Groep F (BELGIË, Canada, Marokko, Kroatië)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helemaal akkoord. Behalve dat we daar de spelers niet voor hebben. Martinez zet daarvoor gewoon niet de juiste spelers.

Hazard kon dat vroeger wel, maar die geraakt geen man meer voorbij. Carrasco zou dat ook moeten kunnen, maar meer dan telkens weer naar die rechter naar binnen draaien en zich dan vastlopen doet die niet, ik vind dat die echt zo hard achteruit is gegaan, de Carrasco van 5 jaar geleden was zoveel beslissender en vinniger.

Maar, zowel een Doku als een Trossard kunnen dat wel perfect. Zet daar nog een intelligente spits bij die het spel van KDB leest en begrijpt (nee, dus niet Bats) en je hebt voldoende wapens om het elke ploeg lastig te maken.

Maar idd, met de opstelling en spelers die Martinez telkens heeft gebruikt kan je niet het spel maken en sterke ploegen ontwrichten, het is gewoon te traag, te lateraal, te statisch.
Hazard kon dat misschien... hij deed het alleen veel te weinig. De Bruyne is een speler die vooral rendeert als hij spelers rond zich heeft die (slim) lopen die hij dan met 1 brilliante pas recht voor de goal kan zetten. Lukaku is daar een perfecte spits voor maar bij voorkeur zet je daar nog flankspelers rond zich die daar ook op ingesteld zijn zodat de tegenstander die onmogelijk allemaal kan vastzetten.
Wat Hazard véél te vaak deed was, bal aannemen, lopen tot aan de 16m, draaien en keren tot al de rest bijgesloten is en dan proberen om 2-3man uit te spelen (wat gewoon 9/10 niet lukt).

De Bruyne heeft een, voor zijn kunnen, erg zwak WK gespeeld. Maar De Bruyne is zoals @TheLoveBelow al aangeeft niet de man die uitblinkt in 1vs1 situaties. Hij maakt vooral de spelers rond zich nog beter, als ze op niveau zijn... als iedereen rond hem verzuipt, verzuipt hij gewoon mee.

Dat is nog het grote verschil tussen De Bruyne en een Messi/Ronaldo die puur op hun eentje echt matchen kunnen/konden beslissen zelfs al is de rest van de ploeg niet goed.
 
Dat valt wel mee. Ik heb gisteren ook gezegd dat België verdiende om te winnen van Kroatië omdat jullie de beste kansen hadden.

Maar op 6,5 jaar Martinez snap ik niet waarom je die man een goed cijfer kunt geven als je zoveel cruciale matches verliest.
Zoek hier anders eens 5 leden die content zijn/waren met Martinez...
 
Ergens toch opgelucht. Het doet mij ook minder dan ik verwacht had. Het feit dat dit WK in de winter in een godverlaten land als Qatar gespeeld wordt, zal er onbewust ook zeker iets mee te maken hebben.

Maar de toekomst, die is spannend toch? Wie wordt coach, welke spelers zal hij oproepen, welk systeem zal er gespeeld worden, zal er terug passie zijn?

Ik kijk er alvast naar uit. Terug in de underdog rol, met (hopelijk) spelers die wel met beide voetjes op de grond staan.
 
Tja, expected goals, het nieuwe modehulpmiddeltje.

Als iemand als Mbokani, waarvan geweten is dat hij gewoon goed is voor 20 of meer doelpunten per jaar, al een slechte XG ratio heeft, dan verliest dat cijfertje voor mij toch veel waarde. Want ik heb liever een speler of een ploeg die effectief veel doelpunten maakt, zelfs al hebben ze daar tig-aantal kansen voor nodig met een lage XG ratio, dan 5 kansen met een hoge XG.

Ik weet zelfs niet of die XG's voor de wedstrijden bestaan die ik daar heb opgenoemd, ga ze nu echt niet gaan opzoeken, maar dan nog, ik kijk liever wedstrijden en beoordeel ze daarop dan op wiskundige modellen.
Toch blijkt het in het clubvoetbal vaak een uitstekende voorspeller. Natuurlijk zjin er spelers die soms overpresteren op expected goals, maar gemiddeld gezien niet.

Maar goed, we gaan hier niet uitkomen. Ik begrijp ook goed dat je als Belg de prestaties net iets anders inschat dan een buitenlander. Uiteindelijk vind ik Martinez niet beter dan Wilmots geweest.
 
