Familiale verzekering

Horse

Well-known member
Zopas €99 overgeschreven voor onze familiale verzekering. Waarom betaal ik dit eigenlijk? Is dit verplicht?

Heeft daar iemand eigenlijk ooit alleen gebruik van gemaakt? Waarvoor dient dat eigenlijk? Veel zal het niet zijn, voor zo’n laag bedrag per jaar…
 
En het fietsen met mijn vrouw? Ze fietst vooral van en naar haar werk. Ik had dit nog over het hoofd gezien, maar dat valt onder woon-werk natuurlijk, is ook gedekt door haar werk.
De lichamelijke schade valt onder arbeidsongevallenverzekering, de schade die ze aan anderen toebrengt niet. Als je vriendin dus een kind zijn tanden kapotrijdt met haar fiets, zullen jij en je vrouw die kosten zelf moeten terugbetalen. Eventueel inclusief een vergoeding voor blijvende letsels. 1 tand, als het geen melktand is, is al vlug een 20 tal jaar familiale.

Ik blijf het herhalen, er zijn 4 goeie redenen waarom je een verzekering zou kunnen nemen:

- het is wettelijk of contractueel verplicht: een BA Auto, een brandverzekering voor je woning indien je een lening aangaat, ...
- je zorgt ervoor dat je een kans op een té grote kost afdekt: typisch voor de familiale verzekering. Je hebt geen zekerheid dat je kinderen of jezelf niet eens een stommiteit doen en de te betalen bedragen bij schade kunnen héél groot zijn, terwijl het bedrag dat je moet betalen relatief laag is.
- je weet dat je er waarschijnlijk winst mee zal maken: in mijn geval weten we bvb dat onze zoon en dochter een beugel zullen moeten dragen, de kost van zo'n beugel met nazorg loopt al rap tot in de 2000 euro, waarvan we gelukkig wel een deel terugkrijgen van de sociale zekerheid én van de aanvullende verzekering van de mutualiteit, maar ook dan gaan we door het te betalen restbedrag nog winst doen met zo'n verzekering (wij hebben Dentaplan btw).
- je koopt je zorgen mee af: de minst objectieve reden, maar zeker een reden die begrijpbaar is. Iemand die weet dat hij verlies zal doen, weet dat het niet verplicht is en weet dat er geen gigantisch grote kosten zijn, kan toch weloverwogen beslissen om zo'n verzekering te nemen. Een begrafenisverzekering kan zo eentje zijn: absoluut niet rendabel, als je dood bent zijn kosten objectief gezien het laatste van je zorgen, maar toch kan je het nemen omdat je zo op voorhand tegen je familie kan zeggen dat ze zich geen zorgen moeten maken financieel.

Toets elke verzekering af tegen die 4 criteria en dan vallen voor de meeste mensen dingen zoals tandverzekering, fietsdiefstalverzekering (bijstand is nog iets anders), begrafenisverzekering, gsm-verzekering etc weg. Maar een familiale verzekering is een relatieve must have.
 
Gsm verzekering kan ook een must have zijn. De mijne is al meermaals gestolen of verloren dus ja… idem voor Glasbreuk… en bij een iPhone kost dit veel geld

Ik betaal amper €15 per maand voor dit alles. Met plezier dus.
Goed oppassen hiermee. Ik ken niet direct een GSM-verzekering die een verlies van een GSM deftig verzekert. Glasbreuk kan nog, maar als je al 180 euro per jaar moet betalen voor zo'n verzekering, moet je wel véél je gsm laten vallen. Onlangs heeft er een camionnette over mijn GSM gereden, glas was onbeschadigd omdat ik zo'n screenprotector erop gezet had. Dat lijkt me dan een betere investering.
 
BA Familiale dekt de schade aan derde in de EU, maar de meeste hebben geen dekking wereldwijd, best uw contract hiervoor nakijken of info vragen bij uw makelaar.

Hier weet ik oprecht niet direct het antwoord op.
Hier moest ik mijn wenkbrauwen toch even van omhoog doen hoor. Familiale is steeds een wereldwijde dekking, ken geen enkele verzekeraar die aansprakelijkheid enkel in EU dekt...
Slotvraagje.

Stel je rijd met uw huurfiets in een niet EU land tegen geparkeerde brommer. Tijdens een korte reis.

