Het wielernajaar 2022

Wat voor een domme opmerking is dit nu weer eigenlijk? Jij denkt dat Pogacar zomaar efkes Evenepoel gaat laten rijden op La Redoute?
Minstens even dom als die van u. Waarom hebben al die andere toppers hem laten rijden op La Redoute? Ze dachten dat ze hem wel gingen terug halen.. Waarom heeft hij Remco zo maar efkes laten wegrijden op het WK?
 
Minstens even dom als die van u. Waarom hebben al die andere toppers hem laten rijden op La Redoute? Ze dachten dat ze hem wel gingen terug halen.. Waarom heeft hij Remco zo maar efkes laten wegrijden op het WK?
Oh ja, identieke koerssituaties natuurlijk :thumb:

Evenepoel rijdt solo weg op La Redoute vs Evenepoel ontsnapt met een hoop B-garnituur op 80 km vd meet of zo. Alsof Pogacar niet zou reageren op La Redoute, kom zeg. En waarom hebben die andere toppers hem laten rijden? Wie misschien? Er was niemand capabel om te kunnen volgen.
 
Oh ja, identieke koerssituaties natuurlijk :thumb:

Evenepoel rijdt solo weg op La Redoute vs Evenepoel ontsnapt met een hoop B-garnituur op 80 km vd meet of zo. Alsof Pogacar niet zou reageren op La Redoute, kom zeg. En waarom hebben die andere toppers hem laten rijden? Wie misschien? Er was niemand capabel om te kunnen volgen.
Dat arrogante duimpje laat je maar achterwegen hoor. Dat hij ontsnapt met een hoop B-garnituur renners heeft er voor gezorgd dat hij zonder veel moeite 2min pakt. Daar had Pogacar achteraf gezien altijd moeten bij zijn. Maakt daar een tactische fout die hij gerust ook in LBL kan maken.

VA heeft daar zelf toegegeven dat hij en andere niet reageerde omdat hij niet geloofde dat hij het zolang alleen zou vol houden.
Alsof het voor Pogacar helemaal vanzelfsprekend zou zijn als al die andere niet konden volgen. Paar dagen voordien moest hij een hoop van die toppers ook laten rijden hoor. Hij was top in strade, Tirreno, RVV. Zelfs voor hem houdt het ook ergens op hoor.

Nee, ik vind het echt een dooddoener zulke commentaren. Pogacar is een wereldcoureur maar niet overal waar hij start is hij de beste hoor.
 
Dat arrogante duimpje laat je maar achterwegen hoor. Dat hij ontsnapt met een hoop B-garnituur renners heeft er voor gezorgd dat hij zonder veel moeite 2min pakt. Daar had Pogacar achteraf gezien altijd moeten bij zijn. Maakt daar een tactische fout die hij gerust ook in LBL kan maken.

VA heeft daar zelf toegegeven dat hij en andere niet reageerde omdat hij niet geloofde dat hij het zolang alleen zou vol houden.
Alsof het voor Pogacar helemaal vanzelfsprekend zou zijn als al die andere niet konden volgen. Paar dagen voordien moest hij een hoop van die toppers ook laten rijden hoor. Hij was top in strade, Tirreno, RVV. Zelfs voor hem houdt het ook ergens op hoor.

Nee, ik vind het echt een dooddoener zulke commentaren. Pogacar is een wereldcoureur maar niet overal waar hij start is hij de beste hoor.
MSR: beste man in koers. RvV: VERUIT beste man in koers, niet close. Lombardije: sterkste man in koers. LBL: forfait (en had er zonder Flupke zijn schandaleuze sprint in 2020 al 2 streepjes achter zijn naam gehad ipv 1)
Montreal: sterkste man in koers. Strade: buitenaards. Tirreno: deed wat hij wou. Dat zijn allemaal (top) WT koersen, geen ronde van Slovenië.

Pogacar was dit jaar maar op 2 belangrijke koersdagen niet de beste man in koers en dat heeft hem de Tour gekost.

