Het wielernajaar 2022

Kristoff verbaast me echt niks. Volgend jaar weer top-10 in De RVV en dan nog wat knallen met Uno-X in de Tour ofzo 🤩🤩
 
CQ ranking, de enige ranking die voor mij telt :)

Dank u, die ranking was ik compleet vergeten. Voor PCS was dat DE ranking.

Grootste verschil lijkt me de Lie te zijn die in de CQ En UCI ranking wel erg hoog staat. PCS zet hem 13e, aangezien hij niks op WT niveau presteerde lijkt me dat een terechte plaatst.
 
top 10 of niet, niet vergeten dat De Lie nog maar 20 jaar is. Ik denk niet dat er de laatste jaren iemand op die leeftijd in de buurt is gekomen van de top10 (enkel Remco had dit misschien kunnen doen als hij niet gevallen was in Lombardije). Ayuso en Sheffield zijn van hetzelfde bouwjaar en staan op plaats 35 en 85.
 
vroeger voor mij ook, maar PCS vind ik persoonlijk een completere website waardoor ik nog maar zelden op CQ ga kijken
Op PCS staat absoluut veel meer info, leuke weetjes als meeste koersdagen kan ik zeker pruimen :).
Maar over het algemeen wil ik gewoon de uitslag van bepaalde koersen zien. Dan is CQ nog zo handig, simpel en duidelijk. Daarvoor hoef ik niet eerst over uitslagen van vrouwen of beloften te kijken.
 
top 10 of niet, niet vergeten dat De Lie nog maar 20 jaar is. Ik denk niet dat er de laatste jaren iemand op die leeftijd in de buurt is gekomen van de top10 (enkel Remco had dit misschien kunnen doen als hij niet gevallen was in Lombardije). Ayuso en Sheffield zijn van hetzelfde bouwjaar en staan op plaats 35 en 85.
Dat toont nog maar eens aan dat rankings op zich niks zeggen. Wat Ayso dit jaar op zijn leeftijd liet zien was buitengewoon knap. Op WT niveau tot in de Vuelta.

De Lie, met alle respect, dat is nog een ander kaliber. Wat dan weer wel enorm voor De Lie spreekt is dat zijn zeges vooral uit eendagskoersen komen en niet zo´n reeks van 3 in een Ronde van Luxemburg oid. Heel goed seizoen van hem uiteraard. Ik heb wel 2 bedenkingen: De Lie lijkt regelmatig te vallen? (Kan maar een gedacht zijn) en komt te vaak ook niet tot sprinten naar mijn gevoel (ook dit is mogelijk maar een gedacht). Maar als hij mee doet zit hij er dicht bij.
 
Ik heb wel 2 bedenkingen: De Lie lijkt regelmatig te vallen? (Kan maar een gedacht zijn) en komt te vaak ook niet tot sprinten naar mijn gevoel (ook dit is mogelijk maar een gedacht). Maar als hij mee doet zit hij er dicht bij.

Dit klopt zeker.

7 valpartijen dit seizoen. Dat is echt wel veel. Natuurlijk niet allemaal zijn eigen fout (eigenlijk valt hij enkel in Famenne door eigen toedoen), maar toch, het is vrij veel om gewoon toeval te zijn. Positief is dat hij geen enkele keer iets gebroken heeft, en er zaten toch een paar echte zware valpartijen tussen (denk maar aan die in Duinkerke, maar ook die in Wallonië, Fourmies en vandaag konden serieus tellen).

Ook je tweede punt klopt. Hij heeft veel moeite met zichzelf plaatsen (zowel voor belangrijke punten als voor massaspurts) en Lotto's trein is natuurlijk ook niet altijd top. Toegegeven, ik heb dit jaar het gevoel dat niemands trein echt goed is en dat vooral de sprinters die zichzelf goed kunnen plaatsen uitblinken. Een Philipsen is daar heel goed in bijvoorbeeld, maar ook een Kooij en Jakobsen doet dat de laatste tijd ook zeer goed. Zelfs Groenewegen doet dat goed. Die heeft zonder veel ploegmaten bijna altijd top 3 gesprint de laatste maanden. De Lie verliest ook vaak het wiel van zijn ploegmaten. Ma bon, ik denk dat zowat elke sprinter die problemen heeft in zijn eerste jaar bij de profs. Dat komt wel.

Ik denk dat op pure snelheid hij eigenlijk al niet meer onder doet voor de meeste sprinters (op een drietal na), maar sprinten is niet alleen beensnelheid, ook plaatsing, keuzes, etc. maken het verschil. Kijk maar naar Ewan.
 
Laatst bewerkt:
We mogen ook wel niet vergeten dat hij een neo-prof is en ook maar 20 is.
Heeft zeker nog wel voldoende tijd om te groeien, en hij zal ook nog gewoon groeien en zich beter weten plaatsen.
 
We mogen ook wel niet vergeten dat hij een neo-prof is en ook maar 20 is.
Heeft zeker nog wel voldoende tijd om te groeien, en hij zal ook nog gewoon groeien en zich beter weten plaatsen.
Wanneer je die eerste 6 overwinningen van hem ziet, is er maar eentje waar hij echt op een goede lead-out mag/kan rekenen (Marcel Kint), en daar rijdt hij de rest echt gewoon op een hoopje. In die andere 5 overwinningen komt hij veel te vroeg op kop maar wint hij op pure kracht of volgt hij een ander treintje om te winnen
 
Wanneer je die eerste 6 overwinningen van hem ziet, is er maar eentje waar hij echt op een goede lead-out mag/kan rekenen (Marcel Kint), en daar rijdt hij de rest echt gewoon op een hoopje. In die andere 5 overwinningen komt hij veel te vroeg op kop maar wint hij op pure kracht of volgt hij een ander treintje om te winnen

Beetje context bij die andere overwinningen mag dan ook wel. In Kint leek het ook gewoon indrukwekkender omdat hij tegen 15e rangsspurters won. Volta Limburg was geen sprint, Monsére wordt hij gewoon met iets meer dan 150m afgezet en in Palma en in de Ronde van Limburg wordt hij naar het ideale wiel gebracht. In de Heistse Pijl zat hij gewoon helemaal vooraan op 1km van de streep (laatste klimmetje, een echte massasprint is dat niet). Kortom, bij die overwinningen doet zijn ploeg het ook telkens goed. En bij zijn laatste 3 overigens ook (Wallonië en Sels perfecte leadout, Egmont gepiloteerd naar het juiste wiel). Ik denk dat het veel nuttiger is om zijn "nederlagen" te analyseren. Zo liet het pas nog in Bourges wel compleet fout en eerder dit jaar in Veenendaal ook.

Soms vraag ik mij af wat mensen verwachten van sprinttreinen. Wie heeft er dit jaar een dominante/goede sprinttrein gehad van de topspurters? Zelfs Jakobsen niet eens vanaf dat het om de knikkers ging. Dat is gewoon ontzettend moeilijk geworden omdat het niveau zo hoog is. Als je je sprinter goed afzet in het goede wiel heb je ook gewoon een uitstekende leadout gedaan als ploeg. Een perfecte leadout met 4-5 man waar niemand meer overkomt in de laatste 2 km is gewoon onrealistisch geworden.
 