Hazard kon dat misschien... hij deed het alleen veel te weinig. De Bruyne is een speler die vooral rendeert als hij spelers rond zich heeft die (slim) lopen die hij dan met 1 brilliante pas recht voor de goal kan zetten. Lukaku is daar een perfecte spits voor maar bij voorkeur zet je daar nog flankspelers rond zich die daar ook op ingesteld zijn zodat de tegenstander die onmogelijk allemaal kan vastzetten.
Wat Hazard véél te vaak deed was, bal aannemen, lopen tot aan de 16m, draaien en keren tot al de rest bijgesloten is en dan proberen om 2-3man uit te spelen (wat gewoon 9/10 niet lukt).

De Bruyne heeft een, voor zijn kunnen, erg zwak WK gespeeld. Maar De Bruyne is zoals @TheLoveBelow al aangeeft niet de man die uitblinkt in 1vs1 situaties. Hij maakt vooral de spelers rond zich nog beter, als ze op niveau zijn... als iedereen rond hem verzuipt, verzuipt hij gewoon mee.

Dat is nog het grote verschil tussen De Bruyne en een Messi/Ronaldo die puur op hun eentje echt matchen kunnen/konden beslissen zelfs al is de rest van de ploeg niet goed.
Akkoord, en je zag dat meteen toen Lukaku inkwam. Daarvan weet KDB gewoon dat die er wel zal staan, KDB heeft dan ook 2 of 3x gewoon meteen die bal proberen droppen vanop de zijkant. Iets wat hij voordien amper deed.

Soit, KDB was zwak, heel erg zelfs, voor zijn doen. Maar dat ligt grotendeels aan de opstelling en invulling van Martinez. KDB is een speler die moet betrokken worden in het spel vanop de eigen helft, en Martinez laat daar net Witsel de bal opbrengen. Hij vertrouwt op zijn 6 en 8 om daar het spel te maken, en die zijn daar gewoon niet voor geschikt. Als KDB zelf moet staan wachten op de bal op de helft van de tegenstander verliest die al 50% van zijn kwaliteit. Hij moet het spel voor zich kunnen zien.
 
Ik ben dus echt bang dat ze met een Frank de Boer gaan aankomen. Die gaat zichzelf zonder twijfel aanbieden en de bond gaat zoiets hebben van "die is wel 4 keer kampioen geworden met Ajax he". Die naam zie je ook al te vaak opduiken als de Belgische ploegen een nieuwe coach zoeken.
Ik heb vooral schrik voor De Preutte.
Degryse en zijn vriendjes zijn de lobby alweer begonnen. 't Moet Belgisch zijn. Ook die poll op Sporza. Ze denken aan niks anders. Nu snap ik dat je niet out of the blue als TV-zender een shortlist gaat maken met eender welke 5 buitenlandse namen waarvan je niet weet of ze überhaupt zin hebben, maar dat lijkt toch weer sterk op navelstaarderij en niet weten dat het allemaal wat meer mag zijn.

Dus de eerste namen waar alle Eddy Sneldersen, Ludo Vandewalles en Franky Vanderelsten mee gaan afkomen, heten uiteraard Michel Preud'homme en oh ja Franky Vercauteren. Die is ook vrij. Trainers van de jaren stillekes. Ze gaan ook even roepen op Clement, Hein en wie weet een Vrancken of Kompany maar dat gaat maar voor de buhne zijn want die liggen onder contract en de bond gaat dat niet doen, laat staan zijzelf.

Mijn case tegen Preud'homme. Ja hij was 25 jaar geleden of zo even TD bij Benfica en heeft in de Belgische competitie wel wat neergezet bij goeie generaties Standard- en Club-ploegen (waar Boloni, Leko, Clement en die rare Nederlander van vorig jaar niet voor moesten onderdoen trouwens), maar die man is passé. Die was al passé toen hij terugkeerde uit Bordeaux om Standard te gaan redden als Vice-voorzitter/TD/trainer en zijn grootste legacy was de club verder naar de kelder doen zakken totdat die Amerikanen orde op zaken kwamen stellen. Werd niet voor niets dorpsidioot genoemd in Nederland. Met zoiets kom je weg in België waar iedereen uit je hand eet maar nationale trainers mogen een klein beetje fantsoen tonen. En dat kan hij niet. Bovendien is zijn voetbal vrij saai en helemaal niet zo fenomenaal als men er vaak over doet.
Jaja hij is Belg en kent Vlaanderen en Wallonië even goed of zo maar door zijn karakter eigenlijk toch helemaal ook niet zo geliefd en weet je wie ook op gelijke voet staat in beide landsdelen? Een buitenlander, eender wie.

Hashtag Neetegenpreudhomme

Ik weet het, het is niet tegen jou bedoeld, maar ik zet het hier al maar want ik ga het nodig hebben de komende discussies.
 
