Hoe warm is het bij jou?

Bij nieuwbouwen zie ik vooral ronde leidingen.
Lijkt me ook wel logisch omdat je daar van nul start en een hoge opbouw hebt.
Rechthoekige zie ik dan vooral bij renovatie.

Ik kreeg bij de uitleg van de ventilatie firma’s ook steeds mee dat ze voorkeur geven aan ronde leidingen. Ze plaatsen enkel rechthoekig als het niet anders kan.

Nog een voordeel dat ik meekreeg was het onderhoud naar de leidingen toe. Deze is bij ronde ook makkelijker dan rechthoekig.
Rechthoekig zie je ook bij nieuwbouw bij inbouw in de chape.
 
Bij nieuwbouwen zie ik vooral ronde leidingen.
Lijkt me ook wel logisch omdat je daar van nul start en een hoge opbouw hebt.
Rechthoekige zie ik dan vooral bij renovatie.

Ik kreeg bij de uitleg van de ventilatie firma’s ook steeds mee dat ze voorkeur geven aan ronde leidingen. Ze plaatsen enkel rechthoekig als het niet anders kan.

Nog een voordeel dat ik meekreeg was het onderhoud naar de leidingen toe. Deze is bij ronde ook makkelijker dan rechthoekig.

Eigenlijk weet ik het hier niet, het is een vasco unit (DX6). In mijn vorig huis had ik een kleinere D400 oid en daar waren de kanalen vierkant. Van die plastieken van Vasco. Dacht dat het hier hetzelfde zou zijn, maar hier zit alles in de pur en is dus niks te zien.

De aan- en afvoer zijn gegalvaniseerd of aluminium ronde buizen die niet geïsoleerd zijn (voelen kouder aan dan omgeving). Geen idee of dat geïsoleerd moet worden. In mijn vorige woning waren die van 'mouche'.
 
Eigenlijk weet ik het hier niet, het is een vasco unit (DX6). In mijn vorig huis had ik een kleinere D400 oid en daar waren de kanalen vierkant. Van die plastieken van Vasco. Dacht dat het hier hetzelfde zou zijn, maar hier zit alles in de pur en is dus niks te zien.

De aan- en afvoer zijn gegalvaniseerd of aluminium ronde buizen die niet geïsoleerd zijn (voelen kouder aan dan omgeving). Geen idee of dat geïsoleerd moet worden. In mijn vorige woning waren die van 'mouche'.
Bij ons zijn die geisoleerd, maar geen idee als dat moet.
 
Eigenlijk weet ik het hier niet, het is een vasco unit (DX6). In mijn vorig huis had ik een kleinere D400 oid en daar waren de kanalen vierkant. Van die plastieken van Vasco. Dacht dat het hier hetzelfde zou zijn, maar hier zit alles in de pur en is dus niks te zien.

De aan- en afvoer zijn gegalvaniseerd of aluminium ronde buizen die niet geïsoleerd zijn (voelen kouder aan dan omgeving). Geen idee of dat geïsoleerd moet worden. In mijn vorige woning waren die van 'mouche'.
Aan en afvoer moest bij ons geïsoleerd worden. Anders heb je kans op condens.
 
Aan en afvoer moest bij ons geïsoleerd worden. Anders heb je kans op condens.

Dat is wel lastig als ze door de plaaster, welfsel, chape, pur en roofing gaan. Aan dat stuk kan ik nooit nog aan.
Kan wel alles tussen plafond en unit (50cm) isoleren.
 
Deze ochtend was het nog 21.5 beneden, 20.5 boven. Nieuwbouw, dus goed geisoleerd en erg goeie luchtdichtheid, maar ons zwakke punt zit aan de vele m2 ramen aan de achterkant. In de namiddag/laatavond laten die wel nog goed de zon binnen om op te warmen.
Nuja, het is ook nog maar een paar dagen dat we het schuifraam niet meer open zetten om af te koelen.

Toch wel benieuwd wanneer we de verwarming gaan moeten opzetten en wat het verbruik gaat zijn over de winter.
 
Deze ochtend was het nog 21.5 beneden, 20.5 boven. Nieuwbouw, dus goed geisoleerd en erg goeie luchtdichtheid, maar ons zwakke punt zit aan de vele m2 ramen aan de achterkant. In de namiddag/laatavond laten die wel nog goed de zon binnen om op te warmen.
Nuja, het is ook nog maar een paar dagen dat we het schuifraam niet meer open zetten om af te koelen.

Toch wel benieuwd wanneer we de verwarming gaan moeten opzetten en wat het verbruik gaat zijn over de winter.

Alles hangt ook wel af van je verliesoppervlak en dus bouw en oppervlakte (volume). Een open bouw zal altijd meer afkoelen dan een HOB, dat dan weer meer afkoelt dan een gesloten.

Hier overal 23.0 in ons huis van 2020. We hebben ook quasi geen zon door de dag. We hebben het meeste glas op het noorden en daar schijnt de zon nietmeer op in deze tijd van het jaar. HOB van 2020, wonen er nu 2,5 maand.

21.5 is hier echt wel de grens om de verwarming op te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Boven 21,5°C dan begin ik te denken aan koeling. 😛

We zijn terug uit verlof en het is momenteel 21,7°C. Schuifraam staat bij ons al open.

Gisterenavond stond het in de gang boven op 23,5 graden, de kamer is een tikje warmer.
Mijn vrouw vroeg of ze het donsdeken terug kom opleggen want ze heeft het fris...
 
Na een paar koelere dagen, 18°C beneden deze morgen, ondertussen wel bijna 20°C en zal nog wat oplopen door de zon. Boven 21°C. Boven onlangs 2 veluxen laten vervangen en dat scheelt wel. Veel warmte gaat verloren via de ramen beneden, 't is wel dubbel glas maar 30 jaar oud. Dus groot verschil met het HR++ glas van tegenwoordig. Misschien daar toch eens in investeren de komende jaren.
Tot volgende week voorspellen ze toch nog 20°C+ overdag dus dan ga ik mijn verwarming nog niet aanzetten. Maar als het richting <10°C gaat 's nachts of max 15 overdag gaat dat toch nodig zijn. De zon geeft ook niet meer zo veel warmte om het huis op te warmen.
 
Het is nog altijd 25°C in huis. Begint wat aangenamer te voelen als in de zomer, dan schommelt het eerder rond de 26 - 29°C. Natuurlijk zonder de excessieve warmte dagen.

Groot glaspartij op het zuiden. Zonder koeling is het in putteke zomer niet te houden.
 
Bij ons wordt het 's ochtends nu ook iets kouder. Beneden zit veel glas en er is niet zoveel zon geweest de afgelopen dagen.
21°C 's morgens en in de namiddag terug 23°C.
Boven zit er minder glas en is de temperatuur stabiel 22°C.
 
Hier is het nu 19.5 graden. Rijwoning van 100 jaar geleden (gerenoveerd begin jaren 90) op het noorden.

Je bedankt je buren toch in de winter :). Dat doet wel heel veel. Heb vrienden met een rijwoning van 2018 en die verwarmen nagenoeg nooit.
Die hebben 2 geveltjes van 5 meter breed, waarvan de achtergevel veel glas op het zuiden. Met de minste zon in de winter is het daar ook warm.
 
Binnen 9 dagen zou het 4 graden snachts worden hier. Gegeven dat het KMI er vaak wel eens naastzit toch wel benieuwd of we de chauffage nog uit kunnen laten.
 
Binnen 9 dagen zou het 4 graden snachts worden hier. Gegeven dat het KMI er vaak wel eens naastzit toch wel benieuwd of we de chauffage nog uit kunnen laten.
Ik was zonet hier ook even aan het kijken en ik had toch even zo'n gevoel:

1696856722271.png


Dat is op minder dan een week meer dan 10 graden minder :oops:
 
Terug
Bovenaan