Hoe warm is het bij jou?

Mensen met een recente woning (wij E peil 19) + vvw overal: zetten jullie ook bepaalde kringen uit om te besparen?

Momenteel heel de boven uitgezet behalve de badkamer. Op het glv de hal uitgezet omdat die warmte gewoon naar boven stijgt (naar de boven).

Nu begint het toch heel fris te worden boven.
Beneden stoken we 19 graden, maar denk dat het boven amper 16-17 graden meer is…

Altijd gedacht dat de bovenverdieping langer op temperatuur zou blijven maar begin nu toch in te boeten aan comfort boven en wat met condensvorming? :shutup:

Hoe doen andere nieuwbouweigenaars het? Gewoon alles overal blijven verwarmen?
 
Mensen met een recente woning (wij E peil 19) + vvw overal: zetten jullie ook bepaalde kringen uit om te besparen?

Momenteel heel de boven uitgezet behalve de badkamer. Op het glv de hal uitgezet omdat die warmte gewoon naar boven stijgt (naar de boven).

Nu begint het toch heel fris te worden boven.
Beneden stoken we 19 graden, maar denk dat het boven amper 16-17 graden meer is…

Altijd gedacht dat de bovenverdieping langer op temperatuur zou blijven maar begin nu toch in te boeten aan comfort boven en wat met condensvorming? :shutup:

Hoe doen andere nieuwbouweigenaars het? Gewoon alles overal blijven verwarmen?
Voor condensvorming moet het toch al erg koud worden? In een E19 huis ga je dat toch bijna niet voorhebben?
Dat zou het laatste van mijn zorgen zijn.

Maar dat gezegd zijnde, bij onze nieuwbouw blijft alles gewoon aanstaan van vvw boven en beneden.
 
Bij ons staat de vvw uit in de slaapkamers en daar schommelt het nu tussen de 16 & 17 graden. ( E14 recente woning )

Moet voor ons niet warmer zijn om te slapen alleszins!
 
Mensen met een recente woning (wij E peil 19) + vvw overal: zetten jullie ook bepaalde kringen uit om te besparen?

Momenteel heel de boven uitgezet behalve de badkamer. Op het glv de hal uitgezet omdat die warmte gewoon naar boven stijgt (naar de boven).

Nu begint het toch heel fris te worden boven.
Beneden stoken we 19 graden, maar denk dat het boven amper 16-17 graden meer is…

Altijd gedacht dat de bovenverdieping langer op temperatuur zou blijven maar begin nu toch in te boeten aan comfort boven en wat met condensvorming? :shutup:

Hoe doen andere nieuwbouweigenaars het? Gewoon alles overal blijven verwarmen?
Heb je je verbruik al eens bekeken via mijn fluvius?
Waarschijnlijk is dat al zeer laag

Onze bouw is al niemeer zo nieuwbouw (4j) maar hier staat gewoon alles open.
Ook begonnen bij 19graden beneden maar intussen staat ze terug continu op 21. Boven op 20 op de badkamers. Het is verschil qua verbruik is gewoon te klein om ook maar wat koud te hebben.
 
Heb je je verbruik al eens bekeken via mijn fluvius?
Waarschijnlijk is dat al zeer laag

Onze bouw is al niemeer zo nieuwbouw (4j) maar hier staat gewoon alles open.
Ook begonnen bij 19graden beneden maar intussen staat ze terug continu op 21. Boven op 20 op de badkamers. Het is verschil qua verbruik is gewoon te klein om ook maar wat koud te hebben.
Gisteren 7,3 kuub gas, met amper verbruik sanitair water, dus zo laag vind ik dat niet :D
 
Ook een koude, grijze dag hè.
Veel oppervlakte? Open bebouwing of halfopen??

Wij zaten gisteren op 6,3 en eergisteren op 6,8.
Ale heb alle kringen terug open gezet, ben benieuwd :) ja gisteren was inderdaad wel meer verbruik dan de vorige dagen.

Pakt een goeie 230m oppervlakte, open bebouwing
 
Thermostaat op 20°C
Hout kachel aan hup naar de 24°C
Boven wordt niet verwarmd schommelt rond de 19-20°C door de houtkachel
 
Hier is na het onderhoud van de ketel en het opnieuw inregelen alles wat gestabiliseerd. Een 85m2 en laag tot matig geïsoleerd. Met deze dagen zit ik op ongeveer 7 a 8m3 gas. Best content. Wel 18,5-19 graden en enkel op de benedenverdieping. Badkamer doen we elektrisch gedurende de momenten dat het nodig is, en we warmen soms de kinderkamer met de airco op.
 
Mensen met een recente woning (wij E peil 19) + vvw overal: zetten jullie ook bepaalde kringen uit om te besparen?

Momenteel heel de boven uitgezet behalve de badkamer. Op het glv de hal uitgezet omdat die warmte gewoon naar boven stijgt (naar de boven).

Nu begint het toch heel fris te worden boven.
Beneden stoken we 19 graden, maar denk dat het boven amper 16-17 graden meer is…

Altijd gedacht dat de bovenverdieping langer op temperatuur zou blijven maar begin nu toch in te boeten aan comfort boven en wat met condensvorming? :shutup:

Hoe doen andere nieuwbouweigenaars het? Gewoon alles overal blijven verwarmen?
Woning E13 en alle kringen staan open bij mij.
1 toekomstige kinderkamer heb ik wat meer toegedraaid met zeer lage flow van VVW.
Maar wil daar toch nog deels warmte binnen.
Onze kamers heb ik ook wat toegenepen waardoor ik op 19-20 graden kom.
Woonkamer staat dan weer meer open en staat 22graden.

Bij het niet verwarmen van een ruimte ga je op de duur echt miserie creeren, denk ik.
 
Bij het niet verwarmen van een ruimte ga je op de duur echt miserie creeren, denk ik.
Heel onzen boven is onverwarmd. Ik zie niet in wat daar miserie aan zou creëren. Ventilatie staat constant aan, zonnetje warmt soms nog extra bij.
Als je het hebt over EPC A woningen (en dus met mechanische ventilatie) lijkt me niet dat er miserie ontstaat bij het niet verwarmen van een ruimte?
 
Bij ons staat de vvw uit in de slaapkamers en daar schommelt het nu tussen de 16 & 17 graden. ( E14 recente woning )

Moet voor ons niet warmer zijn om te slapen alleszins!
Amai, ik verschiet daar eigenlijk wel van. Ik zou verwachten dat in die nieuwbouwwoningen het warmer blijft, zelfs zonder verwarming. In mijn EPC 300+ woning is het nu boven 15 graden zonder verwarming. Dat is toch eigenlijk amper verschil.
 
Vrijstaande woning, totaal bewoonbare oppervlakte 195m², bouwjaar 2005 (HSB), 2 volwassenen + 2 tienerkinderen.
Tot vervanging gasketel had ik een gemiddeld gasverbruik van 4,29 m³ aardgas per dag (gemeten over een jaar).
Na een jaar met de nieuwe ketel kom ik op een gemiddelde van 2,94 m³ aardgas per dag.
Goeie investering geweest met deze prijzen, lijkt me dan.

Nog iemand die zijn gemiddeld verbruik per dag kent (in vergelijkbare situatie)?
 
Onze thermostaat staat beneden op 19.5. ik heb hem wel aangepast zodat hij niet van 6h tot 22h verwarmt maar enkel 6-8h en 17-19h ca. In de week toch. Op onze kamer staat nu we een baby hebben de chauffage ook wel constant op. Anders is het te koud voor de kleine.

19.5 is voor ons trouwens ruim voldoende. In 't begin stond die op 22 °C maar dan zat ik te zweten in mijne zetel. Enkel als de vloer ook koud is kan dat wat fris voelen.
 
Laatst bewerkt:
Vrijstaande woning, totaal bewoonbare oppervlakte 195m², bouwjaar 2005 (HSB), 2 volwassenen + 2 tienerkinderen.
Tot vervanging gasketel had ik een gemiddeld gasverbruik van 4,29 m³ aardgas per dag (gemeten over een jaar).
Na een jaar met de nieuwe ketel kom ik op een gemiddelde van 2,94 m³ aardgas per dag.
Goeie investering geweest met deze prijzen, lijkt me dan.

Nog iemand die zijn gemiddeld verbruik per dag kent (in vergelijkbare situatie)?
Open bebouwing E19/S28, bouwjaar 2021, 2 volwassenen, bewoonbare oppervlakte zal iets van een 230m2 zijn (bruto buiten is 270m2 denk ik, maar onze muren zijn wel een halve meter dik natuurlijk). Vanaf juli tot december vorig jaar was dat 1,3m3 per dag. We hebben wel pas de verwarming opgezet tweede helft november, en dan op 19-20 gezet. Dus niet 100% comfort. Ons SWW verbruik ligt rond de 110 kWh per maand, da's een douche per dag per persoon.
 
Amai, ik verschiet daar eigenlijk wel van. Ik zou verwachten dat in die nieuwbouwwoningen het warmer blijft, zelfs zonder verwarming. In mijn EPC 300+ woning is het nu boven 15 graden zonder verwarming. Dat is toch eigenlijk amper verschil.
Is een vrijstaande woning met kamers die NW gericht zijn - misschien vandaar? Ook een ventilatie type D die eigenlijk constant lucht van buiten naar binnen blaast, zal ook wel enige invloed hebben vermoed ik. ( ook al is er een warmtewisselaar )
 
Vergelijken is inderdaad enkel mogelijk als je de ventilatiegraagd gelijkhoudt.
Ieder huis is ook anders, alsook iedere locatie en orientatie.
Sommige plaatsen vangen meer wind, waardoor een nat huis sneller zal gaan afkoelen aan de buitenkant (wat dan traag maar zeker zal doorsijpelen naar binnen) enzovoort.
Hoeveelheid, plaatsing, en soort glas is ook een gigantisch onbesproken factor hier. Onze 70m2 glas en de grote vlakken aan onze living/eetkamer alsook slaapkamer gaan ondanks een S28 een voelbaar effect hebben op het warmtebehoud in het huis.
Die cijfers zijn ook maar theoretische berekeningen, de uitvoering van de details en de feitelijke situatie zijn een heel andere situatie.
 
Terug
Bovenaan