Het grote BeyondGaming Dating topic

Jaren 60 gedachtengoed of niet maar wanneer ik iemand date, erg leuk vind en daar uiteindelijk seks mee heb verwacht ik/eis ik dat hij stopt met andere vrouwen en maak dat ook duidelijk kenbaar maar tot nu toe maar 1x meegemaakt dat ik het erbij moest zeggen.
Alle andere keren was het wel gewoon wederzijds.
Of er dan al sprake is van daten maakt mij niets uit maar hij gaat heus niet alles wat een gat heeft lopen palen ah nee hoor.

Daten moet relatie zijn.🤦‍♀️

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo hoort het. Als jij een duidelijke verwachting hebt na de eerste keer sex dan moet jij die kenbaar maken. Voor hetzelfde geld heeft je date helemaal geen verwachting na dé avond en hoeft ze dus ook helemaal niks kenbaar te maken.
Ik had enkele dates gehad met iemand, gekust, ermee in bed beland en het gesprek de volgende ochtend voor mij was... Behoorlijk ontnuchterend zeg maar. :unsure:

Ik ben ook wel van het idee dat als je veel tijd en energie investeert in iemand (dagelijks berichten sturen, bellen, daten ondanks 100km afstand tussen ons in) én je belandt er mee in bed, dat dat wel "het begin van een relatie" of "we zijn exclusief aan het daten" impliceert.
En dat gesprek dat hij dat totaal niet zo zag, had ik toch ook liever ervoor dan erna gehad...

Laatst bewerkt:
Ik had enkele dates gehad met iemand, gekust, ermee in bed belandt en het gesprek de volgende ochtend voor mij was... Behoorlijk ontnuchterend zeg maar. :unsure:

Ik ben ook wel van het idee dat als je veel tijd en energie investeert in iemand (dagelijks berichten sturen, bellen, daten ondanks 100km afstand tussen ons in) én je belandt er mee in bed, dat dat wel "het begin van een relatie" of "we zijn exclusief aan het daten" impliceert.
En dat gesprek dat hij dat totaal niet zo zag, had ik toch ook liever ervoor dan erna gehad...

Ja lijkt me nu ook iets wat ne normale mens op voorhand zegt.
Tis ni dak nu al veel gedate heb maar ik vind toch wel elke keer een manier om duidelijk te zeggen dat ik op dat vlak nogal conservatieve waarden heb en niet snap dat mensen er zomaar op kunnen rondpoepen om het cru te zeggen.

Laatst bewerkt:
We zouden allemaal minder serieus moeten zijn over sex... Sex hoort fijn te zijn (en veilig, zowel fysiek als mentaal), niet een soort impliciete verwachting te creëeren.
Seks is nu eenmaal iets bijzonder voor veel mensen. Het is plezierig. Maar het is vooral intiem. Ik begrijp dat het voor jou gemakkelijk zou zijn mocht seks niet vaak gepaard gaan met verwachtingen, maar het is nu eenmaal zo.

Er is een reden waarom mannen er over opscheppen wanneer ze de lakens met iemand delen. En er is een reden dat vriend(inn)en veel belang hechten aan "de eerste keer" als ze het romance-verhaal van een vriend(in) volgen. Seks is gewoon (meestal) serieus.

Je kan er toch echt niet van uitgaan dat iemand zich impliciet exclusief aan je bindt van zodra je tussen de lakens bent beland. Daarvoor moet je een gesprek hebben en de expliciete exclusiviteit afspreken.

Ook straf dat je die verantwoordelijkheid dan nog eerder legt bij degenen die ervan uitgaat dat er geen exclusiviteit is... Sorry gaat er niet in bij mij. Als jij een verwachting hebt dat jullie exclusief daten na een avondje rampetampen dan moet je die verwachting kenbaar maken en er niet van uitgaan dat de ander zomaar op dezelfde golflengte zit als jezelf.

Ik denk dat je eerder in de minderheid bent met die mening, hoor. Jouw default is "seks = gewoon even wat stoom afblazen", maar voor de meeste mensen is het meestal wel een teken dat je naar exclusiviteit toewerkt hoor. Oké, kan wel gebeuren dat het na de eerste keer alsnog misloopt, niemand zegt dat je na de eerste keer moet trouwen ofzo.

Bij de mensen die ik voldoende ken om tot in die details te gaan zie ik wel een aantal trends:
  1. De meeste mensen hebben wel een paar losse scharrels gehad, maar meestal gaan die er niet mee 'daten'. Dan is het wel bijna onmiddellijk richting seks en, als het langer duurt, zijn de afspraakjes puur op seks gericht (dus geen echte dates waarbij je allerlei activiteiten of 'speciale' dingen organiseert en ondertussen contact houden... enkel contact om af te spreken, hooguit iets drinken of eten en dan thuis gaan knallen als main event).
  2. Koppels hebben eerder een traject van daten, elkaar geleidelijk aan leren kennen, geleidelijk aan intiemer worden. Voor sommigen is het in hun gedachten wel duidelijk wat er gebeurt, voor anderen valt de frank pas later ("en toen besefte ik dat ik hem/haar niet kon missen"). Het gebeurt inderdaad wel eens dat het na de eerste (paar) keer seks toch niet verder gaat, maar het valt mij op dat dit vooral vaak voorvalt bij de mensen die eeuwig "pech in de liefde" lijken te hebben. Bij de meesten is het na de eerste keer seks toch niet lang daarna officieel.
  3. Met meerderen tegelijk bezig zijn is eerder de uitzondering — meestal is het eerder een seriëel gebeuren: iemand tegen komen, ontdekken, 1 iemand breekt het af, even single tot je weer iemand tegen komt.
Dus meestal is het wel duidelijk wat de situatie is afhankelijk van hoe snel de seks gebeurt en wat je errond al dan niet nog samen doet. Kan natuurlijk ook liggen aan het soort vrienden en goede kennissen die ik heb.

als ik lees wat hier allemaal wordt gepost kan ik best begrijpen dat vrouwen zo'n gesprek liever ontwijken en hopen dat het vanzelf uitdooft. Ik keur dat niet goed maar kan het best snappen als volgens een aantal op dit forum sex een impliciete exclusiviteit betekent.
Zoals gezegd: hoe de relatie (casual of naar iets serieus werkend) evolueert kadert dat voor een groot deel al. En het zijn niet alleen vrouwen die bewust zo'n gesprekken uit de weg gaan en schermen met "we hadden niets afgesproken" als ze gewoon even wat fun willen. Of als de seks tegen valt maar ze dit niet durven uiten.

Langs de andere kant is er ook veel onzekerheid rond wanneer je nu aankaart dat je gevoelens/verwachtingen begint te ontwikkelen. Enerzijds wil je jezelf wat beschermen tegen hartzeer, maar anderzijds wil je die ander niet op voorhand al wegjagen omdat je in de beginfase 1 versnelling hoger zit. Jij hebt het over slut-shaming, maar er is ook shaming langs de andere kant, hoor ("amai die was clingy/needy!" "ja zeg die komt precies uit de jaren 60" "wat voor een conservatieve is dat").

Zo hoort het. Als jij een duidelijke verwachting hebt na de eerste keer sex dan moet jij die kenbaar maken. Voor hetzelfde geld heeft je date helemaal geen verwachting na dé avond en hoeft ze dus ook helemaal niks kenbaar te maken.

Voor mij is het alleszins klaar: als ik na zoveel dates iemand begin te kennen, gevoelens begin te krijgen, en we delen eindelijk de lakens, dan haak ik af als die vervolgens zegt "goh, ik ben nog met wat andere mannen bezig, we zien wel". En ik zie dat @Myllana @Mulan en @kay-gell ook van die strekking zijn. Als het na X dates toch niet goed zit, dan gebeurt die seks meestal ook gewoon niet.

