We zouden allemaal minder serieus moeten zijn over sex... Sex hoort fijn te zijn (en veilig, zowel fysiek als mentaal), niet een soort impliciete verwachting te creëeren.
Seks is nu eenmaal iets bijzonder voor veel mensen. Het is plezierig. Maar het is vooral intiem. Ik begrijp dat het voor jou gemakkelijk zou zijn mocht seks niet vaak gepaard gaan met verwachtingen, maar het is nu eenmaal zo.
Er is een reden waarom mannen er over opscheppen wanneer ze de lakens met iemand delen. En er is een reden dat vriend(inn)en veel belang hechten aan "de eerste keer" als ze het romance-verhaal van een vriend(in) volgen. Seks is gewoon (meestal) serieus.
Je kan er toch echt niet van uitgaan dat iemand zich impliciet exclusief aan je bindt van zodra je tussen de lakens bent beland. Daarvoor moet je een gesprek hebben en de expliciete exclusiviteit afspreken.
Ook straf dat je die verantwoordelijkheid dan nog eerder legt bij degenen die ervan uitgaat dat er geen exclusiviteit is... Sorry gaat er niet in bij mij. Als jij een verwachting hebt dat jullie exclusief daten na een avondje rampetampen dan moet je die verwachting kenbaar maken en er niet van uitgaan dat de ander zomaar op dezelfde golflengte zit als jezelf.
Ik denk dat je eerder in de minderheid bent met die mening, hoor. Jouw default is "seks = gewoon even wat stoom afblazen", maar voor de meeste mensen is het meestal wel een teken dat je naar exclusiviteit toewerkt hoor. Oké, kan wel gebeuren dat het na de eerste keer alsnog misloopt, niemand zegt dat je na de eerste keer moet trouwen ofzo.
Bij de mensen die ik voldoende ken om tot in die details te gaan zie ik wel een aantal trends:
- De meeste mensen hebben wel een paar losse scharrels gehad, maar meestal gaan die er niet mee 'daten'. Dan is het wel bijna onmiddellijk richting seks en, als het langer duurt, zijn de afspraakjes puur op seks gericht (dus geen echte dates waarbij je allerlei activiteiten of 'speciale' dingen organiseert en ondertussen contact houden... enkel contact om af te spreken, hooguit iets drinken of eten en dan thuis gaan knallen als main event).
- Koppels hebben eerder een traject van daten, elkaar geleidelijk aan leren kennen, geleidelijk aan intiemer worden. Voor sommigen is het in hun gedachten wel duidelijk wat er gebeurt, voor anderen valt de frank pas later ("en toen besefte ik dat ik hem/haar niet kon missen"). Het gebeurt inderdaad wel eens dat het na de eerste (paar) keer seks toch niet verder gaat, maar het valt mij op dat dit vooral vaak voorvalt bij de mensen die eeuwig "pech in de liefde" lijken te hebben. Bij de meesten is het na de eerste keer seks toch niet lang daarna officieel.
- Met meerderen tegelijk bezig zijn is eerder de uitzondering — meestal is het eerder een seriëel gebeuren: iemand tegen komen, ontdekken, 1 iemand breekt het af, even single tot je weer iemand tegen komt.
Dus meestal is het wel duidelijk wat de situatie is afhankelijk van hoe snel de seks gebeurt en wat je errond al dan niet nog samen doet. Kan natuurlijk ook liggen aan het soort vrienden en goede kennissen die ik heb.
als ik lees wat hier allemaal wordt gepost kan ik best begrijpen dat vrouwen zo'n gesprek liever ontwijken en hopen dat het vanzelf uitdooft. Ik keur dat niet goed maar kan het best snappen als volgens een aantal op dit forum sex een impliciete exclusiviteit betekent.
Zoals gezegd: hoe de relatie (casual of naar iets serieus werkend) evolueert kadert dat voor een groot deel al. En het zijn niet alleen vrouwen die bewust zo'n gesprekken uit de weg gaan en schermen met "we hadden niets afgesproken" als ze gewoon even wat fun willen. Of als de seks tegen valt maar ze dit niet durven uiten.
Langs de andere kant is er ook veel onzekerheid rond wanneer je nu aankaart dat je gevoelens/verwachtingen begint te ontwikkelen. Enerzijds wil je jezelf wat beschermen tegen hartzeer, maar anderzijds wil je die ander niet op voorhand al wegjagen omdat je in de beginfase 1 versnelling hoger zit. Jij hebt het over slut-shaming, maar er is ook shaming langs de andere kant, hoor ("amai die was clingy/needy!" "ja zeg die komt precies uit de jaren 60" "wat voor een conservatieve is dat").
Zo hoort het. Als jij een duidelijke verwachting hebt na de eerste keer sex dan moet jij die kenbaar maken. Voor hetzelfde geld heeft je date helemaal geen verwachting na dé avond en hoeft ze dus ook helemaal niks kenbaar te maken.
Voor mij is het alleszins klaar: als ik na zoveel dates iemand begin te kennen, gevoelens begin te krijgen, en we delen eindelijk de lakens, dan haak ik af als die vervolgens zegt "goh, ik ben nog met wat andere mannen bezig, we zien wel". En ik zie dat
@Myllana @Mulan en
@kay-gell ook van die strekking zijn. Als het na X dates toch niet goed zit, dan gebeurt die seks meestal ook gewoon niet.