Hoe warm is het bij jou?

Eigenlijk valt het hier dan nog mee, al stoken we nu gevoelig minder dan vorig jaar en is de binnentemp een 18,5 tot max 19 graden binnen.
Vorige week was een serieus koude week en de top was 12m3 (een 120kWh) op een dag. Gisteren bvb was het maar 5m3.

Voor December zitten we voor de eerste 20 dagen op 175 m3, de helft van December vorig jaar maar al bij al was dat een heel warme maand.
Met een eindafrekening op 21/03 in zicht gaan we een 'laag' verbruik halen. Volgens mij altijd sub 1750m3 tov 2500m3 vorig jaar.
Van 21 Maart tot nu zitten we aan 680m3, nog exact 3 maanden te gaan :).
 
Eigenlijk valt het hier dan nog mee, al stoken we nu gevoelig minder dan vorig jaar en is de binnentemp een 18,5 tot max 19 graden binnen.
Vorige week was een serieus koude week en de top was 12m3 (een 120kWh) op een dag. Gisteren bvb was het maar 5m3.

Voor December zitten we voor de eerste 20 dagen op 175 m3, de helft van December vorig jaar maar al bij al was dat een heel warme maand.
Met een eindafrekening op 21/03 in zicht gaan we een 'laag' verbruik halen. Volgens mij altijd sub 1750m3 tov 2500m3 vorig jaar.
Van 21 Maart tot nu zitten we aan 680m3, nog exact 3 maanden te gaan :).
Hier vergelijkbaar: hoogste 12,6 m3, gisteren 4,8 m3 en de eerste 20 dagen van december 156 m3.
Zit voor de periode 17/06/2022 tem 20/12/2022 op 260 m3. Andere jaren ongeveer 1650 m3/jaar.
 
Om nog een vergelijk erbij te hebben

Hoogste: 9,748m3
Gisteren: 4,607m3
Eerste 20 dagen van december: 148m3
Periode 21/03/2022 tem 20/12/2022: 560m3
Periode 17/06/2022 tem 20/12/2022: 375m3
Andere jaren: 1650m3 per jaar
 
Screenshot-2022-12-22-10-05-59-375-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg


Na vorige winter mikte ik op een jaarverbruik van 6000 kWh, toch wel leuk om vast te stellen dat ik daar nog royaal onder zal zitten, zonder echt aan comfort in te moeten boeten. 💪

(Aan de optifixtarieven van augustus, 24 cent dus, kom ik aan een jaarverbruik dat me 1200 euro kost voor iemand die uitsluitend van thuis werkt)
 
Gisteren poging gedaan om de verwarming op 19° te zetten (buitentemperaturen zijn nog oke en veel weg met de feestdagen)

Zonet eerste keer commentaar gekregen waarom het zo koud is binnen 😅
 
Gisteren poging gedaan om de verwarming op 19° te zetten (buitentemperaturen zijn nog oke en veel weg met de feestdagen)

Zonet eerste keer commentaar gekregen waarom het zo koud is binnen 😅
Al ik een poging doe om de verwarming op 19° te zetten is er iemand blij thuis denk ik. 18° is meer dan genoeg.
Ik heb een thermostaat waarbij je 20° kunt aangeven op display terwijl die 19° meet. Misschien een tip :biglaugh:.
 
Ze gaat toch pech hebben.
Gemiddeld verbruik van de laatste 3 dagen was 4,3m³, dat is nu terug gevallen naar 0,8m³

Voor 16 graden op de slaapkamer is toch geen verwarming nodig?
Met de huidige temperaturen niet nee. Met de temperaturen van -7 en -8 wel. Hier tenminste. Ieders situatie is natuurlijk anders.
 
Eigenlijk is een ideale oplossing voor de warmte-problematiek ondergronds wonen hé. Zo doen de dieren die een huis bouwen het ook :)
Dan moet je u ook geen zorgen maken over eventuele koude bruggen enzo.
Gezellige verlichting en TV schermen die dienst doen als ramen :)
 
Met de huidige temperaturen niet nee. Met de temperaturen van -7 en -8 wel. Hier tenminste. Ieders situatie is natuurlijk anders.
Je kan ook HLN lezen waarbij een koppel met een dikke winterjas aan in huis zitten, en dan trots orakelen dat zelfs bij -10 de verwarming niet aangaat. :unsure:

Ik weet dat mensen willen besparen maar nooit de verwarming aanzetten is toch ook niet goed? Krijg je dan geen schimmel, rotte muren en problemen met de ketel omdat je die nooit aanzet, waardoor die sneller verslijt?
 
Je kan ook HLN lezen waarbij een koppel met een dikke winterjas aan in huis zitten, en dan trots orakelen dat zelfs bij -10 de verwarming niet aangaat. :unsure:

Ik weet dat mensen willen besparen maar nooit de verwarming aanzetten is toch ook niet goed? Krijg je dan geen schimmel, rotte muren en problemen met de ketel omdat je die nooit aanzet, waardoor die sneller verslijt?
Waarschijnlijk wel, maar ze zijn dan toch even in de gazet geweest he.
 
Je kan ook HLN lezen waarbij een koppel met een dikke winterjas aan in huis zitten, en dan trots orakelen dat zelfs bij -10 de verwarming niet aangaat. :unsure:

Ik weet dat mensen willen besparen maar nooit de verwarming aanzetten is toch ook niet goed? Krijg je dan geen schimmel, rotte muren en problemen met de ketel omdat je die nooit aanzet, waardoor die sneller verslijt?
Op de slaapkamer? Daar hebben we zelfs geen verwarming voorzien.
Bij mijn ouders (woning van na 1985) had ik een radiator op mijn kamer maar die stond altijd op 0. Nooit geweten van schimmel of dergelijke.
 
Op de slaapkamer? Daar hebben we zelfs geen verwarming voorzien.
Bij mijn ouders (woning van na 1985) had ik een radiator op mijn kamer maar die stond altijd op 0. Nooit geweten van schimmel of dergelijke.
Ventilatie is ook belangrijk zoniet belangrijker tegen schimmel. Oudere huizen zijn meestal niet luchtdicht of mensen zetten graag ramen open vroeger :)
 
We zitten voor de eerste 25 dagen van December aan 200m3 (ale, het zal 200 of 201m3 zijn). Gemiddeld tot nu toe dus 8m3 per dag.
Laatste dagen zitten we stevast op 4 a 5m3. Dus ik denk December af te ronden op 250m3, toch weer 100m3 minder dan December vorig jaar (wat iets warmer was denk ik).

In totaal zitten we 465m3 lager qua verbruik voor Oktober-December dan vorig jaar, en de periode maart-September was ook al gevoelig minder. Als we nog 200-250m3 kunnen besparen op volgend kwartaal hebben we toch ons best gedaan. Zelfs als we terug zoveel zouden verbruiken als vorig jaar komen we op 'slechts' 1600m3 uit, wat 900m3 minder is dan afgelopen jaar.
 
Vandaag de meterstand voor December bekeken. We gaan de maand afsluiten met 231m3 gas verbruikt, tov 350m3 December vorig jaar. We komen voor December in ons voorschot 25€ te kort (maar Oktober hadden we bvb 500+€ en November 300€ over).

We hebben Oktober/November/December een whopping 485m3 minder gas verbruikt dan dezelfde periode vorig jaar.
Nu hopen op een betere prijs voor Q1 dan de Optifix Augustus :). We gaan in elk geval over naar een ander contract.
 
Terug
Bovenaan