Het wielernajaar 2022

Wereldtitel maakt hier toch wel het verschil imo, anders zou ik altijd Pogacar zeggen.

Ik zet wel absoluut het seizoen van Pogacar boven dat van Vingegaard, ondanks dat die laatste de Tour gewonnen heeft.
 
Wereldkampioen worden is altijd speciaal natuurlijk.
En een grote ronde winnen spreekt meer aan dan tweede worden, ook al is de intrinsieke waarde van die tweede plaats hoger dan die winst.

Laat ons ook niet flauw doen dat Pogacar wel gewoon de tirenno won, toch geen mis rondeke om te winnen. En ook gewoon mee koers zat te maken in San Remo en Vlaanderen.

Puur op intrinsieke waarde kan je niet rond Pogacar heen. En dat is ook wat die ranking probeert weer te geven.
Kijken we naar de PCS-ranking dan staat Pogacar nog verder in de leiding. Wat terecht is.
Veel renners zouden een moord begaan voor Pogacar zijn wielerjaar.

Maar puur op gevoel is die wereldkampioentrui toch een lastige. Velen zullen daar toch de voorkeur aan geven, samen met de andere overwinningen van Remco. En ik snap dat.

Vingegaard voelt voor mij toch aan als een klassieke rondewinnaar. Wint de ronde maar de rest van het seizoen was toch geen groot succes, of zelfs gewoon matig.
 
Commercieel staat de Tour mijlenver voor de rest dus jawel podium tour is zeker gelijkwaardig aan vuelta-winst

Een monument is een monument, in Lombardije winnen geen pannenkoeken dus die zijn zeker gelijkwaardig.
Commercieel zou ik nog durven argumenteren (maar eingelijk niet) dat een podium in de tour gelijkwaardig is aan Vuelta winst maar sportief helemaal niet. Geen ziel die een 2de plaats in de Tour zou verkiezen boven Vuelta winst.

Niet elk monument is evenwaardig, net zoals niet elke grote ronde evenwaardig is.
 
Commercieel zou ik nog durven argumenteren (maar eingelijk niet) dat een podium in de tour gelijkwaardig is aan Vuelta winst maar sportief helemaal niet. Geen ziel die een 2de plaats in de Tour zou verkiezen boven Vuelta winst.

Niet elk monument is evenwaardig, net zoals niet elke grote ronde evenwaardig is.
Elk monument is evenwaardig, grote rondes idd de Tour steekt er met kop en schouders bovenuit.

Anders zouden er niet zoveel voor de Tour gaan hoor, daar staan veel meer toppers aan de start itt Vuelta en Giro.
 
Tour all the way boven Vuelta. Maar het blijft wel een 2e plaats. Je gaat een 2e plaats in LBL ook niet boven een overwinning in de Strade zetten, toch?

En de WK-trui geeft toch de doorslag (ook manier waarop).

Pogacar rijdt alweer een fenomenaal seizoen, maar ik zet Remco toch op een nummer 1.


Dubbelinterview trouwens met Remco en Dirk De Wolf... what a time to be alive!
 
Commercieel staat de Tour wss mijlenver boven alles, maar vraag 100 renners of ze een 2e plaats in de Tour of eindwinst in Vuelta verkiezen, dan denk ik toch dat een overgrote meerderheid voor de winst in de Vuelta gaat.
 
Elk monument is evenwaardig, grote rondes idd de Tour steekt er met kop en schouders bovenuit.

Anders zouden er niet zoveel voor de Tour gaan hoor, daar staan veel meer toppers aan de start itt Vuelta en Giro.
Jij moogt ze gerust evenwaardig vinden. Commercieel zijn ze dat alvast zeker niet en je gaat hem vaak terug vinden onderaan de lijst bij de renners.

Dat er meer toppers aan de start staan van de Tour weet iedereen toch? Niemand dat dat tegenspreekt.
 
Jij moogt ze gerust evenwaardig vinden. Commercieel zijn ze dat alvast zeker niet en je gaat hem vaak terug vinden onderaan de lijst bij de renners.

Dat er meer toppers aan de start staan van de Tour weet iedereen toch? Niemand dat dat tegenspreekt.
Type renner dat er wint is natuurlijk meesta' anders dan PR of Vlaanderen.
Maar internationaal gezien gelijkwaardig
Proficiat dan aan Jurgen Van den Broeck die met zijn 3e plaats in de Tour 2010 een even knappe prestatie neergezet heeft als Remco dit jaar in de Vuelta :unsure:
Eigenlijk wel maar dat was pas jaren later natuurlijk
 
Jij moogt ze gerust evenwaardig vinden. Commercieel zijn ze dat alvast zeker niet en je gaat hem vaak terug vinden onderaan de lijst bij de renners.
Wat is de commerciële rangschikking en de rangschikking "die wil ik het liefst winnen"?
 
We gaan Lombardije toch geen oneer aandoen, ofwel?

Hij heeft een heel andere plaats op de kalender. Het is vaak één van de laatste belangrijke wedstrijden van renners, na een vaak lang seizoen en een WK in de benen. Waar de andere monumenten in het voorjaar vallen waarbij het nog in het begin van het seizoen is.
Maar qua intrinsieke waarde doet Lombardije echt niet onder voor LBL. Sterker nog, 5400HM dat is toch echt wel niet van de poes. Dat zijn er bijna 1000m meer dan Luik.
Ook het prijzengeld is identiek aan Vlaanderen of LBL, commercieel is het ook gewoon een heel belangrijke wedstrijd.

Het is ook niet voor niks dat er van de 5 monument er 2 Italiaanse en 2 Vlaamse zijn.
 
Maar internationaal gezien gelijkwaardig
Wat is de commerciële rangschikking en de rangschikking "die wil ik het liefst winnen"?
P-R heet 'la reine des classiques' voor iets.
De enigste vlakke klassieker; over kasseistroken (in Vlaanderen afwisselend met een gewone weg op de heuvel) en zo triestig om de velden te overschouwen. Zet daar regen op en je waant jezelf in de '40.
Is voor mij de enigste klassieker, die ik niet zou willen rijden, door al die slecht liggende kasseien. Dat is voor een gewone mens een week recupereren.

Voor mij is de beste eendagsman dit jaar ongetwijfeld Van Aert, met Pogacar en VDP daarachter.
In totaliteit komt niemand in de buurt van Pogacar en VA.
Als laatstgenoemde geen corona had in april...
Er is een opvolger voor Valverde' consistentie met VA :tongue:.
 
P-R heet 'la reine des classiques' voor iets.
De enigste vlakke klassieker; over kasseistroken (in Vlaanderen afwisselend met een gewone weg op de heuvel) en zo triestig om de velden te overschouwen. Zet daar regen op en je waant jezelf in de '40.
Is voor mij de enigste klassieker, die ik niet zou willen rijden, door al die slecht liggende kasseien. Dat is voor een gewone mens een week recupereren.

Voor mij is de beste eendagsman dit jaar ongetwijfeld Van Aert, met Pogacar en VDP daarachter.
In totaliteit komt niemand in de buurt van Pogacar en VA.
Als laatstgenoemde geen corona had in april...
Er is een opvolger voor Valverde' consistentie met VA :tongue:.
Geef mij materiaal van de profs en ik wil dat gerust doen hoor :p

Pogacar wint in voorjaar en najaar eendagswedstrijden. En met Strade en Lombardije ook belangrijke
Hoe kan je dan VA er boven zetten :laugh:

Evenepoel komt er sowieso ook boven
 
Evenepoel werd WK won met LBL een monument en won met San Sebastian nog een belangrijke eendagskoers. Als we de rondes meetellen wil ik Pogacar nog naast Evenepoel zetten door de Tour maar qua eendagswerk stak Evenepoel er wel bovenuit dit seizoen natuurlijk. Daar de winnaar van E3 proberen voor te zetten is echt Vlaamse navelstarij van het ergste soort.
 
Wat is de commerciële rangschikking en de rangschikking "die wil ik het liefst winnen"?
In Belgie bijvoorbeeld qua kijkcijfers:
Ronde 1.190.545
Roubaix 848.904
LBL 718.371
MSR 466.303
Lombardije 227.485

Veruit het minst commercieel interessant. Internationaal vind ik niet meteen cijfers maar volgens Velonews bijvoorbeeld is de Ronde "unquestionably cycling best monument" wat dus aangeeft dat er sportief zeker wel verschil is.

Weinig renners die echt een doel maken van Lombardije, mede door de relatief slechte plaats op kalender maar dat bevestigd gewoon het punt.

We gaan Lombardije toch geen oneer aandoen, ofwel?

Hij heeft een heel andere plaats op de kalender. Het is vaak één van de laatste belangrijke wedstrijden van renners, na een vaak lang seizoen en een WK in de benen. Waar de andere monumenten in het voorjaar vallen waarbij het nog in het begin van het seizoen is.
Maar qua intrinsieke waarde doet Lombardije echt niet onder voor LBL. Sterker nog, 5400HM dat is toch echt wel niet van de poes. Dat zijn er bijna 1000m meer dan Luik.
Ook het prijzengeld is identiek aan Vlaanderen of LBL, commercieel is het ook gewoon een heel belangrijke wedstrijd.

Het is ook niet voor niks dat er van de 5 monument er 2 Italiaanse en 2 Vlaamse zijn.
Door de te zeggen dat Lombardije de minst commercieel en sportief interessante is van de monumenten doe je het toch geen oneer aan? Ik zeg helemaal niet dat die koers niets waard is hoor. Mag voor mij gerust een monument zijn en blijven.
Eigenlijk wel maar dat was pas jaren later natuurlijk
:laugh:.
 
Pogacar wint in voorjaar en najaar eendagswedstrijden. En met Strade en Lombardije ook belangrijke
Hoe kan je dan VA er boven zetten :laugh:

Evenepoel komt er sowieso ook boven
Dichtere ereplaatsen. Consistentie is alles.
Weinig renners die echt een doel maken van Lombardije, mede door de relatief slechte plaats op kalender maar dat bevestigd gewoon het punt.
Zou mss niet slecht zijn om de Strade te verplaatsen naar het najaar en een paar Italiaanse najaarkoersen te verplaatsen in het eerste weekend van maart.
Dan heb je een tweetal Italiaanse koersen geüpgraded en is Strade nog aantrekkelijk genoeg om te rijden na het WK voor de verliezers.
 
In Belgie bijvoorbeeld qua kijkcijfers:
Ronde 1.190.545
Roubaix 848.904
LBL 718.371
MSR 466.303
Lombardije 227.485

2 zaken. MSR en RVL worden op VTM uitgezonden dat scheelt 200k kijkers. 2e Dat de Vlaamse koersen meer kijkers trekken dan de Italiaanse in Vlaanderen is logisch. Ik denk dat als je echt een zicht wil krijgen op de commerciële waarden van de verschillende monumenten je het breder gaat moeten zien.

Ik heb altijd gehoord trouwens dat PR er ver bovenuit steekt qua commerciële waarde. In de VS bv is na de Tour PR het bekendst net door het heriosche karakter van die koers, mensen zien graag anderen afzien. Docu's zoals een day in hell (?) helpen daarbij.
 
In Belgie bijvoorbeeld qua kijkcijfers:
Ronde 1.190.545
Roubaix 848.904
LBL 718.371
MSR 466.303
Lombardije 227.485

Veruit het minst commercieel interessant. Internationaal vind ik niet meteen cijfers maar volgens Velonews bijvoorbeeld is de Ronde "unquestionably cycling best monument" wat dus aangeeft dat er sportief zeker wel verschil is.

Weinig renners die echt een doel maken van Lombardije, mede door de relatief slechte plaats op kalender maar dat bevestigd gewoon het punt.


Door de te zeggen dat Lombardije de minst commercieel en sportief interessante is van de monumenten doe je het toch geen oneer aan? Ik zeg helemaal niet dat die koers niets waard is hoor. Mag voor mij gerust een monument zijn en blijven.

:laugh:.

Ik ga akkoord met uw punt dat Lombardije van de monumenten de minst commercieel interessante is maar dit duiden met Vlaamse cijfers is wel een beetje onnozel. Zoals hierboven aangehaald worden MSR en Lombardije niet op de VRT uiitgezonden, én dat maakt een vrij groot verschil, maar is het ook logisch dat er meer interesse is voor de kasseiklassiekers. Als je bijvoorbeeld naar de Italiaanse cijfers kijkt zit Lombardije vlakbij de Ronde. Parijs Roubaix wordt door renners en sponsors btw als de klassieker gezien met de meeste commerciële waarde.

EDIT: ik kom hier bijvoorbeeld een articel tegen met de cijfers van 2019, en daar staat Parijs Roubaix in de meeste landen met voorsprong op één. De Ronde doet het goed, maar zelfs Luik staat er hier en daar boven. Het kan nog erger, in sommige landen scoort de Amstel beter.
 
Laatst bewerkt:
Evenepoel werd WK won met LBL een monument en won met San Sebastian nog een belangrijke eendagskoers. Als we de rondes meetellen wil ik Pogacar nog naast Evenepoel zetten door de Tour maar qua eendagswerk stak Evenepoel er wel bovenuit dit seizoen natuurlijk. Daar de winnaar van E3 proberen voor te zetten is echt Vlaamse navelstarij van het ergste soort.
Tgoh. Wil ik toch wel even een kanttekening bij maken dat Pogacar in zijn monumenten tot drie maal toe de sterkste man in koers was. Met wat meer geluk pakt die gewoon zowel MSR als RVV mee. En ook niet vergeten dat Pogacar forfait moest geven voor LBL. Ik had die koers wel eens graag gezien mét Pogacar, dan zie ik Remco daar toch niet hetzelfde doen als wat hij nu gedaan heeft.

De resultaten zijn wat ze zijn natuurlijk, ik ga niet zeggen dat ik die van Pogacar verkies boven die van Remco, maar ik vind wel dat qua sterkte hij minstens even sterk was als Remco in zijn wedstrijden.
 
Ik ga akkoord met uw punt dat Lombardije van de monumenten de minst commercieel interessante is maar dit duiden met Vlaamse cijfers is wel een beetje onnozel. Zoals hierboven aangehaald worden MSR en Lombardije niet op de VRT uiitgezonden, én dat maakt een vrij groot verschil, maar is het ook logisch dat er meer interesse is voor de kasseiklassiekers. Als je bijvoorbeeld naar de Italiaanse cijfers kijkt zit Lombardije vlakbij de Ronde. Parijs Roubaix wordt door renners en sponsors btw als de klassieker gezien met de meeste commerciële waarde.

EDIT: ik kom hier bijvoorbeeld een articel tegen met de cijfers van 2019, en daar staat Parijs Roubaix in de meeste landen met voorsprong op één. De Ronde doet het goed, maar zelfs Luik staat er hier en daar boven. Het kan nog erger, in sommige landen scoort de Amstel beter. Als je alles zou optellen zal de Ronde echter volgens mij nog altijd meedingen voor die topplaats omdat de cijfers van Vlaanderen natuurlijk heel hoog liggen waardoor die hard door tellen.
Waarom is dat onnozel? MSR en Lombardije zitten op VTM en MSR is duidelijk interessanter voor de Vlaamse kijker dus commercieel verschil. Ik zeg niet dat die cijfers 1 op 1 te vergelijken zijn met het buitenland maar het geeft zeker wel een indicatie. Waar heb je die Italiaanse cijfers gevonden? Waar zitten die andere daar? Vermoedelijk het enige land waar hun eigen koersen hoger staan. (logisch)

Je bevestigd ook gewoon mijn punt dat Lombardije nergens op 1 staat en die andere in elkaar buurt zitten.
2 zaken. MSR en RVL worden op VTM uitgezonden dat scheelt 200k kijkers. 2e Dat de Vlaamse koersen meer kijkers trekken dan de Italiaanse in Vlaanderen is logisch. Ik denk dat als je echt een zicht wil krijgen op de commerciële waarden van de verschillende monumenten je het breder gaat moeten zien.
Geef ze beiden 200K erbij en ze staan nog onder die ander en Lombardije blijft onderaan. Dat is echt het punt niet.

En ook niet vergeten dat Pogacar forfait moest geven voor LBL. Ik had die koers wel eens graag gezien mét Pogacar, dan zie ik Remco daar toch niet hetzelfde doen als wat hij nu gedaan heeft.

Als Pogacar het WK had gereden dan zie ik Remco daar toch niet hetzelfde doen. Oh wait..
 
Terug
Bovenaan