Laatst bewerkt:
Best nog wel een goede Villa Sporza gisteren. Ik vond Defour en Hein nog wel interessante dingen zeggen.

Ook het interview met PVDB was niet slecht. Geef hem daar grotendeels wel gelijk. Alleen zijn vraag van 'Wat als we nu een échte topcoach hadden gehad voor deze generatie' ... De repliek van Hein was terecht: 'Welke topcoach had dat dan moeten zijn, die zitten bij de topclubs'. Ook nu gaat er geen échte 'topcoach' komen natuurlijk.

Ik weet het toch nog altijd niet. Veel zaken hadden beter gekund, zeker de voorbije 2 jaar. Maar wij supporters vergeten misschien toch iets te snel de zwakkere plekken van dit elftal (zeker ook nà 2018) + het feit dat andere landen ook wel vaak een heel sterke selectie hebben natuurlijk...


Het is natuurlijk wel jammer dat Niels D. ook geen rubriek heeft in Villa Sporza natuurlijk...
 
WK is zondag verspeeld geweest, niet gisteren.
0-0 tegen vice wereldkampioen met aantrekkelijk voetbal is geen slecht resultaat. Ondanks gemiste 'kansen'. Want elke kans was er wel ergens een speler die nog net genoeg hinderde om een zuivere kans te hebben.
Een fitte Lukaku maakt er wel eentje, want dan is hij zodanig gretig dat hij elke bal wél verwacht te krijgen. Maar goed, hij heeft geen enkele spurt getrokken, dus dan vermoed ik dat hij maar half fit was. Ingepakt & met enkele injecties aan het spelen...
Nuja, hij komt op het veld en meteen wisselen de kroaten 2 aanvallende spelers voor 2 verdedigende. Lukaku effect ... Ze schijten in hun broek en dat zorgt voor ruimte om tot kansen te komen. Met andere spitsen heb je dat effect niet.

Meunier heeft 2,5 matchen teveel gespeeld, KDB op de verkeerde positie. Doku was een verademing, voor de laatste 20 min van het WK. Tielemans ook beter tot zijn rechts gekomen gisteren...

Mijn conclusie , en die van velen, Martinez heeft een tornooi teveel mogen coachen en de kansen tot een prijs vakkundig de nek omgewrongen

Zuur
 
Tja, expected goals, het nieuwe modehulpmiddeltje.

Als iemand als Mbokani, waarvan geweten is dat hij gewoon goed is voor 20 of meer doelpunten per jaar, al een slechte XG ratio heeft, dan verliest dat cijfertje voor mij toch veel waarde. Want ik heb liever een speler of een ploeg die effectief veel doelpunten maakt, zelfs al hebben ze daar tig-aantal kansen voor nodig met een lage XG ratio, dan 5 kansen met een hoge XG.

Ik weet zelfs niet of die XG's voor de wedstrijden bestaan die ik daar heb opgenoemd, ga ze nu echt niet gaan opzoeken, maar dan nog, ik kijk liever wedstrijden en beoordeel ze daarop dan op wiskundige modellen.
Als Mbokani aan 20 doelpunten komt zal zijn xG wellicht ook in die lijn liggen. Doorgaans, over grotere getallen, is dat zeer goed gecorreleerd.
Paar dagen geleden cijfer gezien dat de xG van het WK op 82,7 lag of zoiets en we aan 83 doelpunten zaten. Zat gewoon boenk erop.

Die xG is gewoon een prima getal over het aantal kansen en hoe groot die kansen zijn, die je in een match creëert of tegenkrijgt. Zegt m.i. dus vooral iets over hoe je collectief werkt (aanvalt/verdedigt). Als er grote afwijkingen met de echte goals opzitten is dat dan vaak een kwaliteitsissue (bv. flaters begaan, gemaakte doelpunten missen), of geluk/pech.
 
Als Mbokani aan 20 doelpunten komt zal zijn xG wellicht ook in die lijn liggen. Doorgaans, over grotere getallen, is dat zeer goed gecorreleerd.
Paar dagen geleden cijfer gezien dat de xG van het WK op 82,7 lag of zoiets en we aan 83 doelpunten zaten. Zat gewoon boenk erop.

Die xG is gewoon een prima getal over het aantal kansen en hoe groot die kansen zijn, die je in een match creëert of tegenkrijgt. Zegt m.i. dus vooral iets over hoe je collectief werkt (aanvalt/verdedigt). Als er grote afwijkingen met de echte goals opzitten is dat dan vaak een kwaliteitsissue (bv. flaters begaan, gemaakte doelpunten missen), of geluk/pech.

Maar men houdt in die XG ratio geen rekening met de kwaliteit van de spelers van een ploeg, toch?

