Hoe warm is het bij jou?

Hier 21,7 graden. Ik merk op dat het huis bij zonnig weer nog vrij goed opwarmt omdat we behoorlijk wat ramen hebben. Maar als er binnenkort meer wolken komen, zal het huis in verhouding nog wat sneller afkoelen. Woning heeft energiescore B.
 
Tussen 22,1° en 22,4°C. Ik werk fulltime van thuis en voor mij is dat een vorm van comfort waar ik niet aan wil toegeven. Ik heb wel 't geluk te wonen in een zeer energiezuinige nieuwbouw en ik heb geen idee wanneer de verwarming voor de laatste keer opgestaan heeft. Ergens voor de zomer, vermoed ik.
 
We wonen hier van mid Juli en dus nog geen winter meegemaakt.
Hier is het in de leefruimte en in de gang boven 23,5 graden s'morgens. De bureau, badkamer en slaapkamers voelen iets warmer aan, maar daar staat gen thermostaat. De gang boven en de leefruimte warmen terug op tot 24 graden tegen de middag en dat blijft daar zo, slaapkamers worden dan ook weer iets warmer. Dat is nu zo gedurende de laatste week ongeveer, daarvoor scheelde het een halve graad naar boven toe.

We hebben een HOB (240m2 netto vloeroppervlak), niet zoveel glas en 15 van de 17m westelijke muur is gemeenschappelijk met de buren.
Glas is 13m2 op het oosten, waarvan de helft onder het afdak (met afgesloten donkere glazen panelen), 10m2 op het zuiden (bureau, 1 slaapkamer en 1 badkamer liggen aan die kant) en dan 23m2 op het noorden waarvan 9m2 onder het afdak.
We krijgen dus niet heel veel zonnewarmte binnen, maar we verliezen ook weinig.
Ook de nacht dat het maar 8 graden was buiten was het verschil voorgaande avond en s'morgens maar 0,5 graden.

We hebben in de berging boven nog wel een fameus luchtlek, we hebben een doorvoer van 12cm naar het dak en alhoewel ik dat geïsoleerd heb met glaswol voel ik daar nog tocht doordat de ventilatie daar het makkelijks lucht kan wegtrekken. Dit weekend maar eens dichtspuiten met PUR,...

De verwarming gaat hier aan vanaf het 22 graden bereikt, dat kost mss 100 of 200 euro meer om het op die temp te houden dan bvb 20 graden. Ik kan voor dat geld mijn comfort nietmeer opgeven. Vorig jaar met een maandelijkse energierekening van 780 euro lag dat iets anders :biglaugh:.

Gisterenavond thuis gekomen van vakantie en het was 23C in huis. Momenteel is het 21.5C en ik verwacht dat dit wel nog 1C a 1.5C zal stijgen doorheen de dag.

Ik veronderstel dat je in de zomer hebt liggen koelen? Aangezien je een nieuwbouw hebt?
 
Ik koel in de zomer dmv passieve koeling (geothermische warmtepomp + vloerverwarming) tot 22°C ook. Dat lukt zonder airco door de combinatie van screens op de ramen en die passieve koeling. Nochtans hebben wij heel veel glas recht op het zuiden gericht.
 
21°C hier. Straks zal het wel wat warmer worden. Ik hoop mijn chauffage pas in november aan te zetten. De koude dagen zijn maar te overbruggen met de houtkachel.
 
Ik koel in de zomer dmv passieve koeling (geothermische warmtepomp + vloerverwarming) tot 22°C ook. Dat lukt zonder airco door de combinatie van screens op de ramen en die passieve koeling. Nochtans hebben wij heel veel glas recht op het zuiden gericht.

Ik denk dat ik volgend jaar screens met zuignappen op het zuiden ga plaatsen in de warme periodes. Vooral mijn bureau op het zuiden warmt door de zon icm werken (dat valt met laptop en een 32" scherm wel mee) en SIM rig (dat is dan wel paar honderd watt) serieus op.
 
Screens maken een veel groter verschil dan die passieve koeling. Als ik de screens niet gebruik wordt het heel snel 27-28° in huis, ondanks passieve koeling dan. Dat is echt een verhouding 80/20, om u een idee te geven. Op het dak staat een digitaal weerstation wat gekoppeld is aan temperatuursensoren in huis. In functie van de hoeveelheid zonlicht op die zonnesensor + temperatuur in huis bepaalt die wanneer de screens naar beneden moeten. Zodra het begint te waaien of regenen gaan de screens weer omhoog.

Ik zit met 100m² glas op het zuiden. Op aanraden van de ramenman heb ik de meest donkere screens gekozen. Ik was beetje bang dat dat in volle zomer een donkere bunker zou worden maar dat is zeker niet het geval. Die laat nog meer dan voldoende licht binnen om geen verlichting te moeten aansteken de hele dag. Je ziet nog evengoed de schaduw van de tafel op de vloer bijvoorbeeld, als de screens toe zijn.

Mijn bureau met eigen PC, werk-laptop en simrig + simPC ligt aan de noordkant en is na een uurtje racen ook warm. :)
 
We wonen hier van mid Juli en dus nog geen winter meegemaakt.
Hier is het in de leefruimte en in de gang boven 23,5 graden s'morgens. De bureau, badkamer en slaapkamers voelen iets warmer aan, maar daar staat gen thermostaat. De gang boven en de leefruimte warmen terug op tot 24 graden tegen de middag en dat blijft daar zo, slaapkamers worden dan ook weer iets warmer. Dat is nu zo gedurende de laatste week ongeveer, daarvoor scheelde het een halve graad naar boven toe.

We hebben een HOB (240m2 netto vloeroppervlak), niet zoveel glas en 15 van de 17m westelijke muur is gemeenschappelijk met de buren.
Glas is 13m2 op het oosten, waarvan de helft onder het afdak (met afgesloten donkere glazen panelen), 10m2 op het zuiden (bureau, 1 slaapkamer en 1 badkamer liggen aan die kant) en dan 23m2 op het noorden waarvan 9m2 onder het afdak.
We krijgen dus niet heel veel zonnewarmte binnen, maar we verliezen ook weinig.
Ook de nacht dat het maar 8 graden was buiten was het verschil voorgaande avond en s'morgens maar 0,5 graden.

We hebben in de berging boven nog wel een fameus luchtlek, we hebben een doorvoer van 12cm naar het dak en alhoewel ik dat geïsoleerd heb met glaswol voel ik daar nog tocht doordat de ventilatie daar het makkelijks lucht kan wegtrekken. Dit weekend maar eens dichtspuiten met PUR,...

De verwarming gaat hier aan vanaf het 22 graden bereikt, dat kost mss 100 of 200 euro meer om het op die temp te houden dan bvb 20 graden. Ik kan voor dat geld mijn comfort nietmeer opgeven. Vorig jaar met een maandelijkse energierekening van 780 euro lag dat iets anders :biglaugh:.



Ik veronderstel dat je in de zomer hebt liggen koelen? Aangezien je een nieuwbouw hebt?
Ja, zodra de voorspelde buitentemperatuur boven de 22C ging komen, sprong de koeling op met een vraag temperatuur in huis van 23°C. Zo was het hier altijd aangenaam in huis. Ook tijdens de hittegolven werd het max 25.5°C op die manier.
We hebben ook nog geen gordijnen of screens. Gordijnen komen volgende week en dan eerst zien wat het geeft daarmee voor we screens hangen.
Tot half september hebben we gekoeld. In juli 120kwh, augustus 100kWh en in september 70kwh verstookt met koelen. Van mei en juni heb ik geen gegevens omdat er toen nog geen kWh meter voor de warmtepomp hing. De koeling werkt enkel op injectie stroom dus valt mee kwa kosten. Ik gok dat ik 400-500kWh gebruikt heb voor koelen en het injectietarief was gemiddeld 7 cent, dus dat is worst case 35euro over de hele zomer voor een stuk meer comfort.

Van die zuignappen screens heb ik wel gehangen op de kamer van ons zoontje en mijn bureau om te zien als dat wat doet. In mijn bureau merk ik veel verschil, maar het is het helaas wat donker. Misschien was daar 15% doorkijk beter geweest i.p.v. 3%. De ramen van de kinderkamers en bureau zijn gelijk, dus zijn dan voor de 2e kinderkamer mocht er nog eentje bijkomen.
Op de kamer van ons zoontje waren de ramen langs binnen al afgedekt met van die verduisterende doek die zilver is langs de buitenkant. Dat reflecteert al veel warmte moet ik zeggen waardoor het toevoegen van de screens een minimaal effect had.

Nu terug thuis vakantie en gisterenavond na het koken was het 24.5C in huis. Het was ook een zonnige en vrij warme dag gisteren. Ook heeft de wasmachine en droogkas de hele dag staan draaien dus dat zorgt misschien ook wel voor extra warmte. Zodra het buiten afgekoeld was naar 23C (rond 18h30) stond het schuifraam volledig open tot 22h om het wat te koelen tot 23°C. Deze ochtend was het 22C in de living.

