Groep F (BELGIË, Canada, Marokko, Kroatië)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt, vaak wel. Dus dat hebben we al niet...

Maar ik denk dat er ook wel veel nuance nodig is. Is een topcoach op clubniveau per sé een goede bondscoach?

En de 'mayonaise' moet ook nog pakken. Ook topcoaches falen wel eens, omdat het gewoon niet goed zit.

Ik ben heel benieuwd met wat ze gaan afkomen. De sollicitaties zullen wel binnenstromen zeker...
In die zin is zoals Martinez en de bond ook zeggen hetgeen er neergezet is geweest wel belangrijk. Ik dacht in de 20 spelers van deze generatie zijn warm gemaakt om voor de trainerslicentie te gaan. Dat is geen garantie, helemaal niet. Maar het zijn spelers die bagage hebben, al wat toptrainers meegemaakt hebben, standaarden hebben die hoger liggen dan het niveau van Lokeren of Zulte-Waregem (ook qua trainersmethodes, qua medische aanpak, qua wedstrijdaanpak, etc.). Dus je kan hopen dat hieruit een paar goeie trainers gaan komen en misschien hebben we zo over 10-20 jaar wel de keuze uit toptrainers van eigen land.
 
Klopt. Dus ook de nodige dosis geluk in die matchen. Tegen Brazilië en Frankrijk maar ook Portugal vond ik dat niet abnormaal aangezien we imo tegen intrinsiek echt wel sterkere landen stonden.
Het ligt er dus aan hoe hoog je die lat legt. Als je in 10 jaar Duivels welgeteld 0 keer echt het verschil kunt maken in kansen tegen toplanden dan is er meer aan de hand.

Tuurlijk, per match zijn er altijd excuses. Per match is alles te relativeren en kun je altijd zeggen: Ja maar toen en toen misten we toch wel een kans. Maar tel het eens op: Argentinië 2014, Italië 2016, Brazilië en Frankrijk 2018, Portugal en Italië 2021, Italië en Frankrijk 2021. 8 topmatches waarin je in geen van die matches de betere bent geweest in kansen.

Dat is een opvallend gegeven waarbij je eigenlijk alleen naar de coach mag kijken.
 
In die zin is zoals Martinez en de bond ook zeggen hetgeen er neergezet is geweest wel belangrijk. Ik dacht in de 20 spelers van deze generatie zijn warm gemaakt om voor de trainerslicentie te gaan. Dat is geen garantie, helemaal niet. Maar het zijn spelers die bagage hebben, al wat toptrainers meegemaakt hebben, standaarden hebben die hoger liggen dan het niveau van Lokeren of Zulte-Waregem (ook qua trainersmethodes, qua medische aanpak, qua wedstrijdaanpak, etc.). Dus je kan hopen dat hieruit een paar goeie trainers gaan komen en misschien hebben we zo over 10-20 jaar wel de keuze uit toptrainers van eigen land.
En dan misschien geen goede spelers meer hebben :cry:
 
Toegegeven, ik kijk niet veel matchen van City maar ik kan mij niet stellen dat elke tegenstander een dubbele defensieve gordel gaat optrekken tegen hen?
Ik weet niet of jij voetbal speelt, maar probeer eens een briljante doorsteekbal te geven tegen een ploeg die ruim de tijd heeft om in de organisatie te staan waarbij er bijna geen ruimte is? De enige manier om hier door te komen is door een individuele actie/klasseflits.
Wanneer zijn er mogelijkheden? In de omschakelmomenten, als we de bal veroveren of in een tegenaanval. Dan moeten we gaan & moet het rap gaan. Maar in ons huidig spel, hebben we precies een "gentlemen agreement" met de tegenstander à la: "gaan jullie maar eerst goed in de organisatie staan, ondertussen tikken we de bal een beetje rond, en dan komen we eraan".
Enorm veel ploegen die tegen City vol in blok spelen hoor
Als je tegen hen wat ruimte laat krijg je er gegarandeerd een heel pakket in je doos

We gaan toch wereldtop niet vergelijken met een amateurs in provinciale hé?
Bekijk die analyses eens na de matchen, vaak zie je op luchtbeelden 2 lopende mensen waar jij en ik (als gewone zondagsshotter) die bal naar zouden spelen, maar Debruyne ziet dat vaak nog een 3e man en kan die geniale pas geven

Dat moeten ook geen dieptepasses zijn van 20 of 15 meter telkens. Zelfs met een goed balletje van 3 meter kan je 2 mensen alleen voor de goal zetten. Als ze intelligent lopen.
Een speler met een actie als bv. Doku, moet zich natuurlijk ook nog eerst vrij lopen om die bal te vragen/krijgen. Als zo iemand tegen zijn zijlijn blijft plakken op 1m van de verdediger dan komt die actie er ook maar zelden uit

