Vochtprobleem - schimmelgroei - huurhuis

Général Zantas

Well-known member
Context: Wij wonen in een huurhuis dat toch al 35 jaar oud is ondertussen. De raamkozijnen in onze slaapkamer zijn helegans van hout. Wij slapen met twee volwassen mensen en een peuter op een kamer van een kleine 20m2.

Probleem: We worden elke ochtend wakker met relatief veel condens op de ramen. We hebben er nooit een gewoonte van gemaakt om dat elke ochtend weg te vegen. We hebben er eigenlijk ook gewoon nooit bij stilgestaan om dat weg te vegen, in onze vorige huurhuizen hebben we daar nooit zoveel last van gehad eigenlijk dus we kijken daar ook heel weinig naar om. Met als gevolg nu dat er schimmel begint te groeien onderaan het houtenraamkozijn. Het is nog vrij klein voorlopig, we spreken maar over een paar zwarte plekjes hier en daar. Maar voor zover mijn beperkte schimmelkennis reikt, is dat eerder iets als een ijsberg situatie waarbij aan de buitenkant van het raamkozijn er maar een paar plekjes zichtbaar zijn, maar binnenin het wel weider verspreid is.

Vraag 1: Hoe lossen we dit het beste op? Plan is om morgen een bus anti-schimmelspray te kopen en de schimmel te verwijderen, dat is het probleem niet. Maar hoe vermijden we dit in de toekomst? We hebben al geprobeerd om elke dag 15 minuten de ramen open te zetten maar dat is niet voldoende, en als we het langer openlaten wordt het te koud in de kamer en springt de verwarming aan (wij hebben eentje die voor heel de appartementsblok ingesteld staat en die we niet individueel kunnen wijzigen). Tevens hebben we beide een full time job en twee kinderen die elke ochtend klaargemaakt moeten worden voor school. We hebben bijgevolg niet echt de tijd om elke ochtend manueel condens van alle ruiten te verwijderen (zijn nogal grote ruiten en het probleem stelt zich ook in de kamer van onze zoon die daar alleen slaapt, en gelukkig wel pvc raamkozijnen heeft). Al vermoed ik dat het daar wel op zal uitdraaien... ?

Vraag 2: Zijn wij als bewoners aansprakelijk voor kosten als we professionale hulp hiervoor dienen in te schakelen? Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de verhuurder om ervoor te zorgen dat de kamers een goede ventilatie hebben? De raamkozijnen zijn ook al vrij oud want in de salon hebben we hetzelfde type en eentje daarvan is lichtjes aan het tochten, dus dat zal dan geen kozijn zijn dat in de laatste 10 jaar geplaatst is. Wij hebben bij de betrekking van de woning ook nooit de boodschap (oraal of schriftelijk) gekregen dat er ventilatieproblemen zijn en dan we regelmatig daarop moeten letten ofzo. Is het een verplichting van de huurder om de nodige acties te ondernemen om dit te vermijden, waardoor eventuele latere problemen dus op de huurder verhaald kunnen worden wegens niet nakomen verplichtingen?
PS Ik woon niet in Belgie maar wel in een ander EU-land, dus het is geen legaal advies dat ik probeer in te winnen, maar ben wel benieuwd hoe dat in Belgie in zijn werk gaat.
 
Helaas denk ik dat er weinig opzit dan te ventileren en uw chauffage te laten opspringen om de relatieve vochtigheid in uw appartement te laten zakken. Schimmel is nu niet iets wat je links moet laten liggen. Dit kan wel wat gezondheidsimplicaties hebben.

Het zullen wss geen recente ramen zijn waardoor uw contacttemperatuur op uw binnenblad van uw glas laag is en condens er sneller opslaat.

Snel even uitgezet.
Gegeven: 0°C buitentemperatuur en 20°C binnentemperatuur.
Hierbij heb je bij enkelglas (U 5.8) een glastemperatuur van 5.5°C. Je mag binnen 45% RV hebben.
bij dubbel glas (U 2.8) zit je al aan een glastemperatuur van 13°C en kan je tot 60% RV gaan
bij HR++ (U 1.1) en glastemperatuur 17°C zit je al aan 82% RV
 
Laatst bewerkt:
De condens op de ramen is door de waterdamp in de lucht die zich afzet op het koudste oppervlakte, namelijk de raam. Het is doordat jullie daar met 3 urenlang liggen en ademen dat daar condens vormt.

Je vermijdt dat door 's nachts meer te ventileren. Slaap eens met de raam op de klapstand? Slapen jullie met de slaapkamerdeur wagenwijd open? Zet desnoods een andere raam in huis 's nachts open.

Wie verantwoordelijke is weet ik niet, maar hoe het vocht daar komt wel.
 
De condens op de ramen is door de waterdamp in de lucht die zich afzet op het koudste oppervlakte, namelijk de raam. Het is doordat jullie daar met 3 urenlang liggen en ademen dat daar condens vormt.

Je vermijdt dat door 's nachts meer te ventileren. Slaap eens met de raam op de klapstand? Slapen jullie met de slaapkamerdeur wagenwijd open? Zet desnoods een andere raam in huis 's nachts open.

Wie verantwoordelijke is weet ik niet, maar hoe het vocht daar komt wel.

Raam openzetten is niet echt een optie, het vriest hier toch al een tijdje met vaak temperaturen tot -5 graden. En zoals gemeld, de verwarming gaat automatisch aan als de temperatuur zakt, wat dus zou betekenen dat die gans de nacht vol gas gaat geven.
Overlaatste vergeten de raam dicht te doen na de, normaliter 15 minuten, verluchting 's ochtends en pas in de middag achter gekomen en die chauffage stond quasi in brand, zo warm.

Mijn vrouw zou het overigens nooit accepteren, geen enkele Pool volgens mij :biglaugh:
En mijn zoon (8 jaar) ligt alleen op de kamer en heeft hetzelfde probleem overigens. Dus 1 of 3 personen maakt niet zoveel uit hier.

Slaapkamerdeur open zetten, is wel het proberen waard.
 
Ik zou beginnen met de verhuurder al eens te contacteren en de situatie uit te leggen. Dan kan hij u al niet verwijten dat je hem niet op tijd hebt geïnformeerd.

Er zijn oplossingen zoals gedecentraliseerde balansventilatie met warmteterugwinning. Zo ventileer je en vermijd je dus condens op de binnenkant van de ramen, plus heb je het voordeel dat je het raam niet moet openzetten waarbij je veel warmte verliest.
Dat is wel geen goedkope oplossing en lijkt mij sowieso voor de verhuurder.

Alternatief is af en toe eens met azijn en water de schimmelplekken weg te vegen. Zo een paar plekjes gaat geen effect hebben op u gezondheid, zou daar niet van wakker liggen.
 
Terug
Bovenaan