Groep F (BELGIË, Canada, Marokko, Kroatië)

Status
Niet open voor verdere reacties.
KDB is 31 en heeft nu al geen goesting in de nationale ploeg.
Denken dat die in 2026, op zijn 35e dus, wel zin heeft om in een nog minder getalenteerde ploeg zijn best te doen, dat is toch wishful thinking?
Lukaku heeft een paar jaar geleden al eens gezegd dat hij overwoog om vroeg te stoppen bij de nationale ploeg :unsure:

De aankomende generatie is geen wereldklasse. Dat zijn spelers die mee doen op dat niveau, maar het verschil niet maken. Allemaal Tielemansjes, Dendonckertjes en Meuniertjes.

Nee, je kan beter aanvaarden dat het gedaan is met de vette jaren. Anders ga je je nog lang zitten opjagen.

Er was de vorige tornooien niets mis met hoe KDB rendeerde. We hebben vaak een goeie KDB gezien die kon voetballen en scoren. Martinez heeft een systeem neergezet waarin zowel Hazard als KDB goed hun ding konden doen, in totale vrijheid. Het heeft jaren ook goed gewerkt.

Het is alleen nu allemaal een pak minder rond hem door het ouder worden van de generatie, en mindere spelers/jongeren die nog niet zover staan, rond hem. Er wordt nu fel de focus gelegd, hij gaf dat zelf toe, dat hij niet omringd is zoals bij City maar als je dan het verschil ziet in hoe bv. Ronaldo bij Portugal zich opstelt ten opzichte van mindere spelers (zelfs op de bank gaat staan coachen), dan is het ook een kwestie van persoonlijkheid.
Ik ben wel akkoord dat ook De Bruyne niet de man is om die band te dragen. Ook hij heeft niet de goeie mindset om dit te doen. Maar laat ons wel een kat een kat noemen: Hazard is objectief gezien waarschijnlijk de minst geschikte speler van héél die kern om die band te dragen. Los van zijn verdiensten op het WK18 heb ik na al die jaren nog steeds het "kind in een snoepwinkel" gevoel bij Hazard: niks neemt hij serieus, voor hem is het allemaal maar een spelletje/om te lachen. Dat is fine als hij daarmee gelukkig is maar dat is niet de mentaliteit die je wil van een kapitein als je als ploeg ambitie hebt... een kapitein moet stabiliteit brengen, niet de kantjes eraf lopen/controverse gaan opzoeken.
Ik ben nooit de grootste fan van Lukaku geweest maar zijn sportieve prestaties voor de duivels zijn nog moeilijk te minimaliseren en als je ziet hoe hij van in de tribune op ging in de match tegen Canada... dat is de passie die je nodig hebt van een goeie kapitein. Er zijn wel redenen om geen diepe spits als kapitein te nemen maar ik zie eerlijk gezegd weinig valabele alternatieven momenteel.

Ik kan mij trouwens voorstellen dat de frustatie voor KDB ondertussen héél erg diep zit en als Martinez niet buiten vliegt na dit WK zie ik er hem eerlijk gezegd gewoon de brui aan geven. De Bruyne heeft aan het eind van de dag volgens mij ook maar één intresse, al heel zijn leven, en dat is gewoon lekker voetballen. Maar als het telkens weer 90' verzuipen is met alle nodige drama en hectiek errond hoeft het voor hem ook gewoon niet meer denk ik.

Ik kan mij ook alleen maar voorstellen hoe vervelend die nationale ploeg voor hem moet zijn: hij is over de laatste 10 jaar gezien gewoon afgetekend de beste Belgische veldspeler. En toch... heeft hij eigenlijk altijd in de schaduw van Hazard gestaan. Zolang die in de EPL de pannen van het dak speelde was daar iets voor te zeggen maar ondertussen raakt die in Spanje al 2 jaar geen bal meer en nóg wordt het systeem niet 100% op KDB en Lukaku aangepast. Zolang alles bolt en er wordt gewonnen slik je dat, maar als je speelt zoals de laatste 2 jaar kan ik mij voorstellen dat dat enorm moet pieken.