Beetje context bij die andere overwinningen mag dan ook wel. In Kint leek het ook gewoon indrukwekkender omdat hij tegen 15e rangsspurters won. Volta Limburg was geen sprint, Monsére wordt hij gewoon met iets meer dan 150m afgezet en in Palma en in de Ronde van Limburg wordt hij naar het ideale wiel gebracht. In de Heistse Pijl zat hij gewoon helemaal vooraan op 1km van de streep (laatste klimmetje, een echte massasprint is dat niet). Kortom, bij die overwinningen doet zijn ploeg het ook telkens goed. En bij zijn laatste 3 overigens ook (Wallonië en Sels perfecte leadout, Egmont gepiloteerd naar het juiste wiel). Ik denk dat het veel nuttiger is om zijn "nederlagen" te analyseren. Zo liet het pas nog in Bourges wel compleet fout en eerder dit jaar in Veenendaal ook.

Soms vraag ik mij af wat mensen verwachten van sprinttreinen. Wie heeft er dit jaar een dominante/goede sprinttrein gehad van de topspurters? Zelfs Jakobsen niet eens vanaf dat het om de knikkers ging. Dat is gewoon ontzettend moeilijk geworden omdat het niveau zo hoog is. Als je je sprinter goed afzet in het goede wiel heb je ook gewoon een uitstekende leadout gedaan als ploeg. Een perfecte leadout met 4-5 man waar niemand meer overkomt in de laatste 2 km is gewoon onrealistisch geworden.
Het gaat niet zozeer om het niveau alleen volgens mij.
Het gaat zeker ook over het feit dat GT's met 6-7-8 massasprints voltooid verleden tijd zijn. En voor die 3 massaspurts die een Tour nog telt is het gewoon niet de moeite om een ploeg op te stellen die 100% in het teken staat van een spurter zoals dat geval was bij bv HTC/Columbia in de hoogdagen van Cavendish. De meeste teams hebben tegenwoordig een mannetje of 2-3 bij om hun sprinter te assisteren en dan een paar polyvalente mannen die wel iets kunnen doen maar niet zoals een Tony Martin/George Hincapie dat vroeger deden.
 
Puur op cijfers is Pogacar eerste in 2022 maar als je afgaat op het soort koersen die er gewonnen zijn dan scoort voor mij Remco sowieso het beste zonder enige discussie met winst in L-B-L, San-Sebastian, Vuelta en WK..
Luik en Lombardije
Sebastian en Strade
Vuelta winst en podium tour (plaats 2 of 3)

WK niet meteen alternatief, kleinere rondjes wel in voordeel Pogacar
 
Puur op cijfers is Pogacar eerste in 2022 maar als je afgaat op het soort koersen die er gewonnen zijn dan scoort voor mij Remco sowieso het beste zonder enige discussie met winst in L-B-L, San-Sebastian, Vuelta en WK..
Pogacar 12 wt overwinningen, Remco 6.

Remco heeft een fantastisch seizoen gereden, maar overall was er eentje beter. Tov van vorig jaar was pogocar zijn seizoen wel minder, maar nog steeds iets meer regelmatiger dan Remco die het moest hebben van een uitschieter in het voorjaar en een fantastische 6 weken in augustus en september.
 
Pogacar 12 wt overwinningen, Remco 6.

Remco heeft een fantastisch seizoen gereden, maar overall was er eentje beter. Tov van vorig jaar was pogocar zijn seizoen wel minder, maar nog steeds iets meer regelmatiger dan Remco die het moest hebben van een uitschieter in het voorjaar en een fantastische 6 weken in augustus en september.
Niet mee akkoord... De waardeverhoudingen in de overwinningen zijn duidelijk in het voordeel van Evenepoel
 
Pogacar 12 wt overwinningen, Remco 6.

Remco heeft een fantastisch seizoen gereden, maar overall was er eentje beter. Tov van vorig jaar was pogocar zijn seizoen wel minder, maar nog steeds iets meer regelmatiger dan Remco die het moest hebben van een uitschieter in het voorjaar en een fantastische 6 weken in augustus en september.
En toch ben ik er zeker van dat Pogacar voor Remco zijn lijstje zou kiezen dit jaar. Het aantal WT overwinningen zegt weinig hé. Daar zitten bijvoorbeeld 3 overwinningen bij in de UAE tour waar echt niemand om geeft. Het WK kan je ook wel als WT overwinning tellen niet? Dan zijn dat er 7 voor Remco.

Regelmatig is ook maar een flauw argument. Hij wint in Februari, April, Juni, Augustus, September.. Zijn grote doel lag in het najaar. Dan is het logisch dat het zwaartepunt samengepropt ligt daar.

Zelfs als je de wedstrijden vergelijkt die beiden winnen tekent iedereen voor het seizoen van Remco.
San Sebastian = Strade
LBL > Lombardije (Lombardije volgens mij toch veruit het minst aantrekkelijk monument)
2 ritten + Winst Vuelta > 3 ritten + 2de Tour (Winst in de Tour staat daar absoluut boven maar een 2de plaats toch echt niet.)
WK > Tirreno, Montréal, UAE tour samen

Pogacar rijdt absoluut een sterk seizoen en qua punten scoort hij inderdaad meer maar qua erelijst in 2022 absoluut niet.
 
En toch ben ik er zeker van dat Pogacar voor Remco zijn lijstje zou kiezen dit jaar. Het aantal WT overwinningen zegt weinig hé. Daar zitten bijvoorbeeld 3 overwinningen bij in de UAE tour waar echt niemand om geeft. Het WK kan je ook wel als WT overwinning tellen niet? Dan zijn dat er 7 voor Remco.

Regelmatig is ook maar een flauw argument. Hij wint in Februari, April, Juni, Augustus, September.. Zijn grote doel lag in het najaar. Dan is het logisch dat het zwaartepunt samengepropt ligt daar.

Zelfs als je de wedstrijden vergelijkt die beiden winnen tekent iedereen voor het seizoen van Remco.
San Sebastian = Strade
LBL > Lombardije (Lombardije volgens mij toch veruit het minst aantrekkelijk monument)
2 ritten + Winst Vuelta > 3 ritten + 2de Tour (Winst in de Tour staat daar absoluut boven maar een 2de plaats toch echt niet.)
WK > Tirreno, Montréal, UAE tour samen

Pogacar rijdt absoluut een sterk seizoen en qua punten scoort hij inderdaad meer maar qua erelijst in 2022 absoluut niet.
Commercieel staat de Tour mijlenver voor de rest dus jawel podium tour is zeker gelijkwaardig aan vuelta-winst

Een monument is een monument, in Lombardije winnen geen pannenkoeken dus die zijn zeker gelijkwaardig.
 
Ik zou Evenepoel zijn seizoen precies ook wel net iets hoger inschatten.

Maar euh, Strade >>>> Klasika

En LBL=Lombardije
 
Tour gaat boven alles natuurlijk. Dus dat spreekt zeker in Pogacars voordeel. De enige reden waarom je nog kan twijfelen is omdat het WK een soort joker is. Normaal zet ik die naast een monument maar het feit dat je een gans jaar die trui mag dragen zorgt er toch voor dat de meeste renners zo'n WK titel hoger gaan inschatten dan een monument.

Ze hebben allezins beiden een heel vet seizoen gereden, benieuwd wat dat volgend jaar op levert als we ze nog vaker tegen elkaar zien rijden. Pogacar reed bv geen LBL, Evenepoel geen Tour en RVL.
 
En toch ben ik er zeker van dat Pogacar voor Remco zijn lijstje zou kiezen dit jaar.
Ben ik ook wel vrij zeker van.
Vraag aan eender welke wielrenner welk 2022 palmares ze zouden willen evenaren volgend jaar indien ze 1 wens mochten doen, en het zou me sterk verbazen indien meer dan 10% het 2022 palmares van Pogacar zou verkiezen boven dat van Remco.

Om het ook op een andere manier uit te drukken: Als Remco dit jaar het palmares van Pogacar had gereden, had er geen "Grote Markt in Brussel" toestand geweest.
 
Terug
Bovenaan