Hoe warm is het bij jou?

Vermoedelijk voor veel mensen hier een domme vraag maar .. :tongue:

Tot voor kort, stond ik er niet bij stil en gebruikte ik de thermostaat alleen maar om de kamertemperatuur in te stellen.
Maar nu ik het grondiger bekijk, blijkt er ook een optie te zijn voor het instellen van de temperatuur van de gasketel.

Op mijn thermostaat (waarvan ik geen handleiding heb, is spoorloos geraakt bij de vorige eigenaar), is er aldus die optie, maar heeft die (nog) enig nut?

Want op de ketel zelf, staat er dus ook gewoon een knop, om de temperatuur te regelen.
En bij een paar eerste testjes overruled de ketel blijkbaar altijd de temperatuur van de thermostaat. Op het eerste zicht doet die optie dus 'niets'.
 
Laatst bewerkt:
Een thermostaat die de watertemperatuur regelt? Dat komt bijna nooit voor bij een residentiële woning.
Bij complexere systemen kan dat wel: als de ingestelde ruimtetemperatuur hard afwijkt van de gewenste kan die de stooklijn gaan aanpassen.

Thermostaat geeft gewoon vrijgave aan de ketel. Watertemp wordt door de ketel bepaald: vaste instelling of met buitenvoeler.
 
Een thermostaat die de watertemperatuur regelt? Dat komt bijna nooit voor bij een residentiële woning.
Bij complexere systemen kan dat wel: als de ingestelde ruimtetemperatuur hard afwijkt van de gewenste kan die de stooklijn gaan aanpassen.

Thermostaat geeft gewoon vrijgave aan de ketel. Watertemp wordt door de ketel bepaald: vaste instelling of met buitenvoeler.
Mijn Remeha eTwist app die via de eTwist thermostaat met de ketel (Calenta Ace 15s) babbelt heeft ook gewoon de mogelijkheid om mijn warm water instellingen aan te passen. Wel gewoon de vaste temperatuur, niets fancy thermostaat gedreven ofzo, maar wel de toegang tot het getalletje zelf.

Voor warm water geeft die ook gewoon 60 graden of watook output, daar komt met een gasketel weinig verschil tussen hoge en lage temperatuur als het over SWW gaat natuurlijk.
Lijkt me dat zelfs met een warmtepomp je niet zonder warm water wil zitten en dat die ook moeite gaat doen om dat snel warm te krijgen.
 
Vloerverwarming op 21° (waarden voor december 2022 periode vorst)
Weekend : 4,2m³ per dag
Werkdag: 3 m³ per dag.

Vloerverwarming op 22° (waarden voor december 2021)
Weekend: 5m³ per dag
Werkdag: 4m³ per dag

Woning is HOB/2019
Volgens mij was het vorig jaar rond deze tijd stuk warmer, wat dus inhoudt dat 1° minder warm wel een aanzienlijke impact heeft.
 
Vloerverwarming op 21° (waarden voor december 2022 periode vorst)
Weekend : 4,2m³ per dag
Werkdag: 3 m³ per dag.

Vloerverwarming op 22° (waarden voor december 2021)
Weekend: 5m³ per dag
Werkdag: 4m³ per dag

Woning is HOB/2019
Volgens mij was het vorig jaar rond deze tijd stuk warmer, wat dus inhoudt dat 1° minder warm wel een aanzienlijke impact heeft.
Jij zet VVW uit dus?
Want ze zeggen altijd dat je die beter altijd gewoon constant aan laat staan dat dat efficiënter is

Nu goed hier is quasi altijd iemand die thuis werkt dus laat het gewoon aan.

Staat hier ook op 21 tov 22 vorig jaar maar toen hadden we evenveel verbruik als het zich zou doorzetten. Maar gaat vanaf morgen warmer worden dus zal wel beteren
 
Jij zet VVW uit dus?
Want ze zeggen altijd dat je die beter altijd gewoon constant aan laat staan dat dat efficiënter is

Nu goed hier is quasi altijd iemand die thuis werkt dus laat het gewoon aan
Niet uit, overdag en 's nachts mag het zakken tot 20°.
Weekend enkel 's nachts tot 20°

Qua efficiëntie valt mij op dat overdag graadje kouder leidt tot minder verbruik.
 
Vloerverwarming hier naar 19graden gebracht, en ik heb goed nieuws, dat went. Voorbije dagen het gevoel dat het begin de 20 was en dat er dus iets fout was. Ik loop hier rond in tshirt en had het echt wel warm genoeg. Voor de zekerheid eens een kwikthermomether in mijn keuken gelegd om te checken of de temperatuur niet warmer was maar die toonde ook mooi 19 graden.

Verbruik zal hier heel fel naar beneden gaan dit jaar. :) Vorig jaar stookte ik dat hier op naar gemakkelijk 21-22 graden.
 
Niet uit, overdag en 's nachts mag het zakken tot 20°.
Weekend enkel 's nachts tot 20°

Qua efficiëntie valt mij op dat overdag graadje kouder leidt tot minder verbruik.
Azo mss ook eens proberen om idd vanaf 22u tot 4u ofzo een graadje lager te zetten
 
Vraagje voor degene met een recente VVW, hoeveel is jullie maximum aanvoertemperatuur? Als het echt hard vriest dan gaat hij naar 35°C aanvoer en dan wordt het echt te warm (23°C) hier binnen. Ik heb de stooklijn al wat aangepast in kleine stapjes, nu zit hij op 33°C bij -5°C buitentemperatuur en dat lijkt al iets beter te werken. Ik heb ook de bias aangepast tussen de buiten en binnentemperatuur omdat hij veel te fel reageerde op snelle wijzigingen van de buitentemperatuur.
 
Vraagje voor degene met een recente VVW, hoeveel is jullie maximum aanvoertemperatuur? Als het echt hard vriest dan gaat hij naar 35°C aanvoer en dan wordt het echt te warm (23°C) hier binnen. Ik heb de stooklijn al wat aangepast in kleine stapjes, nu zit hij op 33°C bij -5°C buitentemperatuur en dat lijkt al iets beter te werken. Ik heb ook de bias aangepast tussen de buiten en binnentemperatuur omdat hij veel te fel reageerde op snelle wijzigingen van de buitentemperatuur.
Bij ons is het nu meestal 25-30 graden aanvoertemperatuur deze week.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBK
Vraagje voor degene met een recente VVW, hoeveel is jullie maximum aanvoertemperatuur? Als het echt hard vriest dan gaat hij naar 35°C aanvoer en dan wordt het echt te warm (23°C) hier binnen. Ik heb de stooklijn al wat aangepast in kleine stapjes, nu zit hij op 33°C bij -5°C buitentemperatuur en dat lijkt al iets beter te werken. Ik heb ook de bias aangepast tussen de buiten en binnentemperatuur omdat hij veel te fel reageerde op snelle wijzigingen van de buitentemperatuur.
Mijn stooklijn staat op 25-41 graden, warmer dan 32 heb ik niet gezien deze week. Ik had in het begin ook een probleem dat hij bij koude temperaturen buiten ging overcompenseren en dan werd het soms 2 graden te warm binnen, ik heb de ruimtetemperatuurcompensatie op -2K ingesteld en dan was het opgelost.
 
Mijn stooklijn staat op 25-41 graden, warmer dan 32 heb ik niet gezien deze week. Ik had in het begin ook een probleem dat hij bij koude temperaturen buiten ging overcompenseren en dan werd het soms 2 graden te warm binnen, ik heb de ruimtetemperatuurcompensatie op -2K ingesteld en dan was het opgelost.
Bedankt voor de info. Ik ga die ruimtetemperatuurcompensatie eens bekijken wat die juist doet want die staat bij mij op 3K (dus positief).
 
Vraagje voor degene met een recente VVW, hoeveel is jullie maximum aanvoertemperatuur? Als het echt hard vriest dan gaat hij naar 35°C aanvoer en dan wordt het echt te warm (23°C) hier binnen. Ik heb de stooklijn al wat aangepast in kleine stapjes, nu zit hij op 33°C bij -5°C buitentemperatuur en dat lijkt al iets beter te werken. Ik heb ook de bias aangepast tussen de buiten en binnentemperatuur omdat hij veel te fel reageerde op snelle wijzigingen van de buitentemperatuur.
Onze stooklijn staat op 23°C (20°C buitentemperatuur) en 30°C (-10°C buitentemperatuur), onze woning is een OB met EPC van 104. Wij hebben wel geen thermostaat dus het water wordt continue verwarmd naar gewenste aanvoertemperatuur. Binnentemperatuur is 24/7 21°C.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBK
Omdat ik ons verbruik toch nog wel hoog vind eens op onderzoek gegaan. We stellen de thermostaat hier in op 18.5 als we thuis zijn. Nu had ik altijd wel het vermoeden 'eigenlijk valt zo 18.5 wel heel goed mee' maar de realiteit blijkt net iets anders te zijn.

We verbruiken net onder de 100 kWh per dag aan gas tijdens deze koude dagen. Inclusief warm water en koken op gas. Het huis is geïsoleerd aan de normen van 15 jaar terug. Dus er is wel wat, maar natuurlijk geen nieuwbouw. We verwarmen ook enkel beneden (+- 100m2).

Een thermometer van Bol.Com besteld om ook de vochtigheid eens te checken: +-2 graden verschil met de thermostaat. :unsure:

Nu weet ik natuurlijk niet of die thermometer dinges van bol.com correct is of niet. Ik heb hem nu op de airco gezet aan het plafond en ga die twee temperaturen eens vergelijken. Maar ik vrees dus dat de thermostaat niet correct voelt.
 
Omdat ik ons verbruik toch nog wel hoog vind eens op onderzoek gegaan. We stellen de thermostaat hier in op 18.5 als we thuis zijn. Nu had ik altijd wel het vermoeden 'eigenlijk valt zo 18.5 wel heel goed mee' maar de realiteit blijkt net iets anders te zijn.

We verbruiken net onder de 100 kWh per dag aan gas tijdens deze koude dagen. Inclusief warm water en koken op gas. Het huis is geïsoleerd aan de normen van 15 jaar terug. Dus er is wel wat, maar natuurlijk geen nieuwbouw. We verwarmen ook enkel beneden (+- 100m2).

Een thermometer van Bol.Com besteld om ook de vochtigheid eens te checken: +-2 graden verschil met de thermostaat. :unsure:

Nu weet ik natuurlijk niet of die thermometer dinges van bol.com correct is of niet. Ik heb hem nu op de airco gezet aan het plafond en ga die twee temperaturen eens vergelijken. Maar ik vrees dus dat de thermostaat niet correct voelt.

Lijkt mij perfect normaal verbruik, zeker voor die oppervlakte. Hier verwarmen we de leefruimtes van 54m2 op 19 graden, rest op 16 graden, rijhuis (1 buur is aan het verbouwen dus geen verwarming) en zaten ook rond de 100kwh per dag.
 
Omdat ik ons verbruik toch nog wel hoog vind eens op onderzoek gegaan. We stellen de thermostaat hier in op 18.5 als we thuis zijn. Nu had ik altijd wel het vermoeden 'eigenlijk valt zo 18.5 wel heel goed mee' maar de realiteit blijkt net iets anders te zijn.

We verbruiken net onder de 100 kWh per dag aan gas tijdens deze koude dagen. Inclusief warm water en koken op gas. Het huis is geïsoleerd aan de normen van 15 jaar terug. Dus er is wel wat, maar natuurlijk geen nieuwbouw. We verwarmen ook enkel beneden (+- 100m2).
Norm van 15 jaar is gewoon niet zo denderend hoog. Tov niets is het een serieuze verbetering. Maar tov de huidige standaarden is het gewoon beperkt (en eigenlijk quasi even duur als van niets de investering doen om het naar de huidige norm te brengen).
 
Norm van 15 jaar is gewoon niet zo denderend hoog. Tov niets is het een serieuze verbetering. Maar tov de huidige standaarden is het gewoon beperkt (en eigenlijk quasi even duur als van niets de investering doen om het naar de huidige norm te brengen).
Ik denk zelfs moeilijker en misschien zelfs duurder. Het huis is in orde qua indeling en inrichting. Je gaat niet zo snel zeggen ‘kap alle muren maar af en doe langs binnen maar isolatie’.
 
Ik denk zelfs moeilijker en misschien zelfs duurder. Het huis is in orde qua indeling en inrichting. Je gaat niet zo snel zeggen ‘kap alle muren maar af en doe langs binnen maar isolatie’.
De isolatiewerken zelf zijn niet moeilijker of duurder.
Uiteindelijk is de spouw, afstand tussen binnenmuur en buitenmuur, bij zo goed als elke bestaande woning niet aangepast aan de huidige nieuwbouwdikten. Dus dat vermelde probleem heb je dan ook bij elke woning, met uitzondering van nieuwbouwwoningen.

Daarom dat men dan ook sneller isolatie langs buiten gaat voorzien, omdat het gewoon economisch onlogisch is om 25-50k€ te spenderen aan werkuren om die muren af te breken en de stenen te recupereren.
Er zijn dan ook uitdagingen, maar die uitdagingen zijn dezelfde voor elke woning. En gegarandeerd goedkoper dan het alternatief.
 
Terug
Bovenaan