Bordspelreview: Inside Job

In dit “bijna” coöperatieve slagenspel neemt iedere speler een geheime rol aan. Ben je een geheime agent die samen met zijn loyale partners op zoek gaat naar die éne infiltrant? Of ben je juist die infiltrant die verschillende geheime koffers probeert te verzamelen? Wie is er verdacht en waar begint het naar angstzweet te ruiken? Probeer de nodige missies te voltooien en op tijd de infiltrant te ontmaskeren!

In Inside Job krijg je een bepaalde karakterkaart, waardoor je elk een eigen doel krijgt in het spel. Dit hidden roles-kaartspel kan je volgens de doos spelen van drie tot vijf spelers. De spelregels hebben verder toch een tweespelervariant uitgewerkt. Is 999 Games zichzelf aan het tegenwerken? Dat gezegd hebbende, speel je Inside Job toch liever met minstens vier spelers om zeker niet te snel ontdekt te worden. Afhankelijk van het aantal spelers dienen de agenten voldoende missies te volbrengen en dient de infiltrant voldoende geheime koffers te verzamelen. Lukt dit niet voor alle kaarten gespeeld zijn dan volgt een geheime stemming. Enkel indien de agenten de infiltrant ontmaskeren winnen ze. Maar hoe speel je Inside Job nu?

20231202_145438.jpg

Welcome to The Crew

Spelers die kunnen manillen zullen alvast zeer snel weg zijn in deze The Crew-lookalike. Voeg daar nog de Saboteur-rol aan toe en je hebt een korte beschrijving van Inside Job. In de doos zitten 52 speelkaarten verdeeld over 4 kleuren gaande van 1 tot en met 13. Met behulp van een standaard boek kaarten kan je alvast ook te werk gaan, maar de speelkaarten van Inside Job zijn kleurrijk en hebben leuke symbolen. Dat ze verder in een papieren verpakking zitten in plaats van plastiek, is alvast een pluspunt voor het milieu! Verder komen er 24 missiekaarten, 4 risicovolle missiekaarten, een totaal van 14 karakterkaarten, 1 Larry-pion en een aantal geheime koffers. Iedere speler start met één geheime koffer die voor iedereen open op tafel zichtbaar zal blijven.

Soms is één plus één meer dan twee!


Je hebt in Inside Job zowel een troefkleur als volgverplichting, zoals bij manillen. Een slag is een ronde waarin iedere speler met de klok mee een kaart uit zijn hand op tafel speelt. De startspeler bepaalt voor de ganse slag de gevraagde kleur, waarbij alle andere spelers deze moeten volgen. Heb je dezelfde kleur ook op je hand, dan moet je bijgevolg volgen. Heb je die niet dan speel je een andere kleur naar keuze, waarbij je ook de troefkleur kan spelen. Kaarten in de troefkleur winnen het van de andere kleuren, ook al is de waarde kleiner. Anders wint de (troef)kaart met het hoogste getal. Ben je echter infiltrant dan moet je aan de volgverplichting niet voldoen. Je kan dus altijd een kaart spelen die je wil. Maar let op, want hierdoor laat je in je kaarten kijken en kan je later in het spel ontmaskerd worden!

20231202_145938.jpg

Een pak kaarten is er niets tegen​

Verder lijkt Inside Job ook op The Crew, waarbij je moet proberen om de nodige missies te volbrengen. Als agent wil je namelijk zo vaak mogelijk de missies voltooien. De speler die de vorige slag heeft gewonnen is altijd startspeler. Deze speler trekt de bovenste twee kaarten van de missiekaarten en kiest er één van. Deze actieve missie komt open op tafel, terwijl de niet gekozen missie gedekt in de doos wordt geplaatst. De missiekaart bevat de missietekst die aangeeft hoe je de missie kan volbrengen en geeft ook de troefkleur voor deze slag aan. Elke ronde wordt een nieuwe missiekaart gekozen, waardoor ook elke slag een nieuwe troefkleur krijgt. Je hoeft uiteraard niet de troefkleur te spelen. De winnaar van de slag neemt een geheime koffer onafhankelijk of de missie gelukt is of niet. In het eerste spel voelt dit nog wat onwennig aan, maar nadien ben je er heel snel mee weg. Is de missie volbracht dan leg je de kaart naast de overzichtskaarten, anders leg je ze ook terug in de doos. Heb je doorheen het spel voldoende missies volbracht, dan winnen de Agenten.

Je kan er verder voor kiezen om ook geheime koffers in te zetten op je gespeelde kaarten. Doe je dat, dan wordt de kaart zoals een troefkaart. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de missiekaart je hiertoe dwingt en je anders de missie niet kan voltooien, maar dit laat de infiltrant ook makkelijk geheime koffers verzamelen. Naast de gewone karakterkaarten komen er ook speciale karakterkaarten die de nodige variatie in het spel brengen, maar uitsluitend bij vier- of vijfspelerspellen inzetbaar zijn. Zo krijg je andere doelen, andere spelregels of andere speciale eigenschappen. De kaarten zijn duidelijk genoeg om in een oogopslag te zien welke regels er veranderen.

20231202_150245.jpg

Voltooi de missie, Bond!​

Inside Job komt met een bewezen concept aan tafel. Een goede mix tussen het kaartspel manillen en The Crew zorgt ervoor dat Inside Job makkelijk op tafel kan komen. Soms is één plus één eenmaal meer dan twee. De basisregels zijn eenvoudig uit te leggen en met de verschillende karakterkaarten en missies zorg je ervoor dat er voldoende herspeelbaarheid aanwezig is. De spelregels zijn goed uitgelegd en komen met een aantal voorbeelden die het glashelder maken. Inside Job speel je zeker binnen het halfuurtje uit, maar heeft toch de nood om meerdere keren te spelen. Zo hebben we tijdens Spel Antwerpen een drietal spelletjes gespeeld waarbij de agenten eens hebben gewonnen en de infiltrant tweemaal. Eenmaal waarin de geheime rol pas op het einde duidelijk was, een andere keer full force ahead en puur op slagen gewonnen. Inside Job komt pas tot zijn recht met meerdere spelers die ook de andere rollen en uitdagende missies willen spelen.

Conclusie

Inside Job is een “bijna” coöperatief slagenspel die je het beste met vier of vijf spelers op tafel brengt. De spelregels zijn makkelijk uit te leggen en laten met bijkomende regels, rollen en missies ook de nodige diepgang aan bod komen. Inside Job kan je beschouwen als een mix van manillen, The Crew en Saboteur, maar deze combinatie werkt gelukkig zeer goed. Inside Job komt met kleurrijke kaarten en laat zich na een aantal spelletjes pas echt tot zijn recht komen.

Pro

  • Snel kaartspel met hoge herspeelbaarheid
  • Voor beginnende spelers, maar ook met meer uitdaging te spelen
  • Best met meerdere spelers om de geheime rollen te laten blinken
  • Mix tussen manillen en The Crew die werkt
  • Papieren i.p.v. plastieken verpakking

Con

  • Niet zo ideaal met drie, zeker niet met twee
  • Beperkt aantal missiekaarten
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Tanner Simmons

Aantal spelers

2 - 5

Tijdsduur

20 min
 
Terug
Bovenaan