Ik ga het toch nog eens herhalen. Hugo Cuypers had mee gemoeten. Dan hadden we misschien een spits vooraan kunnen zetten die wel een bal kan bijhouden, slimme looplijnen heeft en hard werkt. Nee, lekker op namen blijven selecteren in plaats van op profielen.
De tijd dat we terug van die spelers moeten gaan meenemen blijft hopelijk lang achter ons.

> Heeft KdB geen zin in de nationale ploeg omdat hij gewoon in Engeland wil blijven?
> Heeft KdB geen zin in de nationale ploeg omdat het onder Martinez de laatste jaren op niks trekt?

Belangrijk verschil.

De kritische voetbalsupporter heeft toch altijd beseft dat we niet goed genoeg zijn om mee te spelen voor de knikkers, dus veel inzien zal er op dat vlak niet zijn. Zelfs in 2018 en 2020 waren we afhankelijk van goeie teams die het lieten afweten. In 2018 wisten we op voorhand dat we niet de betere zouden zijn van Brazilie en Frankrijk bv.
Ik heb altijd die realiteit wel ingezien maar meespelen voor de knikkers vind ik toch dat je een halve finale kan noemen. Dat haalde 'deze generatie' (enfin ongeveer) op zowel de Olympische Spelen in 2008, het EK voor beloften in 2007 als het WK in 2018. Einde van een cyclus. Dat we minder zijn dan de absolute toplanden is een feit maar had wel altijd het gevoel dat we konden 'stunten' zoals tegen Brazilië of vorig EK tegen Portugal. Als je minder bent dan die landen is het echter bijna onmogelijk om én elke evenwaardige match je ding te doen (Japan, Engeland, Denemarken, etc.) én te stunten tegen topland A (Portugal, Brazilië) en dat de ronde nadien nog eens over te doen (Italië, Frankrijk). Dan bots je op je limieten en daarom vind ik het ook geen flop wat ze in 2018 of 2021 deden. Martinez heeft daar eruit gehaald wat erin zat imo. Het was geluk/blessures/schorsingen die ons dan moesten helpen nog iets verder te komen.

Ik ben wel akkoord dat ook De Bruyne niet de man is om die band te dragen. Ook hij heeft niet de goeie mindset om dit te doen. Maar laat ons wel een kat een kat noemen: Hazard is objectief gezien waarschijnlijk de minst geschikte speler van héél die kern om die band te dragen. Los van zijn verdiensten op het WK18 heb ik na al die jaren nog steeds het "kind in een snoepwinkel" gevoel bij Hazard: niks neemt hij serieus, voor hem is het allemaal maar een spelletje/om te lachen. Dat is fine als hij daarmee gelukkig is maar dat is niet de mentaliteit die je wil van een kapitein als je als ploeg ambitie hebt... een kapitein moet stabiliteit brengen, niet de kantjes eraf lopen/controverse gaan opzoeken.
Ik ben nooit de grootste fan van Lukaku geweest maar zijn sportieve prestaties voor de duivels zijn nog moeilijk te minimaliseren en als je ziet hoe hij van in de tribune op ging in de match tegen Canada... dat is de passie die je nodig hebt van een goeie kapitein. Er zijn wel redenen om geen diepe spits als kapitein te nemen maar ik zie eerlijk gezegd weinig valabele alternatieven momenteel.

Ik kan mij trouwens voorstellen dat de frustatie voor KDB ondertussen héél erg diep zit en als Martinez niet buiten vliegt na dit WK zie ik er hem eerlijk gezegd gewoon de brui aan geven. De Bruyne heeft aan het eind van de dag volgens mij ook maar één intresse, al heel zijn leven, en dat is gewoon lekker voetballen. Maar als het telkens weer 90' verzuipen is met alle nodige drama en hectiek errond hoeft het voor hem ook gewoon niet meer denk ik.

