ESPP belasting

Dogo Argentino

Well-known member
Hi,

Ik kan via mijn werkgever met een deel van mijn salaris (max 10%) aandelen van het bedrijf aan 5% korting kopen. Enig idee hoe dat in België belast wordt?
 
Ik vermoed dat je korting minimum 5% is en potentieel meer ifv de share price?

Je moet bij elke aankoopschijf berekenen wat je korting was en dat bedrag invullen op je aangifte als bijkomend bruto inkomen (zou moeten opzoeken welk vak het is), wordt uiteindelijk gewoon bij je inkomen geteld. Dus reken dat er 53% af gaat.

Of je winst (of verlies) maakt bij verkoop van je aandelen maakt niks uit.
 
Hi,

Ik kan via mijn werkgever met een deel van mijn salaris (max 10%) aandelen van het bedrijf aan 5% korting kopen. Enig idee hoe dat in België belast wordt?
ZIjn het beursgenoteerde aandelen en mag je ze meteen weer verkopen? In dat geval zal je er op belast worden. Als het beursgenoteerd is zou je volgens de circulaire ook steeds op het verschil met de beurswaarde belast moeten worden maar als er een beperking op zit die andere aandelen niet hebben (zoals typisch een vestingtermijn of iets dergelijks) kan je wel argumenteren dat die korting er is om dat te vergoeden en dat die 5% korting dus gewoon de echte marktwaarde is.

Als het geen beursgenoteerd aandeel is zal 5% korting geen probleem zijn.


Als je die aandelen 2 jaar moet bijhouden mag je trouwens hoe dan ook een korting van max 16,67% onbelast krijgen.

Het is je werkgever die het te belasten bedrag op fiche moet zetten, dus de fiscus zal zich in eerste instantie daarop richten om het te belasten, als je dus vindt dat je geen voordeel hebt omdat er bvb een beperking is op de verkoop van de aandelen is het best dat je je werkgever daarvan overtuigd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je korting minimum 5% is en potentieel meer ifv de share price?

Je moet bij elke aankoopschijf berekenen wat je korting was en dat bedrag invullen op je aangifte als bijkomend bruto inkomen (zou moeten opzoeken welk vak het is), wordt uiteindelijk gewoon bij je inkomen geteld. Dus reken dat er 53% af gaat.

Of je winst (of verlies) maakt bij verkoop van je aandelen maakt niks uit.
Nee het is 5%. Telkens een 6 month offering period en op het einde van de offering period wordt de stock aan de share price op dat moment gekocht met 5% korting.
 
ZIjn het beursgenoteerde aandelen en mag je ze meteen weer verkopen? In dat geval zal je er op belast worden. Als het beursgenoteerd is zou je volgens de circulaire ook steeds op het verschil met de beurswaarde belast moeten worden maar als er een beperking op zit die andere aandelen niet hebben (zoals typisch een vestingtermijn of iets dergelijks) kan je wel argumenteren dat die korting er is om dat te vergoeden en dat die 5% korting dus gewoon de echte marktwaarde is.

Als het geen beursgenoteerd aandeel is zal 5% korting geen probleem zijn.

Het is je werkgever die het te belasten bedrag op fiche moet zetten, dus de fiscus zal zich in eerste instantie daarop richten om het te belasten, als je dus vindt dat je geen voordeel hebt omdat er bvb een beperking is op de verkoop van de aandelen is het best dat je je werkgever daarvan overtuigd.
Het is beursgenoteerd op de NYSE. Het stock plan zelf is ook Amerikaans.
 
Als het 5% is kan je het vrij eenvoudig berekenen op basis van het bedrag dat je opzij zet. Maar vraag is of het sop de kolen waard is… Je korting zal effectief maar 2,5% zijn ongeveer.

Edit: vergeet je rekening niet aan te geven en tax op beursverrichtingen..
 
Ah, er staat blijkbaar toch nog nuttige info de Belgische HR pagina:

Taxable Amount:
The difference between the fair market value of the
shares at purchase
and the purchase price (the "discount").

An undertaking not to sell your shares for at leasttwo years from the
exercise date (the "Undertaking") will be included with your enrollment materials. If you sign the Undertaking,the amount of the
benefit you will be required to pay tax on may be reduced.
You should consult your personal tax advisor to determine how the Undertaking would apply to your personal circumstances.


Does the Taxable Amount Need to be Reported?
Your employer will report the taxable amount to the Federale Overheidsdienst Financiën.

In principe moet ik dus niets zelf ingeven? (behalve dividends)
 
Jup dat moet normaal op je loonfiche en fiche 281.10 staan tegenwoordig. En er zullen belastingen ingehouden worden via payrol ook
 
Terug
Bovenaan