Album of the week Fleet Foxes - Crack-Up (2017)

Eland

Well-known member
Album Of The Week: Fleet Foxes - Crack Up (2017)

Wat de persoon voor mij kan, kan ik ook. Allitererende bandnamen domineren de oktobermaand in het AOTW! Het is deze week aan de Amerikanen van Fleet Foxes om iedereen in hogere sferen te brengen. Wie de band enkel van naam kent, heeft waarschijnlijk al weel eens associaties met 'houthakkershemden', 'hipster' of 'folk' gelezen. Voor het eerste album kan ik die zaken niet ontkennen, al maakt dat hun muziek niet minder goed. Die plaat heeft de tand des tijds ook goed doorstaan.

Crack-Up uit 2017 is het derde studioalbum van de indierockers uit Seattle, na hun self titled debuut uit 2008 (gevolgd door de Sun Giant EP) en het alom geprezen Helplessness Blues uit 2011. In 2012 besliste Robin Pecknold, de frontman, om te gaan studeren. Josh Tilman, de drummer, verliet de band en hernam zijn solo carrière als Father John Misty. Dit was niet geheel onsuccesvol, want Tilman mag zich een trotse meervoudige Grammy nominee en enkelvoudige Grammywinnaar noemen (in de categorie 'Best recording package' welteverstaan, in 2018). Met Morgan Henderson bevat de band één van de coolste multi-instrumentalisten van deze planeet. De core wordt aangevuld door Skyler Kjelset, jeugdvriend van Robin Pecknold, Casey Wescott en Christian Wargo. Voor de dartfans onder ons: die laatste heeft veel weg van de hipsterbroer van James Wade

Ik heb van de Crack-Up tour twee concerten meegemaakt. Reviews waren niet helemaal lovend, en dat kan ik begrijpen. Er werd afgetrapt met de openingstracks van het album. Zoals jullie zullen kunnen voelen, is dit muziek die live niet altijd goed pakt. Vanaf track 4, Kept Woman -een kwartier ver- komt alles los. Er komen wat meer flarden van de vintage Fleet Foxes in voor. Toch merk je dat de band jaren gerijpt heeft en vallen de openingstracks hierdoor in mijn oren beter te plaatsen. Third of May/Odaigahara past qua indeling zo op Helplessness Blues naast nummers als The Plains/Bitter Dancer en The Shrine/An Argument. Je zou haast zeggen dat nummers met een '/' in de titel duidelijk maken dat ze uit twee delen bestaan. En ja, dat klopt effectief. Het is telkens een combinatie van drafts van twee songs die uit het hoofd van Robin Pecknold, één van de beste songwriters van deze planeet, ontsproten zijn.

Met If You Need To, Keep Time On Me volgt de grootste hit van het album op basis van Spotify listens, maar ik vind dit eigenlijk het minst boeiende nummer van de hele plaat. :unsure: Mearcstapa geeft een opzetje naar één van mijn favoriete nummers aller tijden, On Another Ocean (January/June). Dat middenstuk is om van te watertanden. Dit is muziek waarvan ik niet begrijp hoe je ze kan bedenken. Fool's Errand is ook hitwaardig. In I Should See Memphis horen we de walvisversie van Robin's stem en met de titelsong wordt het album mooi afgesloten.

Ik zou zeggen: spits de oren en geniet van deze engelenstem.


Disclaimer: Eerlijkheidshalve wil ik bekennen dat dit album mij wel enkele luisterbeurten heeft gekost om er oprecht van te kunnen genieten, en nu is het één van mijn favoriete albums van vorig decennium. Ik zou kunnen begrijpen dat velen dit maar niets vinden. Zeker als je niet houdt van het genre, kan je in eerste instantie afknappen op de sound. Ik moet wel zeggen: de eerste die de vergelijking met bands als Bear's Den maakt, mag het afbollen. :eviltongue: In het genre ben ik van zo goed als geen enkele andere band fan. Fleet Foxes is voor mij veel meer dan de simpele folk/indie rock. Zelf vond ik er zoals vermeld de eerste paar keren niet heel veel aan. Als je een hekel hebt aan zacht gitaarwerk, dan is dit album mogelijk niets voor jou.
 
Laatst bewerkt:
Terwijl ik niet echt mee was met de hetze bij de eerste platen, heb ik deze na tal luisterbeurten wel gekocht. Dus goeie reden om hem nog eens uit de kast te halen.
 
Mooie keuze, prachtalbum. Helplessness Blues blijft hier wel mijn favoriet, maar is ook directer. Crack Up wringt wat de eerste luisterbeurten, maar openbaart zich bijzonder mooi.

Ergens vind ik het toch een wat onderschatte band, Fleet Foxes. Zoals je op het einde aangeeft, wordt het pas wat trager duidelijk dat ze veel meer te bieden hebben dan de gemiddelde folkie act. Tbh, ze hebben voor mij zelfs een pak meer staying power dan Bon Iver, wiens evolutie mij minder en minder kan bekoren.

Father John Misty kan ik dan weer zelf moeilijk hebben...
 
Juist wat ik nodig had op deze mooie maandagochtend. Zoals bij zovele AOTW's: wel eens van gehoord, nooit echt beluisterd. Blij dat ik daar verandering in kan brengen. Ik heb op Youtube het titelnummer opgezet en dat komt mooi binnen. Klinkt goed! Benieuwd naar de rest!
 
Enkel bekend met het debuut, deze ook dikken bal. Er leken honderden van deze bands te zijn in de US, indie folkrock meets Beach Boys, dus dit jaren links laten liggen en als ik er te lang naar luister is het dringend tijd voor iets anders maar komt nu lekker binnen.
 
Ik ga eerlijk zijn, ik vond het wat tegenvallen.
Volgens music-map ligt Fleet Foxes geweldig dicht bij enkele groepen die ik graag beluister: Vampire Weekend, The Lumineers, Of Monsters And Men, ...

Van Fleet Foxes komt er geregeld eentje voorbij in mijn Discover Weekly maar helaas nog geen enkele waarvan ik de kwaliteit goed genoeg vind om hem ook werkelijk toe te voegen aan mijn nummers.

Het is allemaal heel zacht wat op zich geen probleem is maar nergens in het album vind ik dan een tempoversnelling die het interessant maakt.
 
Ik ken ze dankzij "Mykonos". Toen ik dat nummer voor het eerst op Stubru hoorde in 2008 wou ik meteen weten wie deze band was omdat ik zo onder de indruk was.
De rest van Sun Giant is wel goed, maar dat nummer zal er voor mij toch altijd blijven uitspringen.
Ben benieuwd naar dit album...
 
Ik geraak er voorlopig niet door :unsure:.
Ik ken Fleet Foxes, ik vind ze normaal best ok, en dit is een genre waar ik best tolerant naartoe ben ... maar het lukt mij niet.
Ik gok dat het aan mijn huidige mood ligt. Dus einde week nog eens proberen.
 
Noodzakelijke live-drop.

Fleet Foxes kunnen niets fout doen voor me, ten groten dank aan hun eerste album.
Toen dit uitkwam in '17, meteen in de ban geraakt.
Eentje die je in alle kalmte moet opzetten als je in het hoge Noorden helemaal alleen op de baan rijdt met 20km/u om de omgeving tot je te nemen. De gletsjers verharden als je deze afspeelt en Fleet Foxes echoën in de verte om de temperaturen naar beneden te halen als alles in de buurt kippenvel krijgt.
 
Ligt het aan mij of doen de vocals me soms wat aan Animal Collective denken? Dat is natuurlijk de enige vergelijking die ik kan maken tussen de twee :tongue:
 
Dit zou een band moeten zijn die mij echt ligt, maar dit album doet het toch net niet voor mij.
Het is allemaal wat te gezapig, alles kabbelt maar een beetje voort zonder de swung die ik verwachte...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Tot zover wel het moeilijkste album om te tekenen, maar allez, heb toch iets geprobeerd :unsure:

Luisterbeurt volgt nog!

DSC07710.jpg
 
Dit zou een band moeten zijn die mij echt ligt, maar dit album doet het toch net niet voor mij.
Het is allemaal wat te gezapig, alles kabbelt maar een beetje voort zonder de swung die ik verwachte...
Het is een groeier, die melodiëen klikken plots en dan is hij hemels.
 
Ik wist niet wat ik met uw thread aanmoet, maar omdat ge de laatste weken goede wil hebt getoond zal ik hetzelfde doen (er goedhartig op vertrouwende dat ge uw backlog verder wegwerkt) en u alvast een halfslachtige post gunnen na een halfslachtige luisterbeurt. :unsure:

Het was wel spek naar mijn bek, eerlijk gezegd, dat helpt ook al. Iets dat ik enkel spontaan zou opzetten bij kaarslicht en vrouwelijk bezoek, maar bon ook dat soort muziek heeft elke zichzelf respecterende mens nodig in het leven, misantropen incluis. Lekker gezapig en vooral zeer sfeervol. Als grootste minpunt herhaal ik mijn kritiek van vorige week dat er wel wat meer individuele statements in de muziek mochten zitten, maar gezien de eerder beschreven setting waarin ik mezelf dit zie opzetten zal mijn focus wellicht toch vooral elders georiënteerd zijn. :tongue:
 
Ik ben aangenaam verrast. Groeiplaat is wel echt de juiste definitie. Intussen het album al 2 of 3 keer opgezet, en ook gelijkaardige artiesten afgespeeld (hallo Mt. Washington van Local Natives :love: - ik dacht dat ik het eerder gehoord had in een serie, oeps).

Eerste nummers was ik niet onder de indruk. Mooie muziek, aangenaam om op de achtergrond naar te luisteren maar te saai voor mij om actief te beluisteren. Intussen best fan geworden, zeker van "If You Need To, Keep Time On Me". Zeer blij met deze ontdekking!
 
Ik zou waarschijnlijk niet meteen aan Fleet Foxes denken als ik mijn absoluut favoriete bands zou op lijsten, maar ik denk dat ze wel hoog scoren op mijn lijst van meest beluisterde groepen. Elk nieuw album staat toch altijd een tijd in rotatie en ik grijp er ook telkens geregeld naar terug. Ik vind het ook een interessante groep om te blijven volgen omdat Robin Pecknold toch een evolutie blijft doorvoeren in de muziek die ze ten tijde van het debuut maakten. Helplessness Blues en Crack-Up zijn daardoor minder toegankelijk, maar de muziek hierop is complexer en meer gelaagd. Voor mij gaat het dan ook tussen die twee platen als mijn favoriete album van hun. Iets wat Fleet Foxes hierdoor wel wat kwijt speelde, is een dosis frivoliteit. Pecknold is op deze albums nogal een serieuze dude die serieuze muziek maakt, vol met verwijzingen naar de Oudheid en literatuur. Niet dat ik me er aan stoor, maar dat kan het soms wel een beetje pretentieus maken. Het maakt voor mij persoonlijk dat ik nu vooral wat in de stemming voor die albums moet zijn. Ik ben daarom ook wel blij dat de muziek op Shore, hun laatste plaat, bij momenten weer terug wat lichter en zonniger klonk.

Mijn favoriete nummers zijn I Should See Memphis, On Another Ocean, Cassius- en Third of May.
 
Terug
Bovenaan