Je hebt de beste speler ter wereld op die positie, dan moet je spel rond hem draaien en iedereen moet spelen naar zijn spel.
En inderdaad niet zoals je zegt op het tempo van Witsel
Euh, hij schrijft toch net zelf dat KDB die splijtende pass heeft en dus dergelijke tactiek en spelers nodig heeft?
Zoals ik het lees zegt hij dat KDB enkel die pass heeft tegen ploegen die ons ruimte geven en het niet kan tegen ploegen die organisatie spelen.

Bekijk die passes eens
Er zijn inderdaad passes in de diepte bij, maar bij hoeveel acties staat de tegenstander wel niet met 6-7-8 eigen speler in het eigen strafschopgebied ?
Veel ruimte is er dan niet meer, maar City komt met meerdere mensen in de box (wie staat - helaas staat ipv loopt-) daar bij ons ?
 
“Ik sluit niet uit dat dit het beste WK ooit wordt”, liet Roberto Martinez zich ontvallen in AS, de bekende Spaanse sportkrant. “Er zijn acht landen die kunnen winnen: de vier Europese halvefinalisten uit 2018 (België, Frankrijk, Kroatië en Engeland), Spanje, Duitsland, Argentinië en Brazilië. Tussen die selecties zal het verschil érg klein zijn.” En hij pareert meteen de kritiek op de Duivels: “Deze generatie verdient een titel en daarvoor gaan we ook naar Qatar. Maar met of zonder titel: het nalatenschap is onbetwistbaar.”
 
Veel ruimte is er dan niet meer, maar City komt met meerdere mensen in de box (wie staat - helaas staat ipv loopt-) daar bij ons ?
Je laatste zinnetje is de nagel op de kop. "City komt met meerdere mensen in de box". Je zou nog kunnen stellen: "meerdere, LOPENDE mensen". Dan creeër je mogelijkheden en gevaar. Hiermee kan je al eens een bal blind, zwiepen voor de goal. (zoals er in die compilatie een aantal zitten). Bij de RD heeft KDB die opties niet door het slaapwandelvoetbal van voornamelijk Witsel & Vertonghen.
 

Hoe kunnen mensen Vincent Kompany of Thierry Henry naar voor schuiven voor die positie als bondcoach? Het feit dat Henry via Monaco & Montreal uiteindelijk terug als assistent bij de Duivels terecht komt getuigd alleszins niet van een grote visionair voor mij. En bij Kompany heb ik exact dezelfde reactie die gisteren in Midmid Mondial te zien was: we hebben ons allemaal collectief (niet alleen hier op BG) blauw geërgerd aan de gladde managerpraat en het overdreven optimisme van Martinez altijd. En dan wil je Kompany of all people op die plaats zetten? I mean... really?

Maar goed... dat zijn waarschijnlijk diezelfde mensen die bij Niels Destadsbader hun liefde voor Witsel en Hazard verklaren. :bow:

Imo moet het nu een Belg zijn die zelf zeker geen deel heeft uitgemaakt van deze generatie en dus niet Kompany en niet Vermaelen, niet gelijk wie de laatste 10 jaar deel heeft uigemaakt van die kern. Het idee alleen al geeft mij spontane flashbacks naar Dickie die Wilmots aan boord heist en dus direct inleiding geeft voor wat uiteindelijk 5 jaar miserie geweest is.
Ik vind dit oprecht geniaal. Van de 5 man op die foto, zijn er vier waarvan ik gisteren al op voorhand zei dat ze die naar voren zouden schuiven, en het dan nog gewaagde keuzes durven noemen ook. Het is zó voorspelbaar. Kompany had ik ook nog aan zitten denken, maar zo naïef zullen de mensen toch niet zijn, dacht ik. Jawel dus.

Je zit met een bond zonder plan B, waarvan de CEO nu plots uit de lucht valt dat het verder moet zonder Martinez, en dan stellen onze top-analisten een paar namen voor die bekend zijn bij het gepeupel om zich zo wat interessant te maken. Waarvan er eentje dan nog openlijk zit te solliciteren ook.

Zeg nu nog eens dat we goeie analisten hebben. Dit zijn letterlijk de namen die mijn grootmoeder naar voren schuift. Is er ook maar eentje die eens een andere piste overweegt? Nope. De incompetentie rond de Duivels zit overal. Bij de bond, bij de pers, en bij de goedgelovige burger die amper voetbal kijkt. En dat is inderdaad een rechtsteeks gevolg van het feit dat we geen grote voetbalgeschiedenis hebben. Als ze zeggen dat de grote landen meer kans maken dan de kleintjes, dan is dit een mooi voorbeeld van de reden daarvoor. Nul komma nul visie.
 
Laatst bewerkt:
Da's ook wat ik zeg he.
De xG gaat om in welke scoringsposities je komt. Wat er daar minder in zit, is de pure kwaliteit van de spelers.

Maar als je meer spelers van kwaliteit hebt, zal je vaker in scoringspositie komen ook natuurlijk.
Dit is toch wel een belangrijke nuance die met XG meestal gewoon onder mat geveegd wordt. XG is een stat die in de media voornamelijk gebruikt wordt om te kijken naar de conversion rate van een spits, genre: "We hebben 5XG gehad en maar 2 goals, zo unlucky!!!" of "Zotte spits want hij scoort 3 goals uit 1XG". Maar dat is weer een fijn staaltje "met cijfers en statistiek kan je alles bewijzen" en eerlijk gezegd heel vaak ook vooral korte termijn denken. Uiteindelijk is het niet zo extreem gek dat je uit 3 0.33XG kansen ook 3 goals maakt, die kans is ~3.5%. Maar over 100 0.33XG kansen zal het aantal goals vermoedelijk wel ergens tussen de 30 en 36 zweven.

En wat heb je uiteindelijk liefst? Een spits die elke match 3XG krijgt maar er "maar" 2 maakt OF een spits die elke match 0.5XG krijgt maar er wel 1 maakt?
Beetje extreem voorbeeld natuurlijk maar uiteindelijk blijft het wel zo dat je veel beter een spits hebt die ALTIJD goed staat/loopt met een iets minder goed afgesteld cannon dan een spits als Batshuayi die misschien een iets beter conversion rate heeft maar 80% van de tijd off side staat en daar eigenlijk al een hoop XG verkwanselt.
 
Het is toch logisch dat dit de eerste namen zijn die naar boven komen op korte termijn? Omdat je geneigd bent om direct eerst naar de Belgische coaches te kijken.

De sollicitaties zullen voor de rest wel binnenstromen. Daar hebben alle coaches tegenwoordig wel zaakwaarnemers voor.

In tegenstelling tot een club heb je als bond ook wel een stuk meer tijd natuurlijk. Desnoods doe je in maart even met Henry-Vermaelen als interim duo.
 
Het is toch logisch dat dit de eerste namen zijn die naar boven komen op korte termijn? Omdat je geneigd bent om direct eerst naar de Belgische coaches te kijken.

De sollicitaties zullen voor de rest wel binnenstromen. Daar hebben alle coaches tegenwoordig wel zaakwaarnemers voor.

In tegenstelling tot een club heb je als bond ook wel een stuk meer tijd natuurlijk. Desnoods doe je in maart even met Henry-Vermaelen als interim duo.
Dus jij vindt het normaal dat er over vier maanden nog een ad-interim duo op de bank zit, om dan pas over een klein jaar aan het echte werk te beginnen? :unsure:

Hier moesten ze al lang over nagedacht hebben. Nu, we zullen zien wie het wordt, maar mijn geld staat op een van de vijf in dat artikel. Kompany gaat zo dom niet zijn om zijn loopbaan terug op het spel te zetten daarvoor, na het Anderlecht-debacle, maar de andere vier lijken me zeer reële kandidaten. Tenzij ze zich weer laten vangen aan de verkooppraatjes van een random coach uit de Premier League of de Championship, uiteraard.

Clarence Seedorf zit ook al drie jaar zonder club, hopelijk stelt hij zich niet kandidaat.
 
Ik vind dit oprecht geniaal. Van de 5 man op die foto, zijn er vier waarvan ik gisteren al op voorhand zei dat ze die naar voren zouden schuiven, en het dan nog gewaagde keuzes durven noemen ook. Het is zó voorspelbaar. Kompany had ik ook nog aan zitten denken, maar zo naïef zullen de mensen toch niet zijn, dacht ik. Jawel dus.

Je zit met een bond zonder plan B, waarvan de CEO nu plots uit de lucht valt dat het verder moet zonder Martinez, en dan stellen onze top-analisten een paar namen voor die bekend zijn bij het gepeupel om zich zo wat interessant te maken. Waarvan er eentje dan nog openlijk zit te solliciteren ook.