Dat gezegd zijnde: Luik-Vuelta-WK... kan je weinig tegenover zetten. Zonder dat WK zou het afgetekend Pogacar geweest zijn imo maar dat WK maakt toch een wereld van verschil in de eindafrekening.
 
In Belgie bijvoorbeeld qua kijkcijfers:
Ronde 1.190.545
Roubaix 848.904
LBL 718.371
MSR 466.303
Lombardije 227.485

Veruit het minst commercieel interessant. Internationaal vind ik niet meteen cijfers maar volgens Velonews bijvoorbeeld is de Ronde "unquestionably cycling best monument" wat dus aangeeft dat er sportief zeker wel verschil is.

Weinig renners die echt een doel maken van Lombardije, mede door de relatief slechte plaats op kalender maar dat bevestigd gewoon het punt.

Goed, de commerciële ranking hebben we.

De waardering van de renners ben ik dan maar zelf gaan opzoeken:

1. RvV (69 Belgische winnaars)
2. LBL (60 Belgische winnaars)
3. Roubaix (57 Belgische winnaars)
4. Sanremo (22 Belgische winnaars)
5. Lombardije (12 Belgische winnaars)

Da's duidelijk. Zelfs Velonews bevestigt het.
 
LBL + Vuelta + WK?
Om daar over te kunnen moet je in mijn ogen de Tour winnen + 2 monumenten. Vorig jaar is Pogacar daar in geslaagd, dit jaar bleef het bij 1 monument. In 2022 heeft Remco het mooiste lijstje bijeengefietst.
 
MSR: beste man in koers. RvV: VERUIT beste man in koers, niet close. Lombardije: sterkste man in koers. LBL: forfait (en had er zonder Flupke zijn schandaleuze sprint in 2020 al 2 streepjes achter zijn naam gehad ipv 1)
Montreal: sterkste man in koers. Strade: buitenaards. Tirreno: deed wat hij wou. Dat zijn allemaal (top) WT koersen, geen ronde van Slovenië.

Pogacar was dit jaar maar op 2 belangrijke koersdagen niet de beste man in koers en dat heeft hem de Tour gekost.

Dat gezegd zijnde: Luik-Vuelta-WK... kan je weinig tegenover zetten. Zonder dat WK zou het afgetekend Pogacar geweest zijn imo maar dat WK maakt toch een wereld van verschil in de eindafrekening.
Als je wint ben je inderdaad meestal wel de beste. In MSR waren er wel meerdere goed. Hij krijgt ze er niet af en moet uiteindelijk zijn tenen uitkuisen om Sören Kragh nog te volgen. RVV leek hij mij wel de beste ja maar VERUIT? Op dat selectief parcours rij je dan toch weg van VDP? Met beetje meer tactiek misschien wel ja. Lombardije was Mas zeker evengoed maar gewoon een strijkijzer dus kansloos in de sprint.

Waalse pijl (net voor lbl en einde van zijn piek), San Sebastian (voor mij vreemd dat hij daar nog starten), Quebec, Bretagne, WK! Was hij niet de sterkste man eh, dus die wedstrijden zijn er ook. Wel niet allemaal even belangrijk maar dat is Montreal van uw lijstje ook niet.

Mij gaat het er enkel om dat zelfs Pogacar niet zomaar overal wint of in LBL sowieso zou mee zijn met Remco. Los daarvan, samen met hem absoluut en veruit de beste en sterkste renners van dit jaar met VA daar achter. Vingegaard wint de Tour maar heeft die voor de rest meegedaan?

Helemaal akkoord met hoe je afsluit. Het WK is als eendagswedstrijd zo belngrijk dat je daar toch echt veel tegenover moet zetten om beter te doen. Zeker in combinatie met Vuelta en LBL. Voor mij dus niet eens close wie in 2022 het mooiste palmares haalt.
 
