Hoe warm is het bij jou?

December genoteerd nu, 161m3 x 10,8 bij me = 1738KWh gas. Niet slecht om alle dagen ook thuis te zijn, moest ik werken op kantoor scheelde dat nog veel meer. 80m2 open beneden dus met EPC 170. Boven op slpkm's geen verwarming, badkamer beperkt (radiator op 2 -3).
Toch nog een dikke 100KWh gas minder dan december vorig jaar waar m'n thermostaat ook al op 19C stond.
Het grootst verschil zit hem wel in oktober november 22. Bijna 50% minder. Ben ook bijna alle dagen overdag thuis geweest (idem vorig jaar).

Eneco zegt nu via hun voorschot online tool dat ik een dikke 600€ terug zou krijgen binnen 9 maand (voorschot EG ingesteld op 200€ nu).

We zijn goed bezig denk ik (ook vele anderen). Ik voel het inleveren van comfort ook niet zo na gewenning aan 19C als dagtemp... wat vlotter ging dan ik dacht.
 
Laatst bewerkt:
Hier 72 kuub gas voor de maand december.Alle dagen thuis en verwarming op 19 graden.Appartement van 1996 en 104 vierkante meter groot in totaal.
Hoog calorisch gas.
 
41414 kwh in 2021 --> 4070 euro
30740 kwh in 2022 --> 7271 euro

Toch serieus in verbruik kunnen besparen en we zijn er eigelijk pas echt op beginnen letten midden augustus.

Wel voor 700 euro hout gekocht dit jaar ipv 300 vorig jaar.
 
Screenshot-2023-01-02-11-38-08-226-edit-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg


🥳 Jammer dat ik geen jaaroverzicht meer vind van vorige jaren, maar afklokken op minder dan 5000kWh (verwarming+sanitair ww) met de eerste helft van het jaar 19.5 graden en de 2de helft 19 en op januari na, geen dag op kantoor gewerkt te hebben... Ik heb dat goed gedaan! 😇
 
88 m³ gas in december t.o.v. 286 m³ in december 2021.

Lang leve de kachel.

Hier ook zoiets

89 m³ gas in december t.o.v. 319 m³ in december 2021.

Op dit moment 506 m³ totaal verbruikt. Nog 2 maanden te gaan. Vorige afrekening had ik 2300 m³ verbruikt. Toen moest ik daarvoor 829€ betalen. Ik had toen nog vast tarief. Sinds mei zit ik op variabel.

Deze periode al 1556€ voorschotten betaald. Volgens de monitor zou ik een 370 euro terug krijgen bij afrekening.

Sinds december ook begonnen met isoleren. De buitenmuur van de gang langs de binnenkant met 6cm PIR. Tijdens het vriesweer was het in de hoek van de west- en zuidkant in de gang nog 10 graden. De kachel kreeg met deur van de gang naar de living open de temperatuur in de gang niet omhoog. Met de isolatie ertegen ging dat meteen naar 18 graden. In het voorjaar eens offertes laten maken voor isoleren van de spouwmuur.
 
88 m³ gas in december t.o.v. 286 m³ in december 2021.

Lang leve de kachel.
Hier is mijn verbruik een stuk gestegen in december. Die hele koude dagen hebben voor een serieus meerverbruik gezorgd, de warmere dagen in de tweede helft van december hebben dit jammer genoeg niet meer kunnen compenseren.
Maar gelukkig is het totaalverbruik van 2022 lager dan 2021. Die korting die we kunnen krijgen van Luminus als we minder verbruiken begint realistisch te worden.
 
Door de koude dagen in december en de laatste weken er minder naar gekeken te hebben, meer thuis te zijn en met de feestdagen wat warmer te zetten toch een serieus verschil met november.
49m³ => 130m³
557kWh => 1485kWh

Uiteindelijk wel van 9290kWh naar 6280kWh voor 2022.
Grootste besparing in okt/nov kunnen doen aangezien december maar 75kWh verschil geeft.
Nu terug de riem er wat op en het jaar goed starten
 
Die lage verbruiken moeten buiten een lagere thermostaat (want dat is maar 10-15% verschil) vooral in de zeer zachte winter gezocht worden.

In relatie tot winter 2021 bespaarde ik in 2022:
- Oktober 86%
- November 65%
- December 34%
- Januari lijkt erop dat het 40% gaat worden (wild guess, aangezien ik nog niet eens aan 10% verbruik zit na 10 dagen).

Van het moment dat het bitterkoud zou worden is de besparing grotendeels weg. We hebben gewoon heel veel geluk momenteel. Ken veel plaatsen waar de thermostaat naar 18-19 graden is gegaan, behalve bij mijn vrienden met sociaal tarief. Nergens gaat die naar uit.
De kloof tussen arm en rijk is nog nooit zo groot als vandaag, de arme 'sukkelaar' kan zich wel warm houden :rofl:

*edit*
Na 15 dagen hebben we 69m3 verbruikt (vorig jaar Januari 420m3).
 
Laatst bewerkt:
zoals de meeste belgen dit jaar van 21 naar 20 graden gegaan in huis.

al is het nog wel ietske warmer, als de zon op mijn vele ruiten schijnt.
en s'avonds als het warmbloedig amfibie vrouwke thuis komt, zet ik de airco wel op heaten, zodat het nog wel wat klimt naar 22.
 
Is het eigenlijk normaal dat onze gascondensatieketel met vloerverwarming op constante temperatuur precies een aan/ uit gedrag verrtoont?
Ik verwachtte een vrij egaal constant verbruik.
Cfr. grafiek van Fluvius:

Een gasketel kan maar zo ver terug moduleren, en als je in een goed geïsoleerd huis woont is die kleinste stap vaak nog te veel warmte, waardoor die gaat af slaan.

Ik heb hier in mijn S28/E19 kot gewoon een klassiek tijdsprogramma voor de vloerverwarming: 5-8 's morgens aan 19 graden, 16-22 's avonds 20 graden. In t weekend staat die overdag wel heel de dag aan.
Op zich maakt dat voor een gasketel ook weinig uit he, of die nu laag staat te brommen of even wat harder moet werken (en echt hard werken gaat die in alle geval toch niet echt doen...). Voor een warmtepomp wil je het opgenomen vermogen zo goed als mogelijk spreiden, en gezien die ook lagere vermogens leveren dan gasketels gaan die hoogstwaarschijnlijk nog kleiner kunnen moduleren. Althans dat hoop ik toch als ik binnen een jaar of 10-15 mijn gasketel buitenflikker.
 
Ik heb hier in mijn S28/E19 kot gewoon een klassiek tijdsprogramma voor de vloerverwarming: 5-8 's morgens aan 19 graden, 16-22 's avonds 20 graden. In t weekend staat die overdag wel heel de dag aan.
Nochtans adviseren ze om 24/7 deze aan te laten omdat dat zuiniger zou zijn.
 
Nochtans adviseren ze om 24/7 deze aan te laten omdat dat zuiniger zou zijn.
Uit mijn wetenschappelijk gecertificeerd onderzoek *kuch* blijkt van niet.

Ik heb dat enkele dagen geprobeerd, ketel stond langer aan, verbruik was hoger. Weer was vergelijkbaar.
Dat het 's nachts een graadje kouder wordt, boeit mij niet, dat terug opwarmen kost niet meer dan het op temperatuur houden.
Als laatste: als ik constante temperatuur instel, begint die ketel veel meer af en aan te slaan, wat m.i. toch slechter is voor de ketel dan een iets hogere temperatuur vragen (t staat hier op 35 graden ingesteld, dus echt hoog is dat niet...).
 
Uit mijn wetenschappelijk gecertificeerd onderzoek *kuch* blijkt van niet.

Ik heb dat enkele dagen geprobeerd, ketel stond langer aan, verbruik was hoger. Weer was vergelijkbaar.
Dat het 's nachts een graadje kouder wordt, boeit mij niet, dat terug opwarmen kost niet meer dan het op temperatuur houden.
Kost het wel meer om het op temperatuur te houden?
Nuja 19-20 dat is verwaarloosbaar hè
 
Kost het wel meer om het op temperatuur te houden?
Nuja 19-20 dat is verwaarloosbaar hè
Ik denk eigenlijk dat het probleem een combinatie van factoren is:
  • Enkele verdieping met 8cm chape vloerverwarming en de beperkte warmtecapaciteit van mijn houtskeletbouw zorgt voor relatief weinig inertie. Snel opgewarmd en snel afgekoeld.
  • Geen groot buffervat zoals gewoonlijk bij een warmtepomp (hoewel ik niet weet of dat daar ook voor ruimteverwarming gebruikt wordt?)
  • Hoewel de enkele thermostaat ingesteld staat op binnen en buitentemperatuur regeling, stond de ketel heel de dag door de branden, terwijl als ik de periode 8-16 uur moet overbruggen, er misschien een halve graad naar beneden werd afgekoeld, amper merkbaar. En als de zon schijnt (niet in putteke winter, want de raampartijen staan op het Westen), dan was de kans groot dat er niets moest bijverwarmd worden na de middag en 's avonds.
  • Stooklijn staat misschien fout ingesteld. Ding is dat ik niet het gevoel kreeg dat de ketel efficiënter werkte bij lagere aanvoertemperaturen. Heb wat geëxperimenteerd bij koude en minder koude buitentemperaturen, maar het voelde nooit juist aan.
Dusja, misschien is de regeling niet helemaal goed. Het weinige dat ik al heb geprobeerd bracht het comfort naar beneden, dusja...
 
Terug
Bovenaan