Hoe warm is het bij jou?

Ik denk dat mensen met een doorsnee verbruiksprofiel hier gewoon amper durven posten aangezien het gemiddelde gasverbruik in België rond de 17000 kWh ligt indien de verwarming op gas is. Gezien het huidige koude weer is 15 m³ per dag verbruiken dan zeker geen uitzondering.
Klopt, wij kwamen vorige winter op sommige dagen ook boven 12m3. Nu is 20m3 nog wel een heel stuk meer, maar naargelang hoe lek het huis is en hoeveel ruimtes er warm gestookt worden kan dat waarschijnlijk wel. Deze winter is het hoogste dagverbruik hier voorlopig 8,2m3. 🥳
 
En als je week weg bent, hoeveel laat je het dan zakken en wanneer terug op om tegen dat je thuis bent terug vaste temperatuur is?
Dan zet ik die op 15 graden. Bij een weekendje weg (3 dagen) zet ik die op 18 graden, kwestie van die snel genoeg terug op +20 graden te krijgen als we weer thuis zijn.
 
Ik denk dat mensen met een doorsnee verbruiksprofiel hier gewoon amper durven posten aangezien het gemiddelde gasverbruik in België rond de 17000 kWh ligt indien de verwarming op gas is. Gezien het huidige koude weer is 15 m³ per dag verbruiken dan zeker geen uitzondering.
Hier gisteren 11,5 m3. Voor vandaag staan we op 9,5 m3. Deze week wel de slaapkamers aan het verwarmen. Werd er 13 graden. Nu 15,2 graden.
 
Voor het eerst de verwarming aangestoken dit jaar op m'n appartement (85m²) gezien het 14 graden was binnen.

Bij ingave van de meterstanden kom ik aan een gemiddeld verbruik van:
- 14 m³ per maand aan aardgas;
- 57 kw/h per maand dal en 44 kw/h per maand piek elektriciteit

Ben elke dag op kantoor (ook al heb ik maar één dag verplichte aanwezigheid op kantoor), huisgenoot van hetzelfde. Verbruikten tot nu toe enkel gas voor warme water. Vast contract met Engie, voorlopig voorschot nog steeds 35 EUR voor ons beiden.
 
Euhm, ik denk dat dat toch wel een realiteit is ze...
Zelfs met nieuwbouw en alle snufjes, wij gaan er iig los over. December is hier 77m³ tot hiertoe = 190€ (Eneco Flex gas) snel uitgerekend.
Dat is veel maar helaas is het zo, mager dan 19°C gaan wij het toch niet zetten hier.
Hier 73m³ volgens fluvius tot en met gisteren
69,5m³ volgens de Luminus app, met optifix van augustus is dat al rond de 205€ voor 12dagen

Wel overal 21°. Vanaf morgen eens iets lager zetten en zien of ik verschil zie
 
Klopt, wij kwamen vorige winter op sommige dagen ook boven 12m3. Nu is 20m3 nog wel een heel stuk meer, maar naargelang hoe lek het huis is en hoeveel ruimtes er warm gestookt worden kan dat waarschijnlijk wel. Deze winter is het hoogste dagverbruik hier voorlopig 8,2m3. 🥳

Vorig jaar December verbruikten we gemiddeld 11,5 m3, Januari 13,5m3 per dag. Momenteel zitten we aan 10-11m3 per dag, maar het is momenteel dan ook gevoelig kouder dan vorig jaar rond deze tijd. Ik herinner me dat ik eind December vorig jaar ben gaan fietsen met 15 graden...
Mijn berekeningen tonen aan dat als we vanaf nu verwarmen zoals vorig jaar we op 1750m3 gas uitkomen.
Samen met de elektriciteit brengt ons dat op een eindafrekening van ongeveer 5500-6000 euro, als mijn RLP profiel juist is, elektriciteit heb ik 40% zomer en 60% wintermaanden genomen. Pijnlijk, maar het moet maar. Betaalde voorschotten tegen de afrekening liggen op 6400 euro. Dus we hebben nog overschot. De eindafrekening gebeurd op 21/03, gelijk met het minder moeten verwarmen.
We hebben ook nog steeds de 1200 teveel betaalde energie 2021 op de rekening staan, evenals reeds 500 euro door de staat gesponsord. Daar moet nog 600 bijkomen waardoor we nog 2300 euro 'noodfonds' hebben zonder aan ander geld te moeten raken.