Brommer valt om en er is blikschade.
Hoe regel je het dan best? Want die eigenaar brommer zal meteen vergoed willen worden natuurlijk.
In principe kan je perfect gegevens uitwisselen en vragen dat diens verzekeraar het oplost met jouw verzekeraar (zal niet in elk land kunnen maar zo heb ik al een dossier geregeld waarbij onze klant schade had berokkend aan iemand in Beijing en dat netjes kon geregeld worden tussen de twee verzekeraars toen onze klant reeds in België was). Als de tegenpartij dat niet wilt, tjah... Zien dat je effectief het nodige bewijsmateriaal verzamelt zoals foto's van de beschadigde bromfiets, herstellingsfactuur of bestek en aan je verzekeraar bezorgen. Nadeel kan zijn dat je niet op de hoogte bent van lokale herstelprijzen in andere landen en de tegenpartij dus zou kunnen frauderen. Best dus zelf even informeren bij een lokale bromfietsenhersteller wat een typische koste zou zijn voor het schadebeeld dat zich stelt.

Trouwens ook eens horen bij de organisatie waar je de fiets gehuurd hebt, het zal een waterkansje zijn maar mogelijk is je aansprakelijkheid via hen afgedekt.
POTVERDIKKE !!

Zonet nog eens contact opgenomen wat er nu juist diente te gebeuren als ik in Thailand of USA of gelijk waar iets ging tegen komen.

"inderdaad meneer, je zult moeten eerst betalen, en en bewijzen verzamelen, en dan normaal min franshise van 310 euro krijg je alles terug".

Ik zeg, hoezo 310, in contract staat 250.
"is ondertussen geïndexeerd meneer".

Annuleer hem dan maar meteen zeg ik.
Eerst wordt over geen franshise gesproken, daarna merk ik het ZELF op na het gesprek in mijn contract;
en nu enkele dagen later lijkt het cijfer in mijn contract dan niet meer te kloppen ...

Met zo'n gevoel wil ik geen verzekeringen af sluiten!

Trouwens, zoals na 5 pagina's duidelijk is geworden, en reeds gemeld door anderen: indien geen kinderen of grote beesten, quasi onnodige verzekering.

Tenzij je de ferrari/luis vuitton/ming dynastie museumstukken als reëel risico beschouwt natuurlijk :)

En het fietsen met mijn vrouw? Ze fietst vooral van en naar haar werk. Ik had dit nog over het hoofd gezien, maar dat valt onder woon-werk natuurlijk, is ook gedekt door haar werk.


Had wel nog verdomd veel geluk, want onze 2 verzekerings kantoren van het werk zijn blijkbaar gesloten door "goede vrijdag", en de mijne was gelukkig nog open, op deze laatste dag dat ik kon annuleren.
Cijfers kloppen wel maar je moet verder kijken dan je neus lang is. "Er is mij gezegd dat de vrijstelling 250 EUR is", lees dan uw offerte/contract, daar zal het gewoon netjes instaan.

Tuurlijk kan men dat snappen. Ik ken niemand die er ooit 1x gebruik van heeft gemaakt. Bij alle andere verzekeringen heeft iedereen minstens 1x gebruik gemaakt van de verzekering (brand, auto, … )
De familiale wordt minder vaak gebruikt, doch kan zeer belangrijk zijn... Heb al een paar claims meegemaakt van 20K+ die via de familiale geregeld moest worden. Bij de brandverzekering en/of autoverzekering zal een doorsnee claim vaker tussen de 1.000 à 2.000 EUR zitten.
Het correcte bedrag zal er in staan. 250 euro én de indexatiewijze. Maar men zal echt niet elke keer er index is (jaarlijks) de polissen enkel daarom aanpassen. Teveel kans op miserie en mensen die net dat niet zullen verstaan.

Ook brandverzekering en co zijn vaak met dergelijke indexatiemechanismes hoor. Maar zeg die maar niet op :)
Helaas inderdaad moeilijk voor sommige mensen om te verstaan... De familiale/brandvrijstelling indexeert maandelijks, ook dat snappen sommige mensen precies niet "dat mag toch helemaal niet, ik heb een contract voor een jaar, hoe kan mijn franchise dan elke maand stijgen"...

Ter info, stel dat je buur een waterschade heeft en de oorzaak hiervan is terug te vinden bij jouw woning, zal het je familiale verzekering zijn die prioritair tussenkomt en niet je eigen brandverzekering... (wel de brandverzekering van de buur natuurlijk voor diens schade, deze gaat echter verhaal uitoefenen op jouw/je familiale verzekering).

Ook al heb je trouwens wel een brandverzekering met diefstal, oppassen, diefstal van een Smartphone/portefeuille/... is buitenshuis enkel gedekt als je bedreigt wordt om deze spullen af te geven of als er fysiek geweld wordt gebruikt om deze zaken te stelen. Als je bvb. aan het sporten bent en je spullen worden uit een locker gestolen dan is dit standaard niet gedekt (enkele verzekeraars hebben hier wel optionele dekkingsuitbreidingen voor dat deze specifieke situaties wel gedekt zijn).

Moraal van het verhaal, lees een beetje uw offerte/polis/voorwaarden en denk zelf na of je hiervoor je premie wilt betalen of niet. De meest frustrerende zaken voor klanten zijn meestal de schadegevallen die gebeurd zijn waarvan ze dachten "dat is verzekerd" maar dan niet het geval blijkt te zijn maar waar de tussenpersoon onmogelijk op voorhand van had kunnen zeggen "seg Jean, oppassen als er binnen 5 jaar een lek in uw rioolleiding zit onder uwen oprit, als er geen andere zichtbare schade is buiten uw leiding dat stuk is, is dat bij maatschappij X niet verzekerd hé".
 
Nee dat is niet verplicht

'Een familiale verzekering komt tussen als u, een inwonend gezinslid of een huisdier een ongeval veroorzaakt. Hebt u geen partner of kinderen? Ook dan is het verstandig om een familiale verzekering te nemen!'

Dus eigenlijk als je kinderen of huisdieren hebt best nemen, maar anders zelden nodig :p
 
Of als je aansprakelijk gesteld wordt voor een vallende boom op straat of bij de buren bv. Voor wat het kost, is die familiale eigenlijk wel veel dekkend. 99 euro is wel wat hoog denk ik, wij betalen 67 euro, toevallig vorige week nog gekeken in bankapp om te zien wnr die moet toekomen. :p
 
99 EUR lijkt mij ook eerder aan de hoge kant. Rechtsbijstand inbegrepen?

Een familiale verzekering komt bij allerhande schadekwesties aan derden tussen. Een aanrader voor ieder en een no-brainer voor mensen met kinderen, grote huisdieren, maar ook voor fietsers en voetgangers. Je wil echt de blijvende invalidatiteit van een onfortuinlijk slachtoffer of de deuk in een zeldzame Ferrari niet uit eigen zak vergoeden.
 
De vraag is natuurlijk of er iemand daar ooit al eens gebruik van gemaakt heeft. Ik betwijfel het 😄
Wij al zeker 3x dat ik me kan herinneren.

1) zoon die met een schaar een scheur getrokken heeft in de dure lederen zetel van de persoon waar we op bezoek waren
2) zoon die de (2u oude) laptop van mijn mama op de grond getrokken had, scherm was gebarsten
3) Vrouw die dampkap opentrok, en door een of ander defect viel die naar beneden op de kookplaat die in 1000 stukken uiteen barstte. (In huurhuis)
 
De vraag is natuurlijk of er iemand daar ooit al eens gebruik van gemaakt heeft. Ik betwijfel het 😄
Zoals eerder al gezegd: als je kinderen of huisdieren hebt, zal het vroeg of laat wel eens prijs zijn.
Stel dat mijn hond een andere hond aan zou vallen, moet ik me niet veel zorgen maken om dierenartskosten van de andere partij. En met een asociale Mechelaar is de kans natuurlijk wat groter op een gepeperde rekening dan met een Yorkshire terriër.
Als mijn dochter op school al spelend een kindje zou duwen dat valt en een kapotte bril van 700 euro heeft, moet ik ook niet stressen over die kost.
 
Wij al zeker 3x dat ik me kan herinneren.

1) zoon die met een schaar een scheur getrokken heeft in de dure lederen zetel van de persoon waar we op bezoek waren
2) zoon die de (2u oude) laptop van mijn mama op de grond getrokken had, scherm was gebarsten
3) Vrouw die dampkap opentrok, en door een of ander defect viel die naar beneden op de kookplaat die in 1000 stukken uiteen barstte. (In huurhuis)
Amai, maar dan ga ik er ook eens gebruik van maken. Als het scherm van mijn gsm eens valt, steek ik het op iemand zijn kind 😄

Als ik thuis iets laat vallen en het is kapot, bel ik naar mijn familiale 😄
 
In het verleden nog nodig gehad (met een bord tegen een gloednieuw schuifraam gelopen, stevige kras in het glas) en franchise was idd wel 200 euro.

Sorry voor diegene die er misbruik van zouden maken. 😁
 
Amai, maar dan ga ik er ook eens gebruik van maken. Als het scherm van mijn gsm eens valt, steek ik het op iemand zijn kind 😄

Als ik thuis iets laat vallen en het is kapot, bel ik naar mijn familiale 😄
Geldt natuurlijk niet voor schade in je eigen huis door iemand die onder je dak woont, enkel voor derden die niet op jouw adres gedomicilieerd staan.
 
Terug
Bovenaan