Techreview: Bigben kinderwekker - Baxter het konijn

Het probleem met een theoretisch goed idee is dat je het uiteindelijk ook in praktijk moet omzetten. Zo kan een taakje waar je nooit echt lang bij stilstond al snel uitgroeien tot een uitdagend obstakel. Het voorbeeld van zo een situatie komt er in de vorm van Baxter het kinderwekkertje. Ja, uiteraard review ik wel even dat schattige ding, appeltje eitje. Maar dan komt de realiteit van het witte blad op het toneel. Hoe schrijf ik in godsnaam een uitgebreide review over een wekker?

Dat een wekker een simpel ding is, daar kunnen we het allemaal eens over zijn. Het moet gewoon twee functies adequaat kunnen volbrengen en de hele bestaansreden van het ding is geslaagd. Kan het correct de tijd weergeven? En kun je het ding instellen om op het afgesproken uur een irritant geluid te maken? Als het antwoord op beide vragen affirmatief is, dan spreken we van een geslaagde wekker. Een andere vraag die misschien even belangrijk is, dat is wie er überhaupt nog een wekker naast zijn bed heeft staan? We stellen allemaal het alarm van onze smartphone in die naast ons bed op het nachtkastje ligt en stellen drie snoozes in als back-up, toch? Enkel jonge kinderen en bejaarden lijken nog een wekker te gebruiken. Twee doelgroepen die gemeen hebben niet al te goed met smartphones om te kunnen en niet al hun volwaardige tanden te hebben.

RKIDSRABBIT_02-1140x1710.jpg


Licht in de duisternis

Om de jongsten tegemoet te komen en ervoor te zorgen dat de kleine niet tot de middag in bed ligt te kamperen, zoals bij vaste slapertjes die nood hebben aan een vast schema, heeft Big Ben nu een reeks aan kleine wekkers beschikbaar. Wij mochten dan ook Baxter het konijn uittesten, wat behoorlijk handig bleek voor de logeerpartijtjes die mijn petekind Vie regelmatig bij ons onderneemt. Nu wil ik niet insinueren dat kleine Vie een angsthaas is, integendeel, het is een stoere prinses met een eigen willetje. Er zijn echter twee dingen die ze als niet al te prettig ervaart. Blaffende honden, daar is ze geen al te grote fan van, en ook al te donkere kamers zijn niet bepaald een succes in haar persoonlijke hitlijst.

Met zijn schattige snoet en handige lampje verdrijft Baxter de schrik voor de donkere slaapkamer.


Uiteraard is zoiets volledig te begrijpen, je weet nooit wat er in donkere kinderkamers lurkt. Je wil als piepjonge meid in het enge donker je geen zorgen hoeven te maken over heffalumps in de kleerkast of Guy Van Sande onder je bed. Om dat knagende gevoel van onzekerheid in het duister weg te werken heeft Baxter het konijn gelukkig de bijkomende functie dat hij ook werkt als een nachtlampje. Onderaan het toestel zit een lichtje verwerkt waarvan je zelf gemakkelijk de intensiteit kan regelen door de oortjes van het konijn te regelen. Erg eenvoudig en best schattig dus. Dankzij Baxter de lumineuze zijn de angstige momenten voor het slapen gaan dus minimaal geworden. Voorlopig staat de lichtsterkte op standje drie ingesteld, maar de hoop is om hem uiteindelijk naar standje twee en een terug te brengen om uiteindelijk gewoon onbevreesd de duisternis in te gaan. Wanneer dat uiteindelijk zal lukken hoeft Baxter trouwens niet naar de konijnenhemel of de kringloop te vertrekken, want het lampje kan fel genoeg schijnen om als leeslampje of sfeerverlichting te fungeren.

RKIDSRABBIT_04-1140x1766.jpg


Opstaan, tijd om er op uit te gaan

Uiteraard is ook de alarmfunctie een belangrijk gegeven. Jonge kinderen hebben nood aan structuur en een vast slaappatroon is daar een belangrijk element in. Elke ochtend de wekker zetten op zeven uur om op tijd naar het kinderdagverblijf te gaan hoort er dan ook bij. Het fijne aan Baxter is dat het beest drie vrolijke melodietjes heeft. We lieten Vie zelf haar deuntje kiezen en nu weet ze dat het tijd is om op te staan wanneer het muziekje begint te spelen. Baxter doet dus alles wat hij moet doen en is een handige aanwinst voor de kinderkamer. Het enige minpunt is dat het konijn nogal vergeetachtig is en je dus het alarm steeds opnieuw moet instellen als je tussen het menu switcht. Wanneer je welpje niet te vinden is voor Baxter het konijn, dan kun je ook gewoon voor Trevor de schildpad of Bao de panda gaan trouwens. De lijn van kinderwekkers heeft een adviesprijs van net geen 35 euro. Dat is een degelijk prijskaartje, maar dat er kinderwekkers op de markt zijn die voor een vergelijkbare kostprijs net wat meer functionaliteit bieden valt niet te negeren.

RKIDSRABBIT_P01-1140x1305.jpg

Conclusie

Elke kinderkamer kan een leuke speelse wekker gebruiken en op dat vlak levert Baxter het konijn wat het moet doen. Het koddige uiterlijk, het duidelijke LED-display en het handige lampje zorgen voor een toestel dat leuk op het nachtkastje staat en helpt om de duisternis en rare slaappatronen weg te werken. Dat hij bij het manipuleren van het menu de eerder gekozen instellingen uit het oog verliest is een tikje bizar, maar voor de rest komt het konijn aardig uit zijn pijp.

Pro

  • Schattig en stevig
  • Handig nachtlampje
  • Drie vrolijke deuntjes

Con

  • Vergeet de instellingen wanneer je door het menu gaat
  • Er zijn kinderwekkers met meer functionaliteiten zoals slaaptraining op de markt voor een vergelijkbaar prijskaartje
7

Over

Beschikbaar vanaf

11 november 2022

Designer

Bigben
 
  • Leuk
Waarderingen: LezZ
Ik heb geen kinderen en geen wekker, maar heb de review vanwege de humor volledig gelezen.

en dan verschiet ik waarom ik vijf dagen ver in mijn verlof ben en nog geen klop heb gedaan.
 
Terug
Bovenaan