Ik maak me er momenteel dus minder en minder druk om, omdat we zicht hebben op een beter 2023 in een goed geïsoleerde nieuwbouw en ik dit bijvoeg met kosten 2022.

Wij gaan trouwens voor 18-19 graden beneden, boven verwarmen we vooralsnog niet. Al wordt het nu een twijfel geval, veel kouder moet het daar toch niet worden.
 
Laatst bewerkt:
Hier 6-8m3 per dag. 15 euro per dag. Ik werk 3-4 d per week thuis. De bureau is op de overloop boven. Chauffage staat daar 24/7 aan. Een ander regime misschien 7 euro minder.

De keuze is simpel. Ofwel pendelen en 3h in de auto zitten of 7 euro meer spenderen en in de warmte werken. Mijn uren tijd zijn mij meer waard dan 2-3 euro per uur .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Exact halverwege de maand (op 40 minuutjes na) en mijn verbruik is nu 71 m³.
November was 69 m³ maar dat was na 30 dagen. Nu zit ik net voorbij het dubbele.
 
Gezien de recente discussies over het afstellen van de verwarming toch eens vragen: dat continue stoken in plaats van in pieken (dus eigenlijk zo goed mogelijk een vlakke lijn krijgen in geleverd vermogen in plaats van een sinusgolf), is dat bij elke installatie mogelijk?

Wij zitten hier in een rijhuis uit 1930. EPC 370 bij aankoop, ondertussen nieuw dak (komende van 0 isolatie) en nieuwe ramen, dus wel wat lager. Condenserende gasketel uit 2019, met natuurlijk nog klassieke radiatoren, dus hoge-T aanvoer. Alles werkt eigenlijk zoals ik dat vroeger bij mijn ouders geweten heb: thermostaat bemerkt dat er onder het setpoint wordt gegaan, ketel springt aan en verwarmt, door traagheid krijg je een overshoot van 1 - 1.5 graden, temperatuur zakt weer tot onder setpoint, herhaal.

Ik lees hier mensen die constant lijken te verwarmen om zo een soort van evenwicht te bekomen tussen productie en verlies, ook met klassieke radiatoren, wat me zuiniger lijkt. Is dit dan gewoon een kwestie van ketel/thermostaat anders afstellen?
 
Ben het vanaf deze week aan in het oog aan het houden kwa verbruik.
Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis.
Wij hebben een redelijk standaard halfopen bebouwing, 180m2 ongeveer ik als ik de zolder meereken (waar ook 2 kamers zijn).
Er is geen verwarming in de kamers dus enkel de beneden + de badkamer/wc boven. Het gaat over vloerverwarming. E-peil 12.

De zolderkamers zijn vanaf deze week enorm koud, het zakt daar tot 15-16 graden. Ik heb het gevoel dat dit eigenlijk toch niet zou mogen gebeuren, maar kan er volledig naast zitten. Vorig jaar was dit alleszins niet het geval. Onze voordeur is een houten voordeur en is denk ik een enorme koudebrug al jaren. Al vele afstelling aan gebeurd maar ze sluit gewoon niet goed aan. Blijkbaar weinig tegen te doen maar vraag me dan af waarom een houten deur als zo goed aanzien wordt inzake isolatie. (als ik me dat goed herinner) Het eerste dat aan dit huis zal veranderd worden is die houten deur er uit en een alu/pvc erin zoals de achterdeur waar dit helemaal geen probleem is. Maar ik vind dat nogal zonde na 5 jaar al een voordeur vervangen.

Onze verwarming staat op 23 graden constant omwille van een redelijke slechte plaatsing van de thermostaat (als er zon op de ramen achteraan (zuidkant) komt dan pikt de thermostaat dat onmiddellijk op). De vloer is absoluut niet heel de dag door warm.

Dinsdag: 9m3
Woensdag: 7m3
 
Door de gehele energiecrisis heb ik net zoals veel anderen mijn systeem van opwarmen even god doordacht.
Vroeger stond de thermostaat ( gas dus ), bijna altijd op 19graden.

18graden overdag:
Overdag verwarm ik met een airco, dit omdat ik toch een gigantisch overschot heb van mijn zonnepanelen. Echter door vriestemperaturen ben ik nu tijdelijk overgegaan op elektrische vuren. De airco is namelijk niet meer rendabel bij vriestemperaturen, en het is ook gewoon niet goed voor de airco zelf. Ook omwille van de vriestemperaturen zet ik de thermostaat nu op 16.5 graden. Als mijn elektrische vuren het niet zouden halen stook ik dus wat bij met gas.

Als we terug temperaturen halen van +10 graden gaat de thermostaat gewoon weer volledig af tijdens de week en verwarm ik 100% op elektriciteit. ( niet in het weekend weliswaar )

S'nachts heb ik met de vriestemperaturen de thermostaat op 16.5 laten staan. Enkel de radiotoren in de leefruimte en de slaapkamer staan open.

Weekend gebruik ik enkel gas. Dit omdat ik een analoge dag en nacht teller heb. Voor mijn daluren heb ik nooit overgehad van elektriciteit dus vandaar de keuze om in het weekend op gas te verwarmen.

Net nog de meterstanden bekeken, en ik zit op goed op schema. Ik hoop wel op een goeie zomer :smile:
 
Ben het vanaf deze week aan in het oog aan het houden kwa verbruik.
Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis.
Wij hebben een redelijk standaard halfopen bebouwing, 180m2 ongeveer ik als ik de zolder meereken (waar ook 2 kamers zijn).
Er is geen verwarming in de kamers dus enkel de beneden + de badkamer/wc boven. Het gaat over vloerverwarming. E-peil 12.

De zolderkamers zijn vanaf deze week enorm koud, het zakt daar tot 15-16 graden. Ik heb het gevoel dat dit eigenlijk toch niet zou mogen gebeuren, maar kan er volledig naast zitten. Vorig jaar was dit alleszins niet het geval. Onze voordeur is een houten voordeur en is denk ik een enorme koudebrug al jaren. Al vele afstelling aan gebeurd maar ze sluit gewoon niet goed aan. Blijkbaar weinig tegen te doen maar vraag me dan af waarom een houten deur als zo goed aanzien wordt inzake isolatie. (als ik me dat goed herinner) Het eerste dat aan dit huis zal veranderd worden is die houten deur er uit en een alu/pvc erin zoals de achterdeur waar dit helemaal geen probleem is. Maar ik vind dat nogal zonde na 5 jaar al een voordeur vervangen.

Onze verwarming staat op 23 graden constant omwille van een redelijke slechte plaatsing van de thermostaat (als er zon op de ramen achteraan (zuidkant) komt dan pikt de thermostaat dat onmiddellijk op). De vloer is absoluut niet heel de dag door warm.

Dinsdag: 9m3
Woensdag: 7m3
Die deur is geen koudebrug maar gewoon niet luchtdicht. Heeft in principe weinig te maken met het materiaal behalve dat hout misschien wat meer "beweegt" en dus niet meer mooi recht is om af te sluiten.

Met deze info is het moeilijk om te weten of jouw verwarming goed ingesteld staat. Dat de vloer niet heel de dag door warm lijkt is moeilijk te weten zonder effectief te meten, het belangrijkste is de temperatuur in de ruimte. Is deze stabiel?
Dat de temperatuur zakt tot 15°C op uw zolder kan ook gerust, het is nu al langer koud (vriestemperaturen) dan de voorbije jaren. De zolder wordt niet verwarmd en misschien is deze niet perfect luchtdicht.
 
Die deur is geen koudebrug maar gewoon niet luchtdicht. Heeft in principe weinig te maken met het materiaal behalve dat hout misschien wat meer "beweegt" en dus niet meer mooi recht is om af te sluiten.

Met deze info is het moeilijk om te weten of jouw verwarming goed ingesteld staat. Dat de vloer niet heel de dag door warm lijkt is moeilijk te weten zonder effectief te meten, het belangrijkste is de temperatuur in de ruimte. Is deze stabiel?
Dat de temperatuur zakt tot 15°C op uw zolder kan ook gerust, het is nu al langer koud (vriestemperaturen) dan de voorbije jaren. De zolder wordt niet verwarmd en misschien is deze niet perfect luchtdicht.
Het sluit inderdaad niet mooi recht aan. Aan de hoeken voel je duidelijk ruimte en de rubbers in de deur compenseren hier niet genoeg voor. Heb al gedacht om zo van die tochtrubbers te gaan halen om rond heel de deur te hangen maar er nog niet toegekomen.

Volgens de thermostaat wel, maar naar ons gevoel toch niet. Het is nooit koud (waarschijnlijk ook omwille van het feit dat ik de verwarming op 23 zet) maar het is niet altijd even warm. Kan misschien ook wel liggen aan het feit dat als de vloer fijn warm is het nu eenmaal warmer aanvoelt in huis?
We hebben ook een glazen deur tussen de woonruimte en de hal met de voordeur. Zo een glazen deur sluit niet 100% af en je voelt gewoon langs die glazen deur de koude lucht naar binnen komen vermits alles achter die glazen deur gewoon koud is.

De zolderkamers zullen waarschijnlijk niet 100% luchtdicht zijn omwille van het feit dat er airco's hangen sinds een jaar.
 
Het sluit inderdaad niet mooi recht aan. Aan de hoeken voel je duidelijk ruimte en de rubbers in de deur compenseren hier niet genoeg voor. Heb al gedacht om zo van die tochtrubbers te gaan halen om rond heel de deur te hangen maar er nog niet toegekomen.

Volgens de thermostaat wel, maar naar ons gevoel toch niet. Het is nooit koud (waarschijnlijk ook omwille van het feit dat ik de verwarming op 23 zet) maar het is niet altijd even warm. Kan misschien ook wel liggen aan het feit dat als de vloer fijn warm is het nu eenmaal warmer aanvoelt in huis?
We hebben ook een glazen deur tussen de woonruimte en de hal met de voordeur. Zo een glazen deur sluit niet 100% af en je voelt gewoon langs die glazen deur de koude lucht naar binnen komen vermits alles achter die glazen deur gewoon koud is.

De zolderkamers zullen waarschijnlijk niet 100% luchtdicht zijn omwille van het feit dat er airco's hangen sinds een jaar.
Koop eens een thermometer en leg hem ergens waar er geen zon aan kan en ook niet dicht bij een buitenmuur.
Vloerverwarming voelt inderdaad minder warm aan dan een andere verwarming met hogere aanvoertemperatuur maar dit is puur gevoel. Met deze temperaturen voelt het bij ons ook warmer aan terwijl de temperatuur hier al weken 21°C, gewoon omdat de vloer iets warmer is.
 
Niemand hier een kachel eigenlijk?

Allesbrander hier in de living.

Eindelijk deze maand aan goede kwaliteit Duitse Ibbenburen antraciet 12/22 geraakt. 20 euro voor zak van 25kg. Dat is van prijs ook het dubbele van een jaar geleden. Toen was het ongeveer 45 cent voor een kilogram.

Ik denk ongeveer een 3 kilo gebruikt sinds deze middag. Op dit moment 26 graden in de living.

In de herfst hout gestookt in de avond.

In november was mijn gasverbuik -75%. Warm water en koken is nog op gas.
 
Ben het vanaf deze week aan in het oog aan het houden kwa verbruik.
...
Ik weet niet of je je veel zorgen moet maken. Wij zitten in een gelijkaardige situatie, gelijkaardige woning, gelijkaardig E peil, ... Wel radiatoren en een pvc voordeur. Gelijkaardig verbruik bij deze koude dagen (misschien 10-20% minder als we de slaapkamers niet eens kort verwarmen voor de kinderen). Op zolder daalt het bij ons ook tot 16 graden.
 
Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis.

Dinsdag: 9m3
Woensdag: 7m3
Dat zijn toch geen cijfers om te denken dat er iets mis is, zeker niet met de koude temperaturen van deze week.

Niemand hier een kachel eigenlijk?
Wij hebben een houtkachel in de living, deze week heeft die hier goed gebrand. Maar over het algemeen gebruiken wij die heel weinig. Eigenlijk totaal niet te verantwoorden qua fijn stof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan