Hoe warm is het bij jou?

Zonet beneden het schuifraam dicht gedaan.
Volgens de thermostaat 24,5°, volgens de airco 26,5° in de woonkamer.

Ik ben lichtjes in shock als ik hoor dat sommige de verwarming al hebben opgezet (en ook gaan dubbelchecken of wij nie aan het stoken zijn met ramen en deuren open)

Op de slaapkamer ook nog 24° en daar staat al n hele dag het raam groot open
twas gisteren dan ook 23-24 graden he :)
 
Hier nog steeds stabiel, het is boven 0,5 graden warmer dan gisteren ochtend en beneden dezelfde 23,5 graden als gisteren.
Vermoed dat het beneden een tikje kouder is doordat daar veel meer glas is, ookal is dat overal tripple glas, dat zal altijd meer verliezen dan isolatie.
 
Hier nog steeds stabiel, het is boven 0,5 graden warmer dan gisteren ochtend en beneden dezelfde 23,5 graden als gisteren.
Vermoed dat het beneden een tikje kouder is doordat daar veel meer glas is, ookal is dat overal tripple glas, dat zal altijd meer verliezen dan isolatie.
Komt niet door u glas. Maar koude zakt altijd naar beneden en de warmte stijgt naar boven.
Vandaar dat het beneden altijd iets kouder zal zijn dan boven.
 
In een recente woning wel ja. Bij mijn ouders springt ze smorgern toch even op
Mijn woning is van begin de jaren 90 😅
Het is nog warm en zonnig buiten, geen enkele reden om al te stoken. De verwarming staat hier ook gewoon nog helemaal uit. Ik loop hier thuis ook gewoon in korte broek rond.
 
Komt niet door u glas. Maar koude zakt altijd naar beneden en de warmte stijgt naar boven.
Vandaar dat het beneden altijd iets kouder zal zijn dan boven.

Met 10cm PUR tussen de verdiepen zal het lekken wel minimaal zijn denk ik. De easy route is wel via de dubbele stalen deur en de open trap die erachter staat.

De keuken en eetplaats liggen voornamelijk onder het plat dak (met nog meer pur, maar dan in plaatvorm) en hebben net veel glas (12x2,3m).

Ondertussen is het daar ook weer 24 graden...
 
Waar komt dat grafiekje uit.
Als ik het goed heb, is dat van Home Assistant.

Klopt.
Relatief eenvoudige setup.

Raspberry PI met Home Assistant (50eur)
Sonoff Zigbee 3.0 dongle (30eur)
Sonoff temp sensor (10eur, maar die zijn vrij brak)
 
Mijn woning is van begin de jaren 90 😅
Het is nog warm en zonnig buiten, geen enkele reden om al te stoken. De verwarming staat hier ook gewoon nog helemaal uit. Ik loop hier thuis ook gewoon in korte broek rond.
Hangt er vanaf. Als het 's morgens in huis 20,5 graden is, vinden wij dat niet fijn en wij betalen dus met alle plezier dat klein beetje meer om ons huis dag en nacht op minstens 21 graden te houden. :p Die 20 euro meer dat we zo verstoken op jaarbasis t.o.v. de verwarming uit te laten in de overgangsperiode naar kouder weer maakt ons echt niet uit.
 
Hangt er vanaf. Als het 's morgens in huis 20,5 graden is, vinden wij dat niet fijn en wij betalen dus met alle plezier dat klein beetje meer om ons huis dag en nacht op minstens 21 graden te houden. :p Die 20 euro meer dat we zo verstoken op jaarbasis t.o.v. de verwarming uit te laten in de overgangsperiode naar kouder weer maakt ons echt niet uit.

Dat is zo, is een beetje comfort dat je jezelf mag gunnen.
Hier nog steeds 24 graden…
 
Je hoort vaak dat ze reken aan 1000w/m2 glas als er volle zon op staat.
Dus dat begint al te tellen. :)

Omdat we op verlof zijn vertrokken en het nu wat frisser wordt. Heb ik de screens eens afgezet bij ons thuis, om te testen.

Normaal staan ze ingesteld dat er voldoende zon is op het raam en de ruimte boven de 21°C komt dat ze naar beneden gaan. Daardoor bleef het bij ons binnen tussen de 21-21,5°C.

We zijn 2 dagen weg en het is binnen al 22,5°C. En er is uiteraard niemand in het huis, wat ook veel doet. Anders zal het ongetwijfeld nog warmer zijn.
Screen van onze slaapkamer staat nog wel op actief daar is het 20,7°C
Omdat ik zag dat het bij ons binnen boven de 23 graden kwam, heb ik toch maar de screens terug op automatisch gezet.
Heb voor deze nacht het ventilatie systeem tijdelijk op boost gezet en warmtewisselaar op bypass.

Heb niet veel goesting om terug thuis te komen in een te warm huis. :)


Je ziet ook direct in de grafiek om welk uur ik de screens terug automatisch heb gezet.
IMG-2614.png
 
Grappig hoe zelfs mensen met vrij moderne huizen dat allemaal nog zo zitten te micromanagen (en nog grappiger hoe auti sommige mensen zijn in "tis nog maar <insert random dag>, ge gaat nu toch nog niet stoken zeker???") :unsure:

Onze warmtepomp staat gewoon op verwarmen vanaf 21.5°C en koelen vanaf 23°C. De tempartuur in huis schommelt nu al een aantal weken gewoon in limbo tussen de 2 setpoints in. Ik kijk af en toe wel eens op het display maar dat is eerder om gewoon eens te kijken hoe warm het is in huis.
 
Koelen doen we sinds de hittegolf begin september door ramen op te zetten. Daarom staat de koel functie uitgeschakeld. Dat is 1 toggle verzetten. Alleen had dat vandaag niet veel zin door weinig wind, veel zon en warm buitentemp.

Ook verwarmen laat ik voorlopig manueel op uit staan, want ik hoef ‘s nachts nog niet te verwarmen als het even zou dippen als er overdag met zonlicht verwarmd kan worden, want dan wordt het warm in huis en kan je in de namiddag gaan koelen.
Zodra het van nature niet meer warm genoeg wordt, zeg ik de thermostaat om verwarmen en dan blijft het wel zo voor de rest van het stookseizoen.
 
Grappig hoe zelfs mensen met vrij moderne huizen dat allemaal nog zo zitten te micromanagen (en nog grappiger hoe auti sommige mensen zijn in "tis nog maar <insert random dag>, ge gaat nu toch nog niet stoken zeker???") :unsure:

Onze warmtepomp staat gewoon op verwarmen vanaf 21.5°C en koelen vanaf 23°C. De tempartuur in huis schommelt nu al een aantal weken gewoon in limbo tussen de 2 setpoints in. Ik kijk af en toe wel eens op het display maar dat is eerder om gewoon eens te kijken hoe warm het is in huis.
Komt grotendeels omdat ze dat leuk vinden denk. Ale dat is toch voor mij zo. :)

Ik vind het leuk om dingen uit te testen en verder fine te tunen.

Bij mij staat koeling en verwarming uit. De woning regelt de temperatuur met de screens.

Ondanks ik de ventilatie deze nacht 2 uur op boost heb gezet en nadien een stand hoger, met warmte wisselaar op bypass. Merk ik geen verschil in de grafiek van de temperaturen tov nachten dat ventilatie op “normaal” staat. Inkomende lucht is momenteel 16°C
 
Laatst bewerkt:
Toch al 2 keer de stoof aangestoken. Niet echt nodig, maar gisteren voelde het goed na een paar uur buiten geweest te zijn in 7-8 graden :p

Doel is geen centrale verwarming tot november!
 
...

Ondanks ik de ventilatie deze nacht 2 uur op boost heb gezet en nadien een stand hoger, met warmte wisselaar op bypass. Merk ik geen verschil in de grafiek van de temperaturen tov nachten dat ventilatie op “normaal” staat. Inkomende lucht is momenteel 16°C
Heb ik bij ons ook gemerkt, ik denk dat de debieten (volle bak = 400m³/h bij ons) veel te laag liggen om een opgewarmd huis snachts te gaan afkoelen met de ventilatie + warmtewisselaar op bypass
 
Komt grotendeels omdat ze dat leuk vinden denk. Ale dat is toch voor mij zo. :)

Ik vind het leuk om dingen uit te testen en verder fine te tunen.

Bij mij staat koeling en verwarming uit. De woning regelt de temperatuur met de screens.

Ondanks ik de ventilatie deze nacht 2 uur op boost heb gezet en nadien een stand hoger, met warmte wisselaar op bypass. Merk ik geen verschil in de grafiek van de temperaturen tov nachten dat ventilatie op “normaal” staat. Inkomende lucht is momenteel 16°C
Inderdaad, dat ook. Hier wordt alles automatisch in Home Assistant/InfluxDB gelogd en dan ga ik 's avonds wel eens kijken wat er juist gebeurd is die dag. Afhankelijk van wat ik daar zie, probeer ik zoveel mogelijk te automatiseren. In de zomer staat de koeling bijvoorbeeld altijd aan zodra het buiten >22°C zal worden en er genoeg injectie is. Normaal gezien zou je deze tijd van het jaar kunnen koelen met ramen en deuren, dus die automatisatie is nu uitgeschakeld, maar gisteren was een uitzondering dus dan moet je 1x op koelen drukken...

Koelen via de bypass klinkt leuk, maar het debiet (zelfs op boost) en het temperatuur verschil is te klein om de temperatuur te laten dalen. Ik heb het automatisch optoeren uitgezet om passief te koelen, want het haalt weinig uit en verbruikt een stuk meer energie.
 
Heb ik bij ons ook gemerkt, ik denk dat de debieten (volle bak = 400m³/h bij ons) veel te laag liggen om een opgewarmd huis snachts te gaan afkoelen met de ventilatie + warmtewisselaar op bypass
Ik zou wel iets verwacht hebben.
De onze geeft “volle bak” 600m3/h en als die dan 2 uur opstaat zou je theoretisch gans de woning hebben ververst. Inkomend lucht temperatuur was dan 16°C.

Zet een raam open en je ziet de temperatuur direct dalen.
 
Terug
Bovenaan