Het wielernajaar 2022

Nu het seizoen bijna op het einde is (Chrono des Nations en Veneto).

De laatste unieke geborenen van de jaren tachtig zijn op pensioen gegaan.
Cancellara en Wiggins in 2016; Boonen en Contador in 2017; Valverde, Gilbert en Nibali in 2022.
Behoudens ons favoriete skelet op een fiets (Froome) is het nu tijd voor de nineties-'kids' om zichzelf de legende in te koersen, al moeten ze zich reppen, want de volgende generatie is meerdere keren komen piepen.

Gilbert:
Zijn beste monumentenperiode was van de RVV 2009 tot de RVL 2011. Hij reed elfmaal top-tien na elkaar.
Vijftienmaal top-tien in de Nationale Kampioenschappen. Twintig als we het WK erbij tellen.
De Scheldeprijs is een van de weinige Belgische koersen die hij nooit heeft gereden. Zelfs Lance Armstrong heeft die gereden...

Philippe met blond haar in het jaar van de wervelwind, voor de start van de wondertour van Lotto.
Phil was toen de reïncarnatie van FVDB. Beiden wisten ze dat ze de beste waren in hun respectievelijke GT.
Ze toonden het beiden met flair, al mocht de meest recente minder eerzuchtig geweest zijn i.f.v. anderen (Greipel - Roelandts).
Helaas, blond verbergt de wond, zeiden en dachten de vraagstellenden toen.

Met Gilbert' afscheid is de top-tien van de RVV 2010 op pensioen.
De enigste actieve renners die top-tien reden in een monument van 2010 zijn Modolo en Fuglsang.
Dat is evenveel dan de nog actieve renners die top-tien reden in monumenten van 2008: GVA - Uran.
Gilbert is tevens de enigste Belg in de 21e eeuw, die in alle drie gereden GT' opgeteld, meer dan 10 etappe-overwinningen heeft behaald.
Ter vergelijking: De Gendt zit aan 5.

Nibali:
Reed van 2009 tot 2015, tienmaal op rij top-tien in een GT.
Enigszins verrassend is dat hij maar 2x een grote WT-rittenkoers won, dat geen GT is (T-A).
Zijn slechtste klassieker is de Clasisa san Sebastian. Beste notering is 27.

Aan het front met Mosquera in de Vuelta van 2010 in een bikkelharde strijd.
Samen met onze JVDB vechten voor de bronzen podiumplek in de Tour van 2012.
Grote ronde-gewijs, voornamelijk bekend van zijn Tourzege in '14 en het lachwekkende tafereel een jaar eerder met bompa Horner.
Zijn ijzingwekkende dalerskunsten tentoongespreid in Lombardije 2015 en samen met Pinot aan de slag in tweemaal Lombardije.

Zijn laatste présence op het grote toneel was afgelopen Giro. Een vierde plek op zijn 37e!
Jammer genoeg heeft hij geen potten kunnen breken in een rit naar keuze in de afgelopen Vuelta.
Het zou de extra slagroom op de slagroom van de taart geweest zijn.
De Haai zal geen vin meer verroeren. Al zijn tegenstanders verorberd. Zijn buik is gevuld.

Valverde:
2020 en beginjaar 2002 waren de enige seizoenen waar hij geen overwinning optekende.
Zijn beste WT-klassieker zonder winst is de AGR. Zesmaal top-vijf.
Tussen L-B-L 2006 en t.e.m. R.v.L 2022 reed hij in elk monument top-twintig :crazy:.
Valverde zette in 2016 de beste 3-GT-reeks neer (3e - 6e - 12e) sinds Nencini in 1957 (1e - 6e - 9e) in 1 jaar.
Alejandro reed 680x top-tien in een koers. Nibali net geen 400x.
Valverde is ongetwijfeld de allerbeste consistente renner van de 21e eeuw, ongeacht wat er in een vriezer stak.

Mijn enigste herinnering van Alejandro vóór zijn schorsing was híj naast Armstrong in 2005.
Lance rook vers bloed op Courchevel-Altiport dat hem extra energie gaf door de cocon omhulde jeugsentiment aan zijn zijde en hem
propelleerde naar een zevende TDF-zege.
Een onbreekbaar record volgens velen. Maar werd de marathon niet gelopen onder de twee uur?
Zeven kan plaats ruimen naar acht voor een van de zovele jongeren, die de sport eleveren naar buitenaardse normen.
Ongetwijfeld zal Ayuso in de voetstappen treden van Valverde en Contador.
Voeg er misschien nog Rodriguez aan toe en Spanje kan weer likkebaarden.
Ayuso / Rodriguez voor Valverde. Een eerlijke ruil om de magen van de fans te voeden.

De Verloren Zoon keert terug naar Asturië en zal bidden om zijn boetedoening te vervullen bij de Vader.
Een getuigenis waar wij - simpele zielen - onze ogen zullen voor uitsteken.
Wij, aardbewoners, zijn Valverde niet waardig gegund. Hoe kunnen wij zo'n sentiënt wezen begrijpen, als hij louter handelde
in de naam van de Vader?
Het elfde gebod was toch: 'Gij zult de Heilige Vader zijn Spaanse Zoon uit Murcia niet in vraag stellen'?
Laten we het verleden rusten, want Alejandro moet ook rusten.

Alejandro en Phil zijn prof geworden in 2002, Nibs in 2005.
Valverde was consistent doorheen zijn carrière.
Gilbert had 2011 en een bijna magische maand in 2017.
Nibali had een (zeer) goede periode van 2010 tot 2017.
Alleen Sagan (2016) en Pogacar (2021-2022) hebben Gilbert' 2011 kunnen overtreffen dit millennium.

De eerste keer dat ze tegen elkaar reden was in de ronde van het Baskenland in 2005. Valverde op 3. Gilbert 71e. Nibali 100e.
Hun eerste top-tien samen was het WK 2013: Valverde 3e. Nibali 4e. Gilbert 9e.
Als ik goed heb bekeken, zijn ze nooit alle drie samen in de top tien geëindigd in een rittenkoers.
Hun laatste koers samen beëindigden ze op 24/04/2022 in L-B-L. Valverde 7e; Nibali 30e en Gilbert 46e. Niet slecht voor drie oude rakkers.
Gilbert klokt af op 1628 koersdagen; Valverde 1412 en Nibali 1387.

Welke Italiaan volgt Nibali op? Van Ciccone zal het niet komen. Tiberi? Piccolo?
Bij de Belgen, wie heeft de punch en ik-ben-de-leider-mentaliteit van Philippe? Remco heeft een iets mindere punch getoond in de Vuelta en eist zich al op als een leider.
In de voetstappen van Valverde. Good luck Fernando en Carlos.
 
@MrKend54l Blijf gerust dezelfde argumenten keer op keer herhalen. Op het allerhoogste niveau tellen enkel de grote overwinningen en daarin heeft Remco dit jaar klaar en duidelijk het beste gescoord van alle renners, inclusief Pogacar.

Ze zijn allebei op hun manier de beste coureur ter wereld. Wordt boeiend om hen de komende jaren meer het gevecht met elkaar te zien aangaan, hopelijk allebei op hun hoogste niveau. We zullen het dan wel zien of er iemand duidelijk beter is dan de andere…

We zullen zien wat de jury van de Velo D’Or daarover te zeggen hebben :p

Toch nog even mijn gelijk komen halen. ;-)
Remco wint dus de Velo D'Or.

1. Remco Evenepoel 139 pnt.,
2. Wout van Aert 88 pnt.,
3. Tadej Pogacar 84 pnt.,
4. Jonas Vingegaard 80 pnt.
 
En Vingegaard is de eerste tour winnaar (sinds het ontstaan van de velo d'or) die niet in de top 3 eindigt.
 
Toch nog even mijn gelijk komen halen. ;-)
Remco wint dus de Velo D'Or.

1. Remco Evenepoel 139 pnt.,
2. Wout van Aert 88 pnt.,
3. Tadej Pogacar 84 pnt.,
4. Jonas Vingegaard 80 pnt.

Tgoh gelijk halen, ik zat ernaast en dat is geen schande en geef ik gerust toe. :p
Mijn aanvoelen kwam niet overeen met het aanvoelen van de jury, kan gebeuren.

Ik snap dat die 4 renners in de top 4 staan. Ik volg niet 100% de volgorde, volledig persoonlijk dan.
De discussie Pogacar of Remco plaats 1 kan je op verschillende manieren bekijken. Goed Remco plaats 1 zeker niet onverdiend, ik snap hun redenering daarachter en die is zeker niet verkeerd.
LBL, klassika, vuelta en WK zijn geen kleine koersen en de manier waarop was gewoon zeer straf. Dat staat buiten discussie.

Raar vind ik dat je Wout dan nog boven Pogacar zet, dat zou ik naar mijn gevoel toch eerder omgedraaid zien.
Kijk je naar overwinningen, uitslagen in grote en belangrijke wedstrijden en consistentie in het seizoen zou ik Pogacar een trede hoger zetten. Maar goed de jury zal de focus iets meer op andere zaken hebben gelegd en wat meer punten toegekend hebben op basis van andere zaken.
Maar hij staat daar nu onze Wout, en het is hem zeker gegund!
 
En Vingegaard is de eerste tour winnaar (sinds het ontstaan van de velo d'or) die niet in de top 3 eindigt.

Renners als Pogacar en Evenepoel hebben de lat wat hoger gelegd. De tijd dat je enkel met een Tour zege er kwam is voorbij. Pogacar won het jaar ervoor de Tour maar in het voorjaar ook nog LBL en in het najaar RVL (en een hoop andere koersen) dan was Vignegaard toch een stuk minder zichtbaar.

Na zijn Tour winst vind ik het nog normaal wat Pogacar deed na zijn Tour winst er nog zo'n verleng stuk aan breien was echt lang niet meer gezien.

Ik ben ook nog het jaar ervoor niet vergeten toen Roglic de Tour nog nipt verloor en de meeste renners een half jaar van de aardbol zouden zijn verdwenen kwam die gewoon nog eventjes de Vuelta winnen.

De verwachtingen liggen dus tegenwoordig wel een stuk hoger dan vroeger.

Nu moet ik wel eerlijk zijn en zeggen dat ik Vingegaard toch gewoon in de top 3 had gezet ipv VA. Enkel de Tour is nog altijd een heel heel heel goed seizoen natuurlijk.
 
Terugdenkend aan die LBL. Gaan we ooit nog de Hirschi van 2020 terug zien...?
Hij heeft in 2021 en 2022 bijlange niet zo slecht gereden hoor.
En hij is ook nog maar 24, dat het wat ups en downs zijn lijkt me niet meer dan normaal. Kan zomaar zijn dat hij nooit meer in de buurt komt, of zelfs een grote vis kan winnen. Maar nu lijkt me dat nogal voorbarig.
 
Hij heeft in 2021 en 2022 bijlange niet zo slecht gereden hoor.
En hij is ook nog maar 24, dat het wat ups en downs zijn lijkt me niet meer dan normaal. Kan zomaar zijn dat hij nooit meer in de buurt komt, of zelfs een grote vis kan winnen. Maar nu lijkt me dat nogal voorbarig.
Van avermaet reed in '21 ook niet zo slecht, maar in vergelijking met het verleden toch een hele stap achteruit.

Podium wk, Waalse pijl, rit in de tour, 2e LBL. Dat waren toch wel uitslagen. Hij werd toen gewoon de nieuwe Alaphilippe genoemd. Dan is de Veneto classic winnen maar een troostprijs he.
 
Terugdenkend aan die LBL. Gaan we ooit nog de Hirschi van 2020 terug zien...?
Hirschi was dit jaar de enige renner die zijn seizoen begon en eindigde met een overwinning.

Het is dat Evenepoel na het WK in extremis besloot om Binche-Chimay-Binche te rijden, of er waren er 2 geweest. 😅
 
Terug
Bovenaan