Zeg nu nog eens dat we goeie analisten hebben. Dit zijn letterlijk de namen die mijn grootmoeder naar voren schuift. Is er ook maar eentje die eens een andere piste overweegt? Nope. De incompetentie rond de Duivels zit overal. Bij de bond, bij de pers, en bij de goedgelovige burger die amper voetbal kijkt. En dat is inderdaad een rechtsteeks gevolg van het feit dat we geen grote voetbalgeschiedenis hebben. Als ze zeggen dat de grote landen meer kans maken dan de kleintjes, dan is dit een mooi voorbeeld van de reden daarvoor. Nul komma nul visie.
Nu dat zijn namen die een medewerker van VRT in een poll gestoken heeft. Ge kon zelf iets opperen maar de grote hoop denkt niet zelf na en kwekt gewoon na wat hij ergens hoort vertellen. Dus die kiezen dan tussen die namen.
En ge reageert trouwens op iemand die zelf zegt dat het een Belg moet zijn.
Welja dan komt ge bij dit soort namen die uw bomma ook zou opperen. Vraag hem eens waarom in godsnaam. Ik weet het ook niet. Maar het volk krijgt de bondscoach die het verdient.
 
In tegenstelling tot een club heb je als bond ook wel een stuk meer tijd natuurlijk. Desnoods doe je in maart even met Henry-Vermaelen als interim duo.
De tijd is korter dan anders wel natuurlijk... over 1,5 jaar is het al terug EK. Als je écht een grote revamp wil doen dan begin je daar imo best zo snel mogelijk mee.

Maar als je l'equipe moet geloven is Vermaelen/Henry dus wel net datgene dat in de pipeline zit... horror. Zie je Vermaelen, die met alle respect, minstens de helft van zijn interland carriere niet eens onbetwiste basisspeler in deze groep al gaan doorselecteren en tegen zo'n Witsel zeggen "beste Axel, het stopt hier voor u."? Ik zie het niet.

En in Henry heb ik al helemaal geen vertrouwen, wat zit die hier feitelijk te doen? Heeft die man tijdens zijn carriere niet voldoende geld geschept om te rentenieren onder een palmboom? Dat zal ook wel het geval zijn voor mannen als Guardiola en Luis Enrique bv maar die mannen hebben duidelijk nog ambitie, Henry zit hier assistentje te spelen... of is er hem vorige jaar toen hij terug kwam beloofd dat hij troonopvolger zou zijn?

En ge reageert trouwens op iemand die zelf zegt dat het een Belg moet zijn.
Das is misschien een beetje een overdrijving van mijn kant. Het moet misschien geen Belg zijn per sé, maar ik denk dan vooral van: "is er een buitenlandse coach die zoveel beter kan dan wat we hier in België hebben en die ook realistisch gezien haalbaar/betaalbaar is?"

Ik zie niet meteen welke buitenlandse (top)coach er nu wakker wordt en denkt, awel ja... van die wespennest ga ik nu eens mijn project maken voor de komende 4-6 jaar.
 
Een mens zou bijna hopen dat Nederland roemloos onderuit gaat in de 8e finales en ze Van Gaal ontslaan zodat wij hem nog eens kunnen proberen strikken :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: math
'spitsentrainer van de RD' is voor Henry nu ook niet bepaald een mooie adelbrief om voor te leggen gezien de resultaten van de voorbije 1,5 jaar en de prestaties van onze 'spitsen' 😆
 
Als je aan de Belgische coaches denkt, kom je uiteraard steeds bij dezelfde namen terecht. En dan zit daar bitter weinig tussen dat mij vertrouwen inboezemt.

Clement: goede motivator maar tactisch niet goed genoeg, zet soms verkeerde spelers op de verkeerde posities én wacht te lang om in te grijpen in een wedstrijd.
Preud'Homme: geen idee wat die zijn kwaliteiten nu nog zijn, maar die kan onmogelijk op het internationale toneel tekeergaan zoals hij vroeger deed. En straalt gewoon teveel negativisme uit de laatste jaren, de druk die op de RD's ligt van buitenaf kan die volgens mij niet meer mee om.
Vanhaezebrouck: tactisch mss wel één van de beste keuzes, maar imagogewijs toch niet helemaal wat je wilt als uithangbord voor de RD's.
Dury: enkel geslaagd bij een kleine club in België, nooit gewend om met ego's en toppers te werken.
Kompany: te groen en gaat die echt doorselecteren?

Vermaelen is al helemaal van de pot gerukt, helemaal geen ervaring als coach, laat staan als hoofdcoach.

Ik zie ze nog afkomen met een naam waar niemand echt aan denkt, genre Vercauteren of Marc Brys. Of De Boer, laat het uit aub.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan