Familiale verzekering

Horse

Well-known member
Zopas €99 overgeschreven voor onze familiale verzekering. Waarom betaal ik dit eigenlijk? Is dit verplicht?

Heeft daar iemand eigenlijk ooit alleen gebruik van gemaakt? Waarvoor dient dat eigenlijk? Veel zal het niet zijn, voor zo’n laag bedrag per jaar…
 
Ik denk dat er hier de laatste berichten wat verwarring is tussen groepsverzekering en hospitalisatieverzekering?
Als men spreekt over 'de groepsverzekering' dan bedoelt men inderdaad de collectieve verzekering via t werk voor een aanvullende pensioenopbouw. (tweede pijler)

Een collectieve hospiverzekering is een hospitalisatieverzekering via het werk.

Ook zeker niet oninteressant in heel deze discussie is de wet Verwilghen.
Wat met uw hospitalisatieverzekering als je ontslag neemt/ontslaan wordt/op pensioen gaat?

Een duidelijke en beknopte uitleg hierover kan je hier vinden:

 
Laatst bewerkt:
Ook cliënten die bij DKV een contract vóór 2018, dus met genivelleerde premies, ondertekenden, kunnen nog een wachtpolis afsluiten. Het voorgaande toont aan dat het belangrijk is na te gaan of uw hospitalisatieverzekering met genivellleerde premies of met risicopremies werkt alvorens in te tekenen op een wachtpolis.
Als je al van voor 2018 bij dkv zit, maar na 2018 van werkgever veranderd bent, is je contract dan nog van voor 2018? Of pas vanaf je eerste werkdag bij je huidige werkgever?
 
Godverdomme zeg.
Mijn madam belt hier naar Helan (vroeger partena) en dei melden dat onze kleine geen hospitalisatie verzekering heeft.

Nogtans is je kind toch kostenloos mee verzekerd met de ouder? (hij is 4 jaar).
Ze zeggen dat je dat moet laten weten... Maarja, ze weten het toch er is hé zeg als sinds zijn geboorte. We betalen maandelijks voor hem voor de gewone ziekteverzekering of hoe noemt dat.

Morgen moet hij natuurlijk binnen in dagkliniek voor kleine narcose bij de uroloog...

Gaan wij ons nu blauw betalen of is de consultatie met de uroloog wel gedekt en gaan wij moeten enkel de kamer betalen?


en dan de wachttijd om hem te verzekeren is dan 6 maand terwijl ze al 4 jaar van hem weten...
 
Godverdomme zeg.
Mijn madam belt hier naar Helan (vroeger partena) en dei melden dat onze kleine geen hospitalisatie verzekering heeft.

Nogtans is je kind toch kostenloos mee verzekerd met de ouder? (hij is 4 jaar).
Ze zeggen dat je dat moet laten weten... Maarja, ze weten het toch er is hé zeg als sinds zijn geboorte. We betalen maandelijks voor hem voor de gewone ziekteverzekering of hoe noemt dat.

Morgen moet hij natuurlijk binnen in dagkliniek voor kleine narcose bij de uroloog...

Gaan wij ons nu blauw betalen of is de consultatie met de uroloog wel gedekt en gaan wij moeten enkel de kamer betalen?


en dan de wachttijd om hem te verzekeren is dan 6 maand terwijl ze al 4 jaar van hem weten...
Waar haal jij dat dat gratis is? Wij betalen ook voor hospitalia+ van onze dochter (5j) hoor. En dus ook logisch dat je ze specifiek moet aanmelden voor een betalende dienst.

Bel gewoon naar de dienst facturatie van het ziekenhuis voor een kostenraming. En neem vooral geen eenpersoonskamer. 😉
 
Godverdomme zeg.
Mijn madam belt hier naar Helan (vroeger partena) en dei melden dat onze kleine geen hospitalisatie verzekering heeft.

Nogtans is je kind toch kostenloos mee verzekerd met de ouder? (hij is 4 jaar).
Ze zeggen dat je dat moet laten weten... Maarja, ze weten het toch er is hé zeg als sinds zijn geboorte. We betalen maandelijks voor hem voor de gewone ziekteverzekering of hoe noemt dat.

Morgen moet hij natuurlijk binnen in dagkliniek voor kleine narcose bij de uroloog...

Gaan wij ons nu blauw betalen of is de consultatie met de uroloog wel gedekt en gaan wij moeten enkel de kamer betalen?


en dan de wachttijd om hem te verzekeren is dan 6 maand terwijl ze al 4 jaar van hem weten...
Alles is bijna terugbetaald van de ziekenkas, geen zorgen maken.
Wat ik niet kan vinden online is voorbeelden hoeveel de kosten schelen indien je een extra hospitalisatieverzekering hebt bij dkv.
 
Waar haal jij dat dat gratis is? Wij betalen ook voor hospitalia+ van onze dochter (5j) hoor. En dus ook logisch dat je ze specifiek moet aanmelden voor een betalende dienst.

Mja, hij is toch aangemeld bij de geboorte hé, want we betalen aan Helan ook voor hem, dusja wij gingen er vanuit dat alles in orde was.


Gaan inderdaad voor de zekerheid geen éénpersoonskamer nemen :p
 
Mja, hij is toch aangemeld bij de geboorte hé, want we betalen aan Helan ook voor hem, dusja wij gingen er vanuit dat alles in orde was.


Gaan inderdaad voor de zekerheid geen éénpersoonskamer nemen :p
Zoals je ziet op de tarieflijst moet je vanaf de geboorte ook apart betalen voor de hospitalisatieverzekering èn dus expliciet aanvragen.
Dat je je ziekenfondsbijdrage betaalt staat daar volledig los van.
 
Dat kan. Maar uit dat artikel van De Tijd meen ik wel te begrijpen dat een wachtpolis niet in alle omstandigheden zinvol is.
beetje laat om te reageren, maar dat artikel van de Tijd gaat specifiek over DKV, die sinds 2018 geen wachtpolissen meer aanbiedt net omdat hun premiesstructuur sindsdien verandert is.

Enkel AG (van de niet-mutualistische verzekeringen) biedt het nog aan en ongeacht waar je nu zit, kan je je daar bij aansluiten. Zij garanderen dan het tarief aan "instaptarief" op de leeftijd waarop je die wachtverzekering aansluit waarbij er enkel stijging van de premie is omwille van index, niet omwille van leeftijd.

Eigenlijk kan je zo'n wachtverzekering zien als een soort van pensioensparen (niet-aftrekbaar, maar daarom niet minder interessant). Je betaalt nu om later geld uit te sparen (in de veronderstelling dat je altijd een hospitalisatieverzekering wil)
 
Alles is bijna terugbetaald van de ziekenkas, geen zorgen maken.
Wat ik niet kan vinden online is voorbeelden hoeveel de kosten schelen indien je een extra hospitalisatieverzekering hebt bij dkv.
Bij een tweepersoonskamer zal idd quasi alles terugbetaald worden, bij eenpersoonskamer toch altijd oppassen indien er een operatie is. In sommige ziekenhuizen, zeker in brussel, zijn de tarieven daar écht hoog.

Het grootste effect van terugbetalingen van hospitalisatieverzekeringen is er vooral bij volwassenen.
 
Alles is bijna terugbetaald van de ziekenkas, geen zorgen maken.
Wat ik niet kan vinden online is voorbeelden hoeveel de kosten schelen indien je een extra hospitalisatieverzekering hebt bij dkv.
Met bijvoorbeeld 300% op deciemen kan je snel paar duizend euro kwijt zijn met een persoonskamer.

Als voorbeeld onze eerste bevalling (normale, geen keizersnede) bij ons was 2k van de hospitalisatie verzekering. Bij keizersnede al van 4k gehoord.

Dus best 2-persoons nemen als je geen hospitalisatie hebt :p
 
Vanaf welke leeftijd houdt het dan typisch steek om een wachtpolis af te sluiten?
Heb de studie ooit gedaan (ik denk in 2018) over het effect van zo'n wachtpolis. Moraal van het verhaal: Neem zo snel als mogelijk de wachtpolis (in de praktijk best vanaf 19j). Zoals JPV meldt is enkel AG Insurance nog een aanbieder van een "echte" wachtpolis waarbij je leeftijd bevroren wordt en je recht hebt op een kwalitatieve hospitalisatieverzekering zoals die nu nog bestaat maar dan op het moment dat je deze nodig hebt (wanneer je uit de groepsdekking hospitalisatie van de werkgever stapt vanwege andere WG of pensionering/ontslag).

Ikzelf heb deze meteen genomen op 22-jarige leeftijd en heb in oktober mijn wachtpolis moeten omschakelen naar een "volwaardige" dekking gezien ik niet langer in de groepsverzekering van de werkgever zat met dat ik zelfstandige werd. Resultaat is dat ik nu voor mezelf 27 EUR per maand moet betalen, ben even gaan kijken wat ik nu zou betalen, 53 EUR oftewel net niet het dubbele... De wachtpolis heeft me doorheen de jaren gemiddeld maandelijks 10 EUR gekost oftewel 1.440 EUR op 12j tijd. Met de steeds stijgende kost van de hospitalisatieverzekering zal de besparing die ik nu heb dankzij de wachtpolis alleen maar groter worden met elke indexering, ik zal de kostprijs van de wachtpolis er vermoedelijk over 4 à 5j uit hebben en bespaar vanaf dan ruwweg 50% van de kost van de hospitalisatieverzekering. Ik zal de AG Care normaal gezien aanhouden totdat ik sterf en zal op termijn sowieso enkele 10.000'en EUR bespaard hebben.
Dat kan. Maar uit dat artikel van De Tijd meen ik wel te begrijpen dat een wachtpolis niet in alle omstandigheden zinvol is.
Het artikel vermeldt dat het niet meer zinvol is doordat DKV sinds 2019 gewoon anders verzekert... Ipv de leeftijd te "bevriezen" houden de polissen van DKV sindsdien rekening met je leeftijd en word je (vanaf 19j) elke 5j in een duurdere prijsklasse geschaald in verhouding met je leeftijd. Maw is een DKV polis een contract waarbij je alsnog weet dat je op 65j gewoon een retedure premie zal betalen. In 2019 was DKV misschien nog marktleider van hospitalisatieverzekeringen, ik ken geen enkele verzekeringsmakelaar die nog actief DKV verkoopt (buiten enkele oude knarren die gewoon nooit iets anders hebben verkocht en te koppig zijn om het niet te verkopen). Kwalitatief gezien is AG Care de enige optie, DKV is goed als je een klant hebt die absoluut het allergoedkoopste wil hebben en maar niet wil snappen dat hij/zij er op termijn bedrogen uitkomt.

AG Care daarentegen behoudt het mechanisme van je leeftijd aan te houden voor de rest van je contractperiode. Als ik een gok zou moeten doen denk ik dat AG Care daar binnen dit en 10j ook gewon van afstapt. Uiteindelijk zijn polissen zoals de mijne waarbij je voor de rest van je leven peanuts betaalt niet houdbaar en bestaat er geen enkele andere logische keuze dan dat soort contracten te laten uitdoven.

Maw => Wees er snel bij en sluit een AG Care Vision (naam van de wachtpolis) af! Hou er wel rekening mee dat je geen 10 EUR zal betalen voor je AG Care Vision, dit is natuurlijk ook op je huidige leeftijd gebaseerd, start je op je 40j met een wachtpolis dan zal de premie al gevoelig hoger liggen en zal het ook langer duren vooraleer je later zou beginnen profiteren van zodra je de wachtpolis moet omvormen naar een volwaardige hospitalisatieverzekering.

Overige "wachtpolissen" zoals bvb. ING of KBC dat doen zijn eigenlijk verknipte Tak 21 spaarproducten waarbij je puur prefinanciert. Hier wordt geen enkele garantie gebracht dat je later bepaalde voorwaarden zal krijgen of een bepaalde premie zal betalen, je spaart letterlijk gewoon voor de hospitalisatieverzekering van later (wat imho dikke oplichterij is).

-edit- Laat u ook gewoon bijstaan door uw verzekeringsmakelaar. Het hospitalisatiegebeuren is nogal een kluwen waar je alle hulp bij kan gebruiken, om maar een voorbeeld te geven, het tariefboekje van DKV waar enkel de tarieven opstaan + de IPID fiches omslaat 147 pagina's 😅
 
Laatst bewerkt:
beetje laat om te reageren, maar dat artikel van de Tijd gaat specifiek over DKV, die sinds 2018 geen wachtpolissen meer aanbiedt net omdat hun premiesstructuur sindsdien verandert is.

Enkel AG (van de niet-mutualistische verzekeringen) biedt het nog aan en ongeacht waar je nu zit, kan je je daar bij aansluiten. Zij garanderen dan het tarief aan "instaptarief" op de leeftijd waarop je die wachtverzekering aansluit waarbij er enkel stijging van de premie is omwille van index, niet omwille van leeftijd.

Eigenlijk kan je zo'n wachtverzekering zien als een soort van pensioensparen (niet-aftrekbaar, maar daarom niet minder interessant). Je betaalt nu om later geld uit te sparen (in de veronderstelling dat je altijd een hospitalisatieverzekering wil)
Nochtans in 2020 een wachtpolis afgesloten bij DKV?
Ik neem aan dat je bedoelt voor hospitalisatiepolissen van na 2018?
 
Maw => Wees er snel bij en sluit een AG Care Vision (naam van de wachtpolis) af! Hou er wel rekening mee dat je geen 10 EUR zal betalen voor je AG Care Vision, dit is natuurlijk ook op je huidige leeftijd gebaseerd, start je op je 40j met een wachtpolis dan zal de premie al gevoelig hoger liggen en zal het ook langer duren vooraleer je later zou beginnen profiteren van zodra je de wachtpolis moet omvormen naar een volwaardige hospitalisatieverzekering.
Ik heb plan Horizon via de werkgever bij Dkv. In de kleine letterkes zie ik echter staan: U betaalt vanaf het ingaan van uw contract voor de wachtpolis. Echter uw leeftijd wordt pas vastgeklikt na 10 jaar. Kort gezegd: Mijn leeftijd is niet zoals ik eerder zei vastgeklikt op de leeftijd van 35 jaar maar blijkbaar op de leeftijd van 45 jaar. (Nu goed het verschil is later dan op 67 jarige leeftijd - 30€ per jaar dus zoveel verschil maakt dit niet uit)

Plan Horizon op 45 jaar vs géén plan Horizon -->
Als ik DKV Hospi Flex zou nemen (ik kan normaal gezien ook IS2000 nemen maar de berekeningswijze staat niet meer online dus ik baseer mij daar even op) dan zou ik door plan Horizon op 67 jarige leeftijd vandaag 436,82€ betalen.

Zonder plan Horizon kom ik uit op 923,05€. :S Dat is toch een mooi verschil.

dit is natuurlijk ook op je huidige leeftijd gebaseerd, start je op je 40j met een wachtpolis dan zal de premie al gevoelig hoger liggen en zal het ook langer duren vooraleer je later zou beginnen profiteren van zodra je de wachtpolis moet omvormen naar een volwaardige hospitalisatieverzekering.
Ik spreek mij nu uit tov Dkv.

Voor de premie zelf op 67 jaar scheelt het niet zo heel veel. Als je bij Dkv op 25 jaar vastgeklikt wordt met Plan Horizon dan betaal je op 67 jaar 80€ minder voor DKV Hospi Flex tov wanneer je met dit plan op 45 jaar vastgeklikt wordt.

Maar natuurlijk -zoals je hier ook zegt- zal de maandelijkse bijdrage op jongere leeftijd voor Plan Horizon (wat nu niet meer bestaat) wel véél lager liggen dan op ouder leeftijd hé :) Dat is ergens ook wel logisch.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb plan Horizon via de werkgever bij Dkv. In de kleine letterkes zie ik echter staan: U betaalt vanaf het ingaan van uw contract voor de wachtpolis. Echter uw leeftijd wordt pas vastgeklikt na 10 jaar. Kort gezegd: Mijn leeftijd is niet zoals ik eerder zei vastgeklikt op de leeftijd van 35 jaar maar blijkbaar op de leeftijd van 45 jaar. (Nu goed het verschil is later dan op 67 jarige leeftijd - 30€ per jaar dus zoveel verschil maakt dit niet uit)

Plan Horizon op 45 jaar vs géén plan Horizon -->
Als ik DKV Hospi Flex zou nemen (ik kan normaal gezien ook IS2000 nemen maar de berekeningswijze staat niet meer online dus ik baseer mij daar even op) dan zou ik door plan Horizon op 67 jarige leeftijd vandaag 436,82€ betalen.

Zonder plan Horizon kom ik uit op 923,05€. :S Dat is toch een mooi verschil.


Ik spreek mij nu uit tov Dkv.

Voor de premie zelf op 67 jaar scheelt het niet zo heel veel. Als je bij Dkv op 25 jaar vastgeklikt wordt met Plan Horizon dan betaal je op 67 jaar 80€ minder voor DKV Hospi Flex tov wanneer je met dit plan op 45 jaar vastgeklikt wordt.

Maar natuurlijk -zoals je hier ook zegt- zal de maandelijkse bijdrage op jongere leeftijd voor Plan Horizon (wat nu niet meer bestaat) wel véél lager liggen dan op ouder leeftijd hé :) Dat is ergens ook wel logisch.
Klopt, bij het Plan Horizon van DKV is een vereiste dat je 10j de polis hebt, anders geldt het vastklikken niet (wel krijg je iets van een korting maar dat was dacht ik geen vette).

Goed nakijken ivm het voordeel van je Plan Horizon als je moet omschakelen naar een DKV Hospi Flexi en niet kan omschakelen naar een ouder product dat niet meer bestaat zoals het IS2000 of DKV Hospi Premium. De Hospi Flexi is nl. een product dat ook 5-jaarlijks je premie aanpast, ongeacht op welke leeftijd je instapte. Het voordeel van een wachtpolis bij dit type polis lijkt me dus een beetje vreemd gezien je in principe zal ingeschaald worden in jouw leeftijd gewoon... (moet eerlijk zijn, sinds DKV enkele jaren terug hun polissen hebben gerebrand en ferm aan kwaliteit hebben ingeboet zonder evenredig aan prijs in te boeten volg ik dat product niet echt meer).
 
Klopt, bij het Plan Horizon van DKV is een vereiste dat je 10j de polis hebt, anders geldt het vastklikken niet (wel krijg je iets van een korting maar dat was dacht ik geen vette).

Goed nakijken ivm het voordeel van je Plan Horizon als je moet omschakelen naar een DKV Hospi Flexi en niet kan omschakelen naar een ouder product dat niet meer bestaat zoals het IS2000 of DKV Hospi Premium. De Hospi Flexi is nl. een product dat ook 5-jaarlijks je premie aanpast, ongeacht op welke leeftijd je instapte. Het voordeel van een wachtpolis bij dit type polis lijkt me dus een beetje vreemd gezien je in principe zal ingeschaald worden in jouw leeftijd gewoon... (moet eerlijk zijn, sinds DKV enkele jaren terug hun polissen hebben gerebrand en ferm aan kwaliteit hebben ingeboet zonder evenredig aan prijs in te boeten volg ik dat product niet echt meer).
Ik heb DKV Hospi Flex alleen als voorbeeld genomen omdat de berekening van het tarief IS2000 niet meer mogelijk is via de tool van DKV he.
Natuurlijk ga ik nog kunnen overschakelen naar IS2000, dat is de logica zelve.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Terug
Bovenaan