Bordspelreview: Droomcruise

Ook al was het weer er deze keer niet altijd naar, toch is de zomer het ideale moment om op een cruise te gaan. Ook wij hadden een droomcruise deze vakantie, alleen vond onze cruise wel in een wat ander formaat plaats. Wij speelden namelijk Droomcruise, een bordspel van Malte Kischkel en Moritz Schuster dat bij ons wordt uitgegeven door Jumping Turtle Games. Zij stuurden een kopie van het spel op zodat we konden nagaan of dit een echte droomcruise is en geen zinkend schip.

In Droomcruise zal je, zoals de titel doet vermoeden, strijden met je medekapiteins om te zien wie de beste cruise kan organiseren. Welke faciliteiten en activiteiten zal jij organiseren op je schip? Welke route zal je met je cruise afleggen? Maar belangrijker: slaag jij erin om de droom van al je passagiers te vervullen? Alleen als je optimaal plant, zal je jezelf kunnen uitroepen als overwinnaar van dit bordspel dat je helemaal in vakantiestemming zal brengen.

IMG_20230923_085303.jpg

Een luxueuze reis​

Het spel verloopt over een aantal ronden waarbij je als speler nieuwe kaarten kiest, je meeples toewijst en punten probeert te scoren. Elke ronde bestaat uit vijf fases die de spelers zullen doorlopen, maar zoals het de gewoonte is, is niet elke fase even uitgebreid en dienen de eerste en laatste fase bijvoorbeeld als voorbereidings- en opruimfase. Deze twee fases noemen dan ook toepasselijk in- en uitchecken, waarbij je enerzijds nieuwe gezinskaarten en dus nieuwe meeples toevoegt aan je bord als er cabines leeg zijn op je schip en anderzijds voltooide familiekaarten scoort, je locatiekaart opzij legt en meeples op volle activiteitenkaarten verwijderd.

Na het inchecken is het uiteraard tijd om je koers te kiezen en in de tweede fase kies je een locatie uit drie locatiekaarten. Dit kan een stad zijn of je kan ervoor kiezen om op zee te blijven. Op deze kaarten vind je symbolen waarmee je sets probeert te maken om punten te scoren. Hoe meer locaties je bezoek binnen eenzelfde regio (zelfde symbool), hoe meer punten je zal verdienen. Een stadskaart bevat een activiteit aan land en excursie waar je meeples op kan plaatsen. Een zeekaart bevat slechts één activiteit, maar laat je wel toe om een gesloten activiteitenkaart te trekken van de stapel en bevat twee plaatsen om een activiteitenkaart te plaatsen. Deze activiteitenkaarten komen aan in het spel tijdens de twee volgende fases, namelijk het plannen van de activiteiten en het varen.

Het spel verloopt over een aantal ronden waarbij je als speler nieuwe kaarten kiest, je meeples toewijst en punten probeert te scoren.


Tijdens het plannen van de activiteiten zal je opnieuw kaarten kiezen, maar deze keer verloopt dit via een open drafting-systeem waarbij spelers om de beurt een set van activiteitenkaarten kiezen. Hierbij is het belangrijk afwegingen te maken in functie van de families die je hebt, zij hebben namelijk allemaal hun voorkeuren voor activiteiten, en of je gaat voor éénmalige activiteiten of een permanente upgrade voor je schip. Liggen er geen nuttige activiteitenkaarten, dan kan je ook altijd je kans wagen met de gesloten set die je bovendien de nieuwe startspeler maakt. In de fase Varen wijs je één of twee activiteiten toe aan de gekozen locatiekaart en kan je een upgrade bouwen. Als vorm van betaling zal je wel een extra kaart moeten opgeven als je de upgrade wil toevoegen aan je schip. Vervolgens wijs je meeples toe aan de kaarten, waarbij je rekening dient te houden met de voorkeuren van de families en het feit dat er in elke ronde slechts één lid van elke familie mag worden toegewezen aan elke kaart. Elke speler beschikt ook over een kapiteinmeeple en deze kan je in de vaarronde gebruiken om het type van een de excursie-activiteit te veranderen, al moet je hiervoor ook wel een kaart uit je hand opgeven.

IMG_20230923_084823.jpg

Familiale ervaring​

Zo ontvouwt Droomcruise zich als een optimalisatiepuzzel waarbij je probeert om elke ronde zoveel mogelijk meeples te plaatsen door de juiste kaarten te kiezen, waarbij je al snel zal merken dat diversificatie belangrijk is. Dit heb je deels zelf in de hand, maar er komt natuurlijk ook een streepje geluk aan te pas gezien je met kaartenstapels werkt. Verder kan je elkaar wat saboteren tijdens het kiezen van de activiteitenkaarten door te gaan voor kaarten die voor jezelf nuttig zijn maar soms broodnodig zijn voor je tegenspelers. Los van de eventuele keuzestrijd tijdens deze draft, is Droomcruise verder wel een solitaire ervaring waarbij je voornamelijk bezig bent met je eigen cruiseschip. De interactie tussen de spelers is bijgevolg eerder beperkt en zeker tijdens de Vaarfase kan het als eens zijn dat je moet wachten totdat iedereen klaar is met het toewijzen van zijn kaarten en meeples. Bij veel andere spellen stoort mij dit weinig, maar doordat je hier met vijf fases per ronde zit waarbij je op elkaar moet wachten, kan dit al eens minder aangenaam zijn.

Gelukkig is Droomcruise geen ingewikkeld spel en zouden de ronden niet al te lang mogen duren. Het spel biedt een zeer toegankelijke ervaring die vooral geschikt is voor familieavonden of de meer casual gamers. Als je zwaarder werk gewoon bent, zal het spel waarschijnlijk wat te licht uitvallen en snel vervelen, vooral omdat de flow van het spel gedurende de hele speeltijd hetzelfde blijft. Buiten toevoeging van de permanente plaatsen via de upgrades, waarvan je er trouwens maar vier kan plaatsen, zal je hier weinig opbouwen of geen leuke combo's kunnen maken.

De hele vormgeving van het spel richt zich ook op een meer familievriendelijke ervaring, met zijn kleurrijk ontwerp, de spelersborden in de vorm van cruiseschepen en schattige stickers voor de kapiteinmeeples. Bovendien is het spel schappelijk geprijsd en haal je het in huis voor ongeveer €30. Al wil ik hier wel de bedenking maken dat hoewel je een grote doos in huis haalt, deze voor meer dan de helft gevuld is met lucht. Dit spel kon gerust in een kleinere doos worden gestoken. Waar ik persoonlijk wel absoluut fan van was, waren de namen van de families voor deze Nederlandstalige editie, waarbij er heel wat leuke woordspelingen en grappige beschrijvingen zijn. Wie wat thuis is in de Vlaamse bordspellenwereld, zal bovendien zelfs hier enkele namen en leuke referenties herkennen. Het resultaat was dat we de eerste twee-drie spelletjes Droomcruise vooral bezig waren met het ontdekken van de verschillende families die de Jumping Turtle Games hebben bedacht voor deze editie.

Conclusie

Dreamcruise is een leuk een eenvoudig bordspel met een origineel thema waarbij je de meest prestigieuze cruisereis probeert te organiseren. De eenvoudige spelregels en het vlotte spelverloop zorgen voor een toegankelijke ervaring en de beschrijvingen op de kaarten zorgen voor heel wat vertier. Helaas biedt het spel wat te weinig interactie tussen de spelers, is er weinig evolutie merkbaar tijdens het spelen en kan je het gevoel hebben dat je een halflege doos in huis haalt.

Pro

  • Toegankelijke, familievriendelijke ervaring
  • Eenvoudige regels
  • Geslaagde Nederlandstalige lokalisatie

Con

  • Weinig interactie
  • Monotoon spelverloop
  • Kan lichter uitvallen dan verwacht
  • Veel te grote doos in verhouding met de aanwezige spelcomponenten
6.5

Over

Uitgever

  1. Jumping Turtle Games

Designer

Malte Kischkel, Moritz Schuster

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

30-45 minuten
 
Terug
Bovenaan