Ik had enkele dates gehad met iemand, gekust, ermee in bed belandt en het gesprek de volgende ochtend voor mij was... Behoorlijk ontnuchterend zeg maar. :unsure:

Daarom is het belangrijk dat verwachtingen worden bevraagd en uitgesproken. Je kan - als je iemand pas leert kennen - niet uitgaan van impliciete verwachtingen. Dan projecteer je je eigen verwachtingen op een andere persoon en kan je inderdaad achteraf niet op dezelfde lijn zitten. En dat is uiteraard niet fijn.

Alle andere keren was het wel gewoon wederzijds.
Of er dan al sprake is van daten maakt mij niets uit maar hij gaat heus niet alles wat een gat heeft lopen palen ah nee hoor.
Er is natuurlijk een hemelsbreed verschil tussen andere verwachtingen hebben na een eerste keer sex en alles wat een gat heeft palen :rolleyes:

Ja lijkt me nu ook iets wat ne normale mens op voorhand zegt.
Tis ni dak nu al veel gedate heb maar ik vind toch wel elke keer een manier om duidelijk te zeggen dat ik op dat vlak nogal conservatieve waarden heb en niet snap dat mensen er zomaar op kunnen rondpoepen om het cru te zeggen.
Er is absoluut niks mis met conservatieve waarden te hebben op dat vlak. Zoals je aangeeft is het wel belangrijk dat je dit aangeeft, best voor je het bed induikt.

Ik ben een enorme vrije geest op dat vlak maar zal nooit of te nimmer met iemand in het bed duiken als de verwachtingen over wat dat moment betekent niet zijn afgestemd. Dat betekent dat ik dan ook liever pas voor een avontuurtje dan dat de kans bestaat dat ik die persoon nadien zou kwetsen. Daten gaat over gevoelens en daarvoor moet je ten alle tijden respect hebben.

Maar dat gelabel van 'alles palen wat een gat' heeft of 'rondpoeper' getuigt ook van weinig respect.

Daarom is het belangrijk dat verwachtingen worden bevraagd en uitgesproken. Je kan - als je iemand pas leert kennen - niet uitgaan van impliciete verwachtingen. Dan projecteer je je eigen verwachtingen op een andere persoon en kan je inderdaad achteraf niet op dezelfde lijn zitten. En dat is uiteraard niet fijn.

Er is natuurlijk een hemelsbreed verschil tussen andere verwachtingen hebben na een eerste keer sex en alles wat een gat heeft palen :rolleyes:

Er is absoluut niks mis met conservatieve waarden te hebben op dat vlak. Zoals je aangeeft is het wel belangrijk dat je dit aangeeft, best voor je het bed induikt.

Ik ben een enorme vrije geest op dat vlak maar zal nooit of te nimmer met iemand in het bed duiken als de verwachtingen over wat dat moment betekent niet zijn afgestemd. Dat betekent dat ik dan ook liever pas voor een avontuurtje dan dat de kans bestaat dat ik die persoon nadien zou kwetsen. Daten gaat over gevoelens en daarvoor moet je ten alle tijden respect hebben.

Maar dat gelabel van 'alles palen wat een gat' heeft of 'rondpoeper' getuigt ook van weinig respect.

Dat is ook maar een term om het simpel te houden zonder dat ik daar een waarde-oordeel over wil vellen.

Ik begrijp dat het voor jou gemakkelijk zou zijn mocht seks niet vaak gepaard gaan met verwachtingen, maar het is nu eenmaal zo.
Je begrijpt het niet: ik zeg net dat het belangrijk is dat de verwachtingen expliciet worden afgestemd en dat je er beter niet zomaar van uitgaat dat zo'n moment voor iedereen in dezelfde context hetzelfde betekent.

Daten zou zoveel eenvoudiger worden als verwachtingen worden afgestemd en er niet zomaar impliciet van wordt uitgegaan dat jullie in een bepaalde fase zitten.

Er is een reden waarom mannen er over opscheppen wanneer ze de lakens met iemand delen. En er is een reden dat vriend(inn)en veel belang hechten aan "de eerste keer" als ze het romance-verhaal van een vriend(in) volgen. Seks is gewoon (meestal) serieus.
Stereotiep, komaan... lang niet alle vrouwen zijn zoals die van in Blind Getrouwd he. En lang niet alle mannen zijn weggeplukt uit Temptation Island.

Jouw default is "seks = gewoon even wat stoom afblazen"
Sex om stoom af te blazen lijkt me geen default te zijn. Waarom zou dat een default zijn? Wie heeft er nog nooit een one night stand of losse avontuurtjes gehad? Allemaal mensen met een default of zo?
Langs de andere kant is er ook veel onzekerheid rond wanneer je nu aankaart dat je gevoelens/verwachtingen begint te ontwikkelen. Enerzijds wil je jezelf wat beschermen tegen hartzeer, maar anderzijds wil je die ander niet op voorhand al wegjagen omdat je in de beginfase 1 versnelling hoger zit. Jij hebt het over slut-shaming, maar er is ook shaming langs de andere kant, hoor ("amai die was clingy/needy!" "ja zeg die komt precies uit de jaren 60" "wat voor een conservatieve is dat").
Terecht, al lijkt het slut shaming vaker de overhand te nemen. Maar je hebt absoluut een punt.
Voor mij is het alleszins klaar: als ik na zoveel dates iemand begin te kennen, gevoelens begin te krijgen, en we delen eindelijk de lakens, dan haak ik af als die vervolgens zegt "goh, ik ben nog met wat andere mannen bezig, we zien wel". En ik zie dat @Myllana @Mulan en @kay-gell ook van die strekking zijn. Als het na X dates toch niet goed zit, dan gebeurt die seks meestal ook gewoon niet.
Wel net daarom zeg ik toch dat je dat gesprek beter hebt voor je tussen de lakens duikt.

Laatst bewerkt:
Dat is ook maar een term om het simpel te houden zonder dat ik daar een waarde-oordeel over wil vellen.
No offence taken hoor...

In mijn huidige relatie zijn we met twee free spirits maar wij zijn geen rondpoepers. Het is niet omdat we de mogelijkheid openlaten dat we daarom elke gelegenheid die zich zou aanbied benutten of - erger - elk vrij moment actief op zoek gaan naar een sexpartner.

Wat jou ex je heeft geflikt zou ik nooit doen. Als ik voor een monogame relatie ga (en dat zou best kunnen, mijn vorige relatie was er ook zo eentje en daar is nooit overspel gebeurd) dan hou ik me ook aan die afspraak. Ondertussen zijn we gewoon in iets anders gerold en dat bevalt me ook.

Maar het ging hier over daten en daar is en blijft mijn advies: stem je verwachtingen af en ga niet uit van veronderstellingen.

Ik weet nu niet dat rondvogelen tijdens de date periode in Amerika zo'n gemeengoed is. Misschien aan de East/West Coast maar zie ze dat in pakweg the biblical belt nog niet zo snel doen :)

Veel amerikanen denken trouwens dat wij hier in Europa veel losser zijn. Ze moesten 's weten :)
Idealiter is dat toch best al duidelijk vóór die eerste keer seks.

In het Amerikaanse datinglandschap is er veel langer sprake van een "datingfase" waarin je parallel gaat daten (met al dan niet seks) vooraleer je exclusiviteit afspreekt. Die datingfase kan makkelijk een jaar een jaar of langer duren. Terwijl het hier in Europa (of België?) toch vooral zo was dat je serieel ging daten en er quasi direct na de eerste klik sprake was van exclusiviteit. Met datingapps zijn we de laatste tijd meer aan het evolueren naar het "Amerikaanse model".

Maar met ons serieel daten dat nog niet zo lang geleden zowat de norm was heb ik toch de indruk dat seks = exclusiviteit door de meesten als de standaard wordt gezien. En dan is het misschien wel handig dat als je "afwijkt" van de standaard je daar meteen duidelijk over bent, vandaar ook mijn opmerking eerder dat wie seks niet als exclusief ziet daar misschien best wat sneller over communiceert.

Waarmee ik geen oordeel wil vellen over wat nu "hoort", elk doet daar zijn eigen ding in. Ik persoonlijk ben van het principe seks = exclusiviteit, maar ik ben daar dan ook duidelijk in.

In het Amerikaanse datinglandschap is er veel langer sprake van een "datingfase" waarin je parallel gaat daten (met al dan niet seks) vooraleer je exclusiviteit afspreekt. Die datingfase kan makkelijk een jaar een jaar of langer duren. Terwijl het hier in Europa (of België?) toch vooral zo was dat je serieel ging daten en er quasi direct na de eerste klik sprake was van exclusiviteit. Met datingapps zijn we de laatste tijd meer aan het evolueren naar het "Amerikaanse model".

#

Ik persoonlijk ben van het principe seks = exclusiviteit, maar ik ben daar dan ook duidelijk in.

Hoe pak jij het exclusiviteitsgesprek aan?
Sowieso kijk ik nog even de kat uit de boom tot we een stuk of 5 dates verder zijn. Maar voor mocht het dan nog niet door haar boven gebracht zijn, doe ik het best zelf denk ik. Ook al is dat tegen het datingadvies dat mannen meestal krijgen.

PS: een jaar is denk ik echt wel veel hoor. Denk dat de meeste koppels, zelfs in CA, toch na een 3-4 maanden die gesprekken hebben.

Je begrijpt het niet: ik zeg net dat het belangrijk is dat de verwachtingen expliciet worden afgestemd en dat je er beter niet zomaar van uitgaat dat zo'n moment voor iedereen in dezelfde context hetzelfde betekent.

Daten zou zoveel eenvoudiger worden als verwachtingen worden afgestemd en er niet zomaar impliciet van wordt uitgegaan dat jullie in een bepaalde fase zitten.

Stereotiep, komaan... lang niet alle vrouwen zijn zoals die van in Blind Getrouwd he. En lang niet alle mannen zijn weggeplukt uit Temptation Island.

Sex om stoom af te blazen lijkt me geen default te zijn. Waarom zou dat een default zijn? Wie heeft er nog nooit een one night stand of losse avontuurtjes gehad? Allemaal mensen met een default of zo?

Terecht, al lijkt het slut shaming vaker de overhand te nemen. Maar je hebt absoluut een punt.

Wel net daarom zeg ik toch dat je dat gesprek beter hebt voor je tussen de lakens duikt.

Het wordt mij duidelijk dat je thuis bent in niet-monogamie, dus dan kan ik al iets beter begrijpen waar jouw mening vandaan komt. De meeste "eerste keren" leiden voor jou niet naar een vaste relatie, dus dan is dat al wat logischer.

Toch blijf ik erbij: als je in onze cultuur weken/maanden aan't daten bent, geleidelijk aan de intimiteit en emotionele betrokkenheid opbouwt, en dan seks hebt — dan moet de partij die niet verder wil dit zelf duidelijk communiceren.

Elke keer ik een one night stand of los avontuur had, heb ik toch wel duidelijk gemaakt dat ik verder geen plannen had alleszins.
Eén keer werd de dame achteraf plotseling enorm "plakkerig" en lovey-dovey, nota bene na een potje starfishen met een compleet reactieloze vrouw waar ik me al verplicht voelde om het af te maken om haar niet te beledigen. Ben gewoon in paniek weggelopen. Is nog altijd mijn slechtste seksuele ervaring ooit. :unsure:

Hoe pak jij het exclusiviteitsgesprek aan?
Mijn laatste exclusiviteitsgesprek is meer dan 18 jaar geleden :unsure:
Het was toen voor ons beiden wel duidelijk dat er sprake was van een relatie en niet gewoon wat daten. Heb toen iets in de trant gezegd van dat voor mij seks betekent dat we een koppel zijn en niet meer met anderen bezig zijn. Dat ik daar mentaal gewoon niet mee om kan en dat ik het dan liever op voorhand wist als zij dat ander zag. Relaties daarvoor was dat iets gelijkaardigs.

Lekker geil zeg, zo'n exclusiviteitsgesprek.. hopelijk toch beklonken door middel van een drievoudig ondertekende overeenkomst om mogelijke misverstand volledig uit te sluiten. :S
Wij hebben dat bij de notaris gevoerd, kon het direct geregistreerd worden. Galante man die ik ben heb ik de kosten betaald.

Laatst bewerkt:
Idealiter is dat toch best al duidelijk vóór die eerste keer seks.

Maar met ons serieel daten dat nog niet zo lang geleden zowat de norm was heb ik toch de indruk dat seks = exclusiviteit door de meesten als de standaard wordt gezien. En dan is het misschien wel handig dat als je "afwijkt" van de standaard je daar meteen duidelijk over bent, vandaar ook mijn opmerking eerder dat wie seks niet als exclusief ziet daar misschien best wat sneller over communiceert.

Waarmee ik geen oordeel wil vellen over wat nu "hoort", elk doet daar zijn eigen ding in. Ik persoonlijk ben van het principe seks = exclusiviteit, maar ik ben daar dan ook duidelijk in.
Als er iets is dat we niet moeten overnemen is dat het Amerikaanse datinglandschap (of toch deze van de mainstream bevolking). Zo vreselijk. Rondvogelen met anderen, terwijl je jouw lief ontmoet. Daarmee ondergraaf je toch die relatie, zeker wetende welke bindende kracht dergelijke intimiteit heeft. Geen wonder dat er daar ook zoveel gescheiden wordt.

ik snap overigens niet hoe mensen met veel mensen kunnen spreken (op korte tijd). Daten is voor mij overigens niet iets lichamelijks, maar je juist geestelijk kwetsbaar naar elkaar durven opstellen. Zoiets neemt echt wel tijd in beslag. Dat kan je gewoonweg niet bij meer dan één persoon tegelijkertijd lijkt mij. Maar ja, ik denk dat ik ergens 2 eeuwen terug zit qua mentaliteit :scream:

Als er iets is dat we niet moeten overnemen is dat het Amerikaanse datinglandschap (of toch deze van de mainstream bevolking). Zo vreselijk. Rondvogelen met anderen, terwijl je jouw lief ontmoet. Daarmee ondergraaf je toch die relatie, zeker wetende welke bindende kracht dergelijke intimiteit heeft. Geen wonder dat er daar ook zoveel gescheiden wordt.
Dat is toch een conclusie die je niet zomaar kunt trekken, hoor.
Een veel duidelijkere lijn is de invloed van het Rooms-katholieke geloof daarin: hoe groter die invloed in een land nog, hoe lager de echtscheidingsstatistieken. https://jbsolicitors.com.au/divorce-rates-around-the-world/

Ook dat is niet 1 op 1 de reden, maar om daar nu aan toe te voegen dat mensen (waarschijnlijk) minder snel exclusief zijn, da's toch een beetje invullen wat je wilt zien.

ik snap overigens niet hoe mensen met veel mensen kunnen spreken (op korte tijd). Daten is voor mij overigens niet iets lichamelijks, maar je juist geestelijk kwetsbaar naar elkaar durven opstellen. Zoiets neemt echt wel tijd in beslag. Dat kan je gewoonweg niet bij meer dan één persoon tegelijkertijd lijkt mij. Maar ja, ik denk dat ik ergens 2 eeuwen terug zit qua mentaliteit :scream:

Akkoord met het eerste, het 2de niet zo of toch niet helemaal.

Het is natuurlijk ook maar wat je een date noemt. Maar ik heb op die 3.5 week nu toch ook met 4-5 vrouwen iets gaan drinken. Waarvan ik 1 als een echte date beschouw omdat het echt goed klikte en dat is nu ook de enige waar ik echt actief mee stuur van die vrouwen. De rest hoor ik eerder sporadisch. Dus ja, wat is een date hé?
Eén van de eerste contacten is wat stilgevallen en mocht ik daarvoor alles aan de kant geschoven hebben dan had ik misschien nu een minder contact met dat meisje waar ik nu een goed contact mee heb.
Morgen heb ik ook nog met een ander meisje afgesproken dat ik maar sporadisch es hoor en minder mee klik.

Als ik nu ne 2de of 3de date fiks met dat meisje waar het goed mee klikt en ik moest bijvoorbeeld kussen en dat gekoppeld aan heel de dag door berichten sturen dan ga ik ook geen tijd of minder tijd in anderen steken. Alhoewel dat laatste eigenlijk voor mij al een voldoende factor is, zelfs zonder fysiek contact, om hetzelfde te doen met andere vrouw. Waarmee ik dan bedoel dat ik niet tegelijkertijd zoveel tijd in anderen zou kunnen steken zonder me daar ongemakkelijk bij te voelen.

Als nu bij volgende dates dat helemaal anders moest lopen kan ik wel gewoon verder en heb ik ook niet onnodig anderen aan de kant gezet.
Maar ik geef u wel gelijk dat ik me niet op dezelfde manier zou kunnen openstellen naar nog meer vrouwen, lijkt me gewoon op zich al vermoeiend. Maar wat losse dates, why not? Altijd met dezelfde 3 vrienden afspreken is anders ook maar saai als ge toch alleen thuis zijt.

Oh en net mijn 2de date gescoord met dat meisje van woensdag.
Gisterenavond aan het sturen en zowat plagerig gezegd dat ik ging slapen maar dat ik ne deal had die ik morgen (vandaag dus) ging voorleggen aan haar.

Vanmorgen berichtje van haar wat de deal nu was.
Die was dat in ruil voor de 2 koffies die ik getrakteerd had ze mij één wijntje mocht trakteren op een plaats en moment naar keuze.
Et voila, zondagmiddag maken we daar werk van blijkbaar. :)
Ik heb haar wel gezegd dat ik niet zomaar mijn petanque-les voor iedereen opoffer dus dat het wel goeie wijn moet zijn. :smile:

Dat is toch een conclusie die je niet zomaar kunt trekken, hoor.
Een veel duidelijkere lijn is de invloed van het Rooms-katholieke geloof daarin: hoe groter die invloed in een land nog, hoe lager de echtscheidingsstatistieken. https://jbsolicitors.com.au/divorce-rates-around-the-world/
Ik vind dat nu niet echt een goede bron daarvoor, het gaat over twee katholieke landen (waarvan 1 Vaticaanstad) die scheiden gewoon verbieden. Maar ik vermoed wel dat er een link zal zijn zoals je zegt. Nog niet zo heel lang geleden was scheiden hier ook iets waar vreemd naar werd gekeken. Net als daten met meerdere vrouwen/mannen tegelijkertijd.

Hoe dan ook, zal de invloed (of het gebrek aan invloed) van de Rooms-Katholieke Kerk (of de meeste andere geloven) daarin niet voor een deel samenvallen met datingpraktijken?
De hoeveelheid van het daten, de manier waarop er gedated wordt en hoe er onder andere met seks omgegaan wordt, etc. ?

Persoonlijk ben ik geen fan van die moderne datingcultuur, ze is zeer vluchtig en oppervlakkig en focust niet in op diepere connecties. Je kijkt gewoon of je het leuk hebt met elkaar, of je hobbies deelt, of de gesprekken wat spannend zijn,... . Veel minder hoe mensen in het leven staan, hoe ze een gezin zien, hoe ze ethisch en moreel denken, waar hun sterktes en zwaktes liggen etc. hetgeen toch veel meer een basis vormt voor een langdurige relatie (waar veel mensen toch nog naar op zoek zijn). Soms denk ik dat de datingcultuur ten tijde van onze grootouders wat gezonder was, met veel meer focus op het vormen van een gezond en stabiel gezin en minder op hevige romantische gevoelens en kriebels waarvan Hollywood ons doet geloven dat ze aanwezig moeten zijn.

Terug
Bovenaan