Ik kan mij ook alleen maar voorstellen hoe vervelend die nationale ploeg voor hem moet zijn: hij is over de laatste 10 jaar gezien gewoon afgetekend de beste Belgische veldspeler. En toch... heeft hij eigenlijk altijd in de schaduw van Hazard gestaan. Zolang die in de EPL de pannen van het dak speelde was daar iets voor te zeggen maar ondertussen raakt die in Spanje al 2 jaar geen bal meer en nóg wordt het systeem niet 100% op KDB en Lukaku aangepast. Zolang alles bolt en er wordt gewonnen slik je dat, maar als je speelt zoals de laatste 2 jaar kan ik mij voorstellen dat dat enorm moet pieken.
Akkoord over Hazard. Maar als het voor KDB dan allemaal zo dramatisch was wat betreft Martinez, waar ik niet in geloof (nu dit tornooi misschien wel maar ervoor niet), dan moest hij zijn mond opentrekken. Hij had die status. Dan had hij moeten spreken. Het is erg zwak van dan stilletjes te gaan mopperen.
Volgens mij is het eerder de tanende kwaliteit rond hem die hem stoort.

Ik zeg hier al 2 jaar of zo dat KDB gaat stoppen moest men echt doorselecteren en gaan bouwen met een jonge ploeg. Omdat hij enkel graag mee komt surfen in een succesvolle ploeg. En geen zin heeft in een ploeg die terug rustig moet bouwen met eerst wat vallen en opstaan. Dus volgens mij: als die oude generatie ermee ophoudt stopt hij er ook mee. Ik blijf bij dat gevoel. Maar we gaan dat de komende tijd zien. Misschien ben ik daarin verkeerd.

Benieuwd wat we donderdag gaan mee maken.
Martinez die nog een laatste keer de oude garde opstelt, verliest, waarna we dan een stuk of 5 spelers zien aankondigen dat ze ermee stoppen?

De tijd dat we terug van die spelers moeten gaan meenemen blijft hopelijk lang achter ons.

Je zag de voorbije weken hier toch al velen roepen om spelers als Tresor, Heynen, Mechele enz. mee te nemen.
Dat zegt al genoeg... Het gaat opnieuw die richting uit. Wilmots, Mpenza, Mirallas, Simons, Buffel, dat niveau.

Ik deel echt het optimisme hier niet, hoor.

Ik heb altijd die realiteit wel ingezien maar meespelen voor de knikkers vind ik toch dat je een halve finale kan noemen. Dat haalde 'deze generatie' (enfin ongeveer) op zowel de Olympische Spelen in 2008, het EK voor beloften in 2007 als het WK in 2018. Einde van een cyclus. Dat we minder zijn dan de absolute toplanden is een feit maar had wel altijd het gevoel dat we konden 'stunten' zoals tegen Brazilië of vorig EK tegen Portugal. Als je minder bent dan die landen is het echter bijna onmogelijk om én elke evenwaardige match je ding te doen (Japan, Engeland, Denemarken, etc.) én te stunten tegen topland A (Portugal, Brazilië) en dat de ronde nadien nog eens over te doen (Italië, Frankrijk). Dan bots je op je limieten en daarom vind ik het ook geen flop wat ze in 2018 of 2021 deden. Martinez heeft daar eruit gehaald wat erin zat imo. Het was geluk/blessures/schorsingen die ons dan moesten helpen nog iets verder te komen.

EK Beloften 2007? Dat was 1x winnen tegen Israel, 2x gelijk tegen Nederland en Portugal, om dan te verliezen van Servie. De enige van de huidige kern die meedeed op dat toernooi, waren Witsel en Vertonghen. That's it. Witsel heeft zelfs geen minuut meegedaan. Dat waren mannen als Fellaini, Mirallas, Lombaerts, Vermaelen, Bailly, Ciman, Haroun en VandenBorre. Dat is toch al van de vorige generatie en niet deze generatie. Zelfs niet de generatie van WK 2018 (want uiteindelijk maar 4-5 spelers). Olympische Spelen 2008 had je ook maar 5 spelers die in 2018 minuten maakte. Is dat dan ook nog altijd dezelfde generatie?

Als niet-voetbalvolger heb ik toch de laatste jaren de indruk gehad dat de Rode Duivels wel wat hebben teweeggebracht in voetballend België. Als het gedaan is met de Gouden Generatie kan je toch hopen dat de hype van de afgelopen jaren een nieuwe generatie voetballers heeft geïnspireerd en dat we de komende jaren nieuwe talenten zien aanstormen die ons weer wat kansen geeft om iets te betekenen. Dat hoeft misschien nog niet 2026 te zijn, maar misschien in 2030? Dat we dan de arrogante Fransen eindelijk eens kunnen zeggen dat ze baguettes moeten vreten in Frankrijk omdat we ze uit een EK of WK hebben gestampt.

En als het niet zo is: so be it. Het is maar voetbal.

KDB is 31 en heeft nu al geen goesting in de nationale ploeg.
Denken dat die in 2026, op zijn 35e dus, wel zin heeft om in een nog minder getalenteerde ploeg zijn best te doen, dat is toch wishful thinking?
Lukaku heeft een paar jaar geleden al eens gezegd dat hij overwoog om vroeg te stoppen bij de nationale ploeg :unsure:
Ik geef dan ook nadrukkelijk aan dat ik fysiek geen redenen zie. Mentaal is een andere vraag. Met een deftig project zie ik ze wel nog volhouden. Onder Martinez niet neen.
De aankomende generatie is geen wereldklasse. Dat zijn spelers die mee doen op dat niveau, maar het verschil niet maken. Allemaal Tielemansjes, Dendonckertjes en Meuniertjes.

Nee, je kan beter aanvaarden dat het gedaan is met de vette jaren. Anders ga je je nog lang zitten opjagen.
Sorry, maar dat is gewoon ongelofelijke onzin. Onze kansen om prijzen te pakken zijn uiteraard een stuk kleiner met de nieuwe generatie. Maar beweren dat we ons moeten voorbereiden op toernooien zonder de Belgen, dat heeft niets met de realiteit te maken.

In de gouden generatie had je ook maar 4 spelers van wereldklasse (ik tel onze twee glazen verdedigers even niet mee). En van die 4 kan je er in theorie nog 3 tegen het volgend WK gebruiken. Ik zie een middenveld van Onana - Lavia als potentieel een stuk sterker dan het middenveld van Witsel - Fellaini / Nainggolan / Dembele / Defour / Tielemans. Op andere plekken zullen we verzwakken, vooral Hazard is onvervangbaar. Maar de vorige toernooien deden we het ook met Chadli, Mirallas en Mertens. En met een Vertonghen of Vermaelen op de LB.

Laat ons vooral hopen dat er een nieuwe trainer komt die De Bruyne aan boord houdt en laat renderen.

Benieuwd wat we donderdag gaan mee maken.
Martinez die nog een laatste keer de oude garde opstelt, verliest, waarna we dan een stuk of 5 spelers zien aankondigen dat ze ermee stoppen?

Je zag de voorbije weken hier toch al velen roepen om spelers als Tresor, Heynen, Mechele enz. mee te nemen.
Dat zegt al genoeg... Het gaat opnieuw die richting uit. Wilmots, Mpenza, Mirallas, Simons, Buffel, dat niveau.

Met dat verschil dat in de jaren 2002-2010 meer dan de helft van onze ploeg uit Belgie kwam, terwijl we nu spreken over enkele spelers uit de JPL ter aanvulling van de kern, om enkele pijnpunten te maskeren.
Komt daar nog eens bij dat het niveau van de JPL een pak verbeterd is tegenover 15-20 jaar geleden. Een speler van Club of Genk nu, beschikt over een beter niveau dan destijds. Daar hoeft niet altijd zo smalend over gedaan te worden.

Courtois, De Bruyne en Lukaku. Daar kunt ge toch perfect rond bouwen?

Ondertussen heeft @Sir.Killalot het al zo'n beetje gezegd :)
buiten dat lukaku al heeft gezegd dat hij ook kan stoppen.
Niet vergeten, die gast krijgt heel veel shit altijd als hij een match niet gescoord heeft.
De commentaren van HLN comments en FB en dergelijke dat hij traag,lui is en dergelijke.
Dat Bats en dergelijke sneller en beter zijn /LOL

Ik ben een grote voorstander van selecteren op vorm in plaats van op naam, ja. Alsof Heynen, Tresor en Cuypers geen nuttigere bijdragen hadden geleverd dan onze internationale supersterren Witsel, Batshuayi en Hazard. Zijn fysiek ook gewoon een pak sterker op dit moment.

Dat is ook het probleem met Martinez; krampachtig blijven vasthouden aan de ploeg van 2018 in plaats van te kiezen voor de meest geschikte spelers.

EK Beloften 2007? Dat was 1x winnen tegen Israel, 2x gelijk tegen Nederland en Portugal, om dan te verliezen van Servie. De enige van de huidige kern die meedeed op dat toernooi, waren Witsel en Vertonghen. That's it. Witsel heeft zelfs geen minuut meegedaan. Dat waren mannen als Fellaini, Mirallas, Lombaerts, Vermaelen, Bailly, Ciman, Haroun en VandenBorre. Dat is toch al van de vorige generatie en niet deze generatie. Zelfs niet de generatie van WK 2018 (want uiteindelijk maar 4-5 spelers). Olympische Spelen 2008 had je ook maar 5 spelers die in 2018 minuten maakte. Is dat dan ook nog altijd dezelfde generatie?
Tegen landen als Nederland of Portugal standhouden is gewoon goed, dat zijn uitstekende jeugdgeneraties.
Dat is voor mij toch die zogenaamde gouden generatie. Kompany, Dembele en Defour maakten daar ook deel van uit maar waren er op het EK zelf niet bij (idem voor de Spelen nadien). Op hetzelfde moment ongeveer was er een EK -17 waar België ook de halve finale speelde en er tegen Spanje uitging met strafschoppen.
Dat waren grosso modo 9 matige spelers + Eden Hazard (absolute uitblinker samen met Kroos en Bojan) en Christian Benteke.

Dat is ondertussen uiteraard al ferm afgekalfd (vanaf 2018 toen Fellaini stopte als international).

Op het ek kan dit de ploeg zijn:

Lukaku
Trossard Kdb Doku
Onana Lavia
Theate Alderweireld Faes Castagne
Courtois

Daarmee zou je toch een kwartfinale moeten halen, en dan een deftig tactisch plan hebben en hopen op wat geluk. Die ploeg lijkt mij echt niet minder dan Portugal, Wales en Denemarken die zoiets al gepresteerd hebben bijvoorbeeld.

Hoop dat die onvrede in de spelersgroep niet de aandacht afleidt van het echte probleem: Martinez.
Los van het feit dat we al lang een verjonging hadden moeten doorvoeren, waren zijn wissels in de basis tov de match tegen Canada vrij dramatisch:

- Thorgan Hazard: geen idee waarom Carrasco plots naar de bank moet, was zowat de enige op niveau in de voorbereiding
- Castagne moet plots plaatsnemen in die 3mans verdediging, Meunier mag opdraven en speelt een dramatische match.
- Weer geen Trossard id basis...
- De enige positieve wijziging komt omdat heel België schreeuwt dat Onana moet spelen, en hij er echt niet meer rond kon

De wissels tijdens de match waren imo nog erger, Mertens mag eerst opdraven, Trossard moet uiteindelijk in de plaats van T. Hazard spelen en heel het veld moet oversteken voor hij gevaarlijk kan zijn. Geen Doku of Openda die toch iets kunnen forceren met hun snelheid. En geen idee waar De Ketelaere moest spelen nadat Lukaku erin kwam, denk dat hij het zelf ook niet wist.

Gewoon Trossard voor Hazard brengen, een andere spits erin (Openda of Lukaku), Castagne naar rechts en Meunier voor Carrasco wisselen. En dan in het slot Doku als we alles op alles moeten zetten.