Waalse pijl (net voor lbl en einde van zijn piek), San Sebastian (voor mij vreemd dat hij daar nog starten), Quebec, Bretagne, WK! Was hij niet de sterkste man eh, dus die wedstrijden zijn er ook. Wel niet allemaal even belangrijk maar dat is Montreal van uw lijstje ook niet.
* Voor de Waalse Pijl kan je verzachtende omstandigheden inroepen. De moeder van Urška was daar al niet goed (of reeds overleden zelfs?).
* San Sebastian kwam net na een slopende Tour dus decompressie/verzadiging is daar niet zo heel vreemd.
* Quebec kan je weinig van zeggen. Die finale dat was gewoon roulette spelen. Daar moest je verdomd véééél beter zijn om er zomaar van weg te rijden en als je Pogacar heet springen ze met minstens 3 op u wiel elke keer ge 2 trappen geeft. Was Cosnefroy de sterkste man in koers daar? Misschien wel... maar eerlijk gezegd, hoogstwaarschijnlijk ook gewoon niet. Hij koos gewoon toevallig het juiste moment uit om te gaan.
* Bretagne heb ik niet gezien, buiten de laatste 2km. Kan ik weinig van zeggen buiten het feit dat het daar vaak ook niet zo heel evident is van zomaar alleen weg te rijden.

En het WK... tja. Wie daar écht de allersterkste man in koers was kan je eigenlijk ook niet weten. Mogelijks Remco, misschien ook niet. Maar het is moeilijk om in te schatten hoe goed de andere favorieten waren in verhouding, die zijn gewoon nooit in koers geweest. Die mannen dachten tot 5 minuten na de aankomst zelfs dat ze hooguit voor een top 10 aan het spurten waren. Uiteindelijk was er van de pakweg 10 belangrijkste favorieten voor die koers welgeteld 1 man mee. Dat was niet noodzakelijk omdat Remco de sterkste man in koers was, dat was uiteindelijk gewoon omdat alle andere landen daar een collectieve brain freeze hadden. Je krijgt mij echt op geen enkele manier uitgelegd hoe Remco daar weg rijdt in een groep van 20man met hooguit een paar outsiders bij en dat al die andere landen denken "This is fine".

Ik wil hiermee trouwens voor alle duidelijkheid niks afdoen aan die wereldtitel. Uiteindelijk heeft Remco zelf voor een scenario gezorgd waarin hij altijd wereldkampioen wordt, dat dwingt hij volledig zelf af. Je moet niet altijd de sterkste man in koers zijn, soms moet je ook scenario's creëren waar de sterkste van de kopgroep zijn voldoende is. Kijk naar Vermeersch nog dit weekend... sterkste man in koers? Naar alle waarschijnlijkheid niet. Maar het was niet nodig, sterker zijn dat Oss was voldoende. Zoals die zelfde Oss zondag na de koers nog zei: "Als je niet weet wat er gaat gebeuren is aanval altijd de beste optie". Zowel het WK gravel als het WK op de weg hebben dat statement serieus kracht bijgezet.
 
Wie zegt dat Pogacar Remco ging volgen op La Redoute? Op het WK was Pogacar er wel bij maar Remco was ribbedebie..
Ik ga het niet nog eens herhalen hè. Twee verschillende koerssituaties. Wat het WK betreft sluit ik mij volledig aan bij de mening van @Reverz

Ik heb ook nergens gezegd dat Pogacar zou kunnen volgen of dat Remco niet had gewonnen als hij erbij was, ik heb enkel gezegd dat we een andere koers hadden gekregen en dat lijkt me gewoon de logica zelve.

Verder kunnen we dat net zo goed omdraaien hè. Wie zegt dat Remco LBL had gewonnen met de aanwezigheid van Pogacar? Wie zegt dat Remco WK zou geworden zijn als de favorieten direct meegingen met hem?

Het is sowieso zonde dat beiden heren vorig seizoen niet écht tegen elkaar gereden hebben in een man tegen man situatie. We kunnen alleen maar hopen dat we dat volgend jaar wél gaan zien.
 
Ik ga het niet nog eens herhalen hè. Twee verschillende koerssituaties. Wat het WK betreft sluit ik mij volledig aan bij de mening van @Reverz

Ik heb ook nergens gezegd dat Pogacar zou kunnen volgen of dat Remco niet had gewonnen als hij erbij was, ik heb enkel gezegd dat we een andere koers hadden gekregen en dat lijkt me gewoon de logica zelve.

Verder kunnen we dat net zo goed omdraaien hè. Wie zegt dat Remco LBL had gewonnen met de aanwezigheid van Pogacar? Wie zegt dat Remco WK zou geworden zijn als de favorieten direct meegingen met hem?

Het is sowieso zonde dat beiden heren vorig seizoen niet écht tegen elkaar gereden hebben in een man tegen man situatie. We kunnen alleen maar hopen dat we dat volgend jaar wél gaan zien.
De koerssituatie op het WK, San Sebastian en LBL waren allemaal hetzelfde. Hij rijdt er alleen van weg en hebben hem niet meer terug gezien. Pogacar heeft gegokt en verloren. Uiteindelijk was hij ook niet mee met VA op het einde.

Je hebt gezegd dat Remco niet zou kunnen doen wat hij nu gedaan heeft of "denk je nu echt dat Pogacar hem gaat laten rijden" Ik lees dat als niet kunnen winnen want niet hetzelfde doen is niet winnen. In een sprint tegen Pogacar wint hij niet eh.

Wie zegt dat Pogacar Lombardije wint als Remco daar start? Alle, is dat echt de manier waarop je naar wedstrijden kijkt? Ik noem dat hypothetisch gezever waar je niks aan hebt. Enigste wat je daarmee wilt of gaat bereiken is afbreuk doen aan renners hun prestaties.
 
LBL + Vuelta + WK?
Om daar over te kunnen moet je in mijn ogen de Tour winnen + 2 monumenten. Vorig jaar is Pogacar daar in geslaagd, dit jaar bleef het bij 1 monument. In 2022 heeft Remco het mooiste lijstje bijeengefietst.
En waarop baseer je u dan?
Dus de vuelta stel je gelijk met de tour? En het WK met een monument?

Allez laat ons duidelijk zijn, Lombardije is met recht en rede een monument net zoals LBL.
Ik zei het gisteren al, Lombardije moet qua parcours echt niet onderdoen. Het WK is iets speciaals dat klopt, evenwaardig aan een monument? Gohja laat ons zeggen van wel.
Maar de vuelta is in geen 100 jaar de tour.

Ook een beetje een zinloze discussie lijkt me. Zonder enige afbreuk te doen aan Remco. We kunnen toch wel stellen dat Pogacar over het hele seizoen gezien toch een betere renner is en ook het palmares beter is?
Dat is nu toch geen schande?
 
WK evenwaardig aan een monument? WK > monument hoor.

Ik denk dat iedere renner liever een keer WK wordt dan een monument wint hoor. Er gaat volgens mij niets boven eindwinst in de Tour, maar daarna komt toch meteen het WK hoor. De Tour overstijgt de sport en een WK doet dat ook. WK worden haalt het nieuws, ook daar waar de wielersport niet numero uno is.
 
En waarop baseer je u dan?
Dus de vuelta stel je gelijk met de tour? En het WK met een monument?

Allez laat ons duidelijk zijn, Lombardije is met recht en rede een monument net zoals LBL.
Ik zei het gisteren al, Lombardije moet qua parcours echt niet onderdoen. Het WK is iets speciaals dat klopt, evenwaardig aan een monument? Gohja laat ons zeggen van wel.
Maar de vuelta is in geen 100 jaar de tour.

Ook een beetje een zinloze discussie lijkt me. Zonder enige afbreuk te doen aan Remco. We kunnen toch wel stellen dat Pogacar over het hele seizoen gezien toch een betere renner is en ook het palmares beter is?
Dat is nu toch geen schande?
Euh. Net zoals de tour in geen 100 jaar de Vuelta is, is een monument in geen 100 jaar hetzelfde als WK worden. Alsof een Stuyven MSR zou verkiezen boven WK worden.

Dus we zijn hier aan het discuseren en sommigen vinden Remco zijn palmares beter, sommigen Pogacar. Jij vindt de discussie zinloos en stelt dat iedereen u gelijk moet geven want dat is toch duidelijk? Lol.
 
En waarop baseer je u dan?
Dus de vuelta stel je gelijk met de tour? En het WK met een monument?

Allez laat ons duidelijk zijn, Lombardije is met recht en rede een monument net zoals LBL.
Ik zei het gisteren al, Lombardije moet qua parcours echt niet onderdoen. Het WK is iets speciaals dat klopt, evenwaardig aan een monument? Gohja laat ons zeggen van wel.
Maar de vuelta is in geen 100 jaar de tour.

Ook een beetje een zinloze discussie lijkt me. Zonder enige afbreuk te doen aan Remco. We kunnen toch wel stellen dat Pogacar over het hele seizoen gezien toch een betere renner is en ook het palmares beter is?
Dat is nu toch geen schande?
Hoezo, dat is toch duidelijk? Als WK gelijk is aan een monument dan moest Pogacar 2 monumenten winnen + de Tour om beter te doen. Dus ja ik zet de Tour uiteraard boven de Vuelta. Het gaat over 2022 hé.
 
Ik ga het niet nog eens herhalen hè. Twee verschillende koerssituaties. Wat het WK betreft sluit ik mij volledig aan bij de mening van @Reverz

Ik heb ook nergens gezegd dat Pogacar zou kunnen volgen of dat Remco niet had gewonnen als hij erbij was, ik heb enkel gezegd dat we een andere koers hadden gekregen en dat lijkt me gewoon de logica zelve.

Verder kunnen we dat net zo goed omdraaien hè. Wie zegt dat Remco LBL had gewonnen met de aanwezigheid van Pogacar? Wie zegt dat Remco WK zou geworden zijn als de favorieten direct meegingen met hem?

Het is sowieso zonde dat beiden heren vorig seizoen niet écht tegen elkaar gereden hebben in een man tegen man situatie. We kunnen alleen maar hopen dat we dat volgend jaar wél gaan zien.
En weer proberen minimaliseren van prestaties.. notabene dan nog van onze eigen renners.. Remco maakt de koers ongeacht Pogacar erbij is of niet, hij gaat solo wanneer hij goed is en daar zal Pogacar of iemand anders niets aan veranderen hoor qua koerssituatie..
 
Tour >>>> Vuelta maar 2de plaats Tour <<<< winst Vuelta. En denk dat er veel renners een monument willen wisselen tegen een WK-titel. Denk dat bvb Cancellara met plezier een paar zeges in RVV of PR wilt inruilen tegen een WK-titel.
 
Hoezo, dat is toch duidelijk? Als WK gelijk is aan een monument dan moest Pogacar 2 monumenten winnen + de Tour om beter te doen. Dus ja ik zet de Tour uiteraard boven de Vuelta. Het gaat over 2022 hé.
Laat ons het WK inderdaad gelijkstellen aan een monument.
En Pogacar won er maar één. MAAR hij won wel de UAE (oké van niet zo een gigantische waarde, maar nog altijd een WT-rittenkoers), strade bianchi (een wedstrijd die echt wel een op het niveau van een topklassieker mag gerekend worden), de Tirreno (een heel belangrijke en grote rittenkoers, echt heel belangrijk) en was daarbij gewoon supersterk in twee monumenten zijnde de ronde en San Remo. Pakt ook nog Montreal als snack mee.
En als klap op de vuurpijl wordt hij na een, voor hem, tegenvallende tour tweede op een overtuigende manier.

Als we kijken naar Remco dan was het LBL winnen, San Sebastian winnen, Vuelta, tweede WK tijdrijden en WK worden.
Je voelt direct al aan dat dat niet hetzelfde is. En dan zwijgen we nog over het kleinere werk waar Pogacar toch ook de bovenhand neemt.
Het WK is ook maar één dag, dat weerspiegelt ook niet altijd de beste van het seizoen. Wat Pogacar heeft laten zien, dat is meetbaar en effectief zichtbaar heel het jaar gewoon heel goed zijn.
Ik herhaal het nog eens UAE, Strade, Tirreno, San Remo, Vlaanderen, de tour, Montreal en Lombardije. Dat is zo een beetje gans het seizoen met tusssenpauzes.
 
Terug
Bovenaan