zouden kwijt zijn aan de huidige temperaturen door de lagere buffer. Op zich niet zo erg, maar als het vannacht -6°C wordt, dan is dat wat lastiger om op te trekken met een warmtepomp natuurlijk.
Hier valt Telenet ook af en toe uit vandaag.
 
Klopt wel, maar die koudeval is toch ook niet aangenaam. Mijn zus heeft ventilatie C en ik D en het verschil in comfort is toch hoog. Mijn ventilatie blaast dat mooi over het plafond en dan komt de 'koude''lucht pas naar beneden. Maar tegen dan is die lucht ook gewoon kamertemp.
Zonet eens gaan kijken naar onze balansventilatie. Het is -2.5C volgens de buiten sensor van de verwarming. De ventilatie unit geeft dat ook aan. De ingeblazen lucht is 18C.
Toen het 9C was, was dat 21C.

Best gekke rendementen voor een passieve warmtewisselaar
 
Gisteren is voor de eerste keer sinds we er een half jaar geleden introkken de verwarming voor een 2de run aangeweest in de avond.
Boven was het blijkbaar niet warm genoeg meer (20,5 graden) en heeft de verwarming nog een 8-10kWh bijgestookt. Dan is die of uitgegaan omdat het warm genoeg was, of omdat het 22h was. Geen idee.
Deze ochtend (5h) was het er wel nog 20,5 graden, beneden trouwens ook, dus daar zijn we een graad kwijtgespeeld maar gezien het daar vanaf 14h nietmeer verwarmd was en er wel wat glas is ook niet verwonderlijk. Verbruik van 65,65kWh wat tevens een 'record' is, maar de graaddagen zijn dat met 20,2 ook voor dit stookseizoen.

Zonet eens gaan kijken naar onze balansventilatie. Het is -2.5C volgens de buiten sensor van de verwarming. De ventilatie unit geeft dat ook aan. De ingeblazen lucht is 18C.
Toen het 9C was, was dat 21C.

Best gekke rendementen voor een passieve warmtewisselaar

Heb geen sensor ervoor, maar had gisteren op de slaapkamer eens gevoeld en de lucht die daar uitkomt voelt inderdaad helemaal niet koud. Zal wel vergelijkbaar zijn.
Ik heb een Vasco DX6 unit.

De oudste zoon heeft de inkomende buis door zijn kamer lopen (van buitenmuur naar technische berging) en die is nog niet afgewerkt, DIe buis voelt ook niet koud aan, terwijl dat een soort hard rubber lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Mensen met een L/W warmtepomp, wat is jullie aanvoertemperatuur/retourtemperatuur nu?
Hier 28° aanvoer, retour van 24.5°, warmtepomp draait zo goed als continue nu.

Op het gelijkvloers halen we nu de 20° niet meer, denk dus dat we de aanvoer wat moeten opdrijven.
 
Mensen met een L/W warmtepomp, wat is jullie aanvoertemperatuur/retourtemperatuur nu?
Hier 28° aanvoer, retour van 24.5°, warmtepomp draait zo goed als continue nu.

Op het gelijkvloers halen we nu de 20° niet meer, denk dus dat we de aanvoer wat moeten opdrijven.

Heb natuurlijk geen warmtepomp, maar momenteel een aanvoer van 30 graden beneden en 29 graden boven. Vraagtemps zijn 21,5 en 20,5.
Dat is voldoende, maar dat hangt van uw isolatiegraad, flow, h-o-h afstand van de vloerverwarming etc.

Als het niet warm genoeg is, dan moet de stooklijn (aanvoertemp) idd hoger.
 
Mensen met een L/W warmtepomp, wat is jullie aanvoertemperatuur/retourtemperatuur nu?
Hier 28° aanvoer, retour van 24.5°, warmtepomp draait zo goed als continue nu.

Op het gelijkvloers halen we nu de 20° niet meer, denk dus dat we de aanvoer wat moeten opdrijven.
Het is nu exact -5°C buiten en 30.8°C is de gewenste aanvoer. De reeële aanvoer schommelt een beetje tussen de 29.5°C en 31.5°C.
Het is nu 21.6°C binnen en de vraag staat op 21.5.
 
momenteel 23.5 in de woonkamer/keuken/salon (1 grote open ruimte). Zo een dagen zijn ideaal om het gasverbruik terug te dringen. Koelt overigens relatief snel af tot de ingestelde 21 graden als de zon weg is (tegen dat we gaan slapen).
 
Ik denk dat je minder stookt op een grijze dag met 8°C dan dagen zoals vandaag waarbij het 's nachts -5 à -6°C wordt :D
De warmtepomp moet 's nachts goed stampen bij ons. Tegen morgenavond heb ik deze week meer verbruikt als heel vorige week samen. Maar twas hoog nodig dat de zon nog eens komt piepen. Ik heb liever zo'n dagen als 10°C met grijs en regenweer.
 
Idem, het meeste moet hier gestookt worden als het vijf graden of minder is en amper zon. Dagen zoals vandaag moet ik amper stoken, toch overdag niet. Vannacht zal hij wel weer aanschieten.
 
Ik heb de limiet nu bereikt van 60 graden aanvoer temp in mijn huis, met dat het volledig open is naar boven en nog geen verwarming daar.

Ik had donderdag-zaterdag de binnen temperatuur doen zakken naar 17 graden (we waren weg), en het heeft 30 uur geduurd om op 60 graden aanvoer dat terug naar 21 te krijgen. Aan een continue 1m3 gas/uur. Nu dat het op 21 zit stookt het met deze temperaturen ook gewoon zo verder. Dus er is perfecte balans nu. Dit is ook met de verwarming in de kamers vrij hard toegeknepen zodat het in balans is met de living die ook heel het boven verdiep moet verwarmen.

Ik vermoed dat dit (continue 21 graden ook s nachts, maar met aanvoer op 60 graden) zuiniger is dan de aanvoer temperatuur op 70 graden zetten en dan s nachts de temp laten zakken en overdag terug omhoog pompen. De kruipkelder word echt zeer warm in dat tweede geval (heb een draadloze temperatuur sensor besteld om dit ook te monitoren)

Natuurlijk andere situatie eenmaal we verwarming hebben boven.
 
Mensen met een L/W warmtepomp, wat is jullie aanvoertemperatuur/retourtemperatuur nu?
Hier 28° aanvoer, retour van 24.5°, warmtepomp draait zo goed als continue nu.

Op het gelijkvloers halen we nu de 20° niet meer, denk dus dat we de aanvoer wat moeten opdrijven.

Om 08:30 was de gewenste aanvoertemperatuur 27°C en retour 24,5°C. Temperatuur in de woning blijft stabiel, 21°C (wat gevraagd wordt). Door onze aanwezigheid/keuken/... stijgt dat wel gedurende de dag. Gemiddeld zitten wij wel boven de 21°C.
Warmtepomp draait dus gezapig verder. Is wel de eerste keer dat die eens op 50% kwam. Omdat die even moet optrekken bij -5°C
Momenteel is de gewenste aanvoertemperatuur 26°C, dus de warmtepomp is al terug aan het moduleren.
Als hij niet wil uitvallen, dan gaat hij denk ik toch wel wat sneller terug moeten moduleren. :)

Nu met de zon is de temperatuur uiteraard goed gestegen.
Je ziet dan ook goed kleine overshoot in de aanvoertemperatuur als de zon opkwam en warmer wordt. Omdat de warmteoverdracht kleiner wordt en de pomp dus teveel vermogen geeft. Je ziet hem dan terug moduleren.
aanvoer.jpg
 
Laatst bewerkt:
En maar om de 6 uur eens een defrost i.p.v. elke 40 minuten zoals een maand geleden :sop:
Ik zie dat de warmtepomp hier sinds 9h 100% op de zon draait, das ook wel fijn natuurlijk :clap:
 
Hier was het pas om 10uur, dat we geen energie meer verbruikte van het net. Nu om 15:30, zit hij net in balans. :)
Dus van 10uur tot 15:30 geen verbruik van het net.

Defrost zijn inderdaad al een stuk minder. 30/11 was het ergst tot nu toe bij mij, dan zat er 2 uur tussen.

verbruik.jpg
 
Deze ochtend (7h) was het op zijn koudst in huis, 20 graden beneden (dus 1,5 graad kwijt) en 19,5 boven (1 graad kwijt).
Ik was gisteren omstreeks 16h terug van kantoor en de verwarming heeft sinds dien niet meer aangegaan. Opzich valt dat dan nog mee, vandaag zal de verwarming dus een tandje bij moeten steken om alles terug op temp te brengen.

Verbruik was bijna 74kWh, 7kWh meer dan eergisteren. Opzich nog allemaal cava, maar momenteel gaat het verbruik hard. Mss toch maar eens uitzoeken hoe de pompen een tandje minder kunnen draaien, aan de andere kant, als dat voor een handvol dagen op een jaar is, dan is het ook niet echt nodig.
 
Terug
Bovenaan