Hoe warm is het bij jou?

Heb ik bij ons ook gemerkt, ik denk dat de debieten (volle bak = 400m³/h bij ons) veel te laag liggen om een opgewarmd huis snachts te gaan afkoelen met de ventilatie + warmtewisselaar op bypass
400x0,34xdelta t (verschil binnen en buitentemp) = koelvermogen
 
Ik zou wel iets verwacht hebben.
De onze geeft “volle bak” 600m3/h en als die dan 2 uur opstaat zou je theoretisch gans de woning hebben ververst. Inkomend lucht temperatuur was dan 16°C.

Zet een raam open en je ziet de temperatuur direct dalen.

Is uw ventilatie dan nog stil? Hier hoort ge dat dan toch al serieus hard. We gebruiken de max stand enkel na lang koken en douchen/bad om het vocht wat sneller weg te krijgen. Maar s'nachts maakt dat teveel lawaai door de ventielen. En daar zitten al silencers in, maar het blaasgeluid krijg je nooit weg.

Grappig hoe zelfs mensen met vrij moderne huizen dat allemaal nog zo zitten te micromanagen (en nog grappiger hoe auti sommige mensen zijn in "tis nog maar <insert random dag>, ge gaat nu toch nog niet stoken zeker???") :unsure:

Onze warmtepomp staat gewoon op verwarmen vanaf 21.5°C en koelen vanaf 23°C. De tempartuur in huis schommelt nu al een aantal weken gewoon in limbo tussen de 2 setpoints in. Ik kijk af en toe wel eens op het display maar dat is eerder om gewoon eens te kijken hoe warm het is in huis.

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoeveel we gaan verbruiken. Nieuw huis en weet niet of ik mij aan 600m3 of 1000m3 gas moet verwachten. Niet dat het uitmaakt, want ik ga mijn comfort voor bvb 200m3 gas per jaar niet opgeven. Als het 22 graden wordt gaat de verwarming aan en blijft aan.

We hebben 'pech' dat we redelijk uit de zon liggen, maar dat is in de zomer weer goed.
 
Boven constant 22°C, beneden 19-22°C. Met dit weer kan de verwarming nog wat langer uit blijven, als het 's nachts <10°C is , en overdag 15°C dan moet er toch al wat verwarmd worden.
 
Ik zou wel iets verwacht hebben.
De onze geeft “volle bak” 600m3/h en als die dan 2 uur opstaat zou je theoretisch gans de woning hebben ververst. Inkomend lucht temperatuur was dan 16°C.

Zet een raam open en je ziet de temperatuur direct dalen.
Uw machine kan misschien volle bak 600m³/h draaien, maar mogelijks doet hij dit nooit hoor. Het blijft een balansventilatie he.
 
Uw machine kan misschien volle bak 600m³/h draaien, maar mogelijks doet hij dit nooit hoor. Het blijft een balansventilatie he.
Inderdaad, in het servicemenu kan je de echte maximale stand waarschijnlijk wel activeren (is bij ons zo), maar effectief is de 100% 400m³ bij ons.
 
Uw machine kan misschien volle bak 600m³/h draaien, maar mogelijks doet hij dit nooit hoor. Het blijft een balansventilatie he.
Ik kan zien welk debiet er door de unit gaat.

Bij Max stand is het 588m3/h om precies te zijn.
Normaal was dit bijna 600m3/h, dus ik ga denk ik de filters eens kuisen als ik terug van verlof ben.
Andere standen kan ik zelf instellen hoeveel debiet ik wens afhankelijk daarvan gaat die toerental aanpassen.

Ik kan ook zien hoeveel de temperatuur is voor en na de warmtewisselaar (dus zijn 4 temperatuur sensoren) alsook de luchtvochtigheid.

Het is omdat het een balanssysteem is dat ik ook zeker kan zeggen dat die dan ook 588m3/h uit de woning trekt. De unit regelt altijd naar een balans.(tenzij ik de instelling aanpas)
 
Laatst bewerkt:
Is uw ventilatie dan nog stil? Hier hoort ge dat dan toch al serieus hard. We gebruiken de max stand enkel na lang koken en douchen/bad om het vocht wat sneller weg te krijgen. Maar s'nachts maakt dat teveel lawaai door de ventielen. En daar zitten al silencers in, maar het blaasgeluid krijg je nooit weg.

We zijn nu op verlof, daarmee dat ik wat aan het testen ben.
Nu gebeurt er amper iets in de woning dat bijkomend impact heeft.

In boost stand hoor je het goed.
Maar moet zeggen dat je bij stand 1 niks hoort (150m3/h) en bij stand 2 (300m3/h) nauwelijks. Bij stand 2 kunnen wij nog slapen.
Ik heb bij deze woning meer aandacht geschonken bij het verdeelsysteem. Daar ben ik wel tevreden over. Maar deze unit is zelf wel luider, dan de vorige.
Bij ons staat die op 1ste verdiep in de wasplaats/berging en bij stand 2 hoor je de unit wel lichtjes draaien in de nachthal. Terwijl je de vorige unit amper hoorde.
 
Wij hebben een Zehnder ComfoAir Q600 ST. Zolang wij niet op vakantie zijn draait die op stand 2, ook ongeveer 300m³/u. Als we op reis zijn zet ik die in stand 1 gedurende die periode. Op bepaalde plaatsen in huis (keuken, badkamer en wasplaats) heb ik luchtvochtigheidsensoren hangen. Zodra de luchtvochtigheid boven een bepaald percentage komt geeft die een boost van 30min aan de ventilatieunit om tijdelijk op stand 3 (= max) te draaien. In praktijk komt dat in de keuken nooit voor owv de dampkappen en in de wasplaats ook niet ondanks de droogkast daar ook staat. Als m'n vriendin met haar boek in bad duikt en daar 3x warm water bij doet om 2u in te liggen lezen dan kan het wel eens zijn dat de luchtvochtigheid in de badkamer > 80% komt waarna de ventilatie op stand 3 springt. Bij een douche of bad van normale duur is dat niet het geval.

Of 't waar is weet ik niet maar toen wij aan het bouwen waren vond onze installateur het belangrijk ronde ventilatiebuizen aan te raden ipv platte. Die platte zouden volgens hem meer lawaai maken omdat de lucht daar aan hogere snelheid doorgeduwd wordt.
 
23 in de woonkamer, slaapkamer 24 - 25.
Op hete zomers vlotjes naar 29 tot 31 graden op de slaapkamer.
Ook maar klein velux raampje die aan 1 kant open kan, dus echt wind maken lukt hier niet.


Gelukkig in de slaapkamer een split unit en woonkamer ook.
Nadeel van recht onder het dak te slapen.
 
Of 't waar is weet ik niet maar toen wij aan het bouwen waren vond onze installateur het belangrijk ronde ventilatiebuizen aan te raden ipv platte. Die platte zouden volgens hem meer lawaai maken omdat de lucht daar aan hogere snelheid doorgeduwd wordt.

Dat geloof ik niet. Geloof wel dat de stroming bij een grotere diameter in de buis trager is, maar niet dat dat hoorbaar is.
Mss iemand die thermodynamica en fluido gehad heeft daar iets zinnig kan over vertellen? Ik ben op die vakken ooit geslaagd omdat ik zo ne brave ben en niet omdat ik dat beheerste :p.
En wss omdat ik het labo helemaal gepoetst heb nadat ik van de testairco de bevochtiger was vergeten te sluiten en alles onder water stond…

Maar uw ventielen op het uiteinde zijn allesbepalend voor de flow door uw buis. En daar komt het lawaai (lucht door het ventiel) van. Niet van de stroming door die buis.
En de unit zelf natuurlijk. Op standje 3(max) hoort ge die duidelijk. Op stand 1 en 2 met de deur dicht niet.
 
Dat geloof ik niet. Geloof wel dat de stroming bij een grotere diameter in de buis trager is, maar niet dat dat hoorbaar is.
Mss iemand die thermodynamica en fluido gehad heeft daar iets zinnig kan over vertellen? Ik ben op die vakken ooit geslaagd omdat ik zo ne brave ben en niet omdat ik dat beheerste :p.
En wss omdat ik het labo helemaal gepoetst heb nadat ik van de testairco de bevochtiger was vergeten te sluiten en alles onder water stond…

Maar uw ventielen op het uiteinde zijn allesbepalend voor de flow door uw buis. En daar komt het lawaai (lucht door het ventiel) van. Niet van de stroming door die buis.
En de unit zelf natuurlijk. Op standje 3(max) hoort ge die duidelijk. Op stand 1 en 2 met de deur dicht niet.

Bij mijn opleiding klimatisering aan de hoge school hebben ze toch ook duidelijk gemaakt dat rond buizen minder geluid maken.
Waarom weet ik niet meer. Luchtweerstand i guess

[HLNCOMMENTMODUS]Geloven is voor in de kerk :)[/HLNCOMMENTMODUS]
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn opleiding klimatisering aan de hoge school hebben ze toch ook duidelijk gemaakt dat rond buizen minder geluid maken.
Waarom weet ik niet meer. Luchtweerstand i guess

[HLNCOMMENTMODUS]Geloven is voor in de kerk :)[/HLNCOMMENTMODUS]

Dat zal wel kloppen, maar een platte buis heeft meer doorstromingsoppervlak dan een ronde buis met dezelfde hoogte. En dat zal dus niet zo handig zijn. De debieten zijn ook betrekkelijk laag tov bvb de industrie.
 
Dat zal wel kloppen, maar een platte buis heeft meer doorstromingsoppervlak dan een ronde buis met dezelfde hoogte. En dat zal dus niet zo handig zijn. De debieten zijn ook betrekkelijk laag tov bvb de industrie.

idd het enige onhandige is dat ronde buizen meer oppervlakte innemen omdat je met platte kleinere kan gaan dimentioneren.

Veel discussie waarde is er niet.
Heb je ruimte: ronde buizen
Heb je geen ruimte: platte

De ronden zullen minder lawaai maken.
Een dB tabel hebben we er niet bijgekregen. bij huishoudelijke installaties zal het idd wel minder zijn als industriele. En of het als hinderlijk word ervaren zal afhangen van persoon tot persoon.
In een industriele ruimte moet je natuurlijk ook niet slapen.
 
Dat zal wel kloppen, maar een platte buis heeft meer doorstromingsoppervlak dan een ronde buis met dezelfde hoogte. En dat zal dus niet zo handig zijn. De debieten zijn ook betrekkelijk laag tov bvb de industrie.
Met dezelfde hoogte ja, maar niet met dezelfde omtrek.
Als je doorstromingsoppervlakte gelijk houdt, dan heeft een ronde buis minder omtrek dan een rechthoekige buis en dus minder contact/weerstand met de lucht. Geen idee als het ook daardoor is dat een ronde buis minder lawaai maakt, maar de kans zit er in.

Voorbeeld: stel dat je 84cm2 doorstroom oppervlakte nodig hebt.
Buis: 5,172cm^2*3,14 = 84cm2 (hoogte/diameter 10,344cm) met 32,48cm omtrek
Rechthoek: 14cm breedte * 6cm hoogte= 84cm2 met 40cm omtrek

Met een buisvorm heeft de lucht 18,8% minder contactoppervlak en mogelijks veroorzaakt dat dus ook minder geluid. En misschien hebben de hoeken zelf ook nog een nadelig effect tegenover een ronde vorm.
 
Laatst bewerkt:
Met dezelfde hoogte ja, maar niet met dezelfde omtrek.
Als je doorstromingsoppervlakte gelijk houdt, dan heeft een ronde buis minder omtrek dan een rechthoekige buis en dus minder contact/weerstand met de lucht. Geen idee als het ook daardoor is dat een ronde buis minder lawaai maakt, maar de kans zit er in.

Voorbeeld: stel dat je 84cm2 doorstroom oppervlakte nodig hebt.
Buis: 5,172cm^2*3,14 = 84cm2 (hoogte/diameter 10,344cm) met 32,48cm omtrek
Rechthoek: 14cm breedte * 6cm hoogte= 84cm2 met 40cm omtrek

Met een buisvorm heeft de lucht 18,8% minder contactoppervlak en mogelijks veroorzaakt dat dus ook minder geluid. En misschien hebben de hoeken zelf ook nog een nadelig effect tegenover een ronde vorm.
Dit dus. Ronde buizen hebben minder omtrek dan rechthoekige voor een bepaalde oppervlakte.
Maar ook, ronde buizen zijn goedkoper dan rechthoekige kanalen en vooral als je met systemen werkt zoals lindab safe of dergelijke hebben ze een luchtdichtheidsklasse C terwijl rechthoekige zich tevreden moeten stellen met een B. Maw minder lekverliezen.
Moest ik kiezen ga ik zowieso altijd voor rond.

Ook ,maar ik veronderstel niet voor residentiële kanalen, hebben rechthoekige kanalen airturns of leidschoepen nodig in de bochten. Alle john mclanes ten spijt maar daar kruip je niet door. :unsure:

voor de liefhebbers.
https://www.luka.nl/cms/public/file...maak-e-handboek-september-2017.pdf?48415dc0a7
 
Dit dus. Ronde buizen hebben minder omtrek dan rechthoekige voor een bepaalde oppervlakte.
Maar ook, ronde buizen zijn goedkoper dan rechthoekige kanalen en vooral als je met systemen werkt zoals lindab safe of dergelijke hebben ze een luchtdichtheidsklasse C terwijl rechthoekige zich tevreden moeten stellen met een B. Maw minder lekverliezen.
Moest ik kiezen ga ik zowieso altijd voor rond.

Ook ,maar ik veronderstel niet voor residentiële kanalen, hebben rechthoekige kanalen airturns of leidschoepen nodig in de bochten. Alle john mclanes ten spijt maar daar kruip je niet door. :unsure:

voor de liefhebbers.
https://www.luka.nl/cms/public/file...maak-e-handboek-september-2017.pdf?48415dc0a7

Nja. Dat is allemaal zo. Maar soms is het praktische ook belangrijk. Beide nieuwbouwwoningen die ik heb gehad maken gebruik van rechthoekige kanalen.

Qua energiezuinigheid geeft een bol ook het kleinste verliesoppervlak, maar heb nog niemand in een bol zien wonen :p.
 
Ik was gisteren toevallig nog in mijn vorige woning (bouw uit 2016) en daar was het 21,8 graden.

Hier zijn we gisteren opgestaan en gaan slapen met 23,5 beneden en 24 boven, vandaag is het 23 beneden en 23,5 boven..
Kunnen er niet mee klagen denk ik, koelt echt traag af. Hoet het er naar uitzit zal de verwarming 2de helft Oktober wss pas aan gaan/moeten om het op 22 graden te houden.

En de eskimo’s in hun iglo’s dan? ¯\_(ツ)_/¯

Eskimo's bouwen wss zo omdat een plat dak maken met sneeuw/ijs nogal moeilijk is. Ze zouden ook niet het plafond deels kunnen laten smelten zodat het smeltwater over de muren loopt en bevriest. Dat is nodig voor de stevigheid en te voorkomen dat de iglo smelt van binnenuit.

echt nog maar gisteren of zo zien passeren :p (ik wist het ook niet)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bolwoningen

De bol is wiskundig gezien altijd al de vorm met het kleinste oppervlak per volume. Het bouwt alleen lastig en meubels plaatsen is ook moeilijk. Zou wel een goede uitvlucht zijn voor een curved TV :p.

Daarom bouwen we in een kubus (2de beste vorm) en als het wat groter moet in een balk.
Ik heb wel eens een cirkelvormig huis gezien, was in opbouw 1 of 2 jaar geleden. Moet de foto eens terugzoeken.
 
Nja. Dat is allemaal zo. Maar soms is het praktische ook belangrijk. Beide nieuwbouwwoningen die ik heb gehad maken gebruik van rechthoekige kanalen.

Qua energiezuinigheid geeft een bol ook het kleinste verliesoppervlak, maar heb nog niemand in een bol zien wonen :p.
Bij nieuwbouwen zie ik vooral ronde leidingen.
Lijkt me ook wel logisch omdat je daar van nul start en een hoge opbouw hebt.
Rechthoekige zie ik dan vooral bij renovatie.

Ik kreeg bij de uitleg van de ventilatie firma’s ook steeds mee dat ze voorkeur geven aan ronde leidingen. Ze plaatsen enkel rechthoekig als het niet anders kan.

Nog een voordeel dat ik meekreeg was het onderhoud naar de leidingen toe. Deze is bij ronde ook makkelijker dan rechthoekig.
 
Terug
Bovenaan