Houtskelet woning, dus warm wel iets sneller op, maar koelt ook iets sneller af wegens minder thermische massa.
Net zoals jou ben ik benieuwd wanneer we gaan moeten verwarmen. Vanaf het minste sprietje zon warm het hier al vanzelf op, maar zodra we geen zon meer hebben, zal de verwarming wel op moeten. Maar gisterenochtend was het bv 21°C in huis en dat voelde eigenlijk nog steeds heel aangenaam gezien er geen kou van de muren komt zoals in onze vorige woning. Dus ik ben benieuwd wanneer het niet meer aangenaam zal voelen, want dat zal het punt zijn dat we beginnen verwarmen.
 
Goed dat je dat meldt van de doorkijk. Ik heb 2 vensters van 1m breed en 2m20 hoog in mijn bureau, ik kan dus wat lichtverlies hebben, maar zou dan weer stom zijn om het licht aan te doen. Al zal dat mogelijks minder hitte opbrengen (4x5W) dan de zon.
 
Goed dat je dat meldt van de doorkijk. Ik heb 2 vensters van 1m breed en 2m20 hoog in mijn bureau, ik kan dus wat lichtverlies hebben, maar zou dan weer stom zijn om het licht aan te doen. Al zal dat mogelijks minder hitte opbrengen (4x5W) dan de zon.
Dat zijn al ferme ramen. Op de bovenverdieping hebben we ramen bewust klein gehouden ivm overhitting.
De bureau en kinderkamers hebben een standaard raam met 2 vleugels. In elke kant zit een stuk glas van 55.5x85cm. Das dus in totaal maar 0.95m2 glas per kamer. Wat er dus voor zorgt dat er niet zoveel licht meer binnenkomt als je dat nog eens 97% gaat verduisteren.
 
Dat zijn al ferme ramen. Op de bovenverdieping hebben we ramen bewust klein gehouden ivm overhitting.
De bureau en kinderkamers hebben een standaard raam met 2 vleugels. In elke kant zit een stuk glas van 55.5x85cm. Das dus in totaal maar 0.95m2 glas per kamer. Wat er dus voor zorgt dat er niet zoveel licht meer binnenkomt als je dat nog eens 97% gaat verduisteren.

Mijn bureau is beneden aan de inkomhal op het zuiden. Inkomhal, toilet, bureau en trap zijn de voorste 40m2 op de benedenverdiepig.
Boven zijn de ramen ook kleiner, behalve op 1 slaapkamer op het oosten. Daar is de venster hetzelfde als degene in de woonkamer. Dat loopt zo helemaal door van op de begane grond tot aan de bovenste welfsels en is 1m60 breed. Beneden is trouwens al het glas van op de grond en 2m40 hoog (incl profielen) en al het glas is driedubbele beglazing.

Van rond de middag is het binnen terug 24 graden (boven en onder), ondanks er niet veel zon binnengevallen is.
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt het 's nachts al wat frisser, maar ik heb momenteel de CV knop op de ketel(s) gewoon nog uitstaan. Net zoals @zwarten zal ik het tussenverwarmen wel met de houtkachel doen.
 
Goed dat je dat meldt van de doorkijk. Ik heb 2 vensters van 1m breed en 2m20 hoog in mijn bureau, ik kan dus wat lichtverlies hebben, maar zou dan weer stom zijn om het licht aan te doen. Al zal dat mogelijks minder hitte opbrengen (4x5W) dan de zon.
Je hoort vaak dat ze reken aan 1000w/m2 glas als er volle zon op staat.
Dus dat begint al te tellen. :)

Omdat we op verlof zijn vertrokken en het nu wat frisser wordt. Heb ik de screens eens afgezet bij ons thuis, om te testen.

Normaal staan ze ingesteld dat er voldoende zon is op het raam en de ruimte boven de 21°C komt dat ze naar beneden gaan. Daardoor bleef het bij ons binnen tussen de 21-21,5°C.

We zijn 2 dagen weg en het is binnen al 22,5°C. En er is uiteraard niemand in het huis, wat ook veel doet. Anders zal het ongetwijfeld nog warmer zijn.
Screen van onze slaapkamer staat nog wel op actief daar is het 20,7°C
 
De koudere nachten zijn 's ochtends al goed voelbaar. (Huis van '93)
Het is nog niet onder de 20 gezakt, maar het huis voelt dan toch al kil aan. Gelukkig stijgt de temperatuur overdag nog voldoende zonder verwarming.
bYMgmaY.png
 
Waar komt dat grafiekje uit.
Als ik het goed heb, is dat van Home Assistant.

 
Zonet beneden het schuifraam dicht gedaan.
Volgens de thermostaat 24,5°, volgens de airco 26,5° in de woonkamer.

Ik ben lichtjes in shock als ik hoor dat sommige de verwarming al hebben opgezet (en ook gaan dubbelchecken of wij nie aan het stoken zijn met ramen en deuren open)

Op de slaapkamer ook nog 24° en daar staat al n hele dag het raam groot open
 
Terug
Bovenaan