Ik vind ghosten ook tout court iets héél erg smerig, tenzij je zoals
@Mulan zei plots vunzige berichten te verwerken kreeg.
Serieus een eerste date afsluiten met dat we zeker nog eens iets moeten gaan doen, daarna nog een datum/week voorstellen via bericht en plots bijna radiostilte. Daar kan natuurlijk een zeer goede reden voor zijn: iets ergs tegengekomen in de familie (ziekte/overlijden), problemen om het werk of positiever: de liefde van je leven ergens plots tegengekomen... allemaal zaken waar je als tegenpartij zeker begrip voor moet hebben (in dat laatste geval wens ik het nieuwe koppel meestal héél veel geluk samen), maar een klein woordje uitleg uit beleefdheid kost dan geen moeite denk ik dan.
In juli/augustus ook meegemaakt: met iemand al een tijdje aan het sturen, geeft die aan dat ze nog verliefd is op een andere man die haar niet ziet staan en daarom daten niet zag zitten. Oké, dat eerste kan een beleefdheidsexcuusje zijn, maar dat tweede is dan tenminste een duidelijk teken van leven en einde gesprek (daarna nog wel kort even voortgebabbeld over onbeantwoorde liefde maar niet meer gehengeld achter een date).
"Ghosten" is letterlijk tegen iemand zeggen dat die waardeloos is, zonder het uiteraard te zeggen.