Ik ben een grote voorstander van selecteren op vorm in plaats van op naam, ja. Alsof Heynen, Tresor en Cuypers geen nuttigere bijdragen hadden geleverd dan onze internationale supersterren Witsel, Batshuayi en Hazard. Zijn fysiek ook gewoon een pak sterker op dit moment.

Dat is ook het probleem met Martinez; krampachtig blijven vasthouden aan de ploeg van 2018 in plaats van te kiezen voor de meest geschikte spelers.
Als Heynen of Cuypers dan toch zo goed zijn, waarom zitten die dan nog in België? We zijn maar de Belgische competitie he.

Vorm, automatismen of intrinsieke kwaliteit, altijd diezelfde discussie. Een lastig evenwicht. Eind juni, toen we onze laatste grote blok voorbereidingsmatchen speelden, kwam Trésor met moeite van de bank af bij Genk. Het zou toen toch alleszins al nergens op geslagen hebben om op hem te gaan bouwen.

Als niet-voetbalvolger heb ik toch de laatste jaren de indruk gehad dat de Rode Duivels wel wat hebben teweeggebracht in voetballend België.
Da's ook maar omdat het vóór deze generatie maar poverkes was he. ze staan nu wel mooi te roepen dat we na 1998 niet meer zijn uitgeschakeld na de groepsronde op een WK, maar ze vergeten er wel bij te zeggen dat we in die periode 2 WK's niet eens de groepsronde gehaald hadden.
en een EK, dat was (los van de automatische plaatsing) vóór 2016 nog véél langer geleden (1984!)

dus dat deze generatie bij de betere ooit zit voor de RD, is een feit.
die 3de plaats in Rusland was wel het hoogst haalbare.

dus dat deze generatie bij de betere ooit zit voor de RD, is een feit.
die 3de plaats in Rusland was wel het hoogst haalbare.
Dat geloof ik helemaal niet, net omdat nu de onkunde van de trainer meer en meer naar bovenkomt.

Hij heeft gewoon amper een systeem A en al helemaal geen systeem B. Hij heeft het geluk gehad met een aantal sterren te mogen werken die op hun 1tje een match kunnen beslissen. Nu ze dat niet meer kunnen worden de pijnpunten blood gelegd.

Slechte selectie keuzes, geen druk op de bal, slechte positiespel, spelers niet op hun beste positie opstellen, traag, statisch, geen grinta.... en dat kan zo nog wel even door gaan.

Neenee. Zelfs voor volgend EK heb je nog een paar sterren die overzijn, die nog steeds de beste van de wereld zijn op hun positie. Bouw een ploeg en systeem daar rond. Ze zullen wel beter renderen dan. Maar dan heb je wel een topcoach nodig, niet een natte dweil zoals Martinez.

Als Heynen of Cuypers dan toch zo goed zijn, waarom zitten die dan nog in België? We zijn maar de Belgische competitie he.

Vorm, automatismen of intrinsieke kwaliteit, altijd diezelfde discussie. Een lastig evenwicht. Eind juni, toen we onze laatste grote blok voorbereidingsmatchen speelden, kwam Trésor met moeite van de bank af bij Genk. Het zou toen toch alleszins al nergens op geslagen hebben om op hem te gaan bouwen.

Flauwe opmerking, toch. Ik hoorde je dezelfde opmerkingen niet maken toen Verschaeren, Lokonga en Debast over de jaren heen opgeroepen werden.
Tresor zat op de bank wegens de coach, niet omdat hij niet goed genoeg was. Ik denk dat Vrancken juist aantoont dat als je de spelers juist gebruikt, ze net heel waardevol zijn.

En de JPL is toch echt zo slecht niet. "maar de JPL". Kroatie speelde gisteren met spitsen van Dinamo Zagreb en Hajduk Split. Zijn dat dan zo'n topteams, neen toch. Op de G-5 na, is de JPL de best vertegenwoordigde Europese competitie in dit toernooi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan