Hoe warm is het bij jou?

Als ik hier zie hoeveel er al op 18graden zitten, vind ik dat nu niet echt eigenlijk
Hier een EPC rond de 200 (was C-peil met 218 maar enkele energetische aanpassingen gedaan) dus ofwel net wel al een B ofwel net niet en de verwarming is al 3x aangeslagen, ingesteld op 19 graden.
 
Hier een EPC rond de 200 (was C-peil met 218 maar enkele energetische aanpassingen gedaan) dus ofwel net wel al een B ofwel net niet en de verwarming is al 3x aangeslagen, ingesteld op 19 graden.
Veel zal afhangen van de definitie van "energiezuinig" waarschijnlijk. Ons EPC is 48 (nieuwbouw). En dat zal nu zowat de norm voor nieuwbouw zijn, denk ik.
Maar een huis dat zo snel afkoelt nu, noem ik toch niet extreem energiezuinig ofzo, ook al is het ook niet rampzalig ofzo natuurlijk.
 
Even ter info: het verbruik (gas) bij ons van 2011-2015 in pct's tov het ganse jaar:

januari 16,64%
februari 16,91%
maart 12,47%
april 7,53%
mei 4,59%
juni 2,60%
juli 2,85%
augustus 2,72%
september 4,09%
oktober 6,33%
november 10,23%
december 13,03%

Woning die op gas verwarmd wordt, sanitair is ook volledig gas.

Elke dag die je dus kan maken dat je niet thuis bent in de wintermaanden kan wel héél zwaar doorwegen uiteindelijk.
 
20/21 graden hierzo. De bureau is dan weer 17, maar die staat aan de noordkant. Het is daar nog wel te doen. Ik vertel het van de boiler uit vakantiemodus te halen. Binnenkort zal mijn vriendin me wel doen plooien
 
Veel zal afhangen van de definitie van "energiezuinig" waarschijnlijk. Ons EPC is 48 (nieuwbouw). En dat zal nu zowat de norm voor nieuwbouw zijn, denk ik.
Maar een huis dat zo snel afkoelt nu, noem ik toch niet extreem energiezuinig ofzo, ook al is het ook niet rampzalig ofzo natuurlijk.
Wanneer 75% een slechtere energiescore heeft en wanneer je qua energiekost maar 1/3de betaalt van het gemiddelde, voel ik me zelfzeker genoeg om te zeggen dat mijn gerenoveerde woning van 1960 best wel energiezuinig is. 😉

763
 
Wanneer 75% een slechtere energiescore heeft en wanneer je qua energiekost maar 1/3de betaalt van het gemiddelde, voel ik me zelfzeker genoeg om te zeggen dat mijn gerenoveerde woning van 1960 best wel energiezuinig is. 😉

763
Welja, een huis uit de jaren '60 renoveren naar B-label, dan heb je grondig gerenoveerd met focus op goeie dingen. De investeringen om dan nog op A te geraken zijn ook zodanig hoog dat ze niet meer rendabel zijn (bij verbouwing).

Maar, het blijft wel zo dat jouw huis 4x meer energie verliest dan mijn huis. En wij zitten dan nog in een open bebouwing met veel verliesoppervlak en niet "compact" gebouwd (=grote invloed op EPC).
Nu zijn dat in praktijk ook maar theoretische cijfers natuurlijk. Want heel veel hangt ook van de gewoontes van gezin af...
 
Even ter info: het verbruik (gas) bij ons van 2011-2015 in pct's tov het ganse jaar:

januari 16,64%
februari 16,91%
maart 12,47%
april 7,53%
mei 4,59%
juni 2,60%
juli 2,85%
augustus 2,72%
september 4,09%
oktober 6,33%
november 10,23%
december 13,03%

Woning die op gas verwarmd wordt, sanitair is ook volledig gas.

Elke dag die je dus kan maken dat je niet thuis bent in de wintermaanden kan wel héél zwaar doorwegen uiteindelijk.
Interessante cijfers. Ik veronderstel dat je in de maanden juni, juli en augustus niet hebt verwarmd, en dat die +- 2,70% in die maanden dus het gasverbruik voor sanitair water vertegenwoordigt. Dat zou willen zeggen dat je zonder je huis te verwarmen zou uitkomen op 12 x 2,70% = 32,4%. Volgens HLN is sanitair water gemiddeld 20% van je gasverbruik, maar misschien douchen jullie wat meer of zijn jullie net zuinig met verwarming in verhouding.

Als je die 2,70% voor sanitair water eraf trekt, zie je dat je gasverbruik voor verwarming nóg variabeler is doorheen het jaar.

januari 16,64% = 2,70% + 13,94%
februari 16,91% = 2,70% + 14,21%
maart 12,47% = 2,70% + 9,77%
april 7,53% = 2,70% + 4,83%
mei 4,59% = 2,70% + 1,89%
juni 2,60% = 2,60% + 0%
juli 2,85% = 2,85% + 0%
augustus 2,72% = 2,72% + 0%
september 4,09% = 2,70% + 1,39%
oktober 6,33% = 2,70% + 3,63%
november 10,23% = 2,70% + 7,53%
december 13,03% = 2,70% + 10,33%

De 5 koudste maanden, van november t.e.m. maart, vertegenwoordigen 55,78% van de 67,52% in bovenstaande uitsplitsing (55,78/67,52 = 82,6%). In de maand februari (14,21%) verwarmde je dubbel zo veel als in de 6 maanden tussen 1 mei en 31 oktober samen (6,91%).

We betalen allemaal een maandelijks voorschot voor onze energie, maar dat maakt dat we onvoldoende beseffen dat het gros van ons gasverbruik in die koudste maanden valt.

Mensen die in slecht geïsoleerde villa's (dit type) wonen, typisch (jong)gepensioneerden, zouden echt moeten overwegen om komende winter in Spanje of een ander warm land door te brengen i.p.v. hun spaargeld op te stoken.

Edit: nog een idee. 4 single vrienden die besluiten om in januari en februari te gaan samenwonen ipv elk in hun eigen huis/appartement, dat levert al gauw een totale besparing van >5000 euro op.
 
Laatst bewerkt:
We betalen allemaal een maandelijks voorschot voor onze energie, maar dat maakt dat we onvoldoende beseffen dat het gros van ons gasverbruik in die koudste maanden valt.

Mensen die in slecht geïsoleerde villa's (dit type) wonen, typisch (jong)gepensioneerden, zouden echt moeten overwegen om komende winter in Spanje of een ander warm land door te brengen i.p.v. hun spaargeld op te stoken.
Dat type mensen gaat net sneller een hout- of pelletkachel plaatsen.
Edit: nog een idee. 4 single vrienden die besluiten om in januari en februari te gaan samenwonen ipv elk in hun eigen huis/appartement, dat levert al gauw een totale besparing van >5000 euro op.
Een alleenstaande gaat natuurlijk niet zoveel verbruiken als een gezin, die let erop enkel te verwarmen (als die al de verwarming aansteekt 's ochtends, wat velen nu ook al niet meer zullen doen) waar dat nodig is, aka de living.
Ik ken letterlijk niemand die zijn privacy én ruimte maandenlang op zou geven om toch maar te kunnen besparen.
 
Heel de week buiten in een tent geslapen om geluid van bleitbaby te vermijden. Allerlei issues met isolatie in ons huis ik overweeg houtkacheltje in de keuken.
 
  • Haha
Waarderingen: Pan
Thermostaat zegt 22 nu, temperatuursensor airco zegt 21. Naar het gevoel is de airco meer te vertrouwen. Airco dus voor de eerste keer even laten verwarmen.
 
Thermostaat geeft 16 °C aan. De vele bomen rond het huis die het hier deze zomer koel hielden voorkomen nu natuurlijk dat het huis opwarmt bij zonneschijn. Hoedanook; heb dit najaar de verwarming nog niet aan gehad en zie nog geen reden om dat te doen; vind het nog altijd niet koud binnen.

Een alleenstaande gaat natuurlijk niet zoveel verbruiken als een gezin, die let erop enkel te verwarmen (als die al de verwarming aansteekt 's ochtends, wat velen nu ook al niet meer zullen doen) waar dat nodig is, aka de living.
Ik ken letterlijk niemand die zijn privacy én ruimte maandenlang op zou geven om toch maar te kunnen besparen.

Dit kan ik beamen. Ik ben alleenstaande in een vrij groot huis en als ik niet thuis ben staat hier gewoonweg geen verwarming aan (tenzij het echt vriest dat het kraakt); ben ik wel thuis verwarm ik inderdaad enkel de ruimtes waar ik het meest vertoef.
Heb dit voorjaar mijn woonkamer volledig geïsoleerd (plafond, vloer, alle muren) dus ben wel eens benieuwd welk verschil dat gaat geven. Alle radiatorkranen vervangen (waren een paar die ik niet helemaal meer dicht kon draaien) zou ook wel een impact moeten hebben...
En ik zie me ook niet met andere alleenstaanden gaan samenwonen om te besparen op verwarmingskosten. Wat wél een idee kon zijn is met familieleden of vrienden afspreken om om beurten bij elkaar een avond door te brengen...
 
Vanmorgen 19 en dankzij is de zon is het terug 21 in de woonkamer, ik zet de verwarming pas op als de temperatuur onder de 19 gaat.
Bij thuiswerk ga ik er deze keer wel op letten om enkel het bureau op temperatuur te houden en niet alle ruimtes zoals de vorige twee winters.
Meer naar kantoor gaan of samenhokken met anderen om te besparen zie ik absoluut niet zitten. Mijn privacy en geen tijdverlies/filestress meer is mij veel geld waard.
 
Ik heb wel altijd het hele huis verwarmd, excl de zolderkamers omdat daar niemand slaapt.
Gaat nu toch ook minder zijn, net zoals s’morgens het hele huis al eens opwarmen voor het ontbijt.

Tot nu toe is het te doen, al was het deze ochtend maar 18,1 graden, momenteel 20,2 door opwarming van de zon. Morgenavond zal de verwarming allicht al eens aangaan op de benedenverdieping.

Eigenlijk zot dat we ‘kou’ moeten lijden terwijl ik een nieuwbouw verhuur… Mss de strategie nog eens overdenken, vriendin stuurt aan op alles verkopen en een recent A-label huis kopen of zelf nog eens bouwen. Zou vorig jaar in deze tijd zelfs nog niet ter sprake zijn gekomen.
 
Eigenlijk zot dat we ‘kou’ moeten lijden terwijl ik een nieuwbouw verhuur… Mss de strategie nog eens overdenken, vriendin stuurt aan op alles verkopen en een recent A-label huis kopen of zelf nog eens bouwen. Zou vorig jaar in deze tijd zelfs nog niet ter sprake zijn gekomen.

Toont aan hoe de enorm lage energieprijzen zorgden voor 'verkeerde' (I'm not judging, ik snap de financiële afweging) prioriteiten.

Hopelijk brengt dit idd een positieve evolutie op gang.
 
Toont aan hoe de enorm lage energieprijzen zorgden voor 'verkeerde' (I'm not judging, ik snap de financiële afweging) prioriteiten.

Hopelijk brengt dit idd een positieve evolutie op gang.

Ik betaalde verwarming en elektriciteit 66€/maand toen ik in mijn huis (die nieuwbouw) woonde, waarvan 22€ gas en de rest prosumententarief en vaste kosten elektriciteit.
Naar het huis waar we nu wonen betaalden we 100€ gas en 100€ elektriciteit, vandaag is dat 560€ gas en 210€ elektriciteit. Dat is even 550€ of 6600€ meer per jaar.

En idd, we kunnen dat geld wel missen maar zien het liever nuttig gebruikt ipv aan gas.
 
Terug
Bovenaan