Ik bedoel, KDB kan van 10 doelpunten die hij maakt er 5 van buiten het strafschopgebied maken, doelkansen die zogezegd een slechte XG ratio hebben. Maar KDB heeft wel dat schot en die kwaliteit om van daar die doelpunten te maken, vaak nog vanuit een slechte voorzet of pass.

Pakweg een Ibrahimovic, die maakt ook vanuit onmogelijke hoeken en posities doelpunten, dat zijn doelpogingen met een slechte XG ratio.

Dan kan je dus pakweg met 0-1 winnen, een slechte XG ratio hebben tegen een ploeg die elke kans vanuit een een goede XG ratio heeft gehad, en dan heet dat zogezegd "met veel geluk gewonnen, want kijk eens naar die XG...".
 
Als Mbokani aan 20 doelpunten komt zal zijn xG wellicht ook in die lijn liggen. Doorgaans, over grotere getallen, is dat zeer goed gecorreleerd.
Paar dagen geleden cijfer gezien dat de xG van het WK op 82,7 lag of zoiets en we aan 83 doelpunten zaten. Zat gewoon boenk erop.

Die xG is gewoon een prima getal over het aantal kansen en hoe groot die kansen zijn, die je in een match creëert of tegenkrijgt. Zegt m.i. dus vooral iets over hoe je collectief werkt (aanvalt/verdedigt). Als er grote afwijkingen met de echte goals opzitten is dat dan vaak een kwaliteitsissue (bv. flaters begaan, gemaakte doelpunten missen), of geluk/pech.
En die xG was in topwedstrijden meestal ondermaats. Zie deze afbeelding van de match tegen Brazilië.

Dhcnq3DUEAArQCY


Ook tegen Italië, Portugal en Frankrijk was die statistiek veruit de mindere de afgelopen toernooien.
 
En die xG was in topwedstrijden meestal ondermaats. Zie deze afbeelding van de match tegen Brazilië.

Dhcnq3DUEAArQCY


Ook tegen Italië, Portugal en Frankrijk was die statistiek veruit de mindere de afgelopen toernooien.
Klopt. Dus ook de nodige dosis geluk in die matchen. Tegen Brazilië en Frankrijk maar ook Portugal vond ik dat niet abnormaal aangezien we imo tegen intrinsiek echt wel sterkere landen stonden.
 
Ook het interview met PVDB was niet slecht. Geef hem daar grotendeels wel gelijk. Alleen zijn vraag van 'Wat als we nu een échte topcoach hadden gehad voor deze generatie' ... De repliek van Hein was terecht: 'Welke topcoach had dat dan moeten zijn, die zitten bij de topclubs'. Ook nu gaat er geen échte 'topcoach' komen natuurlijk.
Als er topcoach is, is dat toch vaak die van het land zelf? Mancini en conte bij italie bv
 

Ik kan me hier eigenlijk wel redelijk goed in vinden.
Ik vind het eigenlijk nog heel erg braaf geschreven, te braaf.
 
Als er topcoach is, is dat toch vaak die van het land zelf? Mancini en conte bij italie bv
Klopt, vaak wel. Dus dat hebben we al niet...

Maar ik denk dat er ook wel veel nuance nodig is. Is een topcoach op clubniveau per sé een goede bondscoach?

En de 'mayonaise' moet ook nog pakken. Ook topcoaches falen wel eens, omdat het gewoon niet goed zit.

Ik ben heel benieuwd met wat ze gaan afkomen. De sollicitaties zullen wel binnenstromen zeker...
 
Maar men houdt in die XG ratio geen rekening met de kwaliteit van de spelers van een ploeg, toch?

Ik bedoel, KDB kan van 10 doelpunten die hij maakt er 5 van buiten het strafschopgebied maken, doelkansen die zogezegd een slechte XG ratio hebben. Maar KDB heeft wel dat schot en die kwaliteit om van daar die doelpunten te maken, vaak nog vanuit een slechte voorzet of pass.

Pakweg een Ibrahimovic, die maakt ook vanuit onmogelijke hoeken en posities doelpunten, dat zijn doelpogingen met een slechte XG ratio.

Dan kan je dus pakweg met 0-1 winnen, een slechte XG ratio hebben tegen een ploeg die elke kans vanuit een een goede XG ratio heeft gehad, en dan heet dat zogezegd "met veel geluk gewonnen, want kijk eens naar die XG...".
Da's ook wat ik zeg he.
De xG gaat om in welke scoringsposities je komt. Wat er daar minder in zit, is de pure kwaliteit van de spelers.

Maar als je meer spelers van kwaliteit hebt, zal je vaker in scoringspositie komen ook natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan