Het fiscaliteit-topic

laatste vraag :)

Stel ik investeer in 2019 10.000 euro, ik doe een 10x naar 100.000 euro.

Ik koop vandaag een wagen met bitcoin (waarde 30.000).
--> ik geef 27.000 aan?



Hoezo?

Stel ik investeer in 2019 10.000 euro, ik doe een 10x naar 100.000 euro.

Vraag:
Hoe?

Is dat door de "hodlen". Niks aangeven. Geen speculatie en normaal beheer in mijn ogen.
Je hebt wel een meerwaarde gemaakt van 27.000 EUR maar het is geen speculatie. (Je wisselt je bitcoins in met aankoopprijs van 3.000 EUR voor een auto van 30.000 EUR => Winst gerealiseerd van 27.000 EUR)

Is dat met trading bots, dagelijks traden,...? Dan heb je waarschijnlijk wel speculatieve meerwaardes behaald maar die heb je waarschijnlijk verspreid behaald over 2019, 2020 en 2021. In extreme situaties kan het aanzien worden als beroepsinkomsten.
 
Dat is wel heel kort door de bocht.

Iemand die ooit roerende voorheffing of transactie belastingen betaald heeft op zijn crypto? Dacht het niet. Kunt moeilijk zeggen dat het hetzelfde als het je uitkomt en niet als het je niet uitkomt.
Niet uitkomen?
Ik denk dat iedere crypto-owner met plezier zijn linkerteelbal afstaat om zijn winsten onderhevig te maken aan dezelfde miezerige transactie belasting die men voor aandelen hanteert.
Die belasting is uiteindelijk louter symbolisch en dient vooral als zoethoudertje om het politieke debat rond een echte meerwaardebelasting op aandelen, telkens wanneer roodgroene politici daar mee afkomen, te counteren met 'maar ... aandelen worden al belast!'.
 
dus in het laatste geval klopt mijn voorbeeld dan wel?
Deels:

Als alles speculatief was, heb je waarschijnlijk al een deel van die meerwaarden in vorige belastbare tijdperken behaald door te traden.

Je gaat in 2019 continu getradet hebben dus een deel zou dan te belasten moeten zijn in 2019 dus je moest al een deel aangeven voor dat tijdperk.
In 2020 continu getradet hebben dus een deel zou belast moeten zijn in 2020
In 2021 continu getradet hebben dus een deel zou belast moeten zijn in 2021.
 
Niet uitkomen?
Ik denk dat iedere crypto-owner met plezier zijn linkerteelbal afstaat om zijn winsten onderhevig te maken aan dezelfde miezerige transactie belasting die men voor aandelen hanteert.
Die belasting is uiteindelijk louter symbolisch en dient vooral als zoethoudertje om het politieke debat rond een echte meerwaardebelasting op aandelen, telkens wanneer roodgroene politici daar mee afkomen, te counteren met 'maar ... aandelen worden al belast!'.
das al te zien hoe je trade, als day/swingtrader in de aandelenmarkt ist een pest omdat het op zijn minst 0.35% + transactiekost in de juiste richting moet bewegen en daarbovenop, als ge verkoopt met verlies word ge er ook op getaxeerd. En er zijn maar enkele kleine lokale exchanges die het automatisch afhouden dus daaruit hebt ge ook al nie veel keus als je een hoop papierwerk wilt vermijden. Oja, als daytrader word ge natuurlijk daar bovenop ook nog eens 33% belast.

in crypto zou je er als daytrader wel minder last van hebben omdat het enorm veel volatieler is, maar dan moogt ge traden met een kutexchange zoals bitvavo met hoge transactiekosten waar ze zelfs geen dogecoin hebben als je tpapierwerk van taxen wil vermijden. (telt voor iedere trader)

tsysteem van de hollanders is beter, een simpele procentuele vemogensbelasting rond de 1% en tis klaar en duidelijk voor iedereen.
 
Ik lees overal veel tegenstrijdige informatie over de fiscaliteit rond crypto. Volgens Tuerlinckx ben je precies enkel belast aan 33% als je er een algoritme voor schrijft, volgens een andere fiscalist zit je sowieso al aan 33% als je het verkoopt binnen een termijn korter dan een jaar na aankoop. Zijn er zo wat duimregels voor wat onder goed beheer valt en wat niet, of moet je echt een ruling aanvragen vooraleer je iets verkoopt? En vanaf welke bedragen gaan er zo belletjes af, wordt je ook al belast op bedragen van bv €5000? Ik ga ervan uit dat eens de verkoop gedaan is, er niets meer aan te doen valt. Kent iemand een website met betrouwbare informatie?
 
das al te zien hoe je trade, als day/swingtrader in de aandelenmarkt ist een pest omdat het op zijn minst 0.35% + transactiekost in de juiste richting moet bewegen en daarbovenop, als ge verkoopt met verlies word ge er ook op getaxeerd. En er zijn maar enkele kleine lokale exchanges die het automatisch afhouden dus daaruit hebt ge ook al nie veel keus als je een hoop papierwerk wilt vermijden. Oja, als daytrader word ge natuurlijk daar bovenop ook nog eens 33% belast.

in crypto zou je er als daytrader wel minder last van hebben omdat het enorm veel volatieler is, maar dan moogt ge traden met een kutexchange zoals bitvavo met hoge transactiekosten waar ze zelfs geen dogecoin hebben als je tpapierwerk van taxen wil vermijden. (telt voor iedere trader)

tsysteem van de hollanders is beter, een simpele procentuele vemogensbelasting rond de 1% en tis klaar en duidelijk voor iedereen.

Sommige spreken hier over het Nederlands systeem maar daar kan je naar mijn weten ook wel vallen als "zelfstandige activiteit" (ZZP'er heet dat daar.) als je daar echt begint te daytraden. Zeker als je geen job hebt. Die hollander die zijn huis heeft verkocht, woont ook niet meer in Nederland :p. Hij zit in Portugal.


Voor een buy and hold strategie is België veruit beter dan Nederland.
Voor de speculatie-categorie is Nederland "beter" dan België
Als het een profesionnele activiteit begint te worden, wordt het identiek behandeld. (natuurlijk, de tarieven zijn wat lager in Nederland
 
Er zijn geen duidelijke regels en da's bewust zo gedaan. Je hebt wel de vragenlijst van de rulingdienst, zelfs als je geen ruling aanvraagt is dat al een goede leidraad om eens af te checken hoe de fiscus er over denkt en of je eigen gedrag strookt met wat zij als "normaal beheer" zien. Maar zelfs die lijst is geen garantie, als je 100% safe wil zitten moet je een echte ruling aanvragen.
 
Ik heb een kleine vraag en daarom eerst een klein beetje context:

Ik heb een aantal termijnrekeningen bij buitenlandse banken (in dit geval Izola) en wanneer daar geld (interest) van overgeschreven wordt naar mijn Belgische bank (KBC), moet je dat invullen in je belastingaangifte en wordt zo de 30% RV verrekend. Nu heb ik gemerkt dat bij de laatste overschrijving komende van Izola, KBC zelf die 30% RV heeft afgeschreven. Op zich niets mis mee want dan moet ik dat zelf niet meer doen via de belastingaangifte maar nu mijn vraag:

Heeft er iemand ervaring met overschrijven van (in mijn geval) Bitvavo naar een KBC rekening? Vermits dat dan ook van een buitenlandse rekening komt kunnen ze dat hier ook op toepassen vermoed ik? Ik ben geen trader en beheer het "als een goede huisvader" dus in principe vrij van RV ... En wat als je gewoon je inleg er terug uit haalt? Zowel crypto als termijnrekening. Gewoon aantonen van "dat is overgeschreven van KBC naar Izola/Bitvavo" en klaar?

Is er iemand die mij hierin wat inzicht kan geven? Thx!
 
Ik heb een kleine vraag en daarom eerst een klein beetje context:

Ik heb een aantal termijnrekeningen bij buitenlandse banken (in dit geval Izola) en wanneer daar geld (interest) van overgeschreven wordt naar mijn Belgische bank (KBC), moet je dat invullen in je belastingaangifte en wordt zo de 30% RV verrekend. Nu heb ik gemerkt dat bij de laatste overschrijving komende van Izola, KBC zelf die 30% RV heeft afgeschreven. Op zich niets mis mee want dan moet ik dat zelf niet meer doen via de belastingaangifte maar nu mijn vraag:

Heeft er iemand ervaring met overschrijven van (in mijn geval) Bitvavo naar een KBC rekening? Vermits dat dan ook van een buitenlandse rekening komt kunnen ze dat hier ook op toepassen vermoed ik? Ik ben geen trader en beheer het "als een goede huisvader" dus in principe vrij van RV ... En wat als je gewoon je inleg er terug uit haalt? Zowel crypto als termijnrekening. Gewoon aantonen van "dat is overgeschreven van KBC naar Izola/Bitvavo" en klaar?

Is er iemand die mij hierin wat inzicht kan geven? Thx!

Je bent een paar zaken door mekaar aan het slaan.

1) Roerende inkomsten zijn grotendeels interesten of dividenden (en heeft niks te maken met goede huisvader-principe. Dat is een begrip bij de diverse inkomsten.)
Op interesten en dividenden wordt er meestal 30% roerende voorheffing ingehouden door de bank die het zelf doorstort aan de Belgische staat. Interesten op een Belgische gereglementeerde spaarrekening zijn vrijgesteld tot een bepaald niveau dus daar wordt er niets ingehouden
! Er is geen vrijstelling interesten van termijnrekeningen of niet gereglementeerde spaarrekeningen.

Op buitenlandse interesten en dividenden die niet via een Belgische broker/bank passeren, wordt dat meestal niet gedaan en moet je dat dus zelf invullen op je aangifte*. (Bijvoorbeeld: Degiro houdt geen Belgische roerende voorheffing op niet-Belgissche dividenden, enkel op de Belgische)

*ook wel rekening houden met de vrijstelling van dividenden verkregen van aandelen tot een bepaald bedrag

2) Diverse inkomsten
Je overschrijving van bitvavo naar KBC heeft niets te maken met roerende inkomsten of het begrip roerende voorheffing dus KBC gaat daar ook geen voorheffing op inhouden
Gezien je zegt dat het niet speculatie is, moet je ook niets invullen op je aangifte.
 
Deels:

Als alles speculatief was, heb je waarschijnlijk al een deel van die meerwaarden in vorige belastbare tijdperken behaald door te traden.

Je gaat in 2019 continu getradet hebben dus een deel zou dan te belasten moeten zijn in 2019 dus je moest al een deel aangeven voor dat tijdperk.
In 2020 continu getradet hebben dus een deel zou belast moeten zijn in 2020
In 2021 continu getradet hebben dus een deel zou belast moeten zijn in 2021.
Je zou het kunnen zien als traden, het was eerder buy high sell low door onkunde wegens volledig nieuw in de wereld van verhandelen van assets.
dus eigenlijk heb ik verlieslatend getrade :)

Echter heb ik nu wel ongeveer 1000% winst op mijn initiele inleg in euro, maar heb wel veel minder crypto dan oorspronkelijk aangekocht (ongerealiseerd). valt dat ook nog onder die "tradingwetgeving"?

Bedankt alleszins voor je uitleg, al moet ik toegeven dat ik er nog steeds weinig van snap, maar dat ligt niet aan jou
 
Je zou het kunnen zien als traden, het was eerder buy high sell low door onkunde wegens volledig nieuw in de wereld van verhandelen van assets.
dus eigenlijk heb ik verlieslatend getrade :)

Echter heb ik nu wel ongeveer 1000% winst op mijn initiele inleg in euro, maar heb wel veel minder crypto dan oorspronkelijk aangekocht (ongerealiseerd). valt dat ook nog onder die "tradingwetgeving"?

Bedankt alleszins voor je uitleg, al moet ik toegeven dat ik er nog steeds weinig van snap, maar dat ligt niet aan jou

Het is niet omdat je veel winst maakt dat dat onmiddelijk "speculatie" is.

Denk dat de meesten onterecht "bang" zijn voor de behandeling van hun cryptowinsten als diverse inkomsten:

Wat in mijn ogen zeker belast is (Mijn mening dus geen wet :p):
Staken = interesten dus roerende inkomsten - te belasten aan 30%
Mining (buiten als het heel beperkt is en je het eerder kan zien als een hobby waarmee je nauwelijks iets verdient) = diverse inkomsten of professionele inkomsten (occasionele activiteit of beroepsactiviteit: 33% of progressief tarief)
Tradingbots: diverse inkomsten (of beroepsinkomsten)
Pumps & dumps = Koersmanipulatie => Speculatie = diverse inkomsten (of beroepsinkomsten)
Continue traden zonder een hoofdactiviteit: Als je uren per dag zit te traden en je werkt niet, heb je een beroepsactiviteit "trader" :p.
Bewust meedoen aan scam-coins (niet hetzelfde als "shitcoins)": speculatie

Wat in mijn ogen zeker niet belast is:
maandelijks BTC/ETH/... kopen om aan DCA te doen (dollar cost averaging), lange termijn strategie dus geen speculatie.
Beperkt % van je vermogen: Lijkt mij juist een vaakvoorkomend element in een degelijke beleggingsstrategie dat je een beperkt % van je vermogen in hogere risicovolle producten belegt.


