Hoe warm is het bij jou?

Halfweg de maand: 60m3 gas gebruikt (21 graden, vvw 24/24)
Vorige jaren stond het graad hoger en kwamen we in december op 110 ongeveer maar toen was het niet zo koud als nu
 
Hier deze week gemiddeld 9-11m³ gas per dag. Ik werk 4/5 dagen van thuis, ga me hier echt niet in de kou zetten of 3u per dag in de auto zitten om vanop kantoor te gaan werken. Onze woning heeft een goede epc score, maar alles is open.. Gelijkvloers is, op de gang en toilet na, 1 grote open ruimte. De trappen naar het 1ste en 2de verdiep zijn ook volledig open. Dan wordt het dus heel moeilijk om bijvoorbeeld enkel de leefruimte te verwarmen.
 
Verwarming dus zoals gezegd dinsdag een graadje lager gezet
Onder 20° ipv 21°
Badkamer 19,5° ipv 20,5°

Resultaat in verbruik:
Maandag: 7.5m³
Dinsdag: 5,1m³
Woensdag: 4,5m³
Edit: Donderdag: 4,3m³

En het is er buiten niet warmer op geworden :)
 
Laatst bewerkt:
Het verbruik van gas in de maanden januari, februari, maart vertegenwoordigt volgens het verbruiksproefiel ongeveer 46%. Het ziet er naar uit dat Engie Easy voor januari, februari en maart ongeveer 16 € cent/kWh gaat kosten. Misschien een goed idee voor degenen die Optifix augustus hebben 🙈.
 
Het verbruik van gas in de maanden januari, februari, maart vertegenwoordigt volgens het verbruiksproefiel ongeveer 46%. Het ziet er naar uit dat Engie Easy voor januari, februari en maart ongeveer 16 € cent/kWh gaat kosten. Misschien een goed idee voor degenen die Optifix augustus hebben 🙈.
Is de voorspelling niet dat volgende winters nog een pak moeilijker zullen worden? En nu hebben we de "korting" van de overheid nog, de vraag is of ze dat volgende winter ook gaan doen.
 
Is de voorspelling niet dat volgende winters nog een pak moeilijker zullen worden? En nu hebben we de "korting" van de overheid nog, de vraag is of ze dat volgende winter ook gaan doen.
Maar nee met al die overwinsten die ze gaan afromen kunnen ze nog miljarden uitgeven!
 
Verwarming dus zoals gezegd dinsdag een graadje lager gezet
Onder 20° ipv 21°
Badkamer 19,5° ipv 20,5°

Resultaat in verbruik:
Maandag: 7.5m³
Dinsdag: 5,1m³
Woensdag: 4,5m³
Edit: Donderdag: 4,3m³

En het is er buiten niet warmer op geworden :)
Straf idd omdat uw deltaT ondanks de verlaging naar 20°C hoger was woensdag en donderdag.. zeker dat er niks anders meespeelde?
 
Daarnet nog eens mijn meterstanden bekeken. Tot nu tot 48m³ verbruikt. Zal dus ergens eindigen op 95-100m³ denk ik. Vorige maand had ik 50m³ verbruikt. Verwarming staat op 21 graden in de living en als ik thuis ben ligt die aan van 9u tot 20u. Heb het 's avonds al paar uur vroeger gezet want vroeger stond dat nog veel later maar is eigenlijk niet nodig (en verbruikte toen toch amper gas) als ik in de zetel zit met een dekentje. Enkel als er bezoek is ofzo dan leg ik de verwarming wel aan. Zit bijna uitsluitend in de living nu en ben de hele maand thuis. Vanaf volgende maand 3 dagen kantoor en 2 dagen thuiswerk (dan moet ik living+bureau verwarmen).
 
Voorbije 3 dagen eens gekeken hoeveel het verbruik is. Zitten nu gemiddeld op 15m3 per dag en de thermostaat staat op 17 graden en nachtverlaging op 14 graden. Nu is dat denk ik wel een stuk misleidend, omdat de thermostaat op een “buitenmuur” hangt en deze koud aanvoelt.

Ons huidig huis (huurwoning) is 1/3 van onze vorig woning (nieuwbouw) en deze hielden wij 24/24 op 21 graden en ondertussen is ons verbruik al 100m3 meer met nog 2,5 maanden te gaan. En bij de nieuwbouw zat daar dan nog het warm water bij wat niet het geval is bij onze huurwoning.

Zal blij zijn dat onze nieuwe bouw klaar is, dat ons comfort terug is. Ook blij dat we dan terug vvw hebben, want dat mis ik wel.
 
Wat is deltaT ? 😅
Temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Kijk naar de gemiddelde temperatuur binnen op 24 uur en de gemiddelde temperatuur buiten op 24 uur, neem het verschil. Deel het gasverbruik van deze 24 uur door het verschil in temperatuur en je weet hoeveel gas je verbruikt per graden kouder dat het buiten is dan binnen.
 
Is de voorspelling niet dat volgende winters nog een pak moeilijker zullen worden? En nu hebben we de "korting" van de overheid nog, de vraag is of ze dat volgende winter ook gaan doen.
Zaken die ze verwachten/voorspellen zitten meestal al in de huidige prijs berekend… Onvoorspelbaarheden kunnen in de toekomst de prijs nog in positieve of negatieve zin beïnvloeden. Nu is het koud, en toch is gas goedkoper dan in september. Raar? Neen. In september was er blinde paniek en was er teveel doemdenken in de prijs gerekend. De realiteit heeft dit nu aangetoond waardoor de prijzen nu lager liggen dan september. Maarja, ik zou zeggen: je hebt 1 zekerheid met optifix augustus 2022, en dat is dat je veel betaalt 😉.
 
Hier zitten we sinds deze week ook tussen 6 en 6,5m3/dag. Met dit koude weer is ons verbruik direct x2 t.o.v. 2 weken geleden.
Onze verwarming staat het hele jaar op 21°C, en 's nachts 19°C.
Soms denk ik eraan om op zonnige dagen wat bij te verwarmen met onze airco. Maar dan denk ik bij mezelf "waarom terug met een koude vloer en trek zitten voor die paar euro's die we nog kunnen uitsparen?".
En telkens als de zon schijnt schiet gaat onze thermostaat richting 22/23 en vliegt de chauffage uit...
 
Temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Kijk naar de gemiddelde temperatuur binnen op 24 uur en de gemiddelde temperatuur buiten op 24 uur, neem het verschil. Deel het gasverbruik van deze 24 uur door het verschil in temperatuur en je weet hoeveel gas je verbruikt per graden kouder dat het buiten is dan binnen.
Straf idd omdat uw deltaT ondanks de verlaging naar 20°C hoger was woensdag en donderdag.. zeker dat er niks anders meespeelde?
In dat geval, geen flauw idee.

Waren de nachten en dagen van woensdag/donderdag kouder?

Ik had toch het gevoel dat maandag meer zo'n was dan de voorbije dagen.
 
Hier zitten we sinds deze week ook tussen 6 en 6,5m3/dag. Met dit koude weer is ons verbruik direct x2 t.o.v. 2 weken geleden.
Onze verwarming staat het hele jaar op 21°C, en 's nachts 19°C.
Soms denk ik eraan om op zonnige dagen wat bij te verwarmen met onze airco. Maar dan denk ik bij mezelf "waarom terug met een koude vloer en trek zitten voor die paar euro's die we nog kunnen uitsparen?".
En telkens als de zon schijnt schiet gaat onze thermostaat richting 22/23 en vliegt de chauffage uit...
Met 6 a 6,5 m3 zit je nog vrij ok. Hier zitten we aan 10-11 m3. Heb je gesloten, halfopen, open bebouwing?
 
Met 6 a 6,5 m3 zit je nog vrij ok. Hier zitten we aan 10-11 m3. Heb je gesloten, halfopen, open bebouwing?

Als ik hier zo lees zitten we inderdaad OK...
Volledig open bebouwing.
En momenteel wordt de zolder mee verwarmd, aangezien de vloerverwarming boven in de hal doorloopt en de zolder nog niet werd ingerust en dus ook niet voorzien van een deur. Ik denk eraan binnenkort enkele goedkope isolatiepanelen te halen en het deurgat toe te steken boven op de zolder.
 
Met 6 a 6,5 m3 zit je nog vrij ok. Hier zitten we aan 10-11 m3. Heb je gesloten, halfopen, open bebouwing?
Hier zitten we de laatste dagen aan net geen 9m3. Open bebouwing, radiatoren en 24/7 21° in living/keuken en slaapkamer/bureau. Af en toe wordt de badkamer mee verwarmd omdat we die aan het opfrissen zijn.
 
Laat de warmte van volgende week maar komen.
Gisteren de eerste keer 10m3 aangetikt.

Onverwarmde ruimtes worden kouder, en dat helpt niet.
 
Terug
Bovenaan