Hoe warm is het bij jou?


We spreken in een normale winter van 6 tot 12 dagen zoals nu.
Ter uitzonderlijke titel , bij extreme winters, wat de laatste decennia weinig is voorgekomen spreken we over een 40+ ijsdagen.

Voor die 6 tot 12 dagen lijkt het mij nu eens echt niet de moeite om er u zo hard in op te jagen.
 
Deze ochtend (7h) was het op zijn koudst in huis, 20 graden beneden (dus 1,5 graad kwijt) en 19,5 boven (1 graad kwijt).
Ik was gisteren omstreeks 16h terug van kantoor en de verwarming heeft sinds dien niet meer aangegaan. Opzich valt dat dan nog mee, vandaag zal de verwarming dus een tandje bij moeten steken om alles terug op temp te brengen.

Verbruik was bijna 74kWh, 7kWh meer dan eergisteren. Opzich nog allemaal cava, maar momenteel gaat het verbruik hard. Mss toch maar eens uitzoeken hoe de pompen een tandje minder kunnen draaien, aan de andere kant, als dat voor een handvol dagen op een jaar is, dan is het ook niet echt nodig.
Die pompen gaan weinig veranderen aan je verbruik denk ik. Wel meer comfort omdat het niet afkoelt.
Dagen zoals deze kosten gewoon veel energie. De laatste 2 dagen 26kWh/dag voor de warmtepomp en zo'n 90kWh warmte productie per dag.
 
Die pompen gaan weinig veranderen aan je verbruik denk ik. Wel meer comfort omdat het niet afkoelt.
Dagen zoals deze kosten gewoon veel energie. De laatste 2 dagen 26kWh/dag voor de warmtepomp en zo'n 90kWh warmte productie per dag.
Hij zet zijn pompen tijdens de nacht uit, omdat die teveel lawaai maken bij het slapen. Dus laat zijn verwarming tijdens een bepaald uur stoppen.

Als hij ze zou kunnen laten draaien tijdens de nacht, moet hij zijn verwarming niet afzetten.

Het is allemaal geen ramp. Maar als het zo simpel is als een schroefje draaien en klaar, is het wel eens de moeite. Hem er in opjagen doet hij zeker niet. :)
 
Hij zet zijn pompen tijdens de nacht uit, omdat die teveel lawaai maken bij het slapen. Dus laat zijn verwarming tijdens een bepaald uur stoppen.

Als hij ze zou kunnen laten draaien tijdens de nacht, moet hij zijn verwarming niet afzetten.

Het is allemaal geen ramp. Maar als het zo simpel is als een schroefje draaien en klaar, is het wel eens de moeite. Hem er in opjagen doet hij zeker niet. :)

Klopt, als ze minder lawaai zouden maken (in mijn vorig huis hoorde je die nagenoeg niet, die stonden vlak naast de woonkamer), dan zou de verwarming 's nachts ook aan kunnen blijven om het afkoelen te vermijden.

Dat het allemaal in de marge is in verbruik snap ik idd, het gaat gewoon om het hoger comfort. Al valt opstaan bij 19,5 graden tijdens de koudste dagen van het jaar nog wel mee uiteindelijk. Heb er nog geen tijd voor gemaakt, maar moet er toch eens naar zien.
En anders deze zomer bij het onderhoud van de verwarmingsketel eens vragen.
 
Kun je dan niet gewoon wat akoestische isolatie errond timmeren ? Rond mijn pompgroep zit een isomoachtige behuizing.

Of komt het geluid effectief van de vloeistof die je hoort stromen in de leidingen ?
 
Kun je dan niet gewoon wat akoestische isolatie errond timmeren ? Rond mijn pompgroep zit een isomoachtige behuizing.

Of komt het geluid effectief van de vloeistof die je hoort stromen in de leidingen ?

Geluid komt van de pompen, zonder twijfel. Daar zit al een isomo behuizing rond. Zowat alle kringen (8 beneden en 7 boven) hebben een flow van 1,5l/min wat niet overdreven snel is,

53457845527_d16f942476_c.jpg
 
Geluid komt van de pompen, zonder twijfel. Daar zit al een isomo behuizing rond. Zowat alle kringen (8 beneden en 7 boven) hebben een flow van 1,5l/min wat niet overdreven snel is,

53457845527_d16f942476_c.jpg
Is het 1,5L/min omdat de kringen geknepen zijn of door de pompsnelheid? Ik ga er ook vanuit dat het geluid vooral trillingen zijn?

Je hoort dat wel vaker als circulatiepompen op een hoge stand draaien dat mensen dat horen. Normaal met max 8 kringen per pomp, gaat die niet veel moeite hebben.

De mijne moduleert mee met de delta T tussen aanvoer en retour. Als die boven de 80% zit, dan hoor je dat ook zachtjes als het muisstil is binnen. Nu niet door gans de woning, maar in de geburen van de pomp. Trilling van de pomp geeft het volgens mij door.
Boven de 80% komt die nu niet vaak bij mij. Anders was ik van plan om de pomp akoestisch los te koppelen van de muur. Of eens proberen om de pomp met een vaste waarde te laten draaien op bv 60%.
Bij 60% heb ik nog steeds meer als voldoende druk om al mijn kringen te voorzien met nodig debiet.
 
Laatst bewerkt:
Is het 1,5L/min omdat de kringen geknepen zijn of door de pompsnelheid? Ik ga er ook vanuit dat het geluid vooral trillingen zijn?

Je hoort dat wel vaker als circulatiepompen op een hoge stand draaien dat mensen dat horen. Normaal met max 8 kringen per pomp, gaat die niet veel moeite hebben.

De mijne moduleert mee met de delta T tussen aanvoer en retour. Als die boven de 80% zit, dan hoor je dat ook zachtjes als het muisstil is binnen. Nu niet door gans de woning, maar in de geburen van de pomp. Trilling van de pomp geeft het volgens mij door.
Boven de 80% komt die nu niet vaak bij mij. Anders was ik van plan om de pomp akoestisch los te koppelen van de muur. Of eens proberen om de pomp met een vaste waarde te laten draaien op bv 60%.
Bij 60% heb ik nog steeds meer als voldoende druk om al mijn kringen te voorzien met nodig debiet.

Heb mij er deze ochtend eens aangezet. Je moet dus die witte fronten eraf trekken en dan zie je een veiligheidstorx die je los kan draaien waardoor je de isolatie kan afnemen en aan de mengklep en pomp kan.

Mijn pompen hoor je heel goed draaien boven stand 4 (van 6), maar na stand 6 geeft die nog bij :D. Mijn pompen stonden op max (fixed), nu staan die op fixed 50%. Als ik de flow op al mijn kringen naar 2,5 breng dan zakt mijn delta T in elkaar, bij een gas CV mag die gerust 5 graden zijn.
Denk wel dat ze wat trillingen doorgeven aan de muur, er is geen ontkoppeling tussen de ophangbeugel en de muur bvb.

De Wilo-pompen stonden voorbij de max aanduiding 6, waarschijnlijk om het in combinatie met stooklijn 0.6 altijd warm te hebben. Heb de pompen nu op stand 3 gezet zodat ik nog wat overschot heb (alle kringen kunnen gezamelijk nog rond de 2.5l/min) en dan de flowmeters terug opengedraaid tot ik dezelfde flow weer had.

De CV draait qua geluid nu gelijk aan de ventilatie-unit (Vasco DX6), meer dan tevreden mee. Waar ik op de trap eerst de pompen hoorde, is dat nu eerder de gas-meter die draait. Deze is nog niet afgewerkt en geisoleerd, dat gebeurd deze zomer denk ik. (Mijn huis is op sommige plaatsen door gebrekkige decoratie nog voornameljk een klankkast). In de de andere ruimtes is er nu niets meer te horen :).
 
Denk toch dat de flow beneden wat te weinig staat, ik weet nietmeer op wat hij stond voor de verandering (stom, ik weet het).

Alhoewel het warm genoeg wordt en het verbruik nagenoeg hetzelfde lijkt, voelt het alsof de vloer wat koeler is, de temp bereikt ook nog maar even 22 graden ipv de hele avond. Er lijkt dus net wat minder warmtebuffer in de vloer te kruipen.

Heb de flow beneden van 1,5l/min verhoogd naar 1,75l/min (ruw geschat, aangezien hij zeker niet op 2 stond), eens kijken wat dat geeft.
 
Is het logisch dat je op een sneeuw- of regendag meer verbruikt om een bepaalde binnentemperatuur te bereiken ook al is de buitentemperatuur niet anders dan wanneer het droog zou zijn
 
Is het logisch dat je op een sneeuw- of regendag meer verbruikt om een bepaalde binnentemperatuur te bereiken ook al is de buitentemperatuur niet anders dan wanneer het droog zou zijn
Ik vermoed van wel. Water dat langs je gevel/dak loopt zal ook warmte afvoeren lijkt me. Het verdampen van water of smelten van ijs heeft ook warmte nodig.

Geen idee van de grootte-orde van die effecten en of je dat bij elk huis (isolatie) gaat merken, maar lijkt me dat je hetzelfde merkt bij veel of weinig wind.
 
We gaan vandaag over het verbruik van vorige maand gaan.
Als je dat afzet tegen de graaddagen klopt dat ook, 346,8 graaddagen in December en Januari tot en met gisteren 350,1.

We hebben dus iets zuiniger gestookt, maar het meetstation is ook wel een eind van thuis en SWW kan er ook voor iets tussen zitten.
Ik schat dat Januari op 1500-1600kWh gas gaat uitkomen (verwarming en SWW).
 
We gaan vandaag over het verbruik van vorige maand gaan.
Als je dat afzet tegen de graaddagen klopt dat ook, 346,8 graaddagen in December en Januari tot en met gisteren 350,1.

We hebben dus iets zuiniger gestookt, maar het meetstation is ook wel een eind van thuis en SWW kan er ook voor iets tussen zitten.
Ik schat dat Januari op 1500-1600kWh gas gaat uitkomen (verwarming en SWW).
Hier was dat zaterdagavond al dat we voor januari meer verbruikt hebben dan december. Maar een L/W warmtepomp draait wat minder efficient bij koude temperaturen dus dat klopt wel.
We zitten momenteel aan 344kWh elektriciteit voor verwarming + SWW. In december was het 314kWh voor de hele maand.
 
We hebben de verwarming in de leefruimten terug uitgezet.

Het blijft een 18° graden binnen wat voor ons genoeg is.

In 1 slaapkamer staat de verwarming wel nog op, om het vocht uit de kamer te krijgen.
 
We hebben de verwarming in de leefruimten terug uitgezet.

Het blijft een 18° graden binnen wat voor ons genoeg is.

In 1 slaapkamer staat de verwarming wel nog op, om het vocht uit de kamer te krijgen.

Is dat niet wat vroeg?
Verwarmen haalt het vocht niet uit de kamer (de licht kan alleen meer vocht opnemen), de warme vochtige lucht regelmatig door koude droge vervangen en die verwarmen wel.
 
Is dat niet wat vroeg?
Verwarmen haalt het vocht niet uit de kamer (de licht kan alleen meer vocht opnemen), de warme vochtige lucht regelmatig door koude droge vervangen en die verwarmen wel.
Leefruimten zitten volledig op het zuiden, iets zon en het warmt op.

Kamers worden ook verlucht, heb in elke kamer een luchtvochtigheidmeter hangen en het vocht daalt toch serieus door de combinatie verwarmen en verluchten. Kamer zit volledig aan de noordkant, warmt daar totaal niet op van buitenuit.
 
We gaan vandaag over het verbruik van vorige maand gaan.
Als je dat afzet tegen de graaddagen klopt dat ook, 346,8 graaddagen in December en Januari tot en met gisteren 350,1.

We hebben dus iets zuiniger gestookt, maar het meetstation is ook wel een eind van thuis en SWW kan er ook voor iets tussen zitten.
Ik schat dat Januari op 1500-1600kWh gas gaat uitkomen (verwarming en SWW).
Heb de indruk dat de zon wel wat heeft gedaan. Er is al meer zon in januari geweest dan in een volledige maand december.
Gemiddelde temperatuur binnen ligt bij ons dan ook hoger als in de maand december.
We hebben hier wel wat glaspartijen achteraan.

Als ik kijk naar het afgegeven verbruik voor de maand december kom ik op 1.479kwh (verwarming + warm water)
Voor de maand januari zitten we nu op 1.345kwh (verwarming + warm water).

Het verbruik van de warmtepomp ligt al wel 14kwh hoger dan de maand december. Het is dan ook kouder geweest.
 
Heb de indruk dat de zon wel wat heeft gedaan. Er is al meer zon in januari geweest dan in een volledige maand december.
Gemiddelde temperatuur binnen ligt bij ons dan ook hoger als in de maand december.
We hebben hier wel wat glaspartijen achteraan.

Als ik kijk naar het afgegeven verbruik voor de maand december kom ik op 1.479kwh (verwarming + warm water)
Voor de maand januari zitten we nu op 1.345kwh (verwarming + warm water).

Het verbruik van de warmtepomp ligt al wel 14kwh hoger dan de maand december. Het is dan ook kouder geweest.

Heb op het zuiden weinig glas, op het westen niks. Dus dat levert hier niets op.
Als bonus heb ik weinig hitte in de zomer van de zon.
 
Terug
Bovenaan