Hoe warm is het bij jou?

Woning E13 en alle kringen staan open bij mij.
1 toekomstige kinderkamer heb ik wat meer toegedraaid met zeer lage flow van VVW.
Maar wil daar toch nog deels warmte binnen.
Onze kamers heb ik ook wat toegenepen waardoor ik op 19-20 graden kom.
Woonkamer staat dan weer meer open en staat 22graden.

Bij het niet verwarmen van een ruimte ga je op de duur echt miserie creeren, denk ik.
Verluchten is vooral belangrijk. Wij hebben niet eens verwarming op de zolder, waar onze slaapkamer is 🤷🏻‍♂️

Op het 1e verdiep is het hier rond 16-17 graden, ideaal om te slapen.
 
Korte vraag: Wij hebben twee thermostaten icm een condensatieketel:
  1. Gelijksvloers: Dit regelt de vloerverwarming
  2. Badkamer: Dit stuurt de radiatoren (met thermostatische kranten) in slaapkamers + bureau aan
Slaapkamers hoeven momenteel niet verwarmd te worden, dus daar staan de thermostatische kranten dicht.

Indien ik louter de bureau wil opwarmen, en dus niet noodzakelijk de badkamer: Zet ik dan best de thermostaat in de badkamer op bv. 20°C met de thermostatische kraan in de badkamer volledig dicht, en de bureau open op bv stand. 3 - of moet de thermostatische kraan in de badkamer dan best open blijven staan?
 
Korte vraag: Wij hebben twee thermostaten icm een condensatieketel:
  1. Gelijksvloers: Dit regelt de vloerverwarming
  2. Badkamer: Dit stuurt de radiatoren (met thermostatische kranten) in slaapkamers + bureau aan
Slaapkamers hoeven momenteel niet verwarmd te worden, dus daar staan de thermostatische kranten dicht.

Indien ik louter de bureau wil opwarmen, en dus niet noodzakelijk de badkamer: Zet ik dan best de thermostaat in de badkamer op bv. 20°C met de thermostatische kraan in de badkamer volledig dicht, en de bureau open op bv stand. 3 - of moet de thermostatische kraan in de badkamer dan best open blijven staan?
Misschien interessant om naar systemen zoals Tado etc te kijken? Dan kan je echt per kamer de temperatuur gaan regelen..
 
Misschien interessant om naar systemen zoals Tado etc te kijken? Dan kan je echt per kamer de temperatuur gaan regelen..
Op zich stoort het me niet dat manueel te doen - de bureau verwarmen is toch enkel op thuiswerkdagen.
Ik vraag me eerder af welke methode het meest efficient is voor de ketel.
 
Vrijstaande woning, totaal bewoonbare oppervlakte 195m², bouwjaar 2005 (HSB), 2 volwassenen + 2 tienerkinderen.
Tot vervanging gasketel had ik een gemiddeld gasverbruik van 4,29 m³ aardgas per dag (gemeten over een jaar).
Na een jaar met de nieuwe ketel kom ik op een gemiddelde van 2,94 m³ aardgas per dag.
Goeie investering geweest met deze prijzen, lijkt me dan.

Nog iemand die zijn gemiddeld verbruik per dag kent (in vergelijkbare situatie)?

Niet heel vergelijkbaar maar een ijking voor anderen.
Vrijstaande woning 145m2 (+ nog een bergzolder binnen de isolatieschil), EPC 28 uit 2016 (E-peil 19, maar dat is irrelevant), vloerverwarming + radiatoren (die niet aanstaan). Alleenstaande + kind co-ouderschap gemiddeld 1,5m3 per dag (laag calorisch gas). Verwarmen 22 graden beneden, 24 graden badkamer, boven niet (20-21 graden). Niet verwarmde zolder 19-20 graden.
Was 1 week op 2 zo goed als niet bewoond, maar stookte wel constant verder (kostte indertijd 20 euro/maand...) en douchte mijn daar wel.

Heb daar een tijdje met 5 gewoond (wat we weer gaan doen voor 2 jaar) en toen daalde de warmtevraag (heb mijn stooklijn naar beneden moeten halen) maar steeg sanitair warm water uiteraard.
 
Vrijstaande woning, totaal bewoonbare oppervlakte 195m², bouwjaar 2005 (HSB), 2 volwassenen + 2 tienerkinderen.
Tot vervanging gasketel had ik een gemiddeld gasverbruik van 4,29 m³ aardgas per dag (gemeten over een jaar).
Na een jaar met de nieuwe ketel kom ik op een gemiddelde van 2,94 m³ aardgas per dag.
Goeie investering geweest met deze prijzen, lijkt me dan.

Nog iemand die zijn gemiddeld verbruik per dag kent (in vergelijkbare situatie)?

Welke ketel heb je geplaatst?
 
Niemand lijkt het nog te doen, maar de cijfers, omrekening m3 naar kWh staat bij ons op 10,25, we hebben laagcalorisch gas:

Gas 2021-2022 in kWh:
Okt 2021: 1845
Nov 2021: 3280
Dec 2021: 3587
Jan 2022: 4305

Gas 2022-2023 in kWh en (xx%) verbruik tov jaar eerder:
Okt 2022: 256 (14%)
Nov 2022: 1127 (35%)
Dec 2022: 2367 (65%)
Jan 2023: 2039 (48%)

De besparing tot nu toe is enorm, toegegeven, het was vorig jaar OVERAL lekker warm, dat is dit jaar wel anders. Ondanks hard gezakte prijzen blijven we door doen, willen nu gewoon weten tot waar we geraken. De eindafrekening is eind maart, dus zowat gelijk met einde stookseizoen (de grote verbruiken toch).
 
Jan 2022: 145 m3 - 1652 kWh
Jan 2023: 99 m3 - 1125 kWh

Job well done. Mocht ik nu ook nog eens graag op kantoor werken zou het helemaal kelderen, toch kies ik liever voor gezelligheid.
 
Niemand lijkt het nog te doen, maar de cijfers, omrekening m3 naar kWh staat bij ons op 10,25, we hebben laagcalorisch gas:

Gas 2021-2022 in kWh:
Okt 2021: 1845
Nov 2021: 3280
Dec 2021: 3587
Jan 2022: 4305

Gas 2022-2023 in kWh en (xx%) verbruik tov jaar eerder:
Okt 2022: 256 (14%)
Nov 2022: 1127 (35%)
Dec 2022: 2367 (65%)
Jan 2023: 2039 (48%)

De besparing tot nu toe is enorm, toegegeven, het was vorig jaar OVERAL lekker warm, dat is dit jaar wel anders. Ondanks hard gezakte prijzen blijven we door doen, willen nu gewoon weten tot waar we geraken. De eindafrekening is eind maart, dus zowat gelijk met einde stookseizoen (de grote verbruiken toch).
Gohja, iedereen zal wel aan het besparen zijn wie gekozen heeft om minder delen te verwarmen of de thermostaat lager te zetten. Het is toch voor iedereen anders. Laat dit dat ook gewoon het goede zijn aan deze crisis, dat er minder gas verstookt wordt (maar misschien hier en daar meer hout wel helaas).
 
Gohja, iedereen zal wel aan het besparen zijn wie gekozen heeft om minder delen te verwarmen of de thermostaat lager te zetten. Het is toch voor iedereen anders. Laat dit dat ook gewoon het goede zijn aan deze crisis, dat er minder gas verstookt wordt (maar misschien hier en daar meer hout wel helaas).

Heb een open haard en daar aan gedacht, maar al dat extra stof dat dat meebrengt...
Heb eigenlijk nooit op gas gelet (duidelijk aan de dalingen), maar idd. Misschien toch tijd om dat wat structureler te doen, ook nu de prijzen weer een stuk lager zijn.

Nochtans adviseren ze om 24/7 deze aan te laten omdat dat zuiniger zou zijn.

Die kan in een nieuwbouw toch zijn warmte niet kwijt. Je kan bij mij beter s'nachts niet verwarmen, zodat er s'morgens langer gestookt kan worden. Eens het water op temp, dan slaat die af en toe eens aan en redelijk snel uit.

Ik wou een hoge klasse voor sanitair warm water, maar dat maakt dat de ketel ook een veel hoger vermogen had en die kan maar tot 20% terugmoduleren. Ben daar heel stom geweest.
 
Laatst bewerkt:
Okt: 112
Nov: 1019
Dec: 2302
Jan: 2270

Totaal: 5703 kWh

De vorige bewoners stookten 17k kWh er door op een jaar.
Ik ga misschien eindigen iets over de helft :crazy: Al was het natuurlijk wel uitzonderlijk warm.

Dit jaar het dak en wachtmuur isoleren.
 
Laatst bewerkt:
Omschakeling naar gas is hier gebeurd op 2 maart 2022.
Per 1 februari 2023 zat ik op +-12.500 kWh met dus nog 1 maand te gaan tot een volledig jaar.

En ik had me aan 30.000 kWh verwacht 😅 valt dat mee.
 
Aan die temperaturen begin ik toch ook lichtjes te zweven. Hier nog steeds 19 á 19,5 en dat lukt wel goed.

Vind dat dat nogal afhangt van de straling. 19 met stralingswarmte cava. 19 zonder voelbare straling is op het randje als je stil zit. Maar dan trek ik een dekentje over me heen. Met vloerverwarming hield ik altijd 22 graden aan, dan kon ik in short/shirt rondlopen (of in boxershort, aangezien ik alleen woonde).
 
Vanaf deze week ook eens de test doen of het verbruik minder is met enkel terug op te stoken vanaf 15u30 ipv continu op 21°. (Nieuwbouw, VVW, gas)
 
Hier de verwarming van 19 naar 19,5 gezet en ben eens benieuwd naar het meerverbruik. Dat zal wel nihil zijn en ik ervaar zo net wat meer comfort. Toch wat balanceren elke keer.
 
Terug
Bovenaan