Waar ik over twijfel:
Geld steken in shitcoins. Toch borderline speculatie zoiets.
Airdrops met bepaalde condities: zou je kunnen aanzien als roerende inkomsten? Je moet een bedrag hebben in iets om te genieten van een airdrop. Klinkt nogal als interesten.
 
word speculatie afzonderlijk per trade bekeken of op zijn geheel over alle trades? want je zou toch perfect kunnen crypto holden terwijl andere speculatief zijn?
 
word speculatie afzonderlijk per trade bekeken of op zijn geheel over alle trades? want je zou toch perfect kunnen crypto holden terwijl andere speculatief zijn?
Ja, dat kan perfect.

Bijvoorbeeld:
Het is niet omdat je met pumps of dumps meedoet bij kleine aandelen/obscure coins dat daarom je langetermijnbeleggingen bij andere aandelen/coins plots als speculatief aanzien worden.
 
Denken jullie dat door de recente media aandacht er een duidelijkere wetgeving komt inzake crypto en belastingen in België?
Of zal het voor altijd een grijze zone blijven waar zoveel onzekerheid blijft en veel dingen voor interpretatie vatbaar blijven?
 
Denken jullie dat door de recente media aandacht er een duidelijkere wetgeving komt inzake crypto en belastingen in België?
Of zal het voor altijd een grijze zone blijven waar zoveel onzekerheid blijft en veel dingen voor interpretatie vatbaar blijven?

Nee,
Hoe je het draait of keert, crypto is nog in zijn kinderschoenen en betrekt eigenlijk nog altijd weinig mensen. (wat het internet ook mag denken). Elon Musk heeft dat vandaag nog bewezen.

De grijze zone is ook bedoeld. Men wil geen duidelijke grenzen afbakenen omdat er dan altijd zaken uit de boot gaan vallen.

Vergelijk het met de pokermania van 10-15 jaar geleden. Er waren daar ook veel vragen bij pokeraars of ze belastbaar waren of niet. Geen één wetsartikel is veranderd.

Tot zover ik zie, veranderen enkel van die "periferie"-landen hun wetgeving op nieuwe trends of echt specifieke nieuwe doelgroepen. Portugal, Malta, Ierland,... de periferie van de EU. Landen die minder economisch voordeel heel omwille van hun ligging, proberen zo mensen te lokken. Zo is het altijd geweest.
 
Nu de deadline van tax-on-web met rasse schreden nadert, is er iemand onder jullie die zijn cryptoaccounts bij exchanges aangeeft als buitenlandse rekeningen?

Volgens deze blog zou je dat in principe wel moeten doen. Maar het is me dan niet geheel duidelijk wat je dan onder andere als rekeningnummer aangeeft...
 
Nu de deadline van tax-on-web met rasse schreden nadert, is er iemand onder jullie die zijn cryptoaccounts bij exchanges aangeeft als buitenlandse rekeningen?

Volgens deze blog zou je dat in principe wel moeten doen. Maar het is me dan niet geheel duidelijk wat je dan onder andere als rekeningnummer aangeeft...
Het veld "rekeningnummer" is niet perse een iban-nummer. Je kan daar je accountnaam invullen.
 
Hoe zit het met de fiscaliteit rond staking rewards voor cryptomunten?

Meerdere exchanges promoten dat (vb Bitstamp Earn biedt 5.83%). Helaas is het nog wachten op bv. withdrawals op ETH2 vooral compound intrest (door restaking van staking rewards) mogelijk gemaakt wordt.

Wordt winst uit verkoop daarvan aanzien als brave huisvader-investering of is dit speculatief? Dat betekent dan respectievelijk 0 euro of 33% belastingen bij omzetting naar euro's.

Als het 33% wordt is het interessanter om vastgoed te kopen aangezien huurinkomsten wel belastingsvrij zijn.
 
Hoe zit het met de fiscaliteit rond staking rewards voor cryptomunten?

Meerdere exchanges promoten dat (vb Bitstamp Earn biedt 5.83%). Helaas is het nog wachten op bv. withdrawals op ETH2 vooral compound intrest (door restaking van staking rewards) mogelijk gemaakt wordt.

Wordt winst uit verkoop daarvan aanzien als brave huisvader-investering of is dit speculatief? Dat betekent dan respectievelijk 0 euro of 33% belastingen bij omzetting naar euro's.

Als het 33% wordt is het interessanter om vastgoed te kopen aangezien huurinkomsten wel belastingsvrij zijn.
Langs de ene kant: intresten zijn 30% roerende voorheffing
Langs de andere kant: als je crypto niet omzet naar € moet je niets aangeven.

Onduidelijke regelgeving dus
 
Terug
Bovenaan