Hoe warm is het bij jou?

Onzin.
Of je nu alleen of met 20 samenwoont. In een boxershort moet er gewoon ten alle tijde rondgelopen worden.

Klopt, maar sinds ik samenwoon komt er meer volk over de vloer en vriendjes/vriendinnetjes spelen. Geniet graag van mijn vrijheid en dus doe ik wel kleding aan met kinderen in de buurt :p.

Hier de verwarming van 19 naar 19,5 gezet en ben eens benieuwd naar het meerverbruik. Dat zal wel nihil zijn en ik ervaar zo net wat meer comfort. Toch wat balanceren elke keer.

Wel 'laat' in het stookseizoen niet? Het verschil zou minder dan 5% moeten zijn, maar het kan dat het de eerste dag/paar dagen iets meer is omdat je moet 'bijstoken'.

Onze periode is gestart op 21/03/2022 en we zijn gisteren door de 1000m3 mark gegaan. Gezien het jaar ervoor het verbruik 2500m3 was zijn we dus zeer goed aan het besparen. (van 330m2 naar 140m2 verwarmde oppervlakte en van 21,5 naar 18-18,5 graden).

Dat is leefbaar, maar echt aangenaam toch ook niet. Ik wou terug naar 21 graden gaan, maar mijn vriendin wil verder doen tot minstens 21 Maart. Dus nog even volhouden :).
 
Laatst bewerkt:
Wel 'laat' in het stookseizoen niet? Het verschil zou minder dan 5% moeten zijn, maar het kan dat het de eerste dag/paar dagen iets meer is omdat je moet 'bijstoken'.
Tgoh ja. Ik heb heir zo'n Tado en thermostaten en speel daar wel geregeld mee. Als het allemaal binnen de normen blijft is dat nog wel ok voor me.
 
Hier wel de centrale verwarming lager gezet deze winter en wat meer met de houtkachel gestookt, enkel november/december een stuk minder met de houtkachel omdat ons hout bijna op was. December was daardoor wel de uitschieter.

Oktober: 500 kWh
November: 1170 kWh
December: 2790 kWh
Januari: 1750 kWh

Als ik het zo eens bekijk gaan we (waarschijnlijk) voor een volledig jaar (september - september) uitkomen rond de 12 000 kWh. We zaten vorige jaren rond de 16 a 18 000 kWh en hebben ondertussen 35m² extra te verwarmen (aanbouw). Da's dus toch al redelijk goed. Binnen enkele jaren zou ook de keuken en berging nog moeten vernieuwd worden en kunnen we misschien nog wat meer besparen.

Extra info: ik werk sinds de coronacrisis 3 dagen per week thuis. Mijn vrouw is op woensdag de hele dag thuis. Enkel op vrijdag is er het grootste stuk van de dag niemand thuis.
 
Nu de gas prijzen zo gezakt zijn, zie ik het nut niet mee in om op 20 graden te blijven in de living.

Voor mij is dat zeker niet koud, maar van zodra m'n vrouw dan thuiskomt moet de airco toch "bijspringen" en op heat mode zetten om bij te verwarmen. Maar het "probleem" bij "airco verwarmen" is, dat zodra je die uit draait, voelt het terug een pak kouder aan.

Terwijl je bij vloerverwarming dat gevoel niet hebt, die warmte blijft warmer hangen overdag, terwijl het eigenlijk pas s'nachts is dat die opwarmt.

Dus vandaar: terug op 22 graden nu.
 
Nu de gas prijzen zo gezakt zijn, zie ik het nut niet mee in om op 20 graden te blijven in de living.

Voor mij is dat zeker niet koud, maar van zodra m'n vrouw dan thuiskomt moet de airco toch "bijspringen" en op heat mode zetten om bij te verwarmen. Maar het "probleem" bij "airco verwarmen" is, dat zodra je die uit draait, voelt het terug een pak kouder aan.

Terwijl je bij vloerverwarming dat gevoel niet hebt, die warmte blijft warmer hangen overdag, terwijl het eigenlijk pas s'nachts is dat die opwarmt.

Dus vandaar: terug op 22 graden nu.
Velen gaan zich hierin laten vangen en nu weer meer stoken, niet wetende dat dikwijls de eindafrekening bepaald wordt aan de hand van de verbruikersprofielen. Nu veel stoken doet het jaarverbruik stijgen, waardoor dus ook een gedeelte extra aan de hoge prijzen betaald moet worden. Ook bij vast contract zonder maandelijkse afrekening 🤔.
 
Eigenlijk te warm voor de tijd van het jaar , het schuim staat al were op mijn body , zit dan ook niet godganse dag stil voor een beeldscherm .
 
Korte vraag: Wij hebben twee thermostaten icm een condensatieketel:
  1. Gelijksvloers: Dit regelt de vloerverwarming
  2. Badkamer: Dit stuurt de radiatoren (met thermostatische kranten) in slaapkamers + bureau aan
Slaapkamers hoeven momenteel niet verwarmd te worden, dus daar staan de thermostatische kranten dicht.

Indien ik louter de bureau wil opwarmen, en dus niet noodzakelijk de badkamer: Zet ik dan best de thermostaat in de badkamer op bv. 20°C met de thermostatische kraan in de badkamer volledig dicht, en de bureau open op bv stand. 3 - of moet de thermostatische kraan in de badkamer dan best volledig open blijven staan?
Niemand die hier een advies over heeft :)?
 
Niemand die hier een advies over heeft :)?

Er moet in elk geval warmtevraag zijn in de badkamer, anders warmt niets op. Je moet de badkamer dus licht verwarmen, bvb op stand 2 en de bureau op stand 5. Als de badkamer niet verwarmt wordt is er een constante warmtevraag en gaat je bureau eindeloos opwarmen.
 
Nu de gas prijzen zo gezakt zijn, zie ik het nut niet mee in om op 20 graden te blijven in de living.

Voor mij is dat zeker niet koud, maar van zodra m'n vrouw dan thuiskomt moet de airco toch "bijspringen" en op heat mode zetten om bij te verwarmen. Maar het "probleem" bij "airco verwarmen" is, dat zodra je die uit draait, voelt het terug een pak kouder aan.

Terwijl je bij vloerverwarming dat gevoel niet hebt, die warmte blijft warmer hangen overdag, terwijl het eigenlijk pas s'nachts is dat die opwarmt.

Dus vandaar: terug op 22 graden nu.

Trainen voor de volgende energiecrisis. :p
 
Trainen voor de volgende energiecrisis. :p

Heb in dit oud huis de comfortabelste winter achter de rug. De eindafrekening is geweest en de prijzen zijn terug 'goed', maar we verwarmen niet veel meer als ervoor.
De warmte is hier echt helemaal uit de bakstenen en de 330m2 terug opwarmen naar 21,5 graden zou alsnog gigantisch veel verbruiken. Over een maand zijn we hier weg, dus dat heeft voor ons nu ook geen zin meer om daar nog zoveel gas voor te verbruiken. Dat mag de volgende doen :).
 
Voor mij zou het op 18 graden mogen staan als de vrouw niet thuis is :) anders soms op 20.5 graden. Bij mijn schoonouders op hun appartement altijd tss 23-24 graden !!!.
Die komen van huis met mazout waar je uw verbruik in de gaten kan houden, ben eens benieuwd naar hun afrekening :crazy:
 
Is het ondertussen terug de moeite om over te stappen op een optifix-contract?


Ziet er betrekkelijk goedkoop uit, of niet? Goedkoper dan comfy.

Hoe werkt het eigenlijk als je van een bestaand contract dat nog loopt wil overstappen op een nieuw contract? Betaal je dan een boete?
 
Is het ondertussen terug de moeite om over te stappen op een optifix-contract?


Ziet er betrekkelijk goedkoop uit, of niet? Goedkoper dan comfy.

Hoe werkt het eigenlijk als je van een bestaand contract dat nog loopt wil overstappen op een nieuw contract? Betaal je dan een boete?
Dit is uitvoerig bediscussieerd in het energieleveranciers topic in bouwen en wonen
 
Is het ondertussen terug de moeite om over te stappen op een optifix-contract?


Ziet er betrekkelijk goedkoop uit, of niet? Goedkoper dan comfy.

Hoe werkt het eigenlijk als je van een bestaand contract dat nog loopt wil overstappen op een nieuw contract? Betaal je dan een boete?

Dit is uitvoerig bediscussieerd in het energieleveranciers topic in bouwen en wonen
Eventjes linken voor de volledigheid: https://www.beyondgaming.be/threads/energieleveranciers.1140/.
 
Na 12 maanden de eindstand:

Verbruik 2021-2022:
Gas: 25000 kWh
Elek dag: 2250 kWh
Elek nacht: 2150 kWh

Verbruik 2022-2023:
Gas: 11650 kWh --> 18,5 graden verwarmen ipv 21,5, bovenverdieping en zolder niet verwarmd deze winter.
Elek dag: 1286 kWh --> nieuwe frigo ipv 30 jaar oud ding + meer kantoorwerk, TV niet aanzetten door de dag
Elek nacht: 1526 kWh --> Meer was drogen op de draad...

We hebben een mooie besparingsronde achter de rug, aangezien we gaan verhuizen krijgen we de 120 euro van Luminus als je meer als 10% bespaart helaas niet. Aangezien ons finaal huis er eentje is met 5kWp zonnepanelen en een digitale meter moet ik wel eens bekijken welk energiecontract het beste is. Zeker icm de EV op de oprit.
 
Na 12 maanden de eindstand:

Verbruik 2021-2022:
Gas: 25000 kWh
Elek dag: 2250 kWh
Elek nacht: 2150 kWh

Verbruik 2022-2023:
Gas: 11650 kWh --> 18,5 graden verwarmen ipv 21,5, bovenverdieping en zolder niet verwarmd deze winter.
Elek dag: 1286 kWh --> nieuwe frigo ipv 30 jaar oud ding + meer kantoorwerk, TV niet aanzetten door de dag
Elek nacht: 1526 kWh --> Meer was drogen op de draad...

We hebben een mooie besparingsronde achter de rug, aangezien we gaan verhuizen krijgen we de 120 euro van Luminus als je meer als 10% bespaart helaas niet. Aangezien ons finaal huis er eentje is met 5kWp zonnepanelen en een digitale meter moet ik wel eens bekijken welk energiecontract het beste is. Zeker icm de EV op de oprit.

Gewoonweg gasverbruik gehalveerd zonder enige vorm van investering eigenlijk.
 
Gewoonweg gasverbruik gehalveerd zonder enige vorm van investering eigenlijk.
Ik hoop wel geïnvesteerd in een goede trui met 18,5 graden.
De madam die hier rondloopt zou niet content zijn :unsure:

Hier zal ik stranden rond 11k terwijl de vorige bewoners 17k gas verbruikte.
Thermostaat staat door de dag wanneer ik thuis ben op 19 en 's avonds 20 - 21.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop wel geïnvesteerd in een goede trui met 18,5 graden.
De madam die hier rondloopt zou niet content zijn :unsure:

Hier zal ik stranden rond 11k terwijl de vorige bewoners 17k gas verbruikte.
Thermostaat staat door de dag wanneer ik thuis ben op 19 en 's avonds 20 - 21.
Hier niet alleen de madam. Als het 's middags 20,5 graden is omdat m'n madam de verwarming 's morgens terug vergeten op te zetten is na te verluchten, vind ik het al onaangenaam fris. Het comfort is hier fameus omhoog gegaan sinds we de thermostaat hier constant op 21 graden laten staan (behalve bij het verluchten, al heb ik gezegd dat ze dat nu ook mag laten aangezien ze de verwarming dus af en toe terug op vergeet te zetten), wij willen niet meer terug.

Hier van april 2022 t.e.m. maart 2023 (estimate voor laatste week maart erbij geteld) 10500 kWh gas verbruikt t.o.v. 15500 kWh een jaar eerder.

We hebben de vloer, zoldervloer en verwarmingsbuizen geïsoleerd en de gasketel zuiniger ingesteld (lagere aanvoertemperatuur) + constante temperatuur op thermostaat dag en nacht i.p.v. de nachtverlaging die we vroeger toepaste. Ik ben tevreden met het resultaat. De zoldervloerisolatie zit al deels in de resultaten van het jaar ervoor, normaal verbruikten we 17000 kWh per jaar.

M.a.w. van 17000 naar 10500 kWh. Bijna 40 percent bespaard op gas terwijl we niet aan comfort hebben ingeboet, integendeel.
We hebben natuurlijk wel de nodige kosten gemaakt voor isolatie, maar alles zelf geplaatst dus dat viel al bij al nog mee.
 
Zonder de weergegevens erbij te plotten, maar de winters leken mij vrij gelijkaardig. Deze winter had zelfs een lange koude uitloper, maar was waarschijnlijk wat warmer in de herfst. Vorige winter stond de verwarming hier op 20,5gr en deze winter naar 19gr gezet. Onze winst is ook groter dan opgelijst, want deze winter was quasi elke dag iemand thuis - wat vorige winter niet zo was.

(in m3)2021-20222022-2023Verschil
Oktober10320-81%
November240122-49%
December281221-21%
Januari278239-14%
Februari215180-16%
Maart149164+10%
April107100-7%
13461046-24%
 